Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > MAKE MONEY DISCUSSION > Kuala Lumpur Stock Exchange (KLSE) > Stocks General Discussion

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 12-12-2017, 01:35 AM
sekapai sekapai is offline
Regular

sekapai's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Posts: 472
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 62
Active Level
Default Black Tuesday 1929, kejatuhan Bursa Saham Amerika


Pelabur bergegas untuk menjual stok yang dikendalikan secara manual

Walter Thornton mengiklankan kereta mewahnya ROADSTER pada harga USD100 akibat kejatuhan saham


WALL STREET CRASH 1929


Pada tahun 1920-an, ramai rakyat Amerika merasakan bahawa mereka boleh membuat kekayaan melalui pasaran saham. Mereka terlupa bahawa pasaran saham adalah tidak menentu, ada yang melaburkan keseluruhan simpanan mereka. Tidak kurang juga yang berhutang untuk membeli stok. Apabila pasaran saham jatuh merudum pada peristiwa yang dikenali sebagai Black Tuesday, iaitu pada 29 Oktober 1929. Seluruh negara Amerika Syarikat pada waktu itu tidak mengetahui bahawa bala besar kejatuhan ekonomi yang disebabkan oleh Kerugian Pasaran Saham sedang menunggu mereka dan peristiwa Selasa Hitam menjadi titik mula berlakunya Kejatuhan dan kegawatan ekonomi terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat.

Tarikh: 29 Oktober 1929

Juga Dikenali Sebagai: Great Wall Street Crash tahun 1929; Black Tuesday

ERA BAHAGIA
Apabila berakhirnya Perang Dunia I ia menandakan bermulanya era baru di Amerika Syarikat. Ia adalah era semangat dan keyakinan. Pada ketika itulah penemuan seperti pesawat dan radio telah memberi harapan yang besar untuk menuju ke era kehidupan yang lebih moden. Era peperangan dan kekejaman ingin dilupakan dengan segera dimana semua orang ingin menikmati kehidupan yang aman.

Ketika inilah rakyat Amerika mengeluarkan simpanan mereka dari bawah tilam mereka dan dari bank dan melaburnya dalam bursa saham.

BOM PASAR SAHAM
Walaupun pasaran saham mempunyai reputasi sebagai pelaburan yang berisiko, ia tidak kelihatan seperti itu pada tahun 1920-an. Dengan suasana negara yang aman , pasaran saham seolah-olah merupakan pelaburan yang menjanjikan kehidupan yang sempurna.

Oleh kerana makin ramai orang melabur dalam pasaran saham dan volume meningkat , maka harga saham mula meningkat.

Pada tahun 1925. Harga saham kemudian turun dan turun sepanjang tahun 1925 dan 1926, diikuti dengan trend menaik yang kuat pada tahun 1927. Pasaran bullish yang kuat (ketika harga naik di pasaran saham) menarik lebih ramai orang untuk melabur. Menjelang tahun 1928, ledakan pasaran saham telah bermula.

Ledakan kenaikan menyebabkan simiskan menjadi kaya dengan sekelip mata
dan peristiwa ini telah mengubah cara pandang rakyat Amerika terhadap pasaran saham.

Pelabur tidak lagi menganggap pasaran saham untuk pelaburan jangka panjang. Sebaliknya, pada tahun 1928, pasaran saham telah dilihat sebagai tempat di mana orang ramai benar-benar percaya bahawa mereka boleh menjadi kaya-raya.

Faedah dalam pasaran saham telah mencapai tahap yang sangat tinggi, yang tak pernah dibayangkan. Pelaburan Saham telah menjadi perbincangan dari setiap ceruk kampung hingga ke bandar-bandar Amerika. Perbincangan tentang saham boleh didengar di mana-mana, dari kilang roti ke kedai gunting rambut. Akhbar-akhbar yang melaporkan kisah orang biasa - seperti pemandu, pembantu rumah, dan guru - membuat berjuta-juta di pasaran saham, semangat untuk membeli saham meningkat dengan pesat.
Pelaburan di Bursa saham menjadi satu FENOMENA dan kegilaan baru di Amerika.


MEMBELI PADA MARGIN
Walaupun semakin ramai orang mahu membeli stok, tidak semua orang mempunyai wang untuk berbuat demikian.

Apabila seseorang itu tidak mempunyai wang untuk membayar harga penuh, mereka boleh membeli saham "pada harga margin." Membeli saham pada margin bermakna pembeli akan membeli sebahagian dan selebihnya ia akan meminjam dari broker.

Pada tahun 1920-an, pembeli hanya perlu meletakkan 10 hingga 20 peratus wang sendiri dan selebihnya ia meminjam 80 hingga 90 peratus daripada kos stok.

Membeli pada harga margin mungkin sangat berisiko. Sekiranya harga saham jatuh lebih rendah daripada jumlah pinjaman, broker kemungkinan akan mengeluarkan "margin call", yang bermaksud pembeli harus membayar tunai untuk membayar balik pinjamannya dengan segera.

Pada tahun 1920-an, banyak spekulator (orang yang berharap dapat membuat banyak wang di pasaran saham) membeli stok pada margin. Yakin dengan kenaikan harga yang tidak pernah berakhir, ramai spekulator ini tidak menghiraukan risiko yang mereka ambil.

TANDA-TANDA MASALAH
Menjelang awal 1929, lebih ramai rakyat Amerika Syarikat berebut untuk masuk ke pasaran saham. Keuntungannya kelihatan begitu yakin sehingga ada banyak syarikat meletakkan wang pelanggan di pasaran saham. Dan lebih bermasalah, beberapa bank meletakkan wang pelanggan di pasaran saham (tanpa pengetahuan mereka).

Dengan harga pasaran saham menaik, semuanya kelihatan hebat dan mengujakan. Apabila kemalangan besar melanda pada bulan Oktober, orang-orang ini terkejut. Walau bagaimanapun, terdapat tanda-tanda amaran kecil.

Pada 25 Mac 1929, pasaran saham mengalami kejatuhan kecil.

Ia adalah permulaan dari apa yang akan datang. Ketika harga mula turun, panik melanda negara ketika panggilan margin dikeluarkan. Apabila jurubank Charles Mitchell membuat pengumuman bahawa banknya akan meminjam, Ucapan dan keyakinanya menghentikan panik dengan segera. Walaupun Mitchell dan yang lain mencuba taktik keyakinan sekali lagi pada bulan Oktober, ia tidak dapat menghentikan tsunami besar.

Menjelang musim bunga tahun 1929, terdapat tanda-tanda tambahan bahawa ekonomi mungkin menuju kemunduran yang serius. Pengeluaran keluli turun; pembinaan rumah perlahan, dan jualan kereta berkurang.

Pada masa ini, terdapat juga beberapa orang pakar meramalkan tentang kejatuhan dan memberi amaran tentang kemalangan besar yang akan berlaku; Walau bagaimanapun, bulan demi bulan berlalu tanpa seorang pun, mereka yang memberi perhatian dan berhati-hati terhadapa amaran yg diberi

SUMMER BOOM
Kedua-dua kejatuhan kecil dan amaran pakar ini hampir dilupakan apabila pasaran melonjak ke hadapan pada musim panas tahun 1929. Dari bulan Jun hingga Ogos, harga pasaran saham mencapai tahap tertinggi setakat ini.(ATH)All Time High

Ramai beranggapan kenaikan stok yang berterusan seolah-olah tidak dapat dielakkan. Apabila ahli ekonomi Irving Fisher menyatakan, "Harga stok telah mencapai kemuncak dan ia akan kekal seperti dataran tinggi yang kekal tinggi," dia menyatakan apa yang ingin didengari oleh ramai pelabur.

Pada 3 September 1929, pasaran saham mencapai kemuncaknya dengan Dow Jones Industrial Average ditutup pada 381.17. Dua hari kemudian, pasaran mula turun. Pada mulanya, tidak ada penurunan besar-besaran. Harga saham berubah-ubah sepanjang September dan ke bulan Oktober sehingga penurunan besar pada Black Thursday.

BLACK THURSDAY - 24 OKTOBER 1929
Pada pagi hari Khamis, 24 Oktober 1929, harga saham menjunam.
ramai pelabur menjual stok mereka. Panggilan margin dihantar.Kepanikan melanda seluruh negara. Siaran2 radio didengari setiap saat dengan penuh emosi dan kekecewaan.
Orang ramai berkumpul di luar Bursa Saham New York di Wall Street, terkejut dengan kemelesetan itu. Khabar angin tentang orang yang melakukan bunuh diri mula beredar.

Cemas dan panik mula reda pada waktu petang. Apabila sekumpulan bank berpakat menyatukan wang mereka dan melaburkan kembali sejumlah wang yang agak besar kembali ke pasaran saham, kesediaan mereka untuk melabur wang mereka sendiri di pasaran saham meyakinkan orang lain untuk berhenti menjual.

Pagi itu susana mula berubah dan mengejutkan, harga pemulihannya sangat mengagumkan. Menjelang petang, masih ramai lagi orang membeli stok kerana mereka menganggap harga murah.

Pada "Black Thursday," 12.9 juta saham telah dijual - dua kali ganda rekod sebelumnya.

Empat hari kemudian, pasaran saham jatuh lagi.

BLACK MONDAY - 28 OKTOBER 1929
Walaupun pasaran telah ditutup pada kenaikan pada hari Khamis, jumlah pelabur2 kecil pada hari itu telah mengejutkan banyak spekulator. Berharap untuk keluar dari pasaran saham sebelum mereka kehilangan segala-galanya (sebagaimana yang mereka fikir pada pagi hari Khamis), mereka memutuskan untuk menjual.

Kali ini, ketika harga saham turun, tiada siapa datang untuk menyelamatkannya.

BLACK TUESDAY - 29 OKTOBER 1929
29 Oktober 1929, "Black Tuesday," dikenali sebagai hari terburuk dalam sejarah pasaran saham. Terdapat banyak pesanan untuk menjual bahawa ticker cepat jatuh di belakang. (Menjelang hujungnya, ia tertinggal sehingga 2 1/2 jam di belakang.)

Orang ramai panik; mereka tidak dapat menjual stok mereka dengan cepat. Oleh kerana semua orang telah menjual dan hampir tidak ada yang membeli, harga saham runtuh.

Daripada bank-bank yang mengumpul pelabur dengan membeli lebih banyak saham, khabar angin menyebarkan bahawa mereka menjual. Panik melanda negara. Lebih 16.4 juta saham saham telah dijual - rekod baru.

JATUH TERUS
1 November, keputusan dibuat untuk menutup pasaran saham pada hari Jumaat, untuk beberapa hari. Apabila ia dibuka semula pada hari Isnin, 4 November untuk waktu terhad, stok turun lagi.

Kemerosotan itu berterusan sehingga 23 November 1929, ketika harga sepertinya stabil. Walau bagaimanapun, ini bukan akhir. Dalam tempoh dua tahun kemudian, pasaran saham terus menurun. Ia mencapai titik rendah pada 8 Julai 1932 apabila Dow Jones Industrial Average ditutup pada 41.22.

PENGAJARAN
Walaupun laporan mengenai bunuh diri secara beramai-ramai akibat kemalangan itu kemungkinan besar dibesar-besarkan. Hakikatnya banyak orang kehilangan keseluruhan simpanan. Banyak syarikat telah hancur. kEPERCAYAAN kepada bank telah musnah sama sekali.

Kejatuhan Pasaran Saham pada tahun 1929 berlaku pada permulaan Kemelesetan Besar.

Para ahli sejarah, ahli ekonomi, dan lain-lain terus mempelajari Crash Market Stock pada tahun 1929 dengan harapan untuk mengetahui rahsia apa yang memulakan letupan dan apa yang menimbulkan kepanikan. Setakat ini, terdapat sedikit persetujuan mengenai sebab-sebabnya.

Pada tahun-tahun selepas kemalangan itu, peraturan-peraturan yang meliputi membeli saham pada margin dan peranan bank telah menambah perlindungan dengan harapan bahawa satu lagi kemalangan yang teruk tidak dapat berlaku lagi.

Last edited by sekapai; 12-12-2017 at 01:45 AM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 12-12-2017, 02:07 AM
Ahmad07 Ahmad07 is offline
Legendary Member

Ahmad07's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Aug 2007
Posts: 10,351
Thanks (Received): 404
Likes (Received): 456
Active Level
My Mood:
Default

Kat malaysia pon pernah berlaku masa ekonomi kita tengah naik zaman 90-an dulu... aku sembang dengan orang2 lama, masa tu tembak je mana2 saham pon semua naik... tak payah ada apa2 analisis macam skang... kat opis semua sembang pasal saham je.. ada yg jual tanah beli saham...

Sampai tahun 1997/98 krisis matawang start.. saham jatuh.. ramai yg rugi teruk dalam saham... masa tu mood office dia suram terus.. sapa2 tak berani cakap pasal saham lagi... ramai yg serik..
Reply With Quote
  #3  
Old 12-12-2017, 09:16 AM
sekapai sekapai is offline
Regular

sekapai's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Posts: 472
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 62
Active Level
Default

Masa krisis 97 tu..aku masih dok belajar lagi..haha
Reply With Quote
  #4  
Old 12-12-2017, 09:50 AM
3gunHell 3gunHell is online now
Active Plus

3gunHell's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jul 2011
Posts: 2,583
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 22
Active Level
My Mood:
Default

bursa malaysia sekarang jenis defensif.
institution banyak support.
__________________
sedangkan lidah lagi tergigit dengan gigi. apatah lagi dalam perhubungan.
Reply With Quote
  #5  
Old 12-12-2017, 09:59 AM
kiddd2 kiddd2 is online now
Legendary Member

kiddd2's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jun 2011
Posts: 19,243
Thanks (Received): 37
Likes (Received): 1840
Active Level
My Mood:
Default

margin call..

tu je penyakit dia..
__________________
NAK TAHU HARGA HANDPHONE TERKINI??? MASUK SINI

: KEDAI HANDPHONE ONLINE :
Reply With Quote
  #6  
Old 12-12-2017, 10:06 AM
eday84 eday84 is offline
CG Top Poster Club

eday84's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jan 2009
Location: Rawang
Posts: 27,694
Thanks (Received): 55
Likes (Received): 86
Blog Entries: 62
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Ahmad07 View Post
Kat malaysia pon pernah berlaku masa ekonomi kita tengah naik zaman 90-an dulu... aku sembang dengan orang2 lama, masa tu tembak je mana2 saham pon semua naik... tak payah ada apa2 analisis macam skang... kat opis semua sembang pasal saham je.. ada yg jual tanah beli saham...

Sampai tahun 1997/98 krisis matawang start.. saham jatuh.. ramai yg rugi teruk dalam saham... masa tu mood office dia suram terus.. sapa2 tak berani cakap pasal saham lagi... ramai yg serik..
Ye lah
Bapa aku dulu akauntan mmg dapat bnyk follow kwn2 main saham
Tp rugi pun ada juga.. Dpt duit dulu buat rumah, beli tanah etc..
Skrg duk senyap2 je..
__________________
[ DeXandra | Ora Matte ]
Ordinary people are obsessed with entertainment. The best are obsessed with education.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-12-2017, 12:04 PM
sekapai sekapai is offline
Regular

sekapai's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Posts: 472
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 62
Active Level
Default

Agak2 tuan2. Adakah bitcoin pun akan mengalami perkara yang sama?
Reply With Quote
  #8  
Old 12-12-2017, 12:13 PM
kiddd2 kiddd2 is online now
Legendary Member

kiddd2's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jun 2011
Posts: 19,243
Thanks (Received): 37
Likes (Received): 1840
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by sekapai View Post
Agak2 tuan2. Adakah bitcoin pun akan mengalami perkara yang sama?
panic sale btc pernah berlaku bulan ogos hari tu..

tapi recover kejap dan terus bullish..

skang btc dalam dunia hanya ada 16juta, pemilik btc lebih ramai drpd bilangan btc dalam dunia skang..

jika separuh btc dijual dalam masa sehari, ya akan jadi bubble, tapi ramai yang suka hodl, malah ada yang ambik kesempatan buy dip..

aku xkata situasi sama x bley berlaku pada btc, tapi ianya sangat susah nak terjadi, kerana bilangan btc adalah finite.. dan pemilik btc tersangat ramai,..
__________________
NAK TAHU HARGA HANDPHONE TERKINI??? MASUK SINI

: KEDAI HANDPHONE ONLINE :
Reply With Quote
Likes DDos, sekapai, ujikaji1 liked this post
  #9  
Old 24-08-2018, 11:18 AM
ariagussuwanto ariagussuwanto is offline
Newbie

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2016
Posts: 18
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Nice thread bro,
ngulikandroid.com

Last edited by ariagussuwanto; 24-08-2018 at 11:31 AM..
Reply With Quote
  #10  
Old 27-08-2018, 10:33 AM
fms fms is offline
Legendary Member

fms's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Feb 2007
Posts: 19,090
Thanks (Received): 52
Likes (Received): 93
Active Level
Default

aku biasa dengar 'black Monday' je..
__________________
Ejen Broadband Dicari - http://zipansion.com/1yxWX
Kad Sim Valid 365 Hari Setiap Topup - http://zipansion.com/1yxhT
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump