Allah adalah Rabbul Alamin

CG Sponsors




WangEmas

Active+ Member
Joined
Aug 28, 2009
Messages
3,519
Reaction score
55
Points
30
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢)
ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣)
مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤)
إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥)
ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦)
صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (1)
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. (2)
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. (3)
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (4)
Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). (5)
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (6)
Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (7)
[Al-Fatihah]
Salam WBT,

Wahai para sahabat hayati maksud ayat kedua dalam surah Al-Fatihah yg kita baca pada setiap rakaat dalam solat yg kita kerjakan.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. (2)
Allah merupakan tuhan seluruh alam.
Allah merupakan tuhan kepada semua malaikat, jin, dan juga manusia.
Allah merupakan tuhan kepada semua umat manusia sama ada yg beriman dan juga tidak beriman.
Allah merupakan tuhan kepada orang² Islam dan juga orang² kafir (walaupun mereka menafikannya)

Allah yang mentadbir alam yg meliputi langit dan juga bumi.
Allah juga yang memelihara kesucian Al-Quran.
Allah Maha Penentu bagi segala keputusan.

Mari kita renung ayat berikut pula:
وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ (٥٤
Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi Isa) dan Allah pula membalas tipu daya (mereka) dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya. (54)
[Al-Imran]
Marilah kita sama² kembali kepada ajaran Quran dan Sunnah Rasulullah SAW sebagai panduan hidup dunia & akhirat.
 
Sponsored Post

kudut

Fun Poster
Joined
Feb 25, 2007
Messages
718
Reaction score
3
Points
15


Salam WBT,

Wahai para sahabat hayati maksud ayat kedua dalam surah Al-Fatihah yg kita baca pada setiap rakaat dalam solat yg kita kerjakan.


Allah merupakan tuhan seluruh alam.
Allah merupakan tuhan kepada semua malaikat, jin, dan juga manusia.
Allah merupakan tuhan kepada semua umat manusia sama ada yg beriman dan juga tidak beriman.
Allah merupakan tuhan kepada orang² Islam dan juga orang² kafir (walaupun mereka menafikannya)

Allah yang mentadbir alam yg meliputi langit dan juga bumi.
Allah juga yang memelihara kesucian Al-Quran.
Allah Maha Penentu bagi segala keputusan.

Mari kita renung ayat berikut pula:


Marilah kita sama² kembali kepada ajaran Quran dan Sunnah Rasulullah SAW sebagai panduan hidup dunia & akhirat.
erm... btol... mmg tak dinafikan... malah pandangan saudara sememangnyar bernas... tp... dlm konteks penggunaan 'ALLAH' dr bukan islam di malaysia... sedikit sebanyak akan mengundangkan kesusahan dan kembimbangan dr masyarakat islam di msia... sbg contoh... sy sgt2 menyokong kenyataan dr MRFS1978 ditopic yg lain... ini saya quote kan kembali kenyataan beliau...


bg aku kalau kristian dpt hak untuk guna nama Allah tak mustahil kita semua akan terpedaya nanti.....mungkin bukan sekarang tp akan datang....contoh mcm nie jer lah.....katakan diaorg ada hak untuk guna kalimah Allah di Malaysia tak mustahil kita susah nak bezakan nanti......sbb apa aku ckp mcm tu.....kita amik contoh paling simple hal makanan......katakan lah kita semua gi jalan2 cari makan ler masa tu kat dlm Malaysia......lepas tu nampak lak ada restoran menarik hati kita nak gi try.....sampai kat restoran tu terpampang kalimah Allah kat dlm restoran tu........persoalan skrg nie......adakah korang akan terus masuk dan makan sbb confident restoran tu sajikan makanan atau minuman halal kat dlm restoran tu......rasanya kita semua tak akan persoalan hal nie lebih2 lg kalau nampak kalimah Allah......so yakin dengan sepenuh hati kita makan kat restoran tu.......dah siap telan makanan ngan minuman kedai tu.....tup tup kita nampak pelayan bawa masuk stok bahan mentah tak halal dlm restoran tu......contoh khinzir ke ayam tebuk leher ke dan segala yang haram dan seangkatannya.......masa tu dah makan kan.....so kita pi tanya tokey restoran tu naper ada bahan mentah tak halal kat restoran nie......apa korang rasa masa tu kalau tokey tu ckp memang restoran nie tak halal.....for sure korang akan persoalankan dan debat ngan tokey nie kenapa letak kalimah Allah dlm restoran.....agak2 korang leh terima ke kalau tokey tu ckp saya org kristian tuhan saya pun Allah gak......erm cuba fikir-fikirkan......itu baru bab makanan dan minuman jer......mcm mana hal2 lain lg......mungkin akan ada dlm CG yg akan persoalkan hal halal haram makanan lepas nie so akan bangkit isu2 makanan halal dan seumpamanya dlm malaysia ketika nie......tepuk dada tanya iman......

prob yg macam ni lar kita tak nak seandai nyar 'ALLAH' digunapakai oleh org bukan ISLAM. Dan saya pasti prob ni akan muncul dibelakang hari...

Harap tuan dpt memberikan idea utk menghalang berlakunya prob2 yg mcm ni...
:-?
 

chip555

Active Member
Joined
Dec 3, 2007
Messages
2,286
Reaction score
175
Points
43
erm... btol... mmg tak dinafikan... malah pandangan saudara sememangnyar bernas... tp... dlm konteks penggunaan 'ALLAH' dr bukan islam di malaysia... sedikit sebanyak akan mengundangkan kesusahan dan kembimbangan dr masyarakat islam di msia... sbg contoh... sy sgt2 menyokong kenyataan dr MRFS1978 ditopic yg lain... ini saya quote kan kembali kenyataan beliau...


bg aku kalau kristian dpt hak untuk guna nama Allah tak mustahil kita semua akan terpedaya nanti.....mungkin bukan sekarang tp akan datang....contoh mcm nie jer lah.....katakan diaorg ada hak untuk guna kalimah Allah di Malaysia tak mustahil kita susah nak bezakan nanti......sbb apa aku ckp mcm tu.....kita amik contoh paling simple hal makanan......katakan lah kita semua gi jalan2 cari makan ler masa tu kat dlm Malaysia......lepas tu nampak lak ada restoran menarik hati kita nak gi try.....sampai kat restoran tu terpampang kalimah Allah kat dlm restoran tu........persoalan skrg nie......adakah korang akan terus masuk dan makan sbb confident restoran tu sajikan makanan atau minuman halal kat dlm restoran tu......rasanya kita semua tak akan persoalan hal nie lebih2 lg kalau nampak kalimah Allah......so yakin dengan sepenuh hati kita makan kat restoran tu.......dah siap telan makanan ngan minuman kedai tu.....tup tup kita nampak pelayan bawa masuk stok bahan mentah tak halal dlm restoran tu......contoh khinzir ke ayam tebuk leher ke dan segala yang haram dan seangkatannya.......masa tu dah makan kan.....so kita pi tanya tokey restoran tu naper ada bahan mentah tak halal kat restoran nie......apa korang rasa masa tu kalau tokey tu ckp memang restoran nie tak halal.....for sure korang akan persoalankan dan debat ngan tokey nie kenapa letak kalimah Allah dlm restoran.....agak2 korang leh terima ke kalau tokey tu ckp saya org kristian tuhan saya pun Allah gak......erm cuba fikir-fikirkan......itu baru bab makanan dan minuman jer......mcm mana hal2 lain lg......mungkin akan ada dlm CG yg akan persoalkan hal halal haram makanan lepas nie so akan bangkit isu2 makanan halal dan seumpamanya dlm malaysia ketika nie......tepuk dada tanya iman......

prob yg macam ni lar kita tak nak seandai nyar 'ALLAH' digunapakai oleh org bukan ISLAM. Dan saya pasti prob ni akan muncul dibelakang hari...

Harap tuan dpt memberikan idea utk menghalang berlakunya prob2 yg mcm ni...
:-?
* Sister In Islam leh lak guna. haramkan yang ni dulu.
* Nama Allah ada dalam bible dia nak wat cam mana? kena cakap kat dia tak leh guna kat kedai makan.
* Laksanakan Hukum Allah yang sebenarnya..... settle prob...
 

arifrahmanz

Active Member
Joined
Jan 2, 2009
Messages
1,894
Reaction score
7
Points
25
sebenarnya dah byk dah kedai2 yg pernah aku pegi,ramai org melayu,cina,india dll datang makan,especially melayu la..tokey dia mmg cina,tapi ayat2 al-quran boleh kata ade kat setiap dinding..bukan satu dua kedai je..
 

Dellx

Fun Poster
Joined
Dec 5, 2007
Messages
389
Reaction score
17
Points
15
sebenarnya dah byk dah kedai2 yg pernah aku pegi,ramai org melayu,cina,india dll datang makan,especially melayu la..tokey dia mmg cina,tapi ayat2 al-quran boleh kata ade kat setiap dinding..bukan satu dua kedai je..
Tokey tu mungkin memang cina tapi agamanya mungkin islam.
 

RMteam

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Nov 20, 2006
Messages
19,577
Reaction score
88
Points
125
Allah adalah tuhan kepada setiap sesuatu dan ciptaannya...
Dan Sesungguhnya Islam itu adalah agama Allah...
 

art_director

Banned
Joined
Jan 20, 2008
Messages
3,606
Reaction score
182
Points
43
* Sister In Islam leh lak guna. haramkan yang ni dulu.
* Nama Allah ada dalam bible dia nak wat cam mana? kena cakap kat dia tak leh guna kat kedai makan.
* Laksanakan Hukum Allah yang sebenarnya..... settle prob...
Bible mana yg kau baca? bible indonesia ker?

cuba pk kat U.S punye kristian tak pernah sebut Allah pun?
kat europe takde sebut nama Allah pun?

Pope di vatican, gereja di vatican, penganut2, sana takder pakai nama Allah pun.

Malah nama Allah disindir dalam penerbitan kartun2 hollywood, takder gereja vatican pertahankan pun nama Allah?

so mcm mana sini bule ada pulak?
kalau sini punya kristian sembah Allah, sana punya kristian sembah apa?
 

srikandi_syahid

Active Member
Joined
Oct 22, 2009
Messages
1,052
Reaction score
6
Points
25
Bible mana yg kau baca? bible indonesia ker?

cuba pk kat U.S punye kristian tak pernah sebut Allah pun?
kat europe takde sebut nama Allah pun?

Pope di vatican, gereja di vatican, penganut2, sana takder pakai nama Allah pun.

Malah nama Allah disindir dalam penerbitan kartun2 hollywood, takder gereja vatican pertahankan pun nama Allah?

so mcm mana sini bule ada pulak?
kalau sini punya kristian sembah Allah, sana punya kristian sembah apa?
Mreka tidak mnyembah,mlainkan ssuatu yg tidak wujud...:))
 

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
13,322
Reaction score
488
Points
141
Bible mana yg kau baca? bible indonesia ker?

cuba pk kat U.S punye kristian tak pernah sebut Allah pun?
kat europe takde sebut nama Allah pun?

Pope di vatican, gereja di vatican, penganut2, sana takder pakai nama Allah pun.

Malah nama Allah disindir dalam penerbitan kartun2 hollywood, takder gereja vatican pertahankan pun nama Allah?

so mcm mana sini bule ada pulak?
kalau sini punya kristian sembah Allah, sana punya kristian sembah apa?
sembah obama la ape lagi :D
 

kukaya

Fun Poster
Joined
Oct 21, 2009
Messages
131
Reaction score
0
Points
10
erm... btol... mmg tak dinafikan... malah pandangan saudara sememangnyar bernas... tp... dlm konteks penggunaan 'ALLAH' dr bukan islam di malaysia... sedikit sebanyak akan mengundangkan kesusahan dan kembimbangan dr masyarakat islam di msia... sbg contoh... sy sgt2 menyokong kenyataan dr MRFS1978 ditopic yg lain... ini saya quote kan kembali kenyataan beliau...


bg aku kalau kristian dpt hak untuk guna nama Allah tak mustahil kita semua akan terpedaya nanti.....mungkin bukan sekarang tp akan datang....contoh mcm nie jer lah.....katakan diaorg ada hak untuk guna kalimah Allah di Malaysia tak mustahil kita susah nak bezakan nanti......sbb apa aku ckp mcm tu.....kita amik contoh paling simple hal makanan......katakan lah kita semua gi jalan2 cari makan ler masa tu kat dlm Malaysia......lepas tu nampak lak ada restoran menarik hati kita nak gi try.....sampai kat restoran tu terpampang kalimah Allah kat dlm restoran tu........persoalan skrg nie......adakah korang akan terus masuk dan makan sbb confident restoran tu sajikan makanan atau minuman halal kat dlm restoran tu......rasanya kita semua tak akan persoalan hal nie lebih2 lg kalau nampak kalimah Allah......so yakin dengan sepenuh hati kita makan kat restoran tu.......dah siap telan makanan ngan minuman kedai tu.....tup tup kita nampak pelayan bawa masuk stok bahan mentah tak halal dlm restoran tu......contoh khinzir ke ayam tebuk leher ke dan segala yang haram dan seangkatannya.......masa tu dah makan kan.....so kita pi tanya tokey restoran tu naper ada bahan mentah tak halal kat restoran nie......apa korang rasa masa tu kalau tokey tu ckp memang restoran nie tak halal.....for sure korang akan persoalankan dan debat ngan tokey nie kenapa letak kalimah Allah dlm restoran.....agak2 korang leh terima ke kalau tokey tu ckp saya org kristian tuhan saya pun Allah gak......erm cuba fikir-fikirkan......itu baru bab makanan dan minuman jer......mcm mana hal2 lain lg......mungkin akan ada dlm CG yg akan persoalkan hal halal haram makanan lepas nie so akan bangkit isu2 makanan halal dan seumpamanya dlm malaysia ketika nie......tepuk dada tanya iman......

prob yg macam ni lar kita tak nak seandai nyar 'ALLAH' digunapakai oleh org bukan ISLAM. Dan saya pasti prob ni akan muncul dibelakang hari...

Harap tuan dpt memberikan idea utk menghalang berlakunya prob2 yg mcm ni...
:-?
bersetuju dgn pandangan saudara...itu baru soal halal haram...lebih menakutkan soal berkaitan akidah.Silap2 boleh memesongkan akidah terutama yg raput imannya klu perkara tidak
diambil tindakan yg sewajarnya.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register