BTC USD 61,543.6 Gold USD 1,767.63
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Agama Hindu yang tertua ?

Sponsored Post

jumba

Banned
Joined
Jul 21, 2010
Messages
1,200
Reaction score
0
Points
20
Islam wujud sewaktu Nabi Adam lagi. Mana lagi tua?

nabi adam bukan beragama islam spt yg kita amalkan
beliau menyembah allah, tp bukan agama spt yg kita ketahui spt sekarang
start zaman rasulullah barulah islam yg kita amalkan ni mula
 

nikfariz

Fun Poster
Joined
Nov 2, 2007
Messages
566
Reaction score
0
Points
10
nabi adam bukan beragama islam spt yg kita amalkan
beliau menyembah allah, tp bukan agama spt yg kita ketahui spt sekarang
start zaman rasulullah barulah islam yg kita amalkan ni mula

apa kata bro datang terengganu tanya sendiri zakir naik. Sy ni cetek ilmu nak berdebat
 

ash-terk

Fun Poster
Joined
Jul 24, 2015
Messages
328
Reaction score
6
Points
15
zakir naik kelebihan dia kaji kitab hindu dan dia percaya hindu berasal dari ajaran Islam yang diselewengkan

Dik non....agama hindu tu dah ujud 7000 tahun, Islam 1400-1500 tahun. Tang mananya agama hindu di selewengkan dari agama Islam?

Judaism pun lebih kurang 3500 tahun dahulu. Christian pun lebih kurang 2000 tahun dahulu.
 
Last edited:

Ibn Raffar

Super Active Member
Joined
May 19, 2011
Messages
7,002
Reaction score
369
Points
81
Dik non....agama hindu tu dah ujud 7000 tahun, Islam 1400-1500 tahun. Tang mananya agama hindu di selewengkan dari agama Islam?

Judaism pun lebih kurang 3500 tahun dahulu. Christian pun lebih kurang 2000 tahun dahulu.

Silap fakta ni. Islam wujud sejak Nabi Adam tuan, bukan Nabi Muhammad je. Islam agama yang mengtauhidkan Allah, menjauhi kesyirikan.
 

ash-terk

Fun Poster
Joined
Jul 24, 2015
Messages
328
Reaction score
6
Points
15
Silap fakta ni. Islam wujud sejak Nabi Adam tuan, bukan Nabi Muhammad je. Islam agama yang mengtauhidkan Allah, menjauhi kesyirikan.

Itu saya tau. Dah saya dah agak mesti ada yang keluarkan fakta ni.
 

jumba

Banned
Joined
Jul 21, 2010
Messages
1,200
Reaction score
0
Points
20
Silap fakta ni. Islam wujud sejak Nabi Adam tuan, bukan Nabi Muhammad je. Islam agama yang mengtauhidkan Allah, menjauhi kesyirikan.

nabi adam sembah allah, tapi jauh dgn cara kita sembah allah
bro tu sebut islam, spt islam yg dibawa muhammad
zakir naik ni pun kata islam dibawa muhamad
jadinya betul la agama hindu ni agama paling tua..
 

MuslimProgrammer

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,978
Reaction score
2,401
Points
151
Silap fakta ni. Islam wujud sejak Nabi Adam tuan, bukan Nabi Muhammad je. Islam agama yang mengtauhidkan Allah, menjauhi kesyirikan.

ajaran Islam memang wujud sejak nabi Adam...


tapi NAMA ajaran/agama itu (iaitu ISLAM) bermula sejak nabi Muhammad...

bila sebut ISLAM,,orang akan kata Nabi Muhammad...
bukan Nabi Ibrahim, bukan Nabi Musa, bukan Nabi Daud, bukan Nabi Isa...

susah nak explain...huhu

sebab kalau tak silap aku, nama agama yang diperkenalkan nabi ibrahim adalah AGAMA HANIF...

tapi asasnya tetap sama dengan islam (Tuhan yang satu)...

rasul-rasul yang sebelom ni dia ajar benda yang tak lengkap....

tapi Muhammad memperkenalkan ISLAM..

bila sebut ISLAM,,,

ISLAM adalah ajaran yang complete....merangkumi seluruh aspek ....

so kalau nak kata nabi Adam mengajar ajaran ISLAM....ya...memang betol...

tapi bukan secara keseluruhan ajaran ISLAM..

Kwn percaya hindu adalah salah satu ajaran yg dibawa oleh nabi Allah... Beribu nabi Allah yg kite xtahu... Spt kristian, telah diseleweng... Begitu juga hindu & budha...
 
Last edited:
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register