Garis Masa 3300SM - 1551SM

CG Sponsors




TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
290,659
Reaction score
12,182
Points
2,376
GARIS MASA 3300 SM-1551 SM

3300 SM
-Tarikh permulaan kalendar Maya.
-Sekitar waktu ini, penduduk Sumer yang pada masa sekarang disebut Iraq mengamalkan amalan menyimpan token dalam balang tanah liat yang ditutup. Token mewakili jumlah makanan, ternakan, dan tanah. Token yang disimpan memberikan rekod yang lebih tetap tetapi memerlukan agar balang dipecahkan untuk memeriksa rekod tersebut. Kemudian seseorang mengetengahkan idea untuk membuat tanda di penutup balang tanah liat lembut untuk mewakili token di dalamnya. Bukti arkeologi menunjukkan bahawa balang yang ditandai membawa segera ke sistem tanda pada tablet tanah liat.

3300 BC - 3200 SM
-Pada tahun 1998 tablet tanah liat dilaporkan dari tarikh ini dari makam seorang raja Mesir bernama Scorpion. Tablet tersebut mempunyai tulisan yang mencatat penghantaran linen dan minyak sebagai persepuluhan kepada raja. Makam itu berada di tanah perkuburan di Gebel Tjauti di wilayah Suhag, sekitar 250 batu di selatan Kaherah. Ahli-ahli Mesir John Coleman Darnell dan isteri Deborah menemui tablo tersebut pada tahun 1995.

3300 SM - 1000 SM
-Peradaban yang paling awal diketahui dunia ialah Tamadun Aegean. Tamadun Minoan dan Mycenaean meningkat dan jatuh dalam tempoh ini.

3250 SM
-Raja Scorpion memerintah Hulu (selatan) Mesir. Bukti, arak ditemui di makamnya dan para saintis percaya ia dihasilkan di Jordan dan diangkut dengan keldai dan kapal ke Mesir.

3200 SM
-Orang-orang Semitik datang ke kawasan sekitar Byblos, Lebanon. Mereka kemudian disebut Gebal dan orang Giblites.
-Sebuah pasu batu kapur putih dibuat yang menggambarkan orang Sumeria memberikan hadiah kepada Dewi Innin bersama dengan pemandangan kehidupan sehari-hari di Uruk. Ia bertahan selama ribuan tahun dan dipanggil Vas Suci Warka.
-Bukti arkeologi menunjukkan bahawa orang Sumeria sudah menggunakan pengangkutan beroda dan mengembangkan penulisan bergambar.

3200 SM - 2000 SM
-Budaya Cycladic, sebuah rangkaian penempatan pertanian dan perikanan kecil, kadang-kadang berbenteng dan diperdagangkan dengan tanah besar Yunani, Kreta dan Asia Kecil, berkembang dalam tempoh ini. Ia terkenal dengan patung-patung yang elegan: kebanyakannya telanjang, bentuk memanjang dengan lengan dilipat di bawah dada mereka. Ia dilancarkan oleh Crete dan Mycenaean Greece.

3200 SM - 1600 SM Tamadun Lembah Indus tumbuh di sepanjang tebing Sungai Indus yang kemudian menjadi Bangladesh, India, Nepal dan Pakistan. Bandar-bandar Harappa dan Mohenjo-Dara memperlihatkan pembangunan rumah bertingkat dan saluran paip di seluruh bandar. Bencana alam yang mengubah perjalanan Sungai Indus nampaknya telah menyebabkan keruntuhan tamadun ini. Tamadun Harappa (Indus) perlahan-lahan hancur sekitar 1000 SM. Ia membentang lebih dari 386,000 mil persegi (1 juta km persegi) melintasi dataran Sungai Indus dari Laut Arab ke Gangga. Pada tahun 2012 para penyelidik mengatakan Harappa menghadapi perubahan iklim dan nampaknya melarikan diri di sepanjang jalan pelarian ke timur menuju lembah Ganges, di mana terdapatnya hujan monsun.

3102 SM 18 Feb
-Zaman (titik permulaan atau hari pertama tahun sifar) era semasa kalendar Hindu (baik solar dan lunisolar) adalah 18 Februari 3102 SM dalam kalendar Julian proleptik atau 23 Januari 3102 SM dalam kalendar Gregorian proleptik. Menurut Purasa, inilah saat ketika Krishna meninggal dunia. Kalendar solar dan lunisolar bermula pada tarikh ini. Selepas itu, setiap tahun dilabelkan dengan jumlah tahun yang berlalu sejak zaman itu.

3100 SM
-Menes, firaun pertama legenda Mesir, memerintah Mesir atas dari Nekhen sebelum dia menakluki Mesir yang lebih rendah dan memindahkan ibu kotanya ke Memphis.
-Kerajaan atas dan bawah disatukan untuk membentuk Dinasti 1 Mesir. Lembah Nil yang subur dan keadaan persekitaran yang berlaku menyebabkan terbentuknya perkampungan di sepanjang sungai - Mesir Hulu di selatan dan Mesir Bawah di utara. Desa-desa ini tumbuh menjadi 'kerajaan' yang berpusat di sekitar Naqadah (sekarang Hierakonopolis) di selatan dan Behdet (sekarang But0) di delta. Menurut tradisi, kerajaan atas dan bawah disatukan menjadi satu pemerintahan terpusat oleh Firaun Menes sekitar tahun 3100 SM. Pemerintahan Menes berlangsung selama 62 tahun sebelum dibunuh oleh kuda nil (sekali lagi menurut tradisi). Dinasti ke-1 berlangsung hingga sekitar tahun 2890 SM.
-Pada zaman protodnastik Mesir "Scorpion" memerintah dan diikuti oleh Narmer.
-Tulisan Cuneiform muncul di Mesopotamia.

3100 SM - 2770 SM
-Zaman purba Mesir. Narmer menyatukan Mesir dan tulisan hieroglif dikembangkan.

3050 SM - 2890 SM
-Di Mesir Firaun Hor-Aha memerintah dan diikuti oleh Djer, Djet, Den, Anedjib, Semerkhet, dan Qa'a. Raja-raja ini terdiri dari dinasti ke-1.

3000 SM
-Kapal mengangkut kayu dari Byblos ke Mesir.
-Thoth mengembangkan kalendar Mesir sekitar masa ini yang tahunnya bermula dengan ekuinoks musim luruh. Tahun itu dibahagikan kepada 12 bulan 30 hari dengan 5 atau 6 hari ditambahkan pada akhir tetapi tidak dikira sebagai sebahagian bulan.
-Orang Mesir menggunakan sikat buluh pada papirus untuk menulis hieroglif.
-Ayurveda, sebuah sains India yang holistik, bermula pada masa ini. Ia kemudian mengajarkan bahawa keseimbangan minda, roh dan tubuh adalah rahsia kesihatan, kecergasan, umur panjang dan kecantikan.
-Dadu 6 sisi yang paling awal bermula pada masa ini dari sebuah kawasan di utara Iraq.
-Di Macedonia, bandar Ohrid didirikan sekitar waktu ini di Tasik Ohrid, tasik terdalam ke-2 di dunia.
-Kerajaan Urartu wujud di Anatolia timur bermula sekitar masanya sehingga ia dikalahkan dan dimusnahkan oleh orang Medes.

3000 SM - 2000 SM Gangsa mungkin telah ditemui di Afghanistan kuno sekitar masa ini. Pusat bandar yang benar-benar meningkat di dua lokasi utama di Afghanistan - Mundigak, dan Deh Morasi Ghundai. Mundigak (dekat Kandahar zaman moden) memiliki asas ekonomi gandum, barli, domba dan kambing. Juga, bukti menunjukkan bahawa Mudigak mungkin merupakan ibu kota peradaban lembah Indus. Afghanistan kuno adalah persimpangan antara Mesopotamia, dan Tamadun lain.
-Peradaban Minoan Awal, berpusat di sekitar Kreta, dinamai sempena nama Kreta, seorang raja legenda. Hiasan dihadkan pada corak geometri sederhana. Tembikar dibuat tanpa roda. Dalam tempoh ini, belati segitiga dalam tembaga dijumpai. Reka bentuk tembikar Minoan II Awal lebih bebas dan anggun, lengkung sederhana muncul. Roda tembikar diperkenalkan. Berhala berhala dan primitif dalam marmar, alabaster, dan steatite, tetapi penggunaan batu api dan obsidian tidak sepenuhnya ditinggalkan.
-Ebla di Syria, adalah ibu kota komersial pada zaman ini. Pada tahun 1975 puluhan ribu tablet cuneiform ditemukan yang menyokong peranan Ebla.

3000 SM - 1500 SM
-Bandar Harappa berkembang sebagai sebahagian daripada peradaban Lembah Indus di Pakistan.

2980 SM
-Firaun Den, Mesir dikebumikan sekitar tahun ini, kemudian didapati menunjukkan bukti mumifikasi.

2890 SM - 2686 SM
-Ini adalah zaman Dinasti ke-2 Mesir. Firaun Hotepsekhemwy memerintah dan diikuti oleh Raneb, Nynetjer, Weneg, Seth-Peribsen dan Khasekhemwy.

2850 SM
-Di China Maharaja Fushi memutuskan bahawa orang akan dikenali dengan nama keluarga formal dan juga nama depan yang tidak asing lagi.

2750 SM
-Gilgamesh, seorang Raja Sumeria, memerintah kota Uruk (Babylonia) sekitar waktu ini, yang telah berkembang menjadi penduduk lebih dari 50,000.
-Ratu Paubi tinggal di kota Ur di Mesopotamia.

2737 SM
-Maharaja China, Shen Neng (Shennong) menetapkan teh ganja untuk merawat gout, rematik, malaria dan ingatan yang buruk.

2700 SM
-Orang Cina mengembangkan tinta India, mencampurkan jelaga dari asap pain dan minyak lampu dengan gelatin kulit keldai dan kasturi.
-Teks Cina menyebutkan pada masa ini ada gambar tumbuhan untuk merawat demam.

2700 SM - 700 SM
-Tamadun Harappa berkembang di lembah Indus dan Ganges.

2686 SM - 2181 SM
-Ini adalah zaman Dinasti ke-3 Mesir.

2686 SM - 2668 SM
-Sanakhte, abang Firaun Djoser, mengasaskan Dinasti ke-3 Mesir.

2668 SM - 2649 SM
-Firaun Djoser (Dzoser, Zoser) adalah pemerintah ke-2 Dinasti ke-3 Mesir. Piramid adalah langkah pertama yang dirancang oleh Imhotep untuk Dzoser.

2650 SM - 2180 SM
-Lukisan dinding Mesir memberitahu maklumat mengenai pengeluaran bir.

2649 SM - 2643 SM
-Firaun Sekhemkhet adalah penguasa ke-3 dari Dinasti ke-3 Mesir.

2643 SM - 2637 SM
-Firaun Khaba adalah pemerintah ke-4 dari Dinasti ke-3 Mesir.

2637 SM - 2613 SM
-Firaun Huni adalah pemerintah ke-5 Mesir dari Dinasti ke-3

2613 SM - 2589 SM
-Firaun Snefru (Snofru), putra Huni, adalah raja pertama dari Dinasti ke-4 Mesir. Ahli-ahli Taurat menyebutkan bahawa Snefru meninggalkan keterangan mengenai 40 kapal yang membawa kayu tiba di Mesir dari Byblos. Pada 9 Mac 1925, Kementerian Kerja Raya Mesir mengumumkan penemuan makam Raja Sneferu yang berusia 5.000 tahun.

2601 SM
-Di Mesir, Nik'ure, putera seorang firaun, meninggal dunia. Dia menyerahkan harta kekayaannya kepada isterinya, 3 anak dan wanita lain.

2600 SM
-Piramid Bent dibina semasa pemerintahan Firaun Sneferu. Ia unik kerana mempunyai dua struktur dalaman. Ia mewakili bentuk peralihan pembinaan piramid antara Djoser Step Pyramid (2667-2648 SM) dan Meidum Piramid (juga sekitar 2600 SM).
-Makam Imam Kai dibina kira-kira kali ini di Mesir. Pada tahun 1999 mereka ditemui di tanah perkuburan di sebelah barat piramid Cheop.

2600 SM - 1900 SM
-Tamadun Lembah Indus berkembang dengan Harappa sebagai salah satu kota besarnya. Tulisan Lembah Indus yang tidak tersekat pada meterai bertulis dan tablet yang dibentuk telah dijumpai di sana.

2589 SM - 2566 SM
-Firaun Khufu (Cheops), putra Snefru dan Ratu Hetepheres, memerintah sebagai raja ke-2 dinasti ke-4 Mesir. Baginda membina Piramid Besar sehingga tingginya mencapai kira-kira 100 kaki. Dua lagi dibina untuk 2 isterinya, Henutsen dan Meryetes. Para pekerja dilaporkan melakukan mogok untuk mendapatkan catuan bawang putih setiap hari.

2550 SM
-Pada tahun 2006 seorang saintis mengemukakan bahawa mulai sekitar tahun ini orang Mesir mula menggunakan konkrit tuang di piramid mereka. Bukti beliau diambil dari sampel piramid Khufu.

2566 SM - 2558 SM
-Firaun Djedefre (Radjedef) menggantikan ayahnya Khufu dan memerintah sebagai raja ke-3 dari Dinasti ke-4 Mesir (2528BC-2520BC).

2558 SM - 2532 SM
-Firaun Khafre memerintah sebagai raja ke-4 dari dinasti ke-4 Mesir. Piramidnya adalah yang kedua terbesar di Dataran Tinggi Giza Mesir. Sphinx dibina di bawah pemerintahannya.

2532 SM - 2504 SM
-Firaun Menkaure anak Khafre, memerintah sebagai raja ke-5 dari dinasti ke-4 Mesir.

2504 SM - 2500 SM
-Firaun Shepseskaf, anak lelaki Menkaure, memerintah sebagai raja ke-6 dari dinasti ke-4 Mesir.

2500 SM
-Piramid Mesir setinggi 330 kaki didirikan sekitar waktu ini dan kemudian dikenali sebagai piramid 'Bent', terletak di luar kampung Dahshur.
-Tercipta satu alat muzik seperti seruling yang terbuat dari tulang burung nasar
-Makam seorang anak Mesir dari sekitar waktu ini didapati berisi mainan yang merangkumi pin mini dan bola dan wicket, bukti pertama boling.
-Pengikut Arya dari Raja Yama menyeberangi Sungai Aoxus dari Asia Tengah ke Tajikistan dan membuat kalendar baru dengan tahun baru (Sekarang Roz, Sekarang-Ruz) ditandai dengan musim bunga. Ini kemudian diraikan oleh orang-orang di Iran dan Afghanistan.
-Mariners yang dipercayai berasal dari Indonesia dan Malaysia mendirikan kedai di antara pulau-pulau Palau sekitar waktu ini.
-Pembuatan kaca bermula di Mesopotamia.
-Tel Es-Sakan (bukit abu) adalah bandar Kanaan terbesar antara Palestin dan Mesir sekitar waktu ini.
-Tamadun Nuraghic berkembang pesat di Sardinia.
-Seorang ratu bernama Shubad meninggal sekitar waktu ini di kota Ur di Mesopotamia. Dia dikebumikan dengan sejumlah harta benda yang mengejutkan yang kemudian ditemui oleh ahli arkeologi Inggeris Charles Leonard Wooley.

2500 SM - 1500 SM
-Mohenjo-Daro di selatan Pakistan adalah pusat bandar awal. Sebanyak 40,000 orang tinggal di sana

2494 SM
-Firaun Khafre, pembangun terbesar Piramid Giza, meninggal dunia sekitar waktu ini.

2498 SM - 2491 SM
-Firaun Userkaf, cucu Djedefre, memerintah sebagai raja pertama dinasti ke-5 Mesir. Dia membina kompleks piramid di Saqqara.

2491 SM - 2477 SM
-Firaun Sahure memerintah sebagai raja ke-2 dari dinasti ke-5 Mesir. Dia membina kompleks piramid di Abusir. Dia mendirikan tentera laut Mesir dan mengirim armada ke Punt dan berdagang dengan Palestin.

2477 SM - 2467 SM
-Firaun Neferirkare, saudara Sahure, memerintah sebagai raja ke-3 dari dinasti ke-5 Mesir. Pada tahun 1893 petani tempatan menemui papirus hieratik di kompleks piramidnya yang terdiri daripada sekitar 300 serpihan.

246 SM - 2453 SM Firaun Neferefre memerintah sebagai raja ke-5 dari Dinasti ke-5 Mesir.

2467 SM - 2460 SM
-Firaun Shepseskare memerintah di Mesir, menurut senarai Raja Turin, selama 7 tahun. Beberapa kesan meterai sejak pemerintahannya ditemukan di Abusir.

2453 SM - 2422kl SM
-Firaun Niusserre (Nyuserre) memerintah sebagai raja ke-6 dari dinasti ke-5 Mesir. Pada tahun 1893 petani tempatan menemui papirus hieratik di kompleks piramidnya yang terdiri daripada sekitar 300 serpihan.

2422 SM - 2414 SM
-Firaun Menkauhor memerintah sebagai raja ke-7 dari dinasti ke-5 Mesir.

2414 SM - 2375 SM
-Firaun Djedkare memerintah pada akhir dinasti ke-5.

2400 SM
-Sebuah kawasan di Chien-kou berhampiran Handan dari budaya Longshan China menunjukkan bukti kuat mengenai peperangan antara masyarakat.
-Rujukan paling awal untuk berkhatan berasal dari sekitar 2400 SM. Sebuah relief di tanah perkuburan kuno Saqqara menggambarkan serangkaian adegan perubatan, termasuk sunat pisau batu dan pakar bedah. menjelaskan, "Salap adalah untuk membuatnya dapat diterima," kemungkinan merujuk kepada beberapa bentuk anaseptik topikal.
-Kota Nagar di Mesopotamia (di timur laut Syria) menjadi negeri Nagar yang kuat pada masa ini.

2375 SM - 2345 SM
-Firaun Unas memerintah pada akhir dinasti ke-5 Mesir.

2350 SM
-Akhethetep, seorang pegawai berpangkat tinggi, hidup sekitar masa ini. Makam mastaba miliknya terletak di Saqqara, Mesir.

2348 SM 17 Jul,
-"Alkitab menyatakan bahawa Nuh mendarat di Gunung Ararat pada hari ke-17 bulan ketujuh, 2348 SM."

2345 SM - 2333 SM
-Firaun Teti memerintah Mesir sebagai raja pertama dinasti ke-6. Pada tahun 2008 ahli arkeologi menemui sebuah piramid di Saqqara yang berasal dari masa ini. Ia dikatakan milik Ratu Sesheshet, ibu kepada Raja Teti.

2345 SM - 2181 SM
-Di Mesir, "Striding Figure of Meryrahashtef", sebuah patung bogel 22,5 inci seorang pegawai dinasti ke-6, dibuat.

2334 SM - 2279 SM
-Raja Sargon I (2371BC-2315BC) mengasaskan dan memerintah kota-kota Akkad, setelah dia meninggalkan kota Kish di mana dia adalah pegawai penting. Dia adalah penguasa pertama yang mengekalkan tentera tetap. Kerajaannya bertahan kurang dari 200 tahun.

2333 SM
-Firaun Userkare memerintah pada dinasti ke-6 Mesir antara Teti dan Pepi. Dia dipercayai penyokong kumpulan yang membunuh Teti.

2333 SM
-Go-Chosun (Kojoson) merujuk kepada Kerajaan Korea yang diasaskan oleh Tangun pada tahun 2333 SM yang menggantikan kerajaan pertama Hwan Gook (7,197 SM) dan Bae Dal (3,898 SM) (juga dikenal sebagai Gu Ri). Orang-orang Go-Chosun disebut oleh orang-orang Tionghoa sebagai "pelayan timur." Chosun bermaksud "Tanah Tenang Pagi."

2332 SM - 2283 SM
-Firaun Pepi memerintah sebagai raja ke-3 dari dinasti ke-6 Mesir. Sebuah piramid Ratu Ankh-sn-Pepi, isteri Pepi I, ditemui pada tahun 2000. "Patung Pasangan Ratu Ankh-Nes-Meryre II dan puteranya Pepi II Duduk" adalah sebahagian daripada pertunjukan Mesir.

2320 SM
-Raja Sargon menakluki negara-negara bebas Sumer dan menubuhkan kerajaan pusat.

2300 SM
-Bangsa Phoenician, orang laut, mula tinggal di sepanjang pantai Levantine.
-Tulisan cuneiform Sumeria menyebut tanah Magan (mungkin Oman) sebagai sumber tembaga dan diorit untuk negeri-negeri Mesopotamia.
-Orang Hmong tinggal di dataran tengah China. Secara beransur-ansur berpindah ke pergunungan Indochina dan Burma dan kemudian ke Laos dan Thailand.
-Pertukaran budaya bermula antara tamadun Lembah Indus dan Mesopotamia.

2291 SM - 2254 SM
-Raja Naram-Sin memerintah Akkad. Dia mengalahkan gabungan pemberontak di Sumer dan menubuhkan semula kekuatan Akkadian. Dia kembali menakluki Syria, Lebanon, dan pergunungan Taurus, menghancurkan Aleppo dan Mari dalam prosesnya. Semasa pemerintahannya, orang-orang Gutian memecah kota Agade dan akhirnya memusnahkan seluruh Sumeria (selatan Iraq). Semasa pemerintahannya, Raja Naram-Sin berkempen menentang wilayah Magan (Oman).

2278 SM - 2184 SM
-Firaun Pepi II memerintah di Mesir sebagai raja terakhir dari dinasti ke-6 dan raja penting terakhir Kerajaan Lama.

2254 SM - 223 SM
-Raja Shar-Kali-Sharri, anak Naram-Sin, memerintah Akkad. Dia berjuang untuk memelihara alam tetapi hancur di bawah pemberontakan dan pencerobohan.

2217 SM
-Pada tahun 2013 saintis melaporkan bukti DNA bahawa orang dari India tiba di Australia sekitar waktu ini dan bercampur dengan orang asli tempatan.

2200 SM
-Pada masa ini penempatan dan kuil-kuil Bahrain di kota kota Dilmun, yang dikenal sebagai kota para dewa dalam kesusasteraan Sumeria kuno dibina.
-Di Yunani Penjajah Indo-Eropah, yang merupakan bentuk Yunani paling awal, memasuki daratan.
-Patung raja Sumeria, Entemena dari Lagash dibuat kira-kira waktu ini. Kepalanya kemudian hilang dan pada tahun 2003 mayatnya dirampas setelah kejatuhan Baghdad. Pada tahun 2006 dikembalikan ke Muzium Nasional Iraq.

2183 SM
-Firaun Merenre II mengikuti Pepi II sebagai pemerintah Mesir. Dia memerintah selama lebih dari satu tahun dan dibunuh. Nitocris, kakak-isterinya, memerintah.

2183 SM - 2180 SM
-Ratu Nitocris (Nitiqret), isteri-saudara-isteri Merenre, memerintah Mesir.

2181 SM - 2161 SM
-Dinasti ke-7 dan ke-8 Mesir memerintah dalam tempoh ini. Firaun Wadjkare memerintah di dinasti ke-7 Mesir dan diikuti oleh Qakare. Eusebius mempunyai Dinasti ke-7 yang terdiri dari lima raja Memphis, yang memerintah selama 75 hari dan Dinasti Kelapan yang terdiri dari lima raja Memphis, yang memerintah selama 100 tahun.

2181 SM - 204 SM
-Zaman Pertengahan Pertama Mesir. Ia dimulakan dengan runtuhnya Kerajaan Lama kerana kegagalan tanaman dan pendapatan rendah akibat projek pembinaan piramid. Ini sepertinya bertepatan dengan tempoh penyejukan dan pengeringan.

216 SM - 214 SM
-Dinasti ke-9 dan ke-10 Mesir memerintah dalam tempoh ini dari ibu kota di Herakleopolis. Firaun termasuk Meryibre, Merykare, Kaneferre, dan Nebkaure.

2145 SM Raja Idin-Dagan, seorang raja Babilonia dan anaknya Isme-Dagan.

2137 SM, 22 Okt
-Ini adalah tarikh gerhana terawal yang direkodkan menurut Raja Shu, buku dokumen sejarah China kuno. Dua ahli astronomi kerajaan, Hsi dan Ho, gagal dalam tugas mereka untuk meramalkan gerhana kerana terlalu banyak anggur beras dan dieksekusi.

2134 SM - 2117 SM
-Firaun Intef I (Antef I) memerintah pada Dinasti ke-11 Mesir.

2117 SM - 2069 SM
-Firaun Intef II (Antef II) memerintah pada Dinasti ke-11 Mesir.

2113 SM
-Zaman keemasan Ur bermula ketika Raja Ur-Nammu memperluas empayar Sumeria dan menjadikan ibu kotanya sebagai kota terkaya di Mesopotamia. Ur-Namma adalah pengasas Dinasti Ketiga Ur. Dia memastikan kapal Magan (Oman) bebas datang dan pergi dari pelabuhan Ur.

2100 SM
-Maharaja China Yu mengatur jumlah pekerja Cina pertama kali ini.
-Kota Byblos (kota Pra-Phoenician) di musnahkan dan dibakar oleh orang Amori.
-Pada tahun ini, senarai Raja Sumeria ditulis. Ini mencatat semua raja dan dinasti yang memerintah Sumer sejak awal. Eridu dinamakan sebagai penyelesaian awal dan bukti arkeologi seolah-olah mengesahkan tuntutan tersebut.
-Gudea bertugas sebagai gabenor Lagash (Iraq).
-Orang Amori berasal dari semenanjung Arab dan merupakan peneroka Semitik pertama yang penting di kawasan Damsyik. Mereka mendirikan banyak negeri kecil.

2100 SM - 1600 SM
-Zaman Xia protohistoric. Orang Ba mengawal pengeluaran garam di Sungai Yangtze. Mereka kemudian perlahan-lahan berhijrah ke hulu dan pada tahun 316 SM ditundukkan oleh Qin. Fuling adalah tempat pemakaman bagi raja-raja Ba. Fengdu adalah ibu kota pertama Ba. Tujia minoriti tuntutan 1996 keturunan dari Ba.

2069 SM - 206 SM
-Firaun Intef III (Antef III) memerintah di Dinasti ke-11 Mesir selama 8 tahun.

2068 SM
-Raja Shulgi, raja Ur, menerima emas dari raja Magan (Oman).

2060 SM - 2010 SM.
-Firaun Mentuhotep II (Nebhetepre), putra Theban Inteff III, memerintah selama kira-kira 39-51 tahun di Dinasti ke-11 Mesir.

2058 SM
-Raja Dungi adalah raja kota Mesopotamia Ur.

2005 SM
-Raja Bur-Sin memerintah sebagai raja Ur.

2040 SM - 1782 SM
-Di Mesir tempoh Kerajaan Tengah bermula dengan ibu kotanya di Thebes. Ia berlangsung hingga 1782 SM. Pada masa ini "Permintaan Petani yang fasih" ditulis untuk meminta penguasa yang baik hati.

2013 SM
-Orang Sumeria membina Ziggurat di Ur (kemudian Iraq) untuk menarik perhatian lebih dekat kepada dewa bulan.

2010 SM - 1998 SM.
-Firaun Mentuhotep II, anak Mentuhotep I, memerintah di Dinasti ke-11 Mesir selama kira-kira 12 tahun.

2000 SM
-Legenda dari Mekah menunjukkan bahawa Nabi Ibrahim membina Kaabah sekitar waktu ini. Kaabah dalam bahasa Arab disebut kubus. Menjelang tahun 500 Masihi, lebih dari 360 berhala ditempatkan di dalam Kaabah.
-Kira-kira waktu ini orang Mesir menjinakkan kucing untuk menangkap ular. Kemajuan astronomi membolehkan orang Mesir meramalkan banjir tahunan Sungai Nil.
-Sebuah lukisan Mesir di dinding makam dalaman menggambarkan 6 lelaki menggosok, meremas dan melipat kain.
-Dipercayai bahawa zamrud pertama kali dilombong di Mesir sekitar tahun ini.
-Di Mesir sebuah pelabuhan Laut Merah aktif sekitar tahun ini di Wadi el-Jarf, hampir 110 batu di selatan Suez. Pasukan penerokaan menemui sisa-sisa pada tahun 2013.
-Orang Het tinggal di sekitar tempat yang sekarang bernama Cappadocia. Mereka bercampur dengan Hatti yang sudah menetap dan diikuti oleh orang Lydia, Phrygians, Byzantine, Rom dan Yunani. Nama Cappadocia berasal dari orang Het untuk "tanah kuda cantik."

2000 SM - 1790 SM
-Patung kayu kanselor Nakhti dan ukiran wajah gabenor Hapidjefai berasal dari Kerajaan Tengah Mesir dibuat.

2000 SM - 1600 SM
-Di Mesopotamia, zaman Babilonia Lama bermula setelah kejatuhan Sumer, mungkin disebabkan oleh peningkatan kandungan garam tanah yang menyukarkan pertanian. Dilemahkan oleh tanaman yang buruk dan kekurangan lebihan barang, orang Sumeria ditaklukkan oleh orang Amori, yang terletak di Babylon. Pusat kesopanan beralih ke utara. Orang Amori memelihara sebahagian besar budaya Sumeria tetapi memperkenalkan bahasa Semit mereka sendiri, nenek moyang awal Ibrani, ke wilayah ini.

2000 SM - 1500 SM
-Di Yunani peradaban Minoan, yang dinamai sempena penguasa Kreta, Minos, mencapai puncaknya dengan kekuatan pusat di Knossos di pulau Kreta. Budaya itu nampaknya lebih berorientasikan wanita dan damai daripada yang lain pada masa itu.

2000 SM - 1000 SM
-Zaman pra-klasik Maya.
-Di Itali orang-orang Indo-Eropah perlahan-lahan mula menghuni utara melalui Alpen. Mereka membawa kuda, kereta beroda, dan pengetahuan artistik karya gangsa ke semenanjung Itali. Orang Yunani dan Etruscans menduduki kawasan yang berlainan di semenanjung pada abad ke-8.

2000 SM - 500 SM
-Suku Aryan tinggal di Aryana (Afghanistan Purba). Kota Kabul dianggap telah didirikan selama ini. Rig Veda mungkin telah diciptakan di Afghanistan sekitar waktu ini. Bukti awal usia besi nomad di Aq Kapruk IV.

1997 SM - 1991 SM
-Firaun Mentuhotep III, raja terakhir Dinasti Mesir ke-11. Dia adalah anak lelaki Imi, isteri kedua dari Mentuhotep II atau III. Namanya hilang dari senarai raja yang paling.

1991 SM - 1962 SM
-Firaun Amenemhet I (Amenemhat I) mengasaskan Dinasti Mesir ke-12 Mesir dan memerintah selama kira-kira 30 tahun.

1991 SM - 1783 SM
-Mesir, masa Dinasti Kedua Belas, puncak Kerajaan Tengah ketika Firaun memenangkan kembali beberapa kekuatan yang dinikmati oleh raja-raja Kerajaan Lama. Ia berakhir dengan Kerajaan Tengah pada tahun 1786 SM. Dalam tempoh tersebut kuasa sedikit tersebar melalui kelas sosial. Agama beralih dari sistem berasaskan kekayaan kepada sistem berdasarkan tingkah laku yang betul.

1980 SM - 1971 SM
-Firaun Sesostris I (Senusret I) menjadi rakan sekutu dengan Amenenhet I.

1971 SM - 1929 SM
-Firaun Sesostris I (Senusret I) memerintah semasa dinasti ke-12 Mesir.

1929 SM - 1926 SM
-Firaun Amenemhet II memerintah pada Dinasti Mesir ke-12 sebagai bupati bersama ayahnya Sesostris I.

1926 SM - 1892 SM
-Firaun Amenemhet II memegang peraturan tunggal semasa Dinasti ke-12 Mesir.

1900 SM
-Raja Melkisedek memerintah Salem sebelum menjadi Yerusalem. Dia mengenakan cukai 10% kepada setiap orang di domainnya.

1900 SM - 1500 SM
-Dalam tempoh ini, sekumpulan pengembara Semit berhijrah dari Sumer ke Kanaan dan kemudian ke Mesir. Mereka dipimpin oleh seorang pedagang kafilah, Nabi Ibrahim, yang menjadi bapa bangsa Israel. Nabi Ismail adalah anak Nabi Ibrahim yang dimiliki oleh Siti Hajar. Nabi Ishak adalah anak Nabi Ibrahim oleh Siti Sarah. Orang Ibrani menelusuri keturunan mereka melalui Nabi Ishak sementara orang Arab melalui Nabi Ismail.

1898 SM - 1866 SM
-Di Mesir, Sphinx of Tanis dibuat. Ia kemudian dipindahkan ke Paris.

1897 SM - 1878 SM
-Firaun Sesostris II (Senusret II), putra Amenenhet II, memerintah sebagai bupati dalam Dinasti ke-12 Mesir.

1890 SM
-Sinuhe, seorang askar profesional berpangkat tinggi di Mesir, yang bertugas di ketenteraan Amenemhat II dihadapkan dengan perubahan kekuatan politik dan telah meninggalkan Mesir . Dia melarikan diri ke Byblos, di mana dia berteman dengan pemerintah tempatan bernama Ammienshi, yang memerintah tanah Retenu. Dia kemudian kembali ke Mesir, sekarang diperintah oleh Senusret.

1878 SM - 1841 SM
-Firaun Senusret III (Sesostris III) memerintah sebagai raja ke-5 Mesir dari Dinasti ke-12. Dia membina kompleks pemakaman untuk menghubungkan dirinya dengan Osiris, tuhan Abydos. Khakaure adalah nama takhta Senwosret.

1842 SM - 1797 SM
-Firaun Amenemhet III memerintah sebagai Mesir ke-6 pada Dinasti ke-12.

1800 SM
-Raja Shamshi-Adad I dari Asyur melewati wilayah Palmyra dalam perjalanannya ke Mediterranean pada awal abad ke-18 SM. Pada waktu ini Palmyra adalah titik paling timur kerajaan Qatna.
-Pada masa ini orang Babilonia Lama menggunakan operasi matematik maju seperti pendaraban, pembahagian dan punca kuasa dua. Sistem duodecimal mereka, berdasarkan 12 dan 6 untuk mengukur masa, masih digunakan hingga kini.
-Sebelum ini Nabi Ibrahim menguburkan isterinya, Siti Sarah, di sebuah gua di Hebron. Kawasan itu kemudian dikenali oleh orang Yahudi sebagai Makam Bapa dan orang Islam sebagai Masjid Ibrahimi.

1798 SM - 1786 SM
-Firaun Amenemhet IV memerintah pada Dinasti ke-12.

1792 SM - 1750 SM
-Raja Hammurabi, raja Babel, menetapkan kod undang-undang dalam tempoh ini yang kemudian dikenali sebagai Kod Hammurabi. Mereka ditulis pada tiang basalt, kemudian ditemukan di Susa, Iran. Salah satu undang-undang adalah bahawa jika seorang wanita yang sudah berkahwin ditangkap berbohong dengan lelaki lain, keduanya harus diikat dan dibuang ke sungai.

1790 SM
-Firaun Mesir Amenhotep IV menghantar ekspedisi besar ke Punt semasa tahun ke-8 pemerintahannya. Pada tahun 2010 saintis menggunakan mumi babun untuk mengenal pasti wilayah Punt sebagai kawasan dataran rendah di Sudan timur atau kawasan di mana Ethiopia dan Eritrea saling berhadapan.

1785 SM - 1782 SM
-Ratu Sobeknefru (Nefrusobek) memerintah pada Dinasti Mesir ke-12.

1782 SM - 1779 SM
-Firaun Wegaf memerintah pada awal Dinasti ke-13 Mesir.

1782 SM - 1650 SM
-Dinasti XIII Mesir ditandai dengan masa kemerosotan, kehilangan persatuan, dan banyak Firaun saingan jangka pendek. Ini berlangsung hingga Dinasti Keenam belas. Lebih dari 70 raja disenaraikan dalam dinasti ini dan tarikhnya tidak diketahui.

1763 SM
-Raja Hammurabi, Raja Amorite, menakluki seluruh Sumeria. Dia menulis "Code of Laws" yang berisi 282 peraturan termasuk prinsip "eye for a eye" dan "biarkan pembeli berhati-hati." Ini adalah salah satu kod undang-undang pertama dalam sejarah dunia, hanya didahului oleh Undang-Undang Lipit-Ishtar.

1760 SM
-Hor memerintah di bahagian awal Dinasti ke-13 Mesir.

1750 SM
-Raja Hammurabi mati tetapi kerajaannya bertahan 150 tahun lagi ketika orang Kassites, orang bukan Semit, menakluki sebahagian besar Mesopotamia dengan bantuan perang kereta api ringan.

1750 SM - 1540 SM
-Hyksos dari Syria dan Palestin menduduki Mesir dan memperkenalkan kuda dan kereta kuda. Dengan memanfaatkan keadaan Mesir yang tidak tenteram, penjajah Asiatik dari Palestin memasuki Mesir dan menjadikan diri mereka sebagai raja, bahkan pengangkatan gelaran dan adat istiadat Firaun. Sejarawan Yahudi Josephus mengaku memetik kata-kata seorang penulis sejarah Mesir, Manetho, dalam menggambarkan masa pemerintahan asing ini. The Hyksos, siapa pun mereka, mempunyai 'senjata blitz' - kereta kuda yang mereka salin dari Mitanni pemelihara kuda di utara Mesopotamia. Dan Mitanni pula mendapatkan kuda dari Parsi, bersama dengan seni menunggangnya.

1747 SM
-Firaun Khendjer, seorang raja Hyksos, memerintah di utara Mesir.

1745 SM
-Firaun Sobekhotep II memerintah pada Dinasti ke-13 Mesir.

1741 SM - 1730 SM
-Firaun Neferhotep memerintah pada Dinasti Mesir ke-13.

1730 SM - 1720 SM
-Firaun Sobekhotep IV memerintah pada Dinasti Mesir ke-13.

1720 SM
-Hyksos di utara Mesir menguasai Delta dan mendirikan ibu kota mereka Avaris (Tanis).

1704 SM - 1690 SM
-Firaun Ay memerintah pada Dinasti ke-13 Mesir. Dia digantikan oleh Neferhotep II dan Nehesy pada Dinasti ke-14.

1700 SM
-Orang Kanaan, sebelum penaklukan Ibrani, membangun tembok besar pada tahun ini ketika Yerusalem merupakan sebuah kawasan kecil yang diperkaya. Ahli arkeologi pertama kali menemui tembok setinggi 26 kaki pada tahun 1909 dan kemudian mempercayai bahawa ia merupakan sebahagian dari lorong yang dilindungi yang dibina dari kubu puncak bukit ke mata air yang berdekatan yang merupakan satu-satunya sumber air di bandar ini dan terdedah kepada perampok.
-Istana Kanaan menyimpan wain dalam balang seramik yang besar. Pada tahun 2013, ahli arkeologi yang menjelajahi lokasi di Israel utara, yang dikenali sebagai Tel Kabri, mengumumkan penemuan sebuah bilik simpanan yang menyimpan sisa-sisa balang yang pecah.
-Seorang raja Larsa memerintah Ur sekitar waktu ini.

1700 SM - 1250 SM
-Troy VI, penempatan zaman gangsa di lokasi Perang Trojan. Penduduk mungkin bertutur dalam bahasa Luvian, bahasa Indo-Eropah yang berkaitan dengan orang Het.

1696 SM - 1686 SM.
-Firaun Neferhotep, raja ke-22 dari Dinasti ke-13, memerintah Mesir. Dia adalah anak seorang imam kuil di Abydos. Pada tahun 2005 ahli arkeologi menggali patungnya. Namanya bermaksud "cantik dan baik."

1674 SM
-Firaun Sheshi, seorang penguasa Hyksos, menakluki Memphis (Mesir). Sheshi memerintah pada awal Dinasti ke-15 dan digantikan oleh Yakubher, Khyan, Apepi I, Apepi II, Anather pada Dinasti ke-16, Yakobaam, Sobekemsaf II pada Dinasti ke-17, dan Intef VII. The Hyksos menyerang Mesir dengan kereta kuda.

1664 SM - 1559 SM
-Mesir diperintah selama satu abad oleh bangsa Hyksos, seorang pejuang dari Asia, mungkin berasal dari bangsa Semitik , yang ibukota musim panasnya berada di wilayah Delta utara.

1650 SM
-Raja-raja Dinasti ke-14 Mesir memerintah kebanyakannya dari Delta Nil Barat. Tarikh mereka tidak terkenal dan mungkin sezaman dengan Dinasti ke-13.

1633 SM
-Firaun Tao I memerintah pada Dinasti ke-17 Mesir. Di Mesir dinasti ke-15, ke-16 dan ke-17 memerintah secara serentak.

1600 SM
-Di Mesir, revolusi menentang pemerintahan Hyksos bermula di selatan dan merebak ke seluruh negara.
-Kassites, orang bukan bangsa Semit, menakluki sebahagian besar Mesopotamia dengan bantuan perang kereta api ringan.
-Sebuah gerbang di dinding melengkung di kota Shekhem dibina oleh jurutera mahir sekitar waktu ini. Raja Shekhem, Labaya, disebutkan dalam tulisan cuneiform dari arkib Pharaonic yang terdapat di Tel al-Amarna di Mesir, yang bertarikh abad ke-14 SM. Raja telah memberontak melawan dominasi Mesir, dan tentera dikirim ke utara untuk menundukkannya, tetapi gagal.

1600 SM - 1500 SM
-Di India orang Arya menyerang wilayah Lembah Indus. Pada tahun 1999 penyelidik melaporkan bahawa corak gen mengesahkan bahawa penyerang Caucasoid memasuki India antara tahun 1000 dan 2000BC.

1595 SM
-Orang Het menawan Babilon dan mundur. Mereka meninggalkan bandar terbuka untuk penguasaan Kassite yang berlangsung sekitar 300 tahun. Orang Kassite mempertahankan budaya Sumeria / Babilonia tanpa inovasi mereka sendiri.

1575 SM - 1532 SM
-Firaun Ipepi (Apophis) memerintah sebagai raja Dinasti ke-17 Hyksos Mesir.

1574 SM
-Firaun Tao II memerintah pada Dinasti ke-17 Mesir.

1573 SM - 1570 SM
-Firaun Kamose memerintah sebagai raja Mesir Dinasti ke-17 Hyksos.

1570 SM - 1546 SM
-Firaun Ahmose, Firaun Mesir, memerintah pada Dinasti ke-17 Mesir. Adik perempuannya ialah Ratu Ahmosep-Nefertary. Semasa pemerintahannya dia mengalahkan Hyksos yang dipimpin oleh Apophis. Ahmose bertunangan dengan Puteri raja Hyksos di kota Avaris, dan kota Sharuhen selama tiga tahun.

1570 SM - 1070 SM
-Lukisan dinding Mesir menyertakan maklumat mengenai pengeluaran bir.

1551 SM - 1524 SM
-Firaun Amenhotep I (Ahmenophis), putra Amasis I (Ahmose), memerintah pada awal Dinasti Mesir ke-18.

#MAMR


 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
290,659
Reaction score
12,182
Points
2,376
GARIS MASA 1551 SM - 1000 SM

1551 SM - 1524 SM
-Firaun Amenhotep I (Ahmenophis), putra Amasis I (Ahmose), memerintah pada awal Dinasti Mesir ke-18. Prasasti menunjukkan bahawa dia melibatkan orang Nubia di tanah Kush.

1550 SM
-Di India penulisan hilang untuk sementara waktu dengan kehancuran tamadun Lembah Indus.

1550 SM-1290 SM
-Zaman dinasti ke-18 Mesir. Batu-batu yang digali di Gebel el-Silsila diangkut ke pelabuhan berhampiran untuk pembinaan kuil di Karnak dan Kom Ombo. Ahli arkeologi pada tahun 2019 melaporkan menemui pelabuhan lama. Semasa Dinasti ke-18 Mesir orang-orang swasta mula membina piramid runcing kecil di atas kubur mereka.

1532 SM - 1522 SM
-Firaun Khamudi (Aseth) memerintah sebagai raja Mesir Dinasti ke-15 Hyksos.

1240 SM - 1518 SM
-Firaun Tuthmosis I (Thutmose I) memerintah pada awal Dinasti Mesir ke-18.

1518 SM - 1504 SM
-Di Mesir, Firaun Tuthmosis II memerintah pada Dinasti ke-18. Ratu Hatshepsut telah berkahwin dengan saudara tirinya yang sakit ketika berusia sekitar 12.

1504 SM - 1450
-Firaun Tuthmosis III, anak lelaki salah seorang isteri Tuthmosis I yang lebih rendah, memerintah pada Dinasti ke-18. Pada abad ke-15. BC Thutmose III memimpin tenteranya dari Mesir ke Megiddo dan mengalahkan kereta perang Kanaan yang memberontak melawannya.

1500 SM
-Bukti linguistik menunjukkan bahawa orang Kanaan (sekarang lebih dikenali sebagai orang Phoenicia) adalah orang Semit bukan Yahudi yang bahasanya hampir sama dengan bahasa Ibrani.
-Catatan "Buku Orang Mati" Mesir bermula pada masa ini.
-Nabi Musa memimpin orang Israel keluar dari Mesir dan membuat kalendar dengan ciri-ciri Mesir tetapi berdasarkan seminggu tujuh hari.
-Seorang budak lelaki bernama Djehuti-Irdis (13) meninggal dunia di Thebes. Pada tahun 2000, akibat radang paru-paru.
-Pada masa ini kerajaan Kush didirikan di selatan Mesir. Orang Kush adalah Negroid berkulit gelap.

1500 SM - 1200 SM
-Zaman Gangsa Akhir. Orang Amori pada zaman Nabi Musa berasal dari timur laut Syria. Bahasa-bahasa di timur laut Syria dan Palestin tampaknya adalah 1/3 Semitik, 1/3 Indo-Eropah dan 1/3 Hurrian.
-Nabi Parsi, Zoroaster (Zarathustra) mengasaskan agama yang dikenali sebagai Zoroastrianisme. Kepercayaan utama termasuk kewujudan Tuhan Yang Maha Tinggi yang disebut Ahura Mazda dan perjuangan kosmik antara semangat baik, Spenta Mainyu, dan semangat jahat, Angra Mainyu.

14790 SM
-Firaun Thotmosis II meninggal dunia. Dia digantikan oleh Ratu Hatshepsut dan anak tirinya Thotmosis III. Ratu Hatshepsut, satu-satunya wanita yang memerintah sebagai firaun, memerintah Mesir sebagai bupati Dinasti ke-18 untuk Thutmose III. Namanya diterjemahkan sebagai "Yang Terutama Wanita Mulia."

1479 SM - 1425 SM
-Firaun Thotmosis III memerintah sebagai firaun Mesir. Pemerintahan awalnya di bawah bimbingan ibunya, Ratu Hatsheppsut.

1471 SM
-Firaun Tuthmosis III Mesir membangun rakit di pantai Lebanon, meletakkannya di atas gerobak, dan mengangkutnya ke Efrat untuk menyeberangi sungai dan mengalahkan Raja Mitanni. Ini adalah kempen kedelapannya pada tahun ketiga puluh tiga pemerintahannya. Ini jaraknya lebih dari 250 batu. Dia meninggal pada tahun keempat puluh empat pemerintahannya.

1470 SM
-Obelisk sepanjang 97 kaki di Karnak, Mesir, didirikan sebagai bagian dari matahari dan melemparkan bayangannya di sebuah kuil dewa matahari Amun Ra.

1461 SM
-Orang Mesir mendirikan sebuah obelisk sepanjang 68.5 kaki di Heliopolis. Orang Rom memindahkannya ke Iskandariah pada tahun 14 SM. Gempa bumi selepas 1300 meninggalkannya rawan di pantai.

1458 SM
-Di Mesir Ratu Hatshepsut, ibu Tuthmosis III, meninggal dunia. Tuthmosis III, pada awal tahun tiga puluhan, mengisytiharkan perang terhadap Pangeran kota Kadesh, Syria, yang telah mengatur sebuah gabungan di Palestin dan Syria. Tuthmosis mengalahkan rakyat Syria setelah pengepungan Megiddo selama 8 bulan. Pada tahun 2007 ahli arkeologi Mesir mengatakan bahawa mumia seorang wanita gemuk, yang mungkin menderita diabetes dan barah hati, telah dikenal pasti sebagai Ratu Hatshepsut, firaun wanita paling berkuasa di Mesir. Hatshepsut, yang memerintah Mesir pada abad ke-15 SM, terkenal kerana berpakaian seperti lelaki dan memakai janggut palsu. Tetapi ketika peraturannya berakhir, semua jejaknya hilang secara misterius, termasuk namanya.

1427 SM - 1401 SM
-Firaun Amenhotep II (Amenophis II), putera Tuthmose III, memerintah pada Dinasti ke-18. Dalam tugu Giza yang sama yang menggambarkan kehebatannya dengan dayung setinggi 33 kaki, ada catatan tentang keahliannya sebagai pemanah. Tidak diragukan lagi bahwa dia memang menaklukkan kekuatan Asiatik Djahi, Retenu, Mitanni, dan 'Tanah Tuhan'.

1401 SM - 1391
-Firaun Tuthmosis IV, putra Amenhotep II, memerintah pada Dinasti ke-18 Mesir dengan anaknya sebagai bupati.

1400 SM
-Kuil Hatshepsut dibina di Luxor.
-Makam Kha Mirit dari waktu ini
-Penulisan Sumeria kekal bergambar sehingga sekitar waktu ini.
-Pada tahun ini adalah zaman Kassite di kota Mesopotamia, Ur.

1391 SM
-Firaun Amenhotep III (Amenophis III), putra Tuthmose IV, mula memerintah Mesir pada masa ini dan berterusan sekitar tahun 1351. Pemerintahannya menandakan kemuncak Dinasti ke-18. Pada tahun 2010, separuh bahagian atas patung granit merah ditemui di lokasi kuil pemakamannya di bandar selatan Luxor.

1350 SM - 1336 SM
-Firaun Amenhotep IV (Akhenaten) memerintah semasa Zaman Amarna Dinasti ke-18 di Mesir. Dia menjadi bimbang tentang penyalahgunaan dalam kultus Osiris. Dia mengemukakan agama monoteistik baru yang didedikasikan untuk pemujaan matahari. Isterinya adalah Nefertiti, menantu Amenophis III dan Ratu Tiye. Dia memindahkan ibu kota dari Thebes ke El-Amarna. Setelah kematiannya, ibukota dipindahkan kembali ke Thebes, dan penggantinya, seorang anak lelaki bernama Smenkhkare memerintah selama tiga tahun. Bandar Amarna kemudiannya lenyap.

1350 SM
-Epidemik cacar yang pertama tercatat berlaku semasa perang Mesir-Het. Pahlawan-pahlawan Hittite menangkap penyakit itu dari tahanan Mesir. Raja dan pewaris dijangkiti maut dan kerajaan hancur.

1345 SM
-Firaun Tutankhamen (Raja Tut), raja lelaki Mesir, dilahirkan. Jururawatnya yang membantu melahirkannya bernama Maia.

1336 SM - 1334 SM
-Zaman Dinasti ke-18 di bawah Smenkhkare.

1334 SM - 1325 SM
-Firaun Tutankhamen (10), anak lelaki Akhenaten, adalah Firaun Mesir. Aye, menjadi bupati semasa Tut tumbuh dewasa dan berkesan memerintah negara ini.

1323 SM
-Firaun Tutankhamen meninggal sekitar waktu ini pada usia 19. Ia kemudian disyaki bahawa putera muda itu dibunuh dalam perjalanan ke Mesir di bawah perintah Ay atau Horemhab. Howard Carter menemui makam Tutankhamen pada tahun 1922. Pada tahun 2005 imbasan CT menunjukkan bahawa Tut tidak dibunuh oleh pukulan ke kepala, atau dadanya hancur dalam kemalangan. Kematiannya tetap menjadi misteri. Pada tahun 2005 seorang penyelidik melaporkan bukti bahawa analisis kendi anggur yang terdapat di makamnya menunjukkan bahawa anggur itu berwarna merah. Pada tahun 2007 wajahnya dipaparkan untuk pertama kalinya. Pada tahun 2010 para saintis melaporkan bahawa sebuah kajian mengenai mumianya mendedahkan bahawa Raja Tutankhamun menderita celah kelengkang dan kaki kelabu, kemungkinan memaksanya berjalan dengan tongkat, dan meninggal akibat komplikasi dari patah kaki yang diperburuk oleh malaria.

1323 SM - 1321 SM
-Firaun Ay menggantikan Tutankhamun. Pada tahun 1931 cincin ditemukan oleh Percy Newberry di sebuah kedai barang antik di Kaherah yang mempunyai tulisan yang menunjukkan bahawa Aye dan Ankhesenaten sudah berkahwin.

1321 SM
-Firaun Aye meninggal selepas tiga tahun di takhta Mesir dan dinding makamnya menunjukkan seorang wanita lain , Tiy, sebagai isterinya.

1321 SM - 1295 SM
-Seorang askar bernama Horemhab menggantikan Raja Ay. Ada yang menganggapnya sebagai Firaun terakhir Dinasti ke-18 sementara yang lain berpendapat bahawa dia adalah pengasas ke-19. Horemhab dianggap telah mencegah dinasti perkahwinan Ankhesnamun, janda Tutankhamun, dengan pangeran Zananza, putra raja Het, Suppilliliumas. Dokumen yang dijumpai di ibu kota Het Boghaz-Koy di Turki membuktikan tanpa keraguan bahawa permaisuri muda itu menulis surat kepada Suppililiumas yang memintanya untuk menghantarnya salah seorang putranya sehingga dia dapat menjadikannya Raja Mesir.

1315 SM - 1201 SM
-Ken-Amun, pengawas catatan kerajaan semasa Dinasti ke-19 (1315-1201 SM), dan makamnya ditemui berhampiran Ismailia, 75 batu (120 kilometer) timur Kaherah.

1295 SM - 1294 SM
-Firaun Ramesses I memerintah semasa Dinasti ke-19 Mesir.

1294 SM - 1279 SM
-Firaun Sethi I (Seti I), putera Rammeses I dan bapa Rammeses II, memerintah semasa Dinasti ke-19 Mesir. Dia memulihkan dewa-dewa kuno Mesir, seperti Amun-Re, Ptah, Seth, dan Osiris. Di Abydos, dia membina sebuah kuil yang indah untuk Osiris. Sethi mengaku telah membuat kemenangan terhadap raja Het, Mursillis II, penerus Suppililiumas, di kota Yenoam dan Bethshael. Seti menguasai Palestin, berdamai dengan orang Het di Syria, membuka ranjau dan kuari, dan memperbesar Kuil Amun-Re di Karnak. Makamnya ditemui pada tahun 1817.

1295 SM - 1272 SM
-Raja Hittite Muwatalli II menandatangani perjanjian dengan Alaksandu, penguasa tanah Arzawa yang dikenali sebagai Wilusa (barat laut Turki), yang menjadi Wilios pada Zaman Gangsa Yunani dan kemudian mengejar Ilios untuk Homer Iliad.

1292 SM
-Firaun Horemheb, firaun terakhir Dinasti Mesir ke-18, meninggal sekitar waktu ini dan dikebumikan di Lembah Raja-raja.

1279 SM - 1213 SM Ramesses II (Yang Besar) memerintah semasa Dinasti ke-19 Mesir. Seti I menamakannya sebagai penguasa bersama di awal hidupnya. Ibu kotanya adalah Qantir, 75 batu di utara Kaherah. Terdapat patung-patung besar Ramesses di kuil Luxor ... dan yang paling raksasa, colossi yang duduk di Abu Simbel. Dia membesarkan kuil Karnak dalam skala yang menjadikan manusia ... kelihatan dan merasa seperti semut. Makam Ratu Nefertari, isteri Ramses II, Firaun dari dinasti ke-19, ditemui pada tahun 1904. Ramesses II membina sebuah kuil kubu bernama Zawiyet Umm el-Rakham (tempat tinggal ibu dari burung nasar).
-Di Mesir wazir Khay bekerja di bawah pemerintahan Ramesses II. Pada tahun 2013 saintis Belgia melaporkan bahawa piramid setinggi 49 kaki di Luxor adalah milik Khay. Ia dibangun di halaman makam sebelumnya, yang ditemukan pada tahun 2009, yang berisi serpihan lukisan dinding sejak tahun 1479-1427 SM.

1275 SM
-Firaun Ramses II mengambil kembali kerajaan pesisir Kanaan, Phoenicia dan Amarru dari tuan-tuan Het mereka.

1.275 SM Ptahmes, datuk bandar Memphis, berkhidmat kira-kira waktu ini sebagai ketua tentera, pengawas perbendaharaan dan juru tulis kerajaan di bawah Seti I dan anak dan penggantinya, Ramses II. Ahli arkeologi pada tahun 2010 menemui makam Ptahmes di Saqqara.

1275 - 1240 SM Perang Trojan biasanya berasal dari tempoh ini.

1274 SM
-Firaun Ramses II, pada tahun kelima pemerintahannya, pindah untuk bertemu dan menghancurkan pasukan raja Het (Hittite), Raja Muwatalli II, cucu Suppililiumas. Firaun Ramses meninggalkan tanda di muka tebing Nahr al Kalb (Sungai Anjing) ketika dia berjalan ke utara dari Mesir untuk memerangi orang Het. Dalam Pertempuran Kadesh, kira-kira 70,000-100,000 orang bersenjata bertempur dengan marah ... Pertempuran berlangsung dua hari ... dan sangat menentukan bahawa orang Het tidak maju lagi. Orang Het memerangi orang Mesir yang menyerang. Ini mencerminkan kekuatan yang diperoleh dari perdagangan logam yang banyak di Turki.

1272 SM
-Raja Hittite Muwatalli II wafat. Firaun Ramses II melancarkan serangan ke-3 ke dalam Levant, tetapi tidak dapat mengekalkan kawalan.

1270 SM
-Di Abu Simbel, Mesir, Firaun Ramses II membina Kuil Besar untuk penghormatannya sendiri dan Kuil Kecil untuk menghormati isterinya Nefertari.

1267 SM
-Hattusili menjadi raja orang Het setelah dia menggulingkan anak saudaranya Mursili, putera Raja Muwatalli. Mursili melarikan diri ke Mesir dan meminta bantuan dari Ramses II.

1267SM - 1237 SM
-Raja Hattusili III memerintah orang Het dalam tempoh ini. Dia menulis surat kepada raja Ahhiyawa (dianggap orang Yunani Mycenaean) dan menyebutkan bahawa Wilusa pernah menjadi pertikaian.

1261 SM
-Diplomat Mesir dan Hittite mengakhiri Perjanjian Kadesh.

1250 SM
-Pada masa ini, orang-orang Asyur berkomitmen untuk menakluki Empayar Kassite di selatan.
-Beberapa sarjana percaya bahawa orang-orang Mycenaeans telah melancarkan perang yang berjaya dengan tentera Trojan di barat Asia Kecil.

1248 SM
-Firaun Ramses II, sekitar waktu ini, mengambil salah seorang puteri Raja Hittusili sebagai salah seorang isterinya.

1225 SM
-Penguasa Asyur, Tukulti-Ninurta, menawan Babilon dan wilayah Mesopotamia selatan, tetapi penguasaan mereka tidak bertahan lama.
-Raja Illyrian yang paling awal diketahui, Hyllus, meninggal dunia.

1225 SM - 1175 SM
-Gempa dalam tempoh ini menggulingkan beberapa negara kota dan pusat perdagangan dan keilmuan di Timur Tengah. Jericho, Yerusalem, Knossos dan Troy semuanya terkena.

1213 SM
-Firaun Ramesses II (Yang Besar) Firaun semasa Dinasti ke-19 Mesir, meninggal dunia.

1213 SM - 1203 SM Maremptah (Merenptah), putra ke-13 Rammeses II, memerintah.

1203 SM - 1200 SM
-Firaun Amenmesse (Ammenemes) pada masa ini memimpin Mesir sebagai pemerintah ke-5 Dinasti ke-19.

1200 SM
-Kerajaan Hittite jatuh ketika menyerang orang Asiria memecat dan membakar ibu kota mereka, Hattussa (Hattusa).
-Wabak pertama wabak manusia mungkin adalah bencana yang melanda orang Filistin pada abad ke-12 SM. Catatan Perjanjian Lama menyebutkan "tikus yang merusak tanah."
-Orang Filistin tiba melalui laut dari wilayah Yunani moden sekitar waktu ini. Mereka terus memerintah pelabuhan-pelabuhan utama di Ashkelon dan Ashdod, sekarang kota-kota di Israel, dan di Gaza, yang kini menjadi sebahagian wilayah Palestin yang dikenal sebagai Jalur Gaza.

1200 SM - 1194 SM Zaman Dinasti ke-19 di bawah Seti II.

1200 SM - 1020 SM
-Umat Israel diperintah oleh Hakim dalam jangka masa stabil sehingga pencerobohan Filistin pada tahun 1050 SM.

1194 SM - 1188 SM
-Zaman Dinasti ke-19 di bawah Siptah.

1187 SM - 1185 SM
-Ratu Tawosret (Taweseret) memerintah semasa Dinasti ke-19 Mesir.

1186 SM - 1184 SM
-Zaman Dinasti ke-20 di bawah Sethnakhte (Setnakht).

1184 SM - 1153 SM
-Zaman Dinasti ke-20 di bawah Ramses III. Setelah Rameses III menaiki takhta Mesir, dia melawan dua serangan besar dari negara-negara utara. Ramses III mempertahankan kerajaannya dari pencerobohan asing dalam tiga perang yang terpisah, menyusun semula masyarakat Mesir menjadi kelas berdasarkan pendudukan dan membina kuil pemakaman berdasarkan Ramesseum. Ramses, putra Setnakht, dua kali mempertahankan Mesir dari pencerobohan dari suku Libya dan pada tahun ke-8nya dari gabungan migran yang disebut dalam catatan sebagai "Orang Laut." Pertempuran hebat melawan Orang Laut ditangkap dalam gambar megah yang menyebabkan Ramesses III terpahat di dinding kuil agungnya di Medinet Habu di Thebes.

1182 SM
-Firaun Rameses III mengalahkan serangan yang lebih hebat oleh negara-negara utara. Prasasti yang menggambarkan perang ini terukir di tiang kedua kuil Medinet Habu. Prasasti itu menggambarkan bagaimana orang-orang utara terganggu, dan terus bergerak ke arah timur dan selatan, membanjiri tanah orang Het, Carchemish, Arvad, Siprus, Syria, dan tempat-tempat lain di wilayah yang sama. Orang-orang Het dan Syria Utara begitu dilumpuhkan oleh mereka sehingga Ramessu mengambil kesempatan untuk memperluas perbatasan wilayah Mesir ke utara ... dua kali ganda dari Syria memburukkannya dan membuka pintu untuk penjajahan tanah pesisirnya oleh pemukulan sisa tentera yang menyerang.

1179 SM
-Firaun Rameses III mengalahkan pencerobohan Libya pada tahun kelima, pencerobohan ini disertai oleh pasukan perang dari negara-negara utara.

1175 SM
-Firaun Rameses III membina istana kuilnya di Medinet Habu.

1153 SM
-Firaun Ramesses III dari Mesir meninggal dunia dan digantikan oleh serangkaian raja-raja hantu yang lemah.

1153 SM - 1147 SM
+Zaman Dinasti ke-20 Mesir di bawah Ramses IV, anak Ramesses III.

1147 SM - 1143 SM
+Zaman Dinasti Mesir ke-20 di bawah Ramses V, putera Ramesses IV dan Ratu Ta-Opet. Mumianya menunjukkan bahawa dia meninggal kerana cacar pada usia 35 tahun.

1143 SM - 1136 SM
-Zaman Dinasti Mesir ke-20 di bawah Ramses VI.

1136 SM - 1.129 SM
-Zaman Dinasti ke-20 Mesir di bawah Ramses VII.

1129 SM - 1126 SM
-Zaman Dinasti ke-20 Mesir di bawah Ramses VIII.

1126 SM - 1108 SM
-Zaman Dinasti ke-20 Mesir di bawah Ramses IX.

1.114 SM - 1076k SM Tiglath-Pileser I memerintah kerajaan Asyur.

1108 SM - 1099 SM
-Zaman Dinasti Mesir ke-20 di bawah Ramses X. Semasa pemerintahannya pekerja mogok kerana upah tidak dibayar.

1100 SM
-Huruf Phoenician yang hanya mengandungi konsonan digunakan.


1100 SM - 700 Orang Phoenicia berdagang di sekitar Laut Tengah.

1094 SM - 1064 SM
-Zaman Mesir di bawah Ramses XI. Dia adalah raja terakhir Dinasti ke-20 dan Kerajaan Baru. Setelah kematiannya, Hrihor dan Smendes membahagikan Mesir antara mereka. Hrihor, imam besar Amon akhirnya merampas kedaulatan dan menjadi pengasas Dinasti Dua Puluh Pertama. Di Mesir Bawah, bangsa Nesubenebed yang mulia Tanite, di Greek Smendes menguasai Delta.


1.085 ribu SM Selepas 1085 SM, Mesir berpisah antara dinasti ke-21 utara yang menuntut pengiktirafan nasional yang diperintah oleh Tanis dan barisan jeneral Theban dan imam besar Amun yang benar-benar menguasai selatan dari Thebes. Hubungan antara kedua-dua pihak berkuasa damai. Kaum Tanites dihalau oleh kuasa oleh pahlawan Libya yang menubuhkan Dinasti ke-22 mereka sendiri.

1080 SM - 945BC Imam besar memerintah Mesir dari ibu kota .

1075 SM
-Firaun Wenamun, seorang imam Amun,ke Lubnan berpindah dari Mesir ke Byblos semasa pemerintahan Ramesses XI. Ini tercatat dalam papirus Golenischeff yang dijumpai pada tahun 1891CE di El Khibeh di Mesir Atas. Ini adalah laporan peribadi pengembaraan utusan Mesir

1069 SM - 945 SM
-Ini adalah zaman Dinasti ke-21 Mesir. Ibu kota berpindah dari Tanis ke Libya, ke Nubia, ke Thebes, ke SAIS, dan kemudian kembali ke Nubia dan Thebes.

1064 SM - 1038 SM
-Firaun Smendes memerintah sebagai raja pertama Dinasti ke-21 Mesir.

1050 SM
-Filistin menyerang Israel dari Utara. Menghadapi pemusnahan orang Israel melancarkan reformasi pemerintahan dan meminta Nabi Samuel, hakim terakhir, untuk memilih raja.

1045 SM
-Raja Zhou Wu menaklukkan Shang.

1034 SM - 981SM Psusennes I adalah raja ke-2 Dinasti ke-21 Mesir.

1020 SM
-Di Israel Nabi Samuel memilih Thalut untuk menjadi raja dan menyatukan suku menjadi satu bangsa. Thalut menghadapi banyak kerugian terhadap orang Filistin dan akhirnya membunuh diri. Nabi Daud dalam kempennya melawan orang Filistin terbukti menang.

1010 SM - 970 SM
-Raja/Nabi Daud, Raja Israel ke-2, memerintah. Dia telah menggantikan Thalut..

1005 SM
-Penaklukan Raja Daud ke Yerusalem.

1004 SM
-Nabi Daud menjadi raja Israel. Dia memerintah dari Hebron sebelum memindahkan ibu kotanya ke Yerusalem. Dia mulai membangun pemerintahan terpusat yang berpusat di Yerusalem dan melaksanakan kerja paksa, banci dan mekanisme untuk mengumpulkan pajak.

1004 SM-1000 SM
-Absalom, putera ketiga Raja Daud, memimpin pemberontakan besar yang sementara menumbangkan bapanya pada akhir abad kesebelas SM. Absalom mati ketika rambut panjangnya terjerat di pohon ek dan dia dibunuh oleh jeneral Daud, Joab.

1000 SM
-Ahiram, raja Byblos, telah menuliskan pada keranda batunya: "Tempat tinggalnya selama-lamanya."
-Bangsa Chaldians menelusuri asal-usul mereka sekitar masa ini di Babylon.
-Sebuah tablet tanah liat, yang digambarkan sebagai surat berbahasa Akkadian, yang berasal dari waktu ini dipamerkan pada tahun 2011 di Yerusalem. Surat itu dari Raja Kanaan Abdi-Heba kepada raja Mesir. Ia dijumpai dalam penggalian tapak dari zaman Kuil Pertama.

#MAMR


 
Sponsored Post
Top
Log in Register