BTC USD 37,949.0 Gold USD 1,774.56
Time now: Jun 1, 12:00 AM

9 Soal Jawab Agama Islam

vastavista

Active Member
Joined
Jun 20, 2010
Messages
2,327
Reaction score
190
Points
33
Nk tanya la sikit pasal hukum agama..

1- Apa hukum menjual binatang yang tidak boleh dimakan contohnya kucing,cicak,biawak,buaya,ular,gajah?

2- Kimia yang mengandungi alkohol boleh bawak dalam solat tak?

3- Memebeli tanpa tengok barang terlebih dahulu haram atau halal?

4- Menjual emas dengan emas halal atau haram?

5- Menginsurans diri/kereta ni halam ke haram?

6- Menyimpan/melabur dalam bank tidak kira la emas,perak haram tak?

7- Membaca mantra ni halal ke haram?

8- Ilmu pengasih ni halal ke haram?

9- Kalau anda menggunakan kuasa minda untuk mendaapat sesuatu cthnya bisnes,cinta,kuat: halal ke haram? sihir ni ada dua kata ustaz aku...satu yg tak pakai jin (kerohanian), dan satu lagi pakai jin...
 
Sponsored Post

Saleh83

Active+ Member
Joined
Apr 2, 2010
Messages
4,258
Reaction score
118
Points
38
Lagi Satu.

10. Kenape Imam Pegang Tongkat Sewaktu Berkhutubah Jumaat? Ko tanye la ustat ko.. ehehehe. :)
 

CheMan

Active+ Member
Joined
Dec 13, 2006
Messages
2,625
Reaction score
74
Points
30
Nk tanya la sikit pasal hukum agama..

1- Apa hukum menjual binatang yang tidak boleh dimakan contohnya kucing,cicak,biawak,buaya,ular,gajah?

2- Kimia yang mengandungi alkohol boleh bawak dalam solat tak?

3- Memebeli tanpa tengok barang terlebih dahulu haram atau halal?

4- Menjual emas dengan emas halal atau haram?

5- Menginsurans diri/kereta ni halam ke haram?

6- Menyimpan/melabur dalam bank tidak kira la emas,perak haram tak?

7- Membaca mantra ni halal ke haram?

8- Ilmu pengasih ni halal ke haram?

9- Kalau anda menggunakan kuasa minda untuk mendaapat sesuatu cthnya bisnes,cinta,kuat: halal ke haram? sihir ni ada dua kata ustaz aku...satu yg tak pakai jin (kerohanian), dan satu lagi pakai jin...

TT suh CGrians jawab soklan ke ni..???
 

KIOS

Legendary Member
Joined
Oct 24, 2008
Messages
15,888
Reaction score
93
Points
120
kene carik jawapan yg sahih utk soalan2 tersebut.
tak bleh main rasa2 jek.

bila ada jawapan sahih, TT update kat 1st page ye. takut nnti ramai yg keliru bila baca post by post... tq
 

kurosaki

Fun Poster
Joined
Mar 28, 2010
Messages
817
Reaction score
1
Points
15
rasenye TT nk mintak cgrians yg jawabkan ni..:-?

harap2 ade ustaz dlm cg ni bleh tlg jawabkan..:)
 

lambda123

Super Active Member
Joined
Aug 10, 2008
Messages
7,338
Reaction score
448
Points
81
Ustaz mana? tolong jawab kan soalan TT.
 

aizatnaser

Fun Poster
Joined
Jul 23, 2010
Messages
246
Reaction score
7
Points
15
Soalan 2

Alkhohol yg ada dlm minyak wangi sebenarnya bleh di bawa dlm solat...sememangnya perkara ini rmai yg terkeliru....Alkhohol bukannya najis...d pegang pun x d kira hadas...namun sblum2 ini minyak wangi beralkohol mempunyai salah satu bhan atau enzim dr haiwan yg haram....itu lah sbbnya minyak wangi tersebut tidak bleh d gunakan dlm solat...

Ini bermaksud...yg mnjdknnya haram adalah enzim tersebut..bukan alkohol...ttp ble nak menergkan psal prkra saintifik nie org susah nak pham,jd mreka umpamakn dgn mudah bhawa minyak wangi bralkohol haram..pdahal tidak....

Ttpi apa yg sy mahu nyatakan d sini,alkohol yg menyebbkn seseorg itu mabuk juga bleh menyebbkn ianya haram..

Alkohol d gnkn sbgai slah 1 bhn dlm minyak wangi adalah utk memberikn kesan wangi yg lebih lama...

Harap maklum...anda bleh cr buktinya...rasa2 guru kimia pun tahu...sy x igt pula apa nama enzim haram yg ada dlm minyak2 wangi tersebut...yg pastinya kbykn adlh dr brand terkemuka...
 

mrsmoney

Active+ Member
Joined
Dec 31, 2009
Messages
3,522
Reaction score
100
Points
33
Soalan 2

Alkhohol yg ada dlm minyak wangi sebenarnya bleh di bawa dlm solat...sememangnya perkara ini rmai yg terkeliru....Alkhohol bukannya najis...d pegang pun x d kira hadas...namun sblum2 ini minyak wangi beralkohol mempunyai salah satu bhan atau enzim dr haiwan yg haram....itu lah sbbnya minyak wangi tersebut tidak bleh d gunakan dlm solat...

Ini bermaksud...yg mnjdknnya haram adalah enzim tersebut..bukan alkohol...ttp ble nak menergkan psal prkra saintifik nie org susah nak pham,jd mreka umpamakn dgn mudah bhawa minyak wangi bralkohol haram..pdahal tidak....

Ttpi apa yg sy mahu nyatakan d sini,alkohol yg menyebbkn seseorg itu mabuk juga bleh menyebbkn ianya haram..

Alkohol d gnkn sbgai slah 1 bhn dlm minyak wangi adalah utk memberikn kesan wangi yg lebih lama...

Harap maklum...anda bleh cr buktinya...rasa2 guru kimia pun tahu...sy x igt pula apa nama enzim haram yg ada dlm minyak2 wangi tersebut...yg pastinya kbykn adlh dr brand terkemuka...

Nama enzim tu LARD. Betul ke? Mrs penah baca dalam majalah i kalau tak silap..
 

kaberete

Banned
Joined
Aug 11, 2008
Messages
1,372
Reaction score
13
Points
30
imam pegang tongkat tu sbb meniru perbuatan rasulullah saw memegang pokok ape entah masa bg khutbah
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register