Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #3831  
Old 11-07-2018, 11:35 PM
cek mek molek cek mek molek is offline
CG Top Poster Club

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2013
Posts: 32,771
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 3154
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by smithmagge View Post
salam cek mek..nk tanya lg.yg di dakwa di bawah amla ni dsn ..so semua akaun dsn dan keluarga di beku ..ok..akaun umno turut di beku..ok ..akaun derma dr umno Pekan pun kena beku..ok..soalannya siapa yang boleh mengarahkan akaun di beku?sprm?menteri kewangan?PM?blh cek mek jawab ikut turutan?yang paling berkuasa dlm menguatkuasakan akta amla ni?
gini tn smithmagge, kita tengok kes tu siapa siasat, bawah bidang kuasa siapa. jadi pihak tu la yg mengarahkan pembekuan akaun bank, melaporkan kepada BNM dan juga berhubung dengan bank berkaitan..

ok dalam kes PakJib ni, siasatan dibuat oleh SPRM mengikut AMLA dibawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001

Jadi KP SPRM yg keluarkan arahan utk pembekuan akaun Bank, melapor kepada BNM dan juga bank berkaitan berkenaan pembekuan akaun bank



ok kalau dalam kes bawah ni, Pengarah Penguatkuasaan KPDNKK keluarkan arahan utk pembekuan akaun bank, melaporkan pada BNM dan juga bank yg berkaitan

Quote:

SUNGAI PETANI: Pendakwaan tiga individu yang menyeleweng gas petroleum cecair (LPG) mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 (Akta 613) di Mahkamah Sesyen, di sini, hari ini memberi isyarat jelas sebagai amaran.

Pengarah Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Mohd Roslan Mahayudin, berkata tindakan mengikut AMLATFPUAA memberi impak besar apabila pihaknya diberi kuasa menyita harta individu yang disyaki terbabit dalam penyelewengan.

Sejak diberi kuasa mendakwa pesalah kes Akta Kawalan Bekalan 1961 mengikut AMLATFPUAA pada 2012, katanya, KPDNKK bekerjasama dengan Pasukan Penguatkuasaan Pemulihan Hasil Negara (NRRET) Jabatan Peguam Negara.

Katanya, tiga individu dituduh mengikut AMLATFPUAA hari ini.

"Sebelum ini untuk kes membabitkan penyelewengan barang kawalan, kita hanya ambil tindakan mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961 membabitkan denda.

"Tindakan menyita harta dan merampas wang tunai memberi kesan lebih besar kerana ada antara pesalah kaya raya hasil kegiatan haram," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas pendakwaan tiga tertuduh mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961 dan AMLATFPUAA, hari ini.

Mohd Roslan berkata, dua lagi kes membabitkan penyelewengan LPG dijangka dituduh iaitu di Klang pada 17 Julai ini dan satu lagi di Butterworth tetapi tarikhnya belum diputuskan.

"Sejak 2016 sebanyak lapan kes disiasat di bawah AMLATFPUAA di empat negeri iaitu di Kuala Lumpur, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang, yang membabitkan pembekuan dan penyitaan aset wang tunai di dalam akaun berjumlah RM6 juta bagi penyelewengan LPG dan satu lagi membabitkan nilai sitaan tunai RM209 juta melalui Akta Jualan Langsung dan Skim Anti-Piramid 1993.

"Selain Akta Kawalan Bekalan 1961, akta lain meliputi Akta Hakcipta 1987, Akta Jualan Langsung dan Skim Anti-Piramid 1993, Akta Cakera Optik dan Akta Perihal Dagangan 2011," katanya.

https://www.bharian.com.my/node/300739


kalau dalam kes bawah ni, KP Imigresen keluarkan arahan pembekuan akaun, melaporkan pada BNM dan juga bank yg berkaitan

Quote:

PUTRAJAYA: Lebih RM125 juta wang tunai di dalam akaun bank dan aset milik 15 majikan yang kini dalam siasatan Jabatan Imigresen akan dibekukan kerana melindungi dan menggaji pekerja asing tanpa izin (Pati).

Ia merupakan hasil siasatan Jabatan Imigresen dalam tempoh tiga bulan lalu selepas penguatkuasaan tindakan untuk membekukan aset majikan yang didapati melakukan kesalahan di bawah pelbagai akta sejak 1 Oktober lalu.

Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Seri Mustafar Ali mendedahkan pihaknya kini dalam proses untuk mengambil tindakan ke atas tiga daripada 15 majikan tersebut dengan membekukan akaun bank dengan nilai terkumpul wang tunai sebanyak RM25 juta.

"Tiga kes ini dalam proses tindakan pembekuan akaun bank dan jumlah wang yang dikenalpasti itu belum termasuk pembekuan ke atas aset mereka yang lain.

"Baki 12 kes lagi melibatkan akaun bernilai lebih RM100 juta sedang dalam proses siasatan terakhir sebelum tindakan pembekuan dilakukan oleh Jabatan Imigresen," katanya kepada mStar Online.

Menurut beliau, kebanyakan majikan yang dikenal pasti itu merupakan syarikat dalam sektor perkilangan dan perkhidmatan di sekitar Lembah Klang.

"Kesemua kes ini disiasat di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (Amla), yang mana tindakan boleh diambil seperti membekukan aset dan akaun bank.

"Kes turut disiasat melibatkan Akta Imigresen 1959/63, Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (Atipsom) 2007 dan Akta Pasport 1966," kata Mustafar.


Sepanjang proses siasatan, Mustafar berkata, tindakan tegas akan diambil dengan membeku dan menyita sebelum melucutkan hak harta menggunakan peruntukan undang-undang sedia ada.

Pada 27 September lalu, Jabatan Imigresen menubuhkan unit Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLA) 2001, bagi melakukan siasatan terhadap majikan yang melindungi dan menggaji Pati.

Unit yang dianggotai sejumlah pegawai jabatan dari ibu pejabat dan semua cawangan negeri-negeri itu turut mendapat kerjasama Jabatan Peguam Negara.

http://www.mstar.com.my/berita/berit...Ji6Rfs2hyFd.99



Dalam hal ni, BNM sendiri yg buat siasatan dan arahkan pembekuan akaun bank
Quote:

KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) mengetuai serbuan bersama terhadap MGSB Berhad yang disyaki menjalankan aktiviti kewangan secara haram mengikut Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (FSA) dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLA) 2001.

Dalam kenyataan pada Rabu, bank pusat itu berkata serbuan pada 15 Sept tersebut dilakukan terhadap tujuh premis yang mempunyai kaitan dengan MGSB dan sekutunya di Kajang, Bangi, Shah Alam, Selangor dan Kuala Lumpur.

Serbuan itu yang dilakukan Pasukan Pengkuatkuasaan Pemulihan Hasil Negara (NRRET), Jabatan Peguam Negara, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), adalah sebahagian daripada langkah antara agensi bagi menghapuskan aktiviti sedemikian, kata BNM.

"Tiga pengarah syarikat yang disyaki menjadi dalang dan ejen bagi aktiviti pengambilan deposit secara haram ditangkap dan direman. Operasi bersama itu juga membawa kepada pembekuan 54 akaun dalam 11 bank dan rampasan wang dalam mata wang ringgit serta mata wang asing berjumlah lebih RM700,000 di bawah AMLA.

"Mengikut Seksyen 137(1) FSA, adalah menjadi kesalahan bagi sesiapa sahaja menerima deposit tanpa memiliki lesen. Penyiasatan berhubung pengubahan wang haram juga akan dilakukan mengikut AMLA," katanya.

Individu yang disabitkan kesalahan mengikut Seksyen 137(1) FSA boleh dikenakan hukuman penjara tidak lebih 15 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai hasil yang diperoleh melalui aktiviti atau instrumentaliti haram ketika kesalahan itu dilakukan atau RM5 juta, yang mana lebih tinggi.

Orang ramai dinasihati berhati-hati dengan kegiatan syarikat tanpa lesen untuk membuat pelaburan dan perlu merujuk kepada institusi kewangan berlesen yang tersenarai di laman sesawang BNM (www.bnm.gov.my).

-- BERNAMA
http://www.astroawani.com/berita-bis...a-haram-155797
tn smithmagge boleh refer dan baca pada http://www.bnm.gov.my/documents/act/bm_amlatfa.pdf

berkenaan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001



Roles of Bank Negara Malaysia as Competent Authority under the AMLA
As the Competent Authority, Bank Negara Malaysia’s roles include the following:

-receive suspicious transaction reports (STR) from the reporting institutions;
-receive cash threshold reports (CTR) from relevant reporting institutions;
-analyse the STRs and CTRs;
-disseminate information on suspected offences derived from the STRs and CTRs analysis to the appropriate law enforcement agencies for investigation;
-compile statistics and records;
-give instructions to reporting institutions pertaining to any report or information received;
-make recommendations to the relevant supervisory authority, enforcement agency and reporting institutions arising from any report or information received; and
-create training requirements and provide training for any reporting institutions in respect of the reporting institutions’ obligations under Part IV of the AMLA.




Setiap agensi penguatkuasaan

-Mengadakan kerjasama dengan Bank Negara Malaysia mengenai pelaksanaan AMLA

-Mengadakan kerjasama dengan Agensi Penguatkuasa dan Jabatan lain dalam aspek penguatkuasaan dan pembekuan aset

-Mengadakan kerjasama dengan Institusi Kewangan dalam aspek mendapat maklumat kewangan dan pembekuan akaun bank.

-Mengadakan kerjasama dengan agensi penyiasat antarabangsa melalui platform yang disediakan khususnya melalui Bank Negara Malaysia
Reply With Quote
Likes safuans, ujikaji1 liked this post
Paid Advertisement
  #3832  
Old 12-07-2018, 05:38 AM
shah_ae shah_ae is offline
Legendary Member

shah_ae's Avatar
 
Trader Rating: (102)
Join Date: Oct 2008
Location: K.L dan kwsn yg sewaktu dgnnye
Posts: 13,183
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 146
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by smithmagge View Post
pembetulan >>kemenangan untuk tun M ..tp buat masa ni bayang kemenangan masih belum nampak ..
ade lg yg mempertahankan najib rupenye...
Reply With Quote
  #3833  
Old 12-07-2018, 08:07 AM
azmann33 azmann33 is offline
Super Active

azmann33's Avatar
 
Trader Rating: (101)
Join Date: Mar 2009
Posts: 9,232
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 458
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by BenVentures View Post
Pendapag sampah
yang mana yg sampah tu..Mahaded atau Najib??
bagi aku 22 sampah..
Reply With Quote
  #3834  
Old 12-07-2018, 08:11 AM
stonecold88 stonecold88 is offline
Active Member

stonecold88's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 2,243
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 204
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by BenVentures View Post
Takkan tak biasa dgn helah rosmah?
ko pasti ke tu helah rosmah...nampak ko pasti tanpa was was
Reply With Quote
  #3835  
Old 12-07-2018, 08:12 AM
BenVentures BenVentures is online now
Active Plus

BenVentures's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2018
Posts: 3,264
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 289
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by stonecold88 View Post
ko pasti ke tu helah rosmah...nampak ko pasti tanpa was was
Baru duduk malaysia ke ni
Reply With Quote
  #3836  
Old 12-07-2018, 08:12 AM
ooz ooz is offline
Active Member

ooz's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: May 2008
Posts: 2,311
Thanks (Received): 28
Likes (Received): 142
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by azmann33 View Post
yang mana yg sampah tu..Mahaded atau Najib??
bagi aku 22 sampah..
jadi sekarang, kena pilih sampah yang kurang busuk, busuknya boleh handle, busuknya ada sejarah pernah wangi, sebusuk2nya kena jel segera, sekian2.. sebab bro bagi dua pilihan ja..
Reply With Quote
Likes azmann33 liked this post
  #3837  
Old 12-07-2018, 08:24 AM
azmann33 azmann33 is offline
Super Active

azmann33's Avatar
 
Trader Rating: (101)
Join Date: Mar 2009
Posts: 9,232
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 458
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by ooz View Post
jadi sekarang, kena pilih sampah yang kurang busuk, busuknya boleh handle, busuknya ada sejarah pernah wangi, sebusuk2nya kena jel segera, sekian2.. sebab bro bagi dua pilihan ja..
tapi saya suka kalau sampah yg lama dijel dulu.
sebab dah lamaaa sgt dah..risau tak sempat tenguk dia dijel***

kalau 22 org tu di siasat dan dibicara serentak..
baru meletup nama MALAYSIA....

***kot2 den pi dulu atau dia pi dulu
Reply With Quote
  #3838  
Old 12-07-2018, 08:36 AM
ooz ooz is offline
Active Member

ooz's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: May 2008
Posts: 2,311
Thanks (Received): 28
Likes (Received): 142
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by azmann33 View Post
tapi saya suka kalau sampah yg lama dijel dulu.
sebab dah lamaaa sgt dah..risau tak sempat tenguk dia dijel***

kalau 22 org tu di siasat dan dibicara serentak..
baru meletup nama MALAYSIA....

***kot2 den pi dulu atau dia pi dulu
kasi repair dulu jap busuk sedia ada ni..
sebab busuk sedia ada ni tak mampu handle busuk2 sebelum dia, lembik sikit asyik berlakon raih simpati..

dah oke nanti, semua busuk2 sebelum generasi 80-an, kasi clear dalam setiap tong2..
Reply With Quote
Likes azmann33 liked this post
  #3839  
Old 12-07-2018, 08:50 AM
stonecold88 stonecold88 is offline
Active Member

stonecold88's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 2,243
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 204
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by BenVentures View Post
Baru duduk malaysia ke ni
aku tanya ko pasti ke???
Reply With Quote
  #3840  
Old 12-07-2018, 09:09 AM
BenVentures BenVentures is online now
Active Plus

BenVentures's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2018
Posts: 3,264
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 289
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by stonecold88 View Post
aku tanya ko pasti ke???
Ko baru folo kes ni ke?
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump