Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #811  
Old 22-05-2019, 10:14 AM
kamal_kampong kamal_kampong is offline
Legendary Member

kamal_kampong's Avatar
 
Trader Rating: (30)
Join Date: Apr 2007
Location: TANAH MELAYU
Posts: 15,719
Thanks (Received): 302
Likes (Received): 135
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by azmann33 View Post
Wan Saiful jadikan PTPTN paling 'bangsat', kata Adam Adli

Aktivis pelajar Adam Adli Abd Halim mengecam Pengerusi Perbadanan Tabung Pinjaman Tinggi Nasional (PTPTN) Wan Saiful Wan Jan susulan cadangan memperkenalkan semula sekatan ke luar negara terhadap peminjam yang gagal membayar pinjaman.

Adam mendakwa cadangan itu bercanggah dengan aspirasi PH.

"Wan Saiful tidak membuat kerja ikut aspirasi PH.

"Dia ingat diri dia lagi besar daripada kerajaan sebab buat keputusan bercanggah dengan kerajaan. Asyik bagi alasan menjengkelkan dengan kata nak bincang.

"Dia menjadikan PTPTN badan paling bangsat dalam negara," katanya kepada Malaysiakini.

Adam berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan yang dibangkitkan dalam taklimat awam pentadbiran tinggi PTPTN, semalam.


Tambah Adam, perkembangan terbaru berhubung isu PTPTN itu menunjukkan Wan Saiful tidak menyelesaikan masalah berbangkit meskipun sudah menjawat jawatan sebagai pengerusi perbadanan itu sejak Jun tahun lalu.

"Saya tak faham apa rasional kenakan sekatan seperti halang luar negeri macam ini, untuk dijadikan satu cadangan yang boleh diambil kira.

"Macam mana dia nilai prestasi diri sendiri?

"Wan Saiful sepatutnya bantu pelajar untuk jelaskan hutang. Ini tidak, bangkit isu lama pasal sekatan ini lagi," katanya.

Terdahulu, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata cadangan hanya "salah faham" dan "bukan daripada PTPTN".

Jelas Maszlee ia sekadar dikemukakan dalam rundingan awam bagi mendapatkan pandangan orang ramai.

Dalam taklimat bersama media yang turut dihadiri Wan Saiful semalam, pentadbiran PTPTN memaklumkan bahawa pihak mereka sedang meneliti beberapa cadangan untuk mengutip baki pinjaman pendidikan.

Timbalan CEO PTPTN, Mastura Mohd Khalid berkata, ia termasuklah cadangan menyekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan kepada kabinet.

Mastura juga menambah bahawa sekatan perjalanan merupakan kaedah paling berkesan oleh PTPTN dalam usaha mengumpul balik bayaran pinjaman daripada peminjam yang gagal membuat bayaran.

Bukan lubuk buat duit

Mengulas lanjut, Adam menegaskan bahawa pinjaman pendidikan bukan pinjaman komersial.

Katanya, PTPTN ditubuhkan untuk meningkatkan pendidikan rakyat dan bukannya lubuk untuk meraih keuntungan.

"Jangan jadikan PTPTN itu sama macam syarikat korporat kewangan lain. Jangan mengambil kesempatan atas peminjam yang tiada pilihan.


"Mereka ini sebenarnya bukan ada banyak pilihan. Sudah jadi tradisi pelajar masuk universiti ambil pinjaman PTPTN, jadi jangan ambil kesempatan," katanya.

Dalam manifesto sebelum PRU ke-14, PH berjanji untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam.

Pada Jun tahun lalu, sebanyak 265,149 nama daripada 433,708 peminjam PTPTN telah dikeluarkan daripada senarai hitam Jabatan Imigresen.

Bagaimanapun, peminjam bergaji RM4,000 ke bawah masih perlu membayar pinjaman seperti biasa kerana kedudukan kewangan negara dikatakan belum kukuh.
https://www.malaysiakini.com/news/476503





/
PTPTN ni dah jadi senjata makan tuan..satu cara nak selesai kerajaan kena bertegas dgn peminjam walopun kptsn kurang populis..kalo tak krajaan perlu berdepan beban kewangan sbb bayaran balik rendah akibat janji2 manis masa lalu..
__________________
TERUSKAN BOIKOT BARANG2 ZIONIS, SELAMATKAN AL-AQSA

BERMUAMALAH SESAMA MUSLIM PASTI BARAKAH / SOKONG PRODUK MUSLIM

UBAH DIRI LUAR PAYUNG POLITIK,MUNGKIN LANGIT LEBIH LUAS
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #812  
Old 22-05-2019, 10:24 AM
Don Malaya Don Malaya is offline
CG Top Poster Club

Don Malaya's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: May 2011
Location: Full Time Trader
Posts: 27,065
Thanks (Received): 343
Likes (Received): 459
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by azmann33 View Post
Wan Saiful jadikan PTPTN paling 'bangsat', kata Adam Adli

Aktivis pelajar Adam Adli Abd Halim mengecam Pengerusi Perbadanan Tabung Pinjaman Tinggi Nasional (PTPTN) Wan Saiful Wan Jan susulan cadangan memperkenalkan semula sekatan ke luar negara terhadap peminjam yang gagal membayar pinjaman.

Adam mendakwa cadangan itu bercanggah dengan aspirasi PH.

"Wan Saiful tidak membuat kerja ikut aspirasi PH.

"Dia ingat diri dia lagi besar daripada kerajaan sebab buat keputusan bercanggah dengan kerajaan. Asyik bagi alasan menjengkelkan dengan kata nak bincang.

"Dia menjadikan PTPTN badan paling bangsat dalam negara," katanya kepada Malaysiakini.

Adam berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan yang dibangkitkan dalam taklimat awam pentadbiran tinggi PTPTN, semalam.


Tambah Adam, perkembangan terbaru berhubung isu PTPTN itu menunjukkan Wan Saiful tidak menyelesaikan masalah berbangkit meskipun sudah menjawat jawatan sebagai pengerusi perbadanan itu sejak Jun tahun lalu.

"Saya tak faham apa rasional kenakan sekatan seperti halang luar negeri macam ini, untuk dijadikan satu cadangan yang boleh diambil kira.

"Macam mana dia nilai prestasi diri sendiri?

"Wan Saiful sepatutnya bantu pelajar untuk jelaskan hutang. Ini tidak, bangkit isu lama pasal sekatan ini lagi," katanya.

Terdahulu, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata cadangan hanya "salah faham" dan "bukan daripada PTPTN".

Jelas Maszlee ia sekadar dikemukakan dalam rundingan awam bagi mendapatkan pandangan orang ramai.

Dalam taklimat bersama media yang turut dihadiri Wan Saiful semalam, pentadbiran PTPTN memaklumkan bahawa pihak mereka sedang meneliti beberapa cadangan untuk mengutip baki pinjaman pendidikan.

Timbalan CEO PTPTN, Mastura Mohd Khalid berkata, ia termasuklah cadangan menyekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan kepada kabinet.

Mastura juga menambah bahawa sekatan perjalanan merupakan kaedah paling berkesan oleh PTPTN dalam usaha mengumpul balik bayaran pinjaman daripada peminjam yang gagal membuat bayaran.

Bukan lubuk buat duit

Mengulas lanjut, Adam menegaskan bahawa pinjaman pendidikan bukan pinjaman komersial.

Katanya, PTPTN ditubuhkan untuk meningkatkan pendidikan rakyat dan bukannya lubuk untuk meraih keuntungan.

"Jangan jadikan PTPTN itu sama macam syarikat korporat kewangan lain. Jangan mengambil kesempatan atas peminjam yang tiada pilihan.


"Mereka ini sebenarnya bukan ada banyak pilihan. Sudah jadi tradisi pelajar masuk universiti ambil pinjaman PTPTN, jadi jangan ambil kesempatan," katanya.

Dalam manifesto sebelum PRU ke-14, PH berjanji untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam.

Pada Jun tahun lalu, sebanyak 265,149 nama daripada 433,708 peminjam PTPTN telah dikeluarkan daripada senarai hitam Jabatan Imigresen.

Bagaimanapun, peminjam bergaji RM4,000 ke bawah masih perlu membayar pinjaman seperti biasa kerana kedudukan kewangan negara dikatakan belum kukuh.
https://www.malaysiakini.com/news/476503





/
adam adli tak sedar ke diri sendiri pun bangsat...hanceng menipu anak muda
__________________

Institution Forex Indicator
Real.Informed.Transparent
Reply With Quote
  #813  
Old 26-05-2019, 11:02 AM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 148,373
Active Level
My Mood:
Default

Cadangan tambah baik kutipan pinjaman

Reply With Quote
  #814  
Old 30-05-2019, 08:10 AM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 148,373
Active Level
My Mood:
Default

Kutipan bayaran balik pinjaman PTPTN Jan-Mac 2019

Reply With Quote
  #815  
Old 30-05-2019, 09:14 AM
PRC PRC is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2019
Posts: 247
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 19
Active Level
Default

kerajaan PH and LGE yg bodoh hapuskan ptptn konon. Makan diri. Mula lah buat cukai2 bodo nnti
Reply With Quote
  #816  
Old 30-05-2019, 09:54 AM
StanNero StanNero is offline
Super Active

StanNero's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Mar 2006
Location: Png-sabah-shah alm-desa pandan-batu muda (now)
Posts: 7,431
Thanks (Received): 153
Likes (Received): 8
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by TT View Post
Cadangan tambah baik kutipan pinjaman

xleh renew roadtax yg xtahan tu
Reply With Quote
  #817  
Old 30-05-2019, 09:57 AM
akecema akecema is online now
Legendary Member

akecema's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2007
Location: Diamond Bay
Posts: 17,881
Thanks (Received): 206
Likes (Received): 689
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by TT View Post
Kutipan bayaran balik pinjaman PTPTN Jan-Mac 2019

konpius aku
kenape perlu PTPTN bg pinjaman lagi kalo pendidikan percuma under PH?
boleh org gua terangkan?
__________________
Reply With Quote
  #818  
Old 30-05-2019, 10:17 AM
Yuzia Yuzia is offline
Junior

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Posts: 81
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Nak tgk Ben nak spin mcmana issue ni��
Reply With Quote
  #819  
Old 30-05-2019, 10:50 AM
rsat rsat is offline
Regular

rsat's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Aug 2011
Posts: 519
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 18
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by azmann33 View Post
Wan Saiful jadikan PTPTN paling 'bangsat', kata Adam Adli

Aktivis pelajar Adam Adli Abd Halim mengecam Pengerusi Perbadanan Tabung Pinjaman Tinggi Nasional (PTPTN) Wan Saiful Wan Jan susulan cadangan memperkenalkan semula sekatan ke luar negara terhadap peminjam yang gagal membayar pinjaman.

Adam mendakwa cadangan itu bercanggah dengan aspirasi PH.

"Wan Saiful tidak membuat kerja ikut aspirasi PH.

"Dia ingat diri dia lagi besar daripada kerajaan sebab buat keputusan bercanggah dengan kerajaan. Asyik bagi alasan menjengkelkan dengan kata nak bincang.

"Dia menjadikan PTPTN badan paling bangsat dalam negara," katanya kepada Malaysiakini.

Adam berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan yang dibangkitkan dalam taklimat awam pentadbiran tinggi PTPTN, semalam.


Tambah Adam, perkembangan terbaru berhubung isu PTPTN itu menunjukkan Wan Saiful tidak menyelesaikan masalah berbangkit meskipun sudah menjawat jawatan sebagai pengerusi perbadanan itu sejak Jun tahun lalu.

"Saya tak faham apa rasional kenakan sekatan seperti halang luar negeri macam ini, untuk dijadikan satu cadangan yang boleh diambil kira.

"Macam mana dia nilai prestasi diri sendiri?

"Wan Saiful sepatutnya bantu pelajar untuk jelaskan hutang. Ini tidak, bangkit isu lama pasal sekatan ini lagi," katanya.

Terdahulu, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata cadangan hanya "salah faham" dan "bukan daripada PTPTN".

Jelas Maszlee ia sekadar dikemukakan dalam rundingan awam bagi mendapatkan pandangan orang ramai.

Dalam taklimat bersama media yang turut dihadiri Wan Saiful semalam, pentadbiran PTPTN memaklumkan bahawa pihak mereka sedang meneliti beberapa cadangan untuk mengutip baki pinjaman pendidikan.

Timbalan CEO PTPTN, Mastura Mohd Khalid berkata, ia termasuklah cadangan menyekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan kepada kabinet.

Mastura juga menambah bahawa sekatan perjalanan merupakan kaedah paling berkesan oleh PTPTN dalam usaha mengumpul balik bayaran pinjaman daripada peminjam yang gagal membuat bayaran.

Bukan lubuk buat duit

Mengulas lanjut, Adam menegaskan bahawa pinjaman pendidikan bukan pinjaman komersial.

Katanya, PTPTN ditubuhkan untuk meningkatkan pendidikan rakyat dan bukannya lubuk untuk meraih keuntungan.

"Jangan jadikan PTPTN itu sama macam syarikat korporat kewangan lain. Jangan mengambil kesempatan atas peminjam yang tiada pilihan.


"Mereka ini sebenarnya bukan ada banyak pilihan. Sudah jadi tradisi pelajar masuk universiti ambil pinjaman PTPTN, jadi jangan ambil kesempatan," katanya.

Dalam manifesto sebelum PRU ke-14, PH berjanji untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam.

Pada Jun tahun lalu, sebanyak 265,149 nama daripada 433,708 peminjam PTPTN telah dikeluarkan daripada senarai hitam Jabatan Imigresen.

Bagaimanapun, peminjam bergaji RM4,000 ke bawah masih perlu membayar pinjaman seperti biasa kerana kedudukan kewangan negara dikatakan belum kukuh.
https://www.malaysiakini.com/news/476503





/
Elok la tu...dua dua tak blh pakai...mana adli sekarang?...dah menetap dlm gua?..
Reply With Quote
  #820  
Old 30-05-2019, 11:00 AM
isz_shinigami isz_shinigami is offline
Super Active

isz_shinigami's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Apr 2010
Posts: 8,834
Thanks (Received): 34
Likes (Received): 17
Active Level
My Mood:
Default

aku rs isu ptptn ni interest je..klu stop kn interest,bersepah2 org bayar....tp tula..org2 ph ni bod0 blake...duk copy cara bn jgk..cb btl
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump