Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Health, Fitness

Health, Fitness Discuss, debate or share all info about health. Share knowledge of fitness and tips.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 11-06-2019, 03:13 PM
abangpower abangpower is offline
Active Plus

abangpower's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2010
Location: Planet Bumi
Posts: 3,366
Thanks (Received): 258
Likes (Received): 47
Active Level
My Mood:
Thumbs up Tips & panduan bakar kalori selepas makan hidangan Hari Raya

Salam syawal yg ntah ke berapa aku pun tak kira.... aku doakan hampa smua geng CG selamat pi & balik beraya....dan selamat dpd keracunan makanan ahaks

Bulan syawal ni toksah dok muhonglah, kita akan beraya sakan dengan open house ujung minggu sabtu & ahad & makanan yg timpa kelam dgn kalori tinggi, jadi jom kita tengok tips gumana nak rendahkan kalori selepas membantai makanan2 raya yg kita suka....



BAKAR KALORI Hidangan Hari Raya

Ini panduan jumlah kalori hidangan biasa dipagi raya.
1. Lemang (1 potong) = 100 kalori
2. Sate Ayam ( 5 cucuk) = 200 kalori
3. Mee Kari (1 mangkuk) = 530 kalori
4. Lontong + Sayur lodeh = 260 kalori
5. Nasi Tamato + Ayam masak merah = 420 kalori
6. Pulut kuning ( 1 senduk) = 130 kalori

Ada cara bakarnya, hidangan;
No(1) = menjaga kanak-kanak, bagi mandi, berdandan
No(2) = mengemas rumah 1 jam
No(3) = berbasikal 1 jam
No(4) = berjalan perlahan sambil bawa beban 11kg, 1 jam
No(5) = aerobik 1 jam
No(6) = menggosok pakaian 1 jam

sumber ; https://www.instagram.com/p/BycexFxHnl1/
Reply With Quote
Likes tokputih liked this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 11-06-2019, 03:50 PM
tokputih tokputih is online now
CG Top Poster Club

tokputih's Avatar
 
Trader Rating: (23)
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,972
Thanks (Received): 520
Likes (Received): 240
Blog Entries: 4
Active Level
My Mood:
Default

info yang sangat baik
Reply With Quote
  #3  
Old 11-06-2019, 03:51 PM
abangpower abangpower is offline
Active Plus

abangpower's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2010
Location: Planet Bumi
Posts: 3,366
Thanks (Received): 258
Likes (Received): 47
Active Level
My Mood:
Default

7 Panduan Penyediaan Hidangan Sihat di Hari Raya
  1. Kurangkan gula, minyak dan lemak dalam penyediaan biskut dan kek. Gunakan atau daripada kuantiti gula yang biasa digunakan semasa menyediakan biskut dan kek.
  2. Gunakan daging yang telah dibuang lemak atau ayam yang telah dibuang kulit.
  3. Kurangkan menyedia makanan yang bersantan, bergoreng dan berminyak.
  4. antikan penggunaan santan dengan susu rendah lemak dalam penyediaan rendang atau kuah lontong.
  5. Potong ayam atau daging dalam saiz yang kecil.
  6. Gunakan ramuan tinggi serat untuk membuat biskut dan kuih raya seperti tepung bijirin penuh, oat dan buah prun.
  7. Kurangkan penggunaan pewarna tiruan dalam penyediaan kuih-muih, kek dan puding.


7 Panduan Makan Secara Sihat di Hari Raya
  1. Makan dalam saiz hidangan atau kuantiti yang kecil.
  2. Pilih makanan yang rendah kalori seperti buah-buahan serta makanan yang kurang minyak, lemak dan santan.
  3. Pilih makanan yang tinggi serat untuk mengelakkan sembelit.
  4. Hadkan pengambilan makanan yang manis dan berlemak seperti dodol.
  5. Pilih buah-buahan segar sebagai snek atau pencuci mulut.
  6. Hadkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan garam seperti kerepek.
  7. Minum air kosong berbanding minuman berperisa berkarbonat atau minuman yang manis.


7 Panduan Meraikan Tetamu Secara Sihat di Hari Raya
  1. Sediakan makanan dalam saiz hidangan yang kecil.
  2. Sediakan air kosong pada setiap waktu makan.
  3. Asingkan gula apabila menghidang teh atau kopi.
  4. Hidangkan pelbagai jenis sayur bersama hidangan utama.
  5. Hidangkan buah-buahan pada setiap waktu makan sebagai pencuci mulut.
  6. Sediakan pilihan makanan yang lebih sihat seperti sup berbanding kuah lemak.
  7. Elakkan menghidang asam, jeruk dan gula-gula kepada tetamu semasa Hari Raya.

Amalkan 55555 Untuk Kekal Sihat di Hari Raya
  1. Makan 5 kumpulan makanan setiap hari.
  2. Makan 5 sajian buah dan sayur setiap hari.
  3. Hadkan kepada 500 kalori sahaja untuk setiap waktu makan utama.
  4. Hadkan kepada 5g atau 1 sudu teh gula sahaja untuk minuman manis; kurang lebih baik.
  5. Bersenam 5 kali seminggu.



sumber; http://mynutri.moh.gov.my/mynutri/in...umn/ctwo&id=20
Reply With Quote
  #4  
Old 14-06-2019, 03:22 PM
dloanman dloanman is offline
Legendary Member

dloanman's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2012
Posts: 14,563
Thanks (Received): 29
Likes (Received): 827
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

esok luso ajo kek taman perumahan den siang hari ado 4 jiran jemput poie open house + akikah goat burn (kambing bakar)

mlm lps isyak plak ado laie 2 rumah jemput open haus jugak, siap tampal notis kek surau...

jahanam kalori 6kg yg den bako bulan poso hari tu.... ekekekekeke
Reply With Quote
  #5  
Old 14-06-2019, 09:55 PM
pudins70 pudins70 is offline
Super Active

pudins70's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2011
Posts: 6,581
Thanks (Received): 8
Likes (Received): 270
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by dloanman View Post
esok luso ajo kek taman perumahan den siang hari ado 4 jiran jemput poie open house + akikah goat burn (kambing bakar)

mlm lps isyak plak ado laie 2 rumah jemput open haus jugak, siap tampal notis kek surau...

jahanam kalori 6kg yg den bako bulan poso hari tu.... ekekekekeke
Bro pergi lepak kat tempat kambing bakar tu saja lah, tak payah ambik makanan lain.
Kambing bakar tu kalori dia tak tinggi sangat, yang penting sangat enak.

Last edited by pudins70; 14-06-2019 at 09:55 PM.. Reason: spelling
Reply With Quote
  #6  
Old 14-06-2019, 09:59 PM
lats840 lats840 is offline
Active Member

lats840's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,863
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 102
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by pudins70 View Post
Bro pergi lepak kat tempat kambing bakar tu saja lah, tak payah ambik makanan lain.
Kambing bakar tu kalori dia tak tinggi sangat, yang penting sangat enak.
Nak lagi cepat bakar kalori tu, golek skali dgn kambing tu....
Baru cepat lemak terbakar...


Gurau2 je tuan dloanman...
Selamat menjamu selera...
Hehehhe...
__________________
http://lats840.mybrute.com
Reply With Quote
  #7  
Old 14-06-2019, 10:04 PM
Niyang Niyang is offline
CG Top Poster Club

Niyang's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 39,861
Thanks (Received): 72
Likes (Received): 747
Active Level
My Mood:
Default

esok ade open house ... lusa beraya umah sedara mara kt klang... dijangka otot saya akan membentuk dgn sehat.. yeahhh... dah lah smlm jog 7km pun dah lemau...
__________________
"Jika inginkan tempat di sisi Matahari, bersedialah utk terbakar"

"Kita memerlukan kegelapan untuk melihat Bintang"
Reply With Quote
  #8  
Old 14-06-2019, 10:13 PM
dloanman dloanman is offline
Legendary Member

dloanman's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2012
Posts: 14,563
Thanks (Received): 29
Likes (Received): 827
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by pudins70 View Post
Bro pergi lepak kat tempat kambing bakar tu saja lah, tak payah ambik makanan lain.
Kambing bakar tu kalori dia tak tinggi sangat, yang penting sangat enak.
cadangan diterima & dengan ini cadangan ditutup ekekekekke

siaplah ekau kambing bakar, esok baru ekau tau siapa aku muahahaaha
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump