Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > Investor, Business, Entrepreneur > Offline Business, Entrepreneur Discussion

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #31  
Old 11-07-2018, 12:50 PM
satsepit satsepit is offline
Active Plus

satsepit's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2007
Posts: 3,153
Thanks (Received): 14
Likes (Received): 62
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by extremeagro View Post
berapa umur lembu yang boleh dijual?
cukup umur 2tahun.
harga dalam rm4200 sekor- harga ni diambil dari kadar harga korban raya haji
rm600 sebahagian x 7. jika jual bukan utk raya haji harga makin kurang dari 4200.

kiraan mudah
rm4200 bahagi 730hari( 2tahun =730hari)
= rm5.70 je sehari. - ni pendapatan kasar genap2 730hari
tak masuk apa2 segala kos

lu kiralah sendiri berapa kos keluar, pastu kira berapa untung bela lembu
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #32  
Old 12-07-2018, 12:22 AM
GamezStar GamezStar is offline
CG Top Poster Club

GamezStar's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jul 2008
Posts: 25,773
Thanks (Received): 196
Likes (Received): 232
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by satsepit View Post
cukup umur 2tahun.
harga dalam rm4200 sekor- harga ni diambil dari kadar harga korban raya haji
rm600 sebahagian x 7. jika jual bukan utk raya haji harga makin kurang dari 4200.

kiraan mudah
rm4200 bahagi 730hari( 2tahun =730hari)
= rm5.70 je sehari. - ni pendapatan kasar genap2 730hari
tak masuk apa2 segala kos

lu kiralah sendiri berapa kos keluar, pastu kira berapa untung bela lembu
bela lembu kalau kasi makan dedak.. memang bangkarp la .. masalah utama bela lembu ni tempat bela dan paling kritikal makanannya.. sebb tu org yg ada ladang sawit bela lembu sebb leh buat dedak (palet) sendiri memang jimat.. zaman2 dulu main lepas je lembu tu yg gemok2.. zaman skrg lembu main lepas ilang.. mati makan rumput di racun.. lembu kurus
Reply With Quote
  #33  
Old 12-07-2018, 09:39 AM
satsepit satsepit is offline
Active Plus

satsepit's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2007
Posts: 3,153
Thanks (Received): 14
Likes (Received): 62
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by GamezStar View Post
bela lembu kalau kasi makan dedak.. memang bangkarp la .. masalah utama bela lembu ni tempat bela dan paling kritikal makanannya.. sebb tu org yg ada ladang sawit bela lembu sebb leh buat dedak (palet) sendiri memang jimat.. zaman2 dulu main lepas je lembu tu yg gemok2.. zaman skrg lembu main lepas ilang.. mati makan rumput di racun.. lembu kurus
betul tuan...
spt saya katakan sebelum, bela 3-4ekor sbg kerja sambilan untung.
pagi tambat bawah pokok, tghari n petang alih tempat tambat kawasan padang ragut.
sebab kos tali n kos tenaga 4kerat je yg keluar.

bila skala besar byk kos kena keluar
mesin pengisar kena beli, upah potong rumput, upah itu ini...
longkang sumbat kena repair saliran, gali longkang, kandang rosak kena repair. paip air kena lancar.
tanam rumput kena taruk baja, racun, kos cuci tanah, kos jalan masuk, sewa traktor, bajak tanah, pagar n jika lebih malang tapak nak tanam rumput pun tanah orang n kena sewa.

kos kecik2 banyak lagi yg tak tersenarai, tong air pecah, matpet curi itu ini,

tu semua kos... ingat kiraan saya diatas, pendapatan atas sekor lembu dari tarikh lahir hingga cukup umur 2tahun cuma rm5.70 sahaja sehari.
jadi nak untung kurangkan kos...

* jika aku dapat peruntukan 200juta utk bela lembu pun aku beli kondo, aset yg jauh lebih untung dari bela lembu
Reply With Quote
  #34  
Old 14-07-2018, 09:32 PM
lizzqute lizzqute is offline
Super Active

lizzqute's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Feb 2010
Location: Putra>>>KL>>>PJ
Posts: 9,681
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 24
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by satsepit View Post
pengalaman aku sendiri

ternak kecilan memang menjadi. 3-5ekor.
kerja sambilan
sebab kos hampir tiada -rm0
hanya kos tenaga yg diperlukan.
3x sehari jenguk. pagi, tengahri N sebelum magrib.

bila ternak skala besar yg aku penah buat tak untung, malah rugi
sebabnya kos tinggi
kena sepenuh masa + upah pekerja.
makanan,
upah org jaga
tanah yg luas diperlukan mungkin sewa(tak larat nak alih bila tambat sekor2. tak macam kecilan)
kandang yg elok

* satu lagi perkara penting bila dah jadi pekerjaan utama. ialah perbelanjaan harian kitauj
cth- keperluan anak sekolah, makan, pakaian, sewa rumah, kereta n minyak kereta, mkn kfc, beli iphone 10++, dan lain2 semua kalau nak cekau atas tu mati lah...
income dari bela lembu tu pun tak besar mana, lagi nak buat tampung perbelanjaan hidup kita katakan 2-3k sebulan. + upah pekerja rm??
boleh jual kandang woooo
tak juga... selalu yg jadi.macam tu si penternak tak turun jalankan kerja... harapkan orang untuk cari makan 100%... mcm sy, sebelum jalan, sy dah prepair sebahagian makanan yg boleh tampung atleast 12 ekor lembu setiap bulan... dan kerja2 yg memenatkan seperti terpaksa ambil rumput hari2 di mudahkan dengan lakulan sistem fermantasi makanan lembu.... so sy siapkan siap2 20 ke 30 tong.. so boleh tahan 4 hari untuk lembu2 sy... so rileks la skit.. pekerja pula.. bukan gaji bulan, tapi on call payment... bila nak pakai cari rumput.. baru bayar... so, guna cukup2 pekerja tu... siapkan tros untuk 4 ke 5 hari punya makanan... tapi bayar sehari sahaja....


apa yg paling penting, nak kena fulltime, rajin, dan tak lembik untuk buat kerja2 di kandang setiap masa... kalau stakat nak partime la... kejar keje bergaji la.. tak payahla buat... rugi ja nanti... sebab kita kene kejar volume... dan hasilkan seberapa banyak lembu...
Reply With Quote
  #35  
Old 14-07-2018, 09:35 PM
lizzqute lizzqute is offline
Super Active

lizzqute's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Feb 2010
Location: Putra>>>KL>>>PJ
Posts: 9,681
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 24
Active Level
My Mood:
Default

lupa nak bgtau....


ternak lembu ni juga sama macam orang baru nak start kerja kat tempat baru... kene ada modal awal dan modal pusingan...


modal pusingan tula kos yg kene jaga supaya overhead tak melampaui kadar bajet bulanan... kene banyak berjimat untuk perbelanjaan diri...


g keje hari2 pon, kalau teroverdose belanja.. bleh melingkup.. dah terpaksa pinjam duit kawan2 nak tunggu sampai gaji...

btol tak??
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump