Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #481  
Old 15-05-2019, 07:01 PM
jaws_am jaws_am is offline
Super Active

jaws_am's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Location: wherever you are
Posts: 9,482
Thanks (Received): 46
Likes (Received): 1314
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by awiena View Post
Maksud bro..Ph buat hutang untuk byr hutang itu dikira ikhtiar kerajaan ph nak memulihkan negara? Ini mcm aku leh jd PM hahah
itu bukan maksud aku..

rakyat masih ada keyakinan kpd kerajaan PH..

kerana kerajaan PH belum lagi buat projek korup..

benda nih first impression..

___

btw ini antara kesilapan kerajaan PH
-memansuhkan gst dan menukar kpd sst..
-menyemak semula kecuaian projek najib sehingga delay progress pemulihan negara..
-gagal stabilkan kedudukan ekonomi dgn segera selepas mengambil alih kerajaan..
__________________
So long, and thanks for all the fish
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #482  
Old 15-05-2019, 07:12 PM
fredo fredo is offline
Active Plus

fredo's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Nov 2007
Location: EURO/JAPAN
Posts: 4,963
Thanks (Received): 8
Likes (Received): 18
Active Level
My Mood:
Default

jgn lingkup negara....kalau dah menang kena jaga rakyat,tolong rakyat, bkn bg rakyat bayar kesusahan negara.
semua negara ada perlembagaan ini.
__________________
FREDO
12CS4H HUNTER.

***ﺳﺒﺤﺎﻥﷲ *** ﺍﻠﺤﻤﺪﷲ*** ﷲﺃﻜﺑﺭ***
Reply With Quote
  #483  
Old 15-05-2019, 11:23 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,691
Active Level
My Mood:
Default

Najib Razak
3 hrs

Saya terpegun apabila melihat laporan rasmi dari Perbendaharaan Negara tentang hutang rasmi negara sehingga suku kedua tahun 2018.

Dari laporan ini:

1. Jumlah hutang negara bukan RM1 trilion.

2. Nisbah hutang semakin menurun untuk tahun-tahun sebelum PRU14 sehingga nisbah turun ke 50.1% pada akhir suku kedua 2018 - iaitu paras paling rendah untuk 9 tahun yang lepas.

Ya, Nisbah hutang semakin menurun di bawah BN kerana defisit negara setiap tahun semakin menurun dan ekonomi semakin meningkat sebelum PRU14.

Bagaimanapun, pengiraan saya ialah nisbah ini sudah naik ke 53.8% untuk suku pertama tahun 2019 di bawah PH selepas mereka meminjam dengan banyak dan ekonomi telah merosot.

Unjuran syarikat penarafan antarabangsa Moody's pula kata nisbah ini akan sampai ke tahap 56% pada akhir tahun 2019 - iaitu lebih tinggi dari had 55% yang dibenarkan di bawah undang-undang Malaysia.

Menteri Kewayangan patut bertindak pantas untuk padam atau edit laporan ini dari laman rasmi mereka:

Jika tidak, lebih ramai lagi Rakyat akan sedar mereka telah ditipu oleh cerita hutang negara adalah RM1 trilion ataupun hutang negara sudah turun selepas 1 tahun di bawah PH.

Cepat! Cepat!

Padam! Padam!

Muka surat terakhir di sini:
http://www.treasury.gov.my/pdf/bajet...l/seksyen4.pdf

Reply With Quote
  #484  
Old 15-05-2019, 11:54 PM
kiddd2 kiddd2 is offline
CG Top Poster Club

kiddd2's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jun 2011
Posts: 21,278
Thanks (Received): 37
Likes (Received): 2180
Active Level
My Mood:
Default

kaki fitnah orang ph nih..

tu pun ramai lagi dah kena kencing pon masih buta hati..

dulu kemain menyalak hutang negara makin naik..

fakta dah buktikan..

skang tinggal modal wanemdibi je laa..
__________________
NAK TAHU HARGA HANDPHONE TERKINI??? MASUK SINI

: KEDAI HANDPHONE ONLINE :
Reply With Quote
  #485  
Old 16-05-2019, 12:51 AM
waepy waepy is offline
Active Plus

waepy's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2011
Posts: 4,585
Thanks (Received): 145
Likes (Received): 174
Active Level
Default

Najib sejak akhir2 nie rajin giler menulis, sehari 9-10 post...
kalau fikir balik, semacam Najib upah org utk tulis bg pihak dia...
mcm ramai jer admin Najib Razak nie, sorang admin troll, sorang admin ekonomi, sorang admin post gambar jalan2...
sbb tgk jadual Najib mmg padat drpd pg sampai petang dgn kes mahkamah lagi...
x logik Najib ada masa tulis semua...

ramai dah uturn, PH bakal kerajaan sepenggal...
ada setahun lg utk Tun M pulihkan kerajaan sblm Anwar akan tuntut janji utk jd PM...
atau ada plot twist sblm Anwar jd PM, PPBM + Azmin & the gang akan buat pakatan baru dgn UMNO-PAS...
tu jer cara nak singkir DAP drpd kerajaan, menteri DAP bod00h2...
Reply With Quote
  #486  
Old 16-05-2019, 06:09 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,691
Active Level
My Mood:
Default

Najib Razak
25 mins

Penyokong PH ini memberi komen ini dalam posting saya tadi tentang hutang negara telah naik dengan lebih cepat lagi bawah PH.

Jawapan penyokong ini agak bernas.

Memang patutlah kerajaan PH meminjam dengan lebih banyak lagi untuk menutup hutang yang ditinggalkan masa BN.

Kerana kita tahu bahawa cara untuk menutup lubang ialah dengan mengali hutang yang lebih besar, kan?

Ramai tidak tahu bahawa PM ke-4 telah meningkatkan hutang negara sebanyak 8 1/2 ganda dalam tempoh 22 tahun beliau memerintah.

Hutang negara yang ditinggalkan masa beliau bersara kali pertama pada akhir tahun 2003 adalah RM188.8 bilion.

Masa itu, saiz ekonomi negara cuma RM418 bilion sahaja - berbanding saiz ekonomi RM1.4 trilion sekarang.

Oleh itu, beban hutang yang dia tinggalkan agak besar juga.

Tapi, kerajaan BN semasa saya PM tak pernah berulang-kali menyalahkan PM ke-4 kerana meninggalkan hutang itu.

Masa saya menjadi PM, hutang negara sudah lebih dari RM300 bilion.

Namun, kita tidak pernah menggunakan itu sebagai alasan.

Kita teruskan sahaja dengan pelan transformasi negara kita untuk membangunkan negara.

Oleh itu, saiz ekonomi negara berganda dari RM700 bilion menjadi hampir RM1.4 dalam tempoh 9 tahun saya PM.

Reply With Quote
  #487  
Old 16-05-2019, 06:10 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,691
Active Level
My Mood:
Default

Najib Razak
1 hr

Semalam saya buat posting tentang hutang negara terus naik setelah Menteri Kewayangan pinjam RM4 bilion lagi minggu itu.

Posting itu tular dan disiarkan oleh beberapa media perniagaan dan media Cina.

Tony Pua dan bossnya mungkin kepanasan membaca itu.

Oleh itu, Pua keluarkan kenyataan rasmi hari ini untuk serang saya.

Pua dakwa saya adalah Menteri Kewangan paling teruk di Asia.

Pua berdasarkan itu dengan merujuk SATU ARTIKEL sahaja pada tahun 2016.

Artike itu adalah dari sebuah portal kecil atas talian di Hong Kong bernama "FinanceAsia".

Artikel itu kata saya paling teruk di Asia kerana saya terletak di tempat 12 daripada senarai 12 orang menteri kewangan sahaja yang diambil kira dalam artikel tahun 2016 itu.

Sedangkan rantau Asia ada 48 negara - bukan 12.

Portal itu juga pernah memberi saya ranking nombor 8 dari 12 pada tahun 2015.

Portal itu bukan Forbes, Fortune, CNN atau Bank Dunia tapi satu portal di Hong Kong.

Kalau nak tonton video dari CNN, boleh klik sini:
https://youtu.be/sgIB_ciF_Yk

Tapi kenyataan akhbar Tony Pua hari ini telah mengesahkan bahawa defisit negara sekarang adalah lebih tinggi dari masa BN.

Sekaligus, dia mengesahkan bahawa semua maklumat yang saya keluarkan tentang kenaikkan hutang kerajaan PH adalah sahih,

Maka hutang rasmi negara hari ini disahkan sudah naik ke RM781.4 bilion berbanding RM686 bilion pada akhir 2017 di bawah BN.

Pinjam lagi RM18.6 bilion, kita cecah hutang RM800 bilion dengan rasminya.

Tony Pua juga bertanya dalam kenyataan dia:

"Takkanlah sebagai seorang yang pernah memegang jawatan Menteri Kewanga melebihi satu dekad tidak tahu bahawa penerbitan bon setiap bulan oleh Bank Negara Malaysia adalah satu tindakan yang biasa selama ini untuk membiayai defisit belanjawan negara?"

Jawapan saya simple:

Of course saya tahu.

Tapi isu pokoknya ialah:
- defisit kerajaan PH adalah lebih besar dari masa BN;
- pinjaman kerajaan PH melalui penerbitan bon adalah jauh lebih besar dan kerap berbanding masa BN;
- hutang negara masa PH meningkat dengan kadar jauh lebih cepat berbanding masa BN.
- hutang negara semakin dekat dengan impian PH RM1 trilion.

Oleh itu juga, hutang negara telah meningkat - dan bukan menurun seperti yang boss Tony cuba menipu rakyat.

Itulah isu pokok yang saya sampaikan.

Faham atau tidak?

Last-last Tony Pua sebut hutang 1MDB lagi.

(Kenyataan media DAP wajib sebut "1MDB". Kalau tidak mungkin kena pecat dari parti)

Tapi tak disebutkan pula oleh Tony adalah projek 1MDB Bandar Malaysia bernilai RM140 bilion dan projek TRX bernilai RM40 bilion yang kerajaan PH sendiri sebut adalah sangat menguntungkan dan antara aset terbaik negara.

NOTA: Hari ini kerajaan PH mengumumkan kadar pertumbuhan KDNK Malaysia untuk suku pertama ialah 4.5% - iaitu di bawah unjuran 4.9% mereka untuk tahun 2019.

Sila rujuk graf di bawah yang membandingkan prestasi Menteri Kewangan paling teruk dalam Asia dengan Menteri Kewayangan paling suci dalam dunia.

Reply With Quote
  #488  
Old 16-05-2019, 06:57 PM
dausbiz dausbiz is offline
CG Top Poster Club

dausbiz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2015
Location: www.kedaifirdaus.com
Posts: 48,999
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 1402
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Harap ekonomi kembali makmur

Rakyat nak ekonomi makmur

Ada peluang pekerjaan

Dan kuasa beli rakyat meningkat

Harga barang tak beban rakyat

Tak kira la sapa perintah

Bn ke ph ke pas ke pus ke

Asal rakyat tak tertindas
__________________


PERCUMA INFO Lebih 100 Jenis Produk KEPUASAN SEKS SUAMI ISTERI
di www.kedaifirdaus.com

Call/whatsapp/telegram 016-4650338
Reply With Quote
  #489  
Old 16-05-2019, 11:01 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,691
Active Level
My Mood:
Default

Najib Razak
1 hr

Guan Eng nak nafikan lagi?

Hari ini, BNM telah update data mereka selepas mengumumkan kadar pertumbuhan KDNK untuk suku pertama tahun 2019.

Data baru ini MEMBUKTIKAN hutang rasmi negara telah naik ke RM776 bilion pada akhir bulan Mac 2019 (suku pertama) berbanding RM741 bilion pada akhir Disember 2018.

Ini bermakna, Menteri Kewayangan telah pinjam RM35 bilion dalam tempoh 3 bulan ini.

Iaitu purata RM11.7 bilion dipinjam setiap bulan.

Pada akhir tahun 2017 masa BN, hutang rasmi adalah RM686.8 bilion.

Bukan itu saja.

Data BNM juga menunjukkan bahawa nisbah hutang ke KDNK juga telah naik dari 50.1% semasa PRU14 kepada 53.7% pada suku pertama 2019 ini.

BNM telah jelas membuktikan bahawa PM ke-7 dan Menteri Kewayangan telah berbohong bahawa nisbah hutang dan jumlah hutang telah turun.

Perlu ingat juga bahawa kerajaan PH telah meminjam lagi pada bulan April dan Mei.

Oleh itu, hutang negara terus naik.

Tetapi, kerajaan PH masih malu untuk menunjukkan nilai terbaru untuk jaminan hutang oleh kerajaan (Debt guaranteed by Federal Government).

Guan Eng dan Tony Pua sering kritik kerajaan BN dahulu tentang jaminan hutang ini.

Dia kata ini sebenarnya adalah "hutang tersembunyi" ataupun hidden debts.

Saya amat pasti jumlah ini juga telah naik dengan tinggi.

Kita semua nak tahu berapakah lagi hutang yang Guan Eng "sembunyikan" tapi BNM masih tak dedahkan.

#MaluApaBossKu

http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic_nsdp&uc=2

Reply With Quote
  #490  
Old 17-05-2019, 06:23 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,691
Active Level
My Mood:
Default

Najib Razak
40 mins

Setelah meminjam dari Jepun dan dari bon domestik, kerajaan PH sekarang mahu pinjam lagi dari Bank Pembangunan Asia (ADB).

Tidak dinyatakan berapa banyak yang diminta oleh kerajaan PH tapi ADB ini baru lulus pinjaman US$7.8 bilion (RM32.8 bilion) kepada Filipina pada akhir tahun lepas.

Bank ADB ini bukan bank biasa tetapi berfungsi seperti Bank Dunia tapi untuk rantau Asia sahaja.

Sepanjang tempoh saya PM, kerajaan Malaysia tidak pernah meminjam dari ADB, Bank Dunia mahupun dari Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Tapi kita bayar balik hutang lama adalah.

Kita pernah berhutang sebanyak US$1.29 bilion (RM5.40 bilion) untuk pinjaman-pinjaman sebelum tahun 2002.

Selepas tahun 2002, kita tidak pernah meminjam lagi dari ADB. Malah kita telah jelaskan semua hutang ini semasa saya PM.

Kita juga pernah meminjam US$2.75 billion (RM11.5 bilion) daripada Bank Dunia bagi tempoh 1965 hingga 1999 dan kesemua pinjaman ini dijelaskan sepenuhnya pada 2011.

Kita juga tak hutang apa-apa dengan IMF.

Tapi situasi mungkin akan berubah di bawah kerajaan PH kerana mereka kuat berusaha untuk meminjam dari merata-rata pihak.

Mungkin nak capai impian hutang negara RM2 trilion kot.

https://www.theedgemarkets.com/artic...ew-lending-adb

Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump