Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > MAKE MONEY DISCUSSION > Gold

Gold A precious metal forum discussion. Diversify your investment portfolio smartly.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #21  
Old 24-01-2019, 12:51 PM
blankoguy85 blankoguy85 is offline
Super Active

blankoguy85's Avatar
 
Trader Rating: (55)
Join Date: Dec 2011
Location: Historic City
Posts: 7,488
Thanks (Received): 11
Likes (Received): 45
Active Level
My Mood:
Default

WOWWW...sebelum ni kat pilah.. la ni kt tranung pulakk..
hebatttt...
__________________

INCOME PROTECTION + PASSIVE INCOME = VMC


DARI BIASA2 JD LUAR BIASA DGN EVOMEN
DAFTAR SEBAGAI USAHAWAN COKLAT & JANA INCOME ANDA
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #22  
Old 24-01-2019, 12:54 PM
Duan82 Duan82 is offline
Super Active

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Dec 2011
Posts: 5,473
Thanks (Received): 127
Likes (Received): 484
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Niyang View Post
br tau persatuan bleh tentukan rege emas... patut dl skim pelaburan emas ni byk scam..
ia nak kawal harga mcm tu ler...mereka berpesatuan. bab turun lembap betul, naik tak sampai 10 minit, kalau emas dunia naik
Reply With Quote
  #23  
Old 24-01-2019, 02:19 PM
[email protected] adie@coway is offline
Super Active

adie@coway's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Dec 2011
Location: beRteBaraN diMUka BUmi
Posts: 8,976
Thanks (Received): 10
Likes (Received): 76
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Duan82 View Post
ia nak kawal harga mcm tu ler...mereka berpesatuan. bab turun lembap betul, naik tak sampai 10 minit, kalau emas dunia naik
haha...itu gune berpesatuan...
tapi bab trun rege berjemaah tu...mmg lambat la
tapi kalau independence pun hokey...amin untung sikit pun masyuk...
__________________
untuk tempahan produk Coway sila klik sini
http://cowaypilihanku.wordpress.com
wassap: 019.2838084
Reply With Quote
  #24  
Old 25-01-2019, 08:31 AM
notepad notepad is offline
Super Active

notepad's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Sep 2011
Location: malizia
Posts: 7,375
Thanks (Received): 27
Likes (Received): 334
Blog Entries: 4
Active Level
Default

Kenapa harga emas berbeza di semua tempat
Harga emas di Malaysia sebenarnya cuma 1 iaitu harga emas 999.9 iaitu 99.99% ketulenan (Bar LBMA Selling Price, 100gm), apabila dibuat barang kemas, emas akan dicampur dengan logam lain untuk menjadikannya lebih keras untuk dibentuk dan tidak mudah putus,

peniaga kedai emas akan mengubah emas kepada ketulenan 91.6% emas dan menjualnya pada pasaran, oleh kerana dalam proses pembuatan, peniaga akan kehilangan susut berat emas menjadi debu/habuk, peniaga akan menjual barang kemas pada harga lebih mahal sedikit,

kebiasaan peniaga di kelantan menjual pada harga 96.5% dari harga 999.9. Oleh kerana permintaan dan persaingan emas tinggi di kelantan, jadi harga disana agak rendah berbanding di negeri lain,

tiada istilah emas dikorek di kelantan lebih murah dan bermutu atau di negeri lain mahal dan kurang bermutu kerana sebenarnya semua lombong emas di Malaysia sudahpun kering,

kebanyakan emas yang ada sekarang ini diimport dari luar negara. kedai emas paling murah?(click here)

Kedai emas popular, biasanya mengikut harga emas persatuan peniaga emas Malaysia (FGJAM) dimana harga FGJAM ditetapkan sebulan atau dua bulan sekali, bagaimanapun majoriti kedai emas tidak lagi mengikut harga FGJAM.

Harga Arrahnu pula digunakan oleh bank arrahnu, lembaga zakat negeri dan syarikat berasaskan islamik

https://www.hargaemas.com.my/harga-emas-hari-ini
http://www.arrahnu.my/
Reply With Quote
  #25  
Old 25-01-2019, 08:47 AM
bizplan bizplan is offline
Active Member

bizplan's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Nov 2007
Posts: 2,362
Thanks (Received): 62
Likes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default

Kat dalam terengganu pun kadang2 berbeza dari 1 daerah ke daerah lain. Setakat ni yg paling murah jumpa kat Kuala Berang. Banding dgn kuala terengganu beza dalam rm5-rm8 jugak 1gram
__________________
Nak buat web? Ada payment Gateway? PM/Call/SMS +012.669.2445
Portal Dunia Melayu
www.duniamelayu.net
Cube Wardrobe FB : Cube Wardrobe Murah
Kedai Barang Baby n Budak - FB Malaysia Baby and Kids Store
Reply With Quote
  #26  
Old 25-01-2019, 02:52 PM
gmxemail gmxemail is online now
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2018
Posts: 414
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 26
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Duan82 View Post
meh saya terangkan kat tuan, pertamya harga emas tidak ditentukan oleh kerajaan, tapi ia ditentukan oleh persatuan emas negeri, atau persatuan pekedai2 emas negeri. Jawapan bila tanya mudah ajer, mcm di poh kong, saya tanya, kenapa harga tak sama? Ia jawab kerana kos, sewa kedai, gaji pekerja, jadi kami tak boleh turunkan mcm kedai lain, ia diselaraskan peringkat negeri.

Tapi bila harga naik, laju ajer dia buat naik, cuma bab turun, ia mcm maintain harga lama.
Cuma ia maklum, harga kami encik boleh buat perbandingan, cth emas berat sama,
kedai
A : Harga emas + upah =
B : Harga emas + upah =

ada kedai tinggikan harga emas, rendahkan harga upah. ada tu, rendahkan harga emas, tinggikan harga upah. Bab ini pembeli kena bijak
Oo. Tak tau pun. Macam pertukaran wang mata asing lak.
Reply With Quote
  #27  
Old 21-02-2019, 10:45 AM
ample_05 ample_05 is offline
Regular

ample_05's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2007
Posts: 159
Thanks (Received): 9
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Assalamualaikum, dari segi bahasa mas, satu, a, emas. Masjid jawabnya.
__________________
Youtube
Clixsense
Reply With Quote
  #28  
Old 26-02-2019, 02:42 PM
Budiharto Budiharto is offline
Newbie

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2019
Posts: 6
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 1
Active Level
Default

Gold prices edged up on Monday as the dollar fell against the yuan after U.S. President Donald Trump said he would delay an increase in tariffs on Chinese goods.

Plan A : Attempt selling if gold price remain trading below 1327.3

Plan B : Cut above 1333

Plan C : Consider buying only if gold price able to support well above 1320

Plan D : Cut below 1315.2
Reply With Quote
  #29  
Old 24-04-2019, 03:00 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 146,708
Active Level
My Mood:
Default

Lubuk 916 murah-murah


PELBAGAI rekaan rantai emas yang dijual.


TIDAK menyewa kedai antara faktor emas ditawar pada harga murah.

BANDAR ini hanya dikenali sebagai laluan antara Seremban ke Bahau namun ia memiliki keistimewaan tersendiri kerana menjadi lubuk emas murah di negara ini sejak 1940-an lagi.

Terdapat lapan kedai emas di pekan ini yang menjual emas dengan harga lebih murah sehingga 16 peratus berbanding pasaran biasa.

Ketika tinjauan dilakukan, harga semasa emas 916 ialah RM193, tetapi kedai emas di bandar ini menawarkan harga antara RM161 hingga RM163 segram.

Bagi emas 999 pula, harga yang ditawarkan adalah RM178 segram.

Barangan kemas yang sering mendapat sambutan di situ ialah rantai tangan dan cincin.

Malah, pelanggan juga boleh menukar barangan kemas masing-masing dengan fesyen terkini barangan kemas yang dihajati pada harga yang munasabah.

Lebih menarik, rekaan barang kemas di sini juga adalah fesyen terkini sama seperti kedai emas berjenama.

Selain Kuala Pilah, barangan kemas dijual di Muar, Johor dan Sungai Petani, Kedah juga dikatakan murah antara RM20 hingga RM30 segram berbanding harga semasa emas 916.

Harga emas di Kuala Pilah ini kerana beberapa faktor iaitu peniaga dan pemilik kedai emas tidak terikat dengan Persatuan Peniaga Emas Malaysia, tidak perlu membayar sewa kedai kerana premis milik sendiri dan kos buruh kerana rata-rata pekerja adalah dalam kalangan keluarga sendiri.

Seorang peniaga emas yang mahu dikenali sebagai Ng, 60, berkata dia menjual emas mengikut harga sendiri bagi menarik pelanggan.

“Yang penting tidak langgar undang-undang,” katanya yang menyambung legasi perusahaan kedai emas keluarganya sejak 100 tahun lalu.

Sebab itu, kedainya menjadi tumpuan pelanggan termasuk dari luar negeri ini.

Bagaimanapun, rata-rata pemilik kedai emas meminta supaya gambar mereka tidak dirakamkan Harian Metro atas atas faktor keselamatan.

Ng berkata, dia adalah generasi ketiga mengusahakan perniagaan itu tanpa terikat dengan mana-mana persatuan berasaskan emas.

“Kami tidak mahu dikawal dan terikat dengan harga ditetapkan pasaran. Lagipun kena bayar yuran keahlian kalau masuk persatuan.

“Lebih baik macam ini untung rugi pun sendiri-sendiri.

“Premis pun kami tidak menyewa sebab itu boleh letak harga emas dan upah murah dari pasaran,” katanya.

Katanya, setiap barang kemas di kedainya diperoleh dari kilang di Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Johor.

“Sudah pasti kalau sudah lama berurusan dan beli pukal kita akan dapat harga murah dari pembekal.

“Lagipun daerah ini tidak ramai penduduk, hendak tarik orang luar datang kena tawar harga lebih murah.

“Kedai kami pernah tawarkan harga paling rendah RM20 hingga RM25 segram pada 1999 sebab itu ada pelanggan sanggup datang dari jauh termasuk dari Kedah, Kelantan dan Johor,” katanya.

Sementara itu, seorang peniaga wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Angel berkata, mereka memiliki kedai sendiri selain menggunakan khidmat pekerja dalam kalangan ahli keluarga.

“Kami meniaga kecil-kecilan dan tidak mengambil pekerja luar.

“Sebab itu kami berani letak harga rendah lagipun penggemar emas pasti akan datang beli walaupun terpaksa menempuh perjalanan jauh.

“Kami tidak kisah menawarkan harga rendah dari pasaran semasa kerana kami juga turut menyediakan khidmat menempah, membaiki dan mencuci emas yang masih mampu memberi pulangan,” katanya.


https://www.hmetro.com.my/utama/2019...8136/lubuk-916
Reply With Quote
  #30  
Old 04-05-2019, 04:28 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 146,708
Active Level
My Mood:
Default

Muar lubuk emas murah


Antara rekaan gelang dijual di kedai emas di Muar.

MUAR - Daerah Muar juga menjadi antara destinasi menawarkan harga barangan kemas pada kadar berpatutan.

Seperti berada di lubuk emas, perhiasan wanita yang dijual pada harga istimewa itu mampu diperoleh di mana-mana kedai emas persendirian di daerah ini.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, rata-rata barangan kemas dijual dengan harga lebih murah pada kadar lima hingga 10 peratus berbanding harga pasaran semasa.

Dan menariknya, potongan itu bukanlah harga terakhir kerana jika pembeli bijak untuk tawar-menawar, pengusaha kedai emas mampu memberikan lebih tinggi nilai diskaun.

Merungkai keunikan tawaran itu, Sinar Harian berpeluang mendekati salah seorang pemilik kedai emas yang cukup terkenal di Bukit Pasir, di sini.

Mahu dikenali sebagai Ong, pengusaha kedai Bukit Mas berusia 41 tahun ini telah berpengalaman menjual emas sejak lebih sedekad lalu.

Katanya, harga patut ini tercetus lantaran budaya kedai emas di Muar yang menjual pada kadar lebih murah.

“Bila satu kedai mampu jual murah, pengusaha lain juga terpaksa ikut kerana jika tidak kedai kami kurang pelanggan.

“Saya tak tahu sejak bila, namun ketika memutuskan untuk buka kedai emas ini 12 tahun lalu, saya dah tahu dengan harga pasaran di Muar yang dijual tidak terlalu tinggi,” katanya ketika ditemui.

Menurut Ong, beberapa pemilik kedai emas di daerah ini sememangnya menyertai persatuan ditubuhkan.

“Tapi saya tak sertai apa-apa persatuan pun, sebab lebih selesa urus dan kawal harga barangan itu secara sendiri dan tak kisah dapat untung yang rendah.

“Untuk bekalan emas, saya peroleh dari kilang di Pulau Pinang. Umum mengetahui di sana adalah lubuk emas sebenar sebab banyak kilang menghasilkan barang itu.

“Bagaimanapun, harga emas yang ditetapkan seluruh negara menyebabkan bekalan diterima ini tidaklah jauh bezanya,” katanya.

Kedai Ong merupakan antara kedai emas pilihan yang tidak putus menerima pengunjung terutama pada hujung minggu dan musim cuti persekolahan.

Dia berkata, bagi satu gram emas jenis 916, dia boleh menjual dengan harga RM168 di mana harga pasaran pula ketika itu menginjak RM183.70 sehingga RM178.61.

“Manakala, emas jenis 999 pula di pasaran bernilai antara RM200.54 hingga RM194.99, tetapi saya jual RM185 satu gram. Ini pun bukan harga mati sebab bergantung jika pelanggan yang dah biasa atau beli banyak, mereka boleh dapat potongan lagi.

“Setiap keuntungan barang kemas diambil hanya lima peratus,” katanya.

Harga dikawal persatuan

Sementara itu, seorang lagi pengusaha Kedai Emas Kwang Hee di Pekan Pagoh yang enggan dikenali mengakui menjual barangan itu dengan harga berpatutan hasil perbincangan dari Persatuan Emas daerah Muar.

“Kedai emas saya usahakan dah dibuka sejak zaman bapa saya iaitu 60 tahun lalu. Kami memang ada persatuan yang mencadangkan harga emas pada kadar berpatutan setiap hari.

“Tapi terpulang sama ada peniaga mahu ikut harga dicadangkan atau tidak. Tapi saya ikutlah sebab kalau jual mahal pengunjung tak nak datang. Nak kata murah sangat tu tidak, tapi harga berpatutan.

“Kerana itu Muar banyak kedai emas yang agak murah kerana kami berpandukan harga daripada persatuan,” katanya.

Kelmarin, tinjauan Sinar Harian mendapati emas jenis 916 yang dijual di Kedai Emas Kwang Hee adalah serendah RM185 segram walhal harga pasaran adalah mencecah RM193.

Meskipun menjual dengan sedikit harga rendah, namun pengusaha kedai emas di daerah ini akui tidak berdepan dengan kerugian.

Kata mereka, ia dianggap persaingan sihat sekali gus menjadikan kedai emas di Muar sebagai tumpuan orang ramai.

Ia bukan sahaja dikunjungi oleh penduduk berhampiran, malah kerap kali didatangi pelanggan dari jauh termasuk Kuala Lumpur dan Johor Bahru.

Sanggup datang dari jauh

Meskipun terpaksa meredah lebih 100 kilometer, namun itu bukan penghalang seorang wanita untuk membeli loket emas di Muar.

Siti Hajar Yusof, 43, berkata, dia yang menetap di Kota Masai, Pasir Gudang mengetahui fenomena harga emas berpatutan di daerah ini lantaran berasal dari Parit Amal, di sini.

“Walaupun dah lebih 20 tahun menetap di Pasir Gudang, namun tak pernah nak beli emas di sana sebab tahu harga lebih menguntungkan di Muar.

“Macam hari ini saya dapat beli loket emas untuk anak saya dengan harga RM150 sahaja sedangkan di kedai-kedai lain dah jual dekat RM200,” katanya.

Menurut Siti Hajar, dia juga sudah bercadang untuk membeli barang kemas di sini sebagai perhiasan Aidilfitri nanti.

“Menariknya kedai emas di Muar ini bukan setakat murah, tapi ada promosi menarik pada perayaan-perayaan tertentu. Kalau di Facebook pun turut buat ‘contest’ macam cabaran teka berat emas, nanti hadiah ditawarkan ialah potongan harga emas atau cenderahati sampul raya.

“Itu yang buat saya suka sangat cari barang kemas di sini saja,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi pembeli, Mohammad Irwan Md Yusof, 29, akui tertarik dengan cerita dari masyarakat setempat mengenai barang kemas yang dijual murah di daerah ini.

“Saya berasal dari Sungai Petani, Kedah dan menetap di Seremban. Hari ini datang ke Muar sebab bawa anak dan isteri selepas mendengar cakap-cakap orang emas di sini agak murah.

“Saya tinjau memang ada rendah sikit berbanding di kedai lain. Sebagai persiapan raya tu yang kebetulan datang Muar cari barang-barang perhiasan nak dibeli isteri,” katanya.

Sementara itu, Mohd Nahar Adha Ishak, 32, yang berasal dari Batu Pahat berkata, harga emas di Muar memang tidak asing bagi dirinya. Namun katanya, pelanggan harus bijak mencari kedai bersesuaian dan lebih murah apabila membeli di kedai persendirian.


https://www.sinarharian.com.my/artic...buk-emas-murah!
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump