BTC USD 62,425.7 Gold USD 1,768.85
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Memohon doa dimakbulkan

[email protected]

Active Member
Joined
Sep 23, 2008
Messages
1,870
Reaction score
591
Points
71
1. MINTA – Tahu apa yang kita mahu

… Aku dekat .. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku ( Al-Baqarah: 186)

Niat yang jelas, itulah yang pertama kita perlu sampaikan, bagaimana Allah akan mengabulkan doa kita kalau niat kita tidak jelas? Tetapkanlah niat anda, jika apa yang kita minta tidak jelas, maka kekaburan yang akan datang kepada diri kita.

Jadi, cuba catat dalam buku nota, dan jawab pertanyaan berikut untuk tahu apa yang kita mahukan


1. Apa keinginan saya?
2. Mengapa saya menginginkan itu?
3. Kalau saya berjaya mendapatkan keinginan itu, bahagiakah saya? kenapa?
4. Bolehkah saya bahagia tanpa mendapatkan keinginan itu?
5. Bagaimana dengan apa yang telah saya dapatkan sejauh ini? berbahagiakah sayakah?
6. Apa erti kebahagiaan buat saya?

Seboleh mungkin, jauhilah penggunaan kata “jangan, tidak, bukan” fokuslah pada yang anda inginkan tanpa menggunakan perkataan tersebut. cth: “Ya Allah, janganlah rumah hamba banjir lagi ..” diganti dengan “Ya Allah, jauhkanlah rumah hamba dari bencana banjir ..”

Walaupun isinya sama, namun penggunaan kata “jangan” menunjukkan kita itu mengeluh atas banjir yang berlaku sebelum ini, sedangkan mengeluh itu negatif. namun pada kalimat kedua, kita katakan apa yg kita inginkan dengan jelas tanpa ada unsur aduan.

2. YAKIN – Membenarkan Doa Dimakbulkan

“Dari Abi Hurairah Ra berkata: Rasulullah saw bersabda: Berdoalah kepada Allah dan yakinlah bahawa doa kamu dikabulkan oleh Allah, dan ketahuilah bahawa Allah tidak menerima doa orang yang hatinya lalai dan lupa”

Yakini doa anda akan dimakbulkanNya. Anggaplah apa yang anda inginkan sudah menjadi milik anda. Ketahuilah bahawa keinginan anda akan datang pada anda pada masa yang diperlukan dan biarkan datang, jangan mengeluhkan dan mengkhuatirkannya, jangan memikirkan ketiadaanya.

Fikirkan keinginan anda sebagai benda milik anda, sebagai harta anda.

Analoginya seperti ini, kita telah menempah kereta dengan salesman kereta dan pasti kita tenang dan yakin kita akan dapat kereta tersebut dan akan jadi milik kita, jadi yakinlah diri kita percaya dan yakin bahawa Allah sudah mengabulkan doa tersebut sambil jangan lupa kita mensyukuri apa yang telah kita ada masa ini.

3. Terima – Bersyukur

“.. Sesungguhnya jika kamu bersyukur, Kami pasti akan menambah (nikmat) kepadamu” QS: Ibrahim: 7)

Dan inilah yang membuat doa kita cepat dikabulkan, sangat dahsyat tetapi sering di abaikan kerana sukar di fikirkan secara logik. Di sini kita bersyukur seolah-olah doa kita terkabul, apa yang kita inginkan terkabul. dengan kata lain, kita seolah-olah sudah melihat, mendengar, dan merasakan sepenuh hati bahawa doa kita benar-benar terwujud.

Perkara ini memang sukar dilakukan, namun disinilah kuncinya. Ini seperti kita sudah menjelaskan pembayaran downpayment (syukur) walaupun tempahan (doa) belum di kita terima.

Untuk mempermudah bersyukur, cubalah menghayalkan kita mendapatkan apa yang kita inginkan tersebut. rasakan dengan senyata mungkin, rasakan dengan seluruh panca indera kita, perasaan bahagia kita ketika doa tersebut terkabul, rasakan sentuhan, penglihatan, pendengaran, perasaan bahagia kita semasa kita mendapat yang kita inginkan.

Setelah rasa bahagia tersebut didapati, ucapkan “Alhamdulillah Ya Allah, engkau telah mengabulkan doaku, dan aku bersyukur atas semua nikmat dan kurnia yang telah Kau berikan kepadaku selama ini” diiringi dengan senyum dan hati yang lega.

4. Bayangkan dalam bentuk visual
Ini seperti yang ceramah yang saya dengar dari seorang motivator bagaimana dia selalu membayangkan apa yang hendak diinginkan semasa berdoa.

Semasa beliau mengerjakan haji, dia mendapati sangat sukar untuk mencium batu Hajar Aswad. Beberapa hari dia datang untuk mencium batu tersebut tetapi gagal. Sehingga dia berdoa bersungguh-sungguh dambil membayangkan dia dapat mendekati batu hajar aswad dan selepas berdoa seperti ada laluan yang diberikan kepadanya terus dapat mencium Hajar Aswad sepuas-puasnya.

Wallahualam.
 

CG Sponsors




Top
Log in Register