BTC USD 63,022.1 Gold USD 2,382.80
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Wanted Buah kulim

rozainijumadi

Active+ Member
Messages
2,773
Joined
Aug 15, 2010
Messages
2,773
Reaction score
126
Points
43
Salam.. pg td mak mertua aku g klinik check up bulanan untuk kencing manis.. nak dipendekkan citer.. dok tu suggest daptkan buah kulim sbg makanan tambahan utk reduce gula dn cuci buah pinggang... sbb ade pesakit die share testimoni ngn dok tu.. masalahnya aku dh mntk tlg ngn pakcik google.. tp x berjaya. so sape2 ade sumber buah kulim.. inform aku.. aku beli... :D
mekaseh....:)
 

Attachments

  • 39.4 KB Views: 155
Sponsored Post

buah ni termasuk buah-buahan hutan yang jarang di kenali dan hanya ditemui di dalam hutan. Kebanyakan drp kita tidak mengenali buah ini. Org yg dok d Kulim Kedah pun belum tentu kenal pokok ini.

adik ipar saya juga mencari buah ini utk mengubat batu karang. ada pakcik bagi petua kalau nak pecahkan batu karang, kena makan buah ini. Sesetengah org akan bakar buah ini dan makan arang & ada yg suruh minum rebusan...mcm2 petua lah..

Adik ipar saya kata kat sebuah pulau d tasik kenyir ada pokok ni,.. tapi tambang saje rm300 naik bot ke pulau tu.

Semasa saya kursus kat Setiu Agroresort, masa jungle tracking dlm hutan, ada seorang jurulatih menunjukkan akan sebatang pokok kulim. memang tinggi macam pokok getah. memang rezeki adik ipar saya, saya terus kutip buah2 tu untuk dibawa pulang.

Kalau dok are KL, cuba g FRIM kepong...

rujuk peta kt forum ni": http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=648570&pid=48987882&page=1&extra=page=1#pid48987882
 
Last edited:
Sponsored Post

CG Sponsors




Back
Top
Log in Register