Ask/Help Others Cat rumah bajet

CG Sponsors




tr4falgar

Super Active Member
Joined
Oct 14, 2012
Messages
6,726
Reaction score
605
Points
126
Salam.

Den bercadang nak cat rumah sendiri, takmo upah orang.

Bajet utk mengecat ni tak la besar sgt.. kalo nak layan brand2 besar cam nippon dan jotun, alamatnya koyak rabak la poket den 😅 .

Boleh tak korang kongsikan brand cat yg harga tak terlalu mahal dan kualitinya pon bagus juga. Nak beli undercoat dan cat warna.

Lagi satu, pada siapa yg ada ilmu kira2, camne nak bajet brp liter utk rumah 750sqft?

sebab taknak 2-3 kali keje angkut cat dan taknak membazir..
 
Sponsored Post

tr4falgar

Super Active Member
Joined
Oct 14, 2012
Messages
6,726
Reaction score
605
Points
126
bump... ado sapo2 dpt bantu den dak
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
12,013
Reaction score
2,601
Points
201
Orang ramai cakap.. Nak beli cat..
Beli yang mahal..
Or better tak payah cat..

Aku pun tak cat dalam rumah..
Buh layer putih je.. Cat murah.. RM65/15 liter..
Itu pun nak hilang bau dkt seminggu..


Satin glo ni kira antara dalam listing nak beli dan cat..
Tp budget takde..
Benda pun bukan keperluan..
Zaman cobid pulak..

Berhuhu je lah..

452706091eed2bb081aba9efedc14a4f.jpg
 

tr4falgar

Super Active Member
Joined
Oct 14, 2012
Messages
6,726
Reaction score
605
Points
126
Orang ramai cakap.. Nak beli cat..
Beli yang mahal..
Or better tak payah cat..

Aku pun tak cat dalam rumah..
Buh layer putih je.. Cat murah.. RM65/15 liter..
Itu pun nak hilang bau dkt seminggu..


Satin glo ni kira antara dalam listing nak beli dan cat..
Tp budget takde..
Benda pun bukan keperluan..
Zaman cobid pulak..

Berhuhu je lah..

View attachment 332605
adoi yg ni 18l rm300+ gok ...

kalo undercoat den ada jumpa brand colorland.. 18L baru rm69

kategori mampu lagi la.. brand lain semua rm100++

skang nak cari cat warna pula
 

wrwmhamizah

Active+ Member
Joined
Mar 25, 2006
Messages
3,002
Reaction score
6
Points
35
Masa pkp1 hari tu aku cat dlm rumah cukup 2 tin 5L, ada lebih lagi, beli cat nippon puas hati. Ini utk rumah setingkat teres. kalau cat kat luar baik beli cat mahal, kalau cat murah cepat berkulat
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
12,013
Reaction score
2,601
Points
201
adoi yg ni 18l rm300+ gok ...

kalo undercoat den ada jumpa brand colorland.. 18L baru rm69

kategori mampu lagi la.. brand lain semua rm100++

skang nak cari cat warna pula
simpan dlu duit..
Nak buat biar puas hati..

Maybe 2-3 tahun lagi..

Bg kt orang umah duit beli cat tu..
Ckp kt dia.. simpan dlu..
Nnt dh ada budget kita wat bg puas ati..

Satin glo tu mmg puas ati..
Kena lampu rumah..
Dia jdi sebam tp ada gloss skit..

Tip top.. Buat deco..
Tahan lama..anti kulat..boleh basuh..
Pastikan cat dirumah sendiri..
Klo rumah sewa.. Membazir..
 

tr4falgar

Super Active Member
Joined
Oct 14, 2012
Messages
6,726
Reaction score
605
Points
126
Masa pkp1 hari tu aku cat dlm rumah cukup 2 tin 5L, ada lebih lagi, beli cat nippon puas hati. Ini utk rumah setingkat teres. kalau cat kat luar baik beli cat mahal, kalau cat murah cepat berkulat
ni cat keseluruhan dalam rumah ke jang? maksud den, bilik, dapur, ruang tamu tu semua

brp keluasan rumah tu?
 

tr4falgar

Super Active Member
Joined
Oct 14, 2012
Messages
6,726
Reaction score
605
Points
126
simpan dlu duit..
Nak buat biar puas hati..

Maybe 2-3 tahun lagi..

Bg kt orang umah duit beli cat tu..
Ckp kt dia.. simpan dlu..
Nnt dh ada budget kita wat bg puas ati..

Satin glo tu mmg puas ati..
Kena lampu rumah..
Dia jdi sebam tp ada gloss skit..

Tip top.. Buat deco..
Tahan lama..anti kulat..boleh basuh..
Pastikan cat dirumah sendiri..
Klo rumah sewa.. Membazir..
mmg nak cat umah sendiri ni..

kalo umah sewa tak kuasa i :ROFLMAO::ROFLMAO: ..

sblm pindah ni igt nak cat terus, kalo dah ada barang agak susah nak mengecat...
 

tr4falgar

Super Active Member
Joined
Oct 14, 2012
Messages
6,726
Reaction score
605
Points
126
ruang tamu dan dapur saja... saiz rumah teres setingkat kurang 1000 sqft
oh patut la ckup 10L je..

igtkan semua sekali.. mmg kene angkat 18L pnya juga la jwabnya ni,nak ngecat satu rumah..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register