Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #21  
Old 11-07-2019, 06:32 PM
lemangkebunbasri lemangkebunbasri is offline
Regular

lemangkebunbasri's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2019
Posts: 582
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 18
Active Level
Default

Efek jangka panjang. Jangka pendek mmg tak nampak.
50 tahun lg, baru nampak ikan makin kurang. Sbb bahan yg ditambak ada half life dia. Bukan 100% pasir semulajadi.
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #22  
Old 11-07-2019, 07:28 PM
cek mek molek cek mek molek is offline
CG Top Poster Club

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2013
Posts: 42,822
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 5151
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Jangan tambak kawasan 3 segi emas nelayan


11 Julai 2019



KUALA LUMPUR – Keluasan laut yang mahu ditambak di Pulau Pinang merupakan kawasan segi tiga emas bagi para nelayan sejak zaman berzaman lagi.

Bagi salah seorang wakil nelayan, Zakaria Ismail, 62, dari Pulau Batu Selatan – kawasan itu seolah-olah ‘syurga’ kepada nelayan kerana hasil laut yang banyak.

Bagaimanapun sejak tercetus perancangan tambakan laut di seletan negeri itu, beliau mula risau mengenai masa depan komuniti nelayan yang hanya bergantung sepenuhnya dengan hasil laut apatah yang kaya dengan habitat udang besar, ikan bawal, kembung dan siput.

Menurutnya, kawasan pantai penangkapan hasil laut melibatkan seramai 5,800 keluarga nelayan dan 100 bot nelayan itu melibatkan keuntungan tangkapan bernilai RM3 juta setahun.

“Saya jadi nelayan yang diwarisi dari datuk dan bapa saya di Pulau Batu dan selama ini hasil laut tidak kurang sebaliknya lebih lumayan dengan tangkapan udang besar yang membiak dengan begitu banyak. Jika tinggalkan kawasan ini bermakna buang rezeki emas.

“Namun, sekiranya projek tambakan laut bermula di kawasan tiga pulau terancang itu, hancurlah habitat laut dan juga kehidupan kami umpama membuang kami dari tanaman di tempat subur ke Gurun Sahara yang tak tahu apa hasilnya nanti.

“Itulah tempat hasil makanan dan kehidupan laut, jika dibenarkan tambakan pupus semuanya,” tegas beliau kepada pemberita ketika ditemui di sini hari ini.

Beliau antara 300 nelayan dan akivis alam sekitar dari selatan Pulau Pinang dan utara Perak berkumpul di hadapan Parlimen mendesak kerajaan menolak rancangan tambakan laut.

Menurut Zakaria, tempat tempat melombong pasir di Perak utara dan penambakan laut di selatan Pulau Pinang membawa risiko dan ancaman kepada hidupan nelayan dan laut.

“Saya kaji empat tempat korek pasir untuk tambakan laut berkenaan yang mana melibatkan keluasan 825 kilometer (km) persegi untuk tambakan laut pulau keluasan 20km persegi sahaja.

“Bayangkan jumlah kuantiti pasir yang akan digunakan serta bencana yang bakal menanti nelayan dan kehidupan laut di sana yang berisiko pupus sepenuhnya.

“Saya harap tambakan laut dan korek pasir ini dihentikan kerajaan demi survival nelayan dan hidupan laut,” tegasnya.- MalaysiaGazette


https://malaysiagazette.com/blog/201...-emas-nelayan/
__________________
Reply With Quote
  #23  
Old 11-07-2019, 08:49 PM
kainlangsir kainlangsir is offline
Legendary Member

kainlangsir's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jul 2006
Location: Umbrella Hills
Posts: 12,355
Thanks (Received): 39
Likes (Received): 179
Active Level
My Mood:
Default

seorang penyokong arsenal berseluar pendek dan berjalan di tepi parlimen dan berkata...



'we are in control now. deal with it"
__________________
Ingin menjual I juta IQD. RM90/IQD. PM kalau berminat
Telegram: @fabregas1oo
Reply With Quote
  #24  
Old 11-07-2019, 08:51 PM
Don Malaya Don Malaya is online now
CG Top Poster Club

Don Malaya's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: May 2011
Location: Full Time Trader
Posts: 27,070
Thanks (Received): 343
Likes (Received): 459
Active Level
My Mood:
Default

inilah hasil pengundi2 PH..

tang LYNAS siap berdemo siang malam...

propaganda PH cukup keji...
__________________

Institution Forex Indicator
Real.Informed.Transparent

Reply With Quote
  #25  
Old 12-07-2019, 01:04 AM
CITROEN_C4 CITROEN_C4 is offline
Regular

CITROEN_C4's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2009
Posts: 866
Thanks (Received): 82
Likes (Received): 42
Active Level
My Mood:
Default

Macam kat melaka laa..tambak laut..ikan pun dah xde..kesian geng2 beach caster..
__________________
WHO DARES WIN
FROM MALACCA WITH LOVE
Reply With Quote
  #26  
Old 12-07-2019, 06:50 AM
BenVentures BenVentures is offline
Super Active

BenVentures's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2018
Posts: 8,622
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 534
Active Level
Default

The PTMP was conceived in Y2009, and after a decade of planning and replanning, we are looking forward next month (as already announced) the first piling of Ayer Itam to Lebuh Tun Lim Chong Eu elevated expressway will take place.

Forget about Penang Forum and their associates of NGOs that have been throwing spanners into the works(so as to please their sponsors ?)

Penang need to expand, to create jobs for school and university leavers and PTMP will be one of the spillover effects to generate jobs and if we don't attract foreign investors and local entrepreneurs to set up factories in Penang our youths will be disillusioned.

Land reclaimation is the norm in most thriving and industrial cities in Asia, Penang being an island city is no exception, Singapore, Hongkong and many cities in Japan due to land limitation, reclaimed land from the sea.

So why are those Penang NGOs making unnecessary noise. Can they create jobs for our school leavers/university graduates ? Penang need to lead.
Reply With Quote
  #27  
Old 12-07-2019, 10:08 AM
akecema akecema is offline
Legendary Member

akecema's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2007
Location: Diamond Bay
Posts: 17,907
Thanks (Received): 206
Likes (Received): 689
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

mcm mane rayer yg xde harta bgtau nelayan pulau pinang sokong tambak lauk
konpuis kejap
__________________
Reply With Quote
  #28  
Old 12-07-2019, 12:26 PM
lemangkebunbasri lemangkebunbasri is offline
Regular

lemangkebunbasri's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2019
Posts: 582
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 18
Active Level
Default

Update yg saya dapat, projek ttp diteruskan.
Sebab persatuan nelayan tiada bukti yg tambak laut akan kurang kan ikan.

Wallahualam.

Tunggu berita selanjutnya.

Last edited by lemangkebunbasri; 12-07-2019 at 12:33 PM..
Reply With Quote
  #29  
Old 12-07-2019, 12:35 PM
lemangkebunbasri lemangkebunbasri is offline
Regular

lemangkebunbasri's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2019
Posts: 582
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 18
Active Level
Default

Kerajaan kita hipokrit sbnarnya.
Suruh kurangkan guna plastik, bawa beg sendiri, tak bg guna straw, suruh recycle.




Last last pi tambak laut.

Kesannya mungkin 50 tahun atau 100 tahun lg
Reply With Quote
  #30  
Old 12-07-2019, 12:36 PM
a b c d e f a b c d e f is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2010
Posts: 6,973
Thanks (Received): 183
Likes (Received): 327
Active Level
Default

Sudah ada kontrek maaa mau jual tanah seafront pada developer...
Masuk kocek juta2 woo...

Itu nelayan kasi diam lah
Mau ikan sana pasar manyak

Deal with it
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump