Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #471  
Old 24-04-2019, 04:57 PM
g-man g-man is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jan 2011
Location: Malaysia
Posts: 3,271
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 242
Active Level
My Mood:
Default

Makin bengapp PH ni
__________________
Oh Malaysiaku
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #472  
Old 26-04-2019, 06:27 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,625
Active Level
My Mood:
Default

Najib Razak
2 hrs

Sebenarnya Guan Eng sudah lama berzikir bahawa Malaysia akan bankrap pada tahun 2019 ini.

Ini kenyataan akhbar beliau pada tahun 2012.

Masa itu, dia marah BN kerana hutang negara naik RM190 bilion daripada RM266 bilion pada akhir 200 kepada RM456 bilion pada akhir 2011

Ataupun purata kenaikkan RM47.5 bilion setahun.

Masa itu, kerajaan BN semasa saya menjadi PM telah meminjam untuk menyelamatkan negara daripada krisis ekonomi dunia tahun 2008 yang digelar sebagai "The Great Global Recession" yang melanda seluruh dunia.

Tetapi keadaan sangat berbeza tahun 2018 dan 2019 ini.

Kini, ekonomi dunia semakin baik. Pasaran saham seluruh dunia melonjak tetapi Malaysia satu-satu sahaja yang menurun dan digelar sebagai paling corot dalam dunia.

Lagi kelakar ialah dia marah BN telah naikkan hutang negara dengan purata RM47.5 bilion setahun pada masa itu.

Tetapi selepas PRU14, Menteri Kewayangan PH telah naikkan hutang negara sebanyak RM98 bilion sejak akhir tahun 2017.

Belum masuk lagi RM82 bilion mereka jarah dari Petronas dan berpuluh bilion Ringgit aset-aset negara dijual.

Kenaikkan harga telur dari 30 sen kepada 33 sen sebiji dan kenaikkan caj elektrik sebanyak 7.12% pada masa itu juga diberi sebagai bukti bahawa Malaysia akan bankrap.

Tetapi selepas PH mengambil alih, harga telur sudah naik dari 33 sen sebiji mencecah 50 sen manakala PH juga telah naikkan caj elektrik dua kali sejak PRU14.

Saya rasa saya nak pinjam kenyataan akhbar Guan Eng pada masa itu untuk copy, edit dan paste balik kepada beliau.

Bila saya ada masa lapang, saya akan buat.

https://limguaneng.com/index.php/201...y-2019-enbmcn/

Reply With Quote
  #473  
Old 02-05-2019, 06:41 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,625
Active Level
My Mood:
Default

Najib Razak
5 mins

BNM mengeluarkan data untuk perbelanjaan dan pinjaman baru kerajaan pusat hari ini.

Saya tengok pinjaman asing meningkat RM7.05 bilion pada bulan Mac.

Ini tentu dari Bon Samurai Jepun dan mengesahkan wang sudah masuk.

Yang diumumkan Menteri Kewayangan ialah jumlah pinjaman Bon Samurai adalah RM7.3 bilion tetapi yang masuk kerajaan direkodkan sebagai RM7.06 bilion.

Saya juga meneliti bahawa jumlah pinjaman domestik dan asing oleh kerajaan baru untuk 3 bulan pertama tahun 2019 adalah RM36.4 bilion.

Ini jauh lebih tinggi berbanding zaman BN untuk tempoh sama (2017: RM12.9 bilion, 2016: RM11.1 bilion)

Hutang rasmi kerajaan kini meningkat dengan kadar jauh lebih tinggi berbanding masa BN walaupun berpuluh bilion aset negara dijual dan duit Petronas diambil.

Masih hairan kenapa bon pinjaman kita sering kena downgrade dan pasaran saham kita paling corot dalam dunia?

Jika kerajaan PH masih mahu tegas bahawa hutang negara sudah turun selepas mereka ambil alih, itu adalah penipuan besar,

Realitinya ialah hutang kerajaan telah naik dengan tinggi di bawah mereka.

http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=5...55&ac=1&bb=cgo

Reply With Quote
Likes asamboy liked this post
  #474  
Old 02-05-2019, 06:44 PM
wataktau wataktau is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2017
Posts: 1,510
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 416
Active Level
Default

Habis jahanam PH kerjakan negara. Hutang melonjak tinggi. Apa lagi tepokkkkkkkk.
Reply With Quote
  #475  
Old 15-05-2019, 05:03 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,625
Active Level
My Mood:
Default

Najib Razak
3 hrs

Semalam, Menteri Kewayangan pinjam lagi RM4 bilion.

Tahun 2018 sudah pinjam banyak.

Tapi untuk tahun 2019 sahaja setakat pertengahan bulan Mei, kerajaan PH sudah pinjam RM58 bilion (RM51 bilion sukuk kerajaan dan RM7 bilion bon Samurai) dan bayar balik RM17.7 bilion.

Maka hutang rasmi negara hari ini sudah sampai RM781.4 bilion.

Pinjam lagi RM18.6 bilion, kita cecah hutang RM800 bilion dengan rasminya.

Berbanding RM686 bilion pada akhir 2017 di bawah BN.

Ada yang tanya.

Tapi setakat ini, Tabung Harapan RM202 juta masih belum dimasukkan untuk mengurangkan hutang kerajaan.

Sumber: BNM.

Reply With Quote
Likes asamboy liked this post
  #476  
Old 15-05-2019, 06:39 PM
QIPIDELANA QIPIDELANA is online now
Super Active

QIPIDELANA's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2012
Location: JOHOR BAHRU ..KEY ELL
Posts: 7,111
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 91
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Jahanam jadinya negara.
__________________
LUASKAN KUASAMU
Reply With Quote
  #477  
Old 15-05-2019, 06:47 PM
jaws_am jaws_am is online now
Super Active

jaws_am's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Location: wherever you are
Posts: 9,470
Thanks (Received): 46
Likes (Received): 1309
Active Level
Default

beza najib buat hutang dgn kerajaan PH buat hutang..

dlu klo kita tgk hutang meningkat kita bising sebab kita rasa kerajaan BN buat hutang include sekali dgn projek korupsi..

tp bila PH buat hutang.. ianya bukan hutang projek yg korup..

more towords memulihkan ekonomi..

aku bkn nk puji kerajaan PH..

tp cara kita nak faham situasi skrng..

kerajaan PH tetap dikira sbgi menyusahkan rakyat dgn meningkat bebanan hutang..

well zaman najib.. bossku, dia pandai pusing2 duit.. agar x dilabel sbgi hutang..

zaman PH cuba untuk telus..

kita masih ada 4 tahun lagi sebelum pru-15..

masih ada masa utk menilai kesungguhan kerajaan PH..
__________________
So long, and thanks for all the fish
Reply With Quote
  #478  
Old 15-05-2019, 06:50 PM
SMI6 SMI6 is offline
Active Member

SMI6's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2016
Posts: 1,530
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 233
Blog Entries: 1
Active Level
Default

entah skarang ni menteri berhutang rakyat tak dapat apa2

Kroni jugak dapat projek baru mcm ECRL blh kata akan lantik vendor dan sub con baru.

Bantuan hari raya pun tak ada,

meminjam tu untuk buat projek pembangunan bukan nya berhutang tu gi bayar hutang.

akibatnya saham tercorot, matwang sejak PRU sampai sekang masih lagi 4.00 usd

harga barang melambung naik,

tarif air naik, gas naik,

bulan puasa pun nak menipu rakyat cakap ekonomi dalam keadaan bagus, skg dah 2019 tahun 1998 blh la dia bodohkan rakyat.

tahun 1998 tu zaman internet pun pun netscpae navigator Windows 95.

Last edited by SMI6; 15-05-2019 at 06:53 PM..
Reply With Quote
  #479  
Old 15-05-2019, 06:50 PM
awiena awiena is offline
Active Plus

awiena's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Aug 2012
Posts: 4,842
Thanks (Received): 32
Likes (Received): 120
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by jaws_am View Post
beza najib buat hutang dgn kerajaan PH buat hutang..

dlu klo kita tgk hutang meningkat kita bising sebab kita rasa kerajaan BN buat hutang include sekali dgn projek korupsi..

tp bila PH buat hutang.. ianya bukan hutang projek yg korup..

more towords memulihkan ekonomi..


aku bkn nk puji kerajaan PH..

tp cara kita nak faham situasi skrng..

kerajaan PH tetap dikira sbgi menyusahkan rakyat dgn meningkat bebanan hutang..

well zaman najib.. bossku, dia pandai pusing2 duit.. agar x dilabel sbgi hutang..

zaman PH cuba untuk telus..

kita masih ada 4 tahun lagi sebelum pru-15..

masih ada masa utk menilai kesungguhan kerajaan PH..


Maksud bro..Ph buat hutang untuk byr hutang itu dikira ikhtiar kerajaan ph nak memulihkan negara? Ini mcm aku leh jd PM hahah
Reply With Quote
  #480  
Old 15-05-2019, 06:52 PM
SMI6 SMI6 is offline
Active Member

SMI6's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2016
Posts: 1,530
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 233
Blog Entries: 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by awiena View Post
Maksud bro..Ph buat hutang untuk byr hutang itu dikira ikhtiar kerajaan ph nak memulihkan negara? Ini mcm aku leh jd PM hahah
pening tu dia.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump