Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > MAKE MONEY DISCUSSION > Gold

Gold A precious metal forum discussion. Diversify your investment portfolio smartly.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 18-10-2010, 09:04 PM
amazinggold88 amazinggold88 is offline
CG Top Poster Club

amazinggold88's Avatar
 
Trader Rating: (261)
Join Date: Nov 2008
Location: harapan menjadi kenyataan :)
Posts: 44,765
Thanks (Received): 206
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default jom diskus cnie.bnd pntng

salam sume otai emas.den ade trjmp artikel ini berkaitan dngn arrahnu..


Ada teknik baru jual beli emas tapi saya tak dapat detect hukumnya adakah secara ansuran atau bagaimana.

Penjual memiliki 100gm emas. Harga semasa RM11k.Pembeli boleh dapatkan emas tersebut dengan hanya membayar kepada penjual RM 4000. Bakinya RM 7000, penjual akan dapat dengan menggadaikan di al-rahn (65% dari harga emas 100gm). Gadaian tersebut atas nama pembeli.

Adakah ini termasuk membeli secara ansuran?


jawapan UZAR : Ia adalah haram dan riba. kerana rahn itu sebenarnya berfungsi sebagai collateral untuk baki bayaran RM 7K yang tertangguh.

apa pendapat otai2 sekalian.sbb yng komen nie bkn calang2 orang.ustaz zaharuddin
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 18-10-2010, 09:18 PM
highfidelity highfidelity is offline
Regular

highfidelity's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Posts: 985
Thanks (Received): 72
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

bro..boleh terang skit tak...aku kurang fhm yg dikatakan:
rahn itu sebenarnya berfungsi sebagai collateral untuk baki bayaran RM 7K yang tertangguh.
Reply With Quote
  #3  
Old 18-10-2010, 09:20 PM
amazinggold88 amazinggold88 is offline
CG Top Poster Club

amazinggold88's Avatar
 
Trader Rating: (261)
Join Date: Nov 2008
Location: harapan menjadi kenyataan :)
Posts: 44,765
Thanks (Received): 206
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by highfidelity View Post
bro..boleh terang skit tak...aku kurang fhm yg dikatakan:
rahn itu sebenarnya berfungsi sebagai collateral untuk baki bayaran RM 7K yang tertangguh.
aku n x phm bro
sbb tu aku nk tnye otai2 nie
Reply With Quote
  #4  
Old 18-10-2010, 10:19 PM
arzaraza arzaraza is offline
Super Active

arzaraza's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Sep 2010
Location: Jln Pak Abu Bworth
Posts: 5,762
Thanks (Received): 26
Likes (Received): 0
Active Level
Default

bagi yang pro tentang ugama sahaja komen, saya tak boleh komen sebab org biasa je.

kalau nak kira macam tu macam mana dgn pinjaman peribadi ?,
beli rumah dan kereta secara ansuran, PTPTN pulak macam mana
Reply With Quote
  #5  
Old 18-10-2010, 10:24 PM
amazinggold88 amazinggold88 is offline
CG Top Poster Club

amazinggold88's Avatar
 
Trader Rating: (261)
Join Date: Nov 2008
Location: harapan menjadi kenyataan :)
Posts: 44,765
Thanks (Received): 206
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by arzaraza View Post
bagi yang pro tentang ugama sahaja komen, saya tak boleh komen sebab org biasa je.

kalau nak kira macam tu macam mana dgn pinjaman peribadi ?,
beli rumah dan kereta secara ansuran, PTPTN pulak macam mana

sbb tu ade hadis mngatakan
akhir zaman nie rmi yng akn trlibat dngn riba wlupn hnya debu2
Reply With Quote
  #6  
Old 18-10-2010, 10:35 PM
amuk293 amuk293 is offline
Active Plus

amuk293's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2008
Posts: 4,246
Thanks (Received): 7
Likes (Received): 55
Active Level
My Mood:
Default

alah..ustaz tu jgk bgtau pinjaman bank cm bank rakyat tu dibolehkan...tahlaa..aku pun tak paham...pinjam rm20k,bayar 37k...17k tu kan kira ribalaa..tp ustaz ni kata boleh pulak..penin aku...
__________________
Nak tau cmne cara nak dapatkan duit mudah dari internet???Klik aje kat SINI
Reply With Quote
  #7  
Old 18-10-2010, 10:46 PM
amazinggold88 amazinggold88 is offline
CG Top Poster Club

amazinggold88's Avatar
 
Trader Rating: (261)
Join Date: Nov 2008
Location: harapan menjadi kenyataan :)
Posts: 44,765
Thanks (Received): 206
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by amuk293 View Post
alah..ustaz tu jgk bgtau pinjaman bank cm bank rakyat tu dibolehkan...tahlaa..aku pun tak paham...pinjam rm20k,bayar 37k...17k tu kan kira ribalaa..tp ustaz ni kata boleh pulak..penin aku...
adeh,jnglh ckp mcm tu bro.hnya jauhari mengenal manikam.ini bidang die.mngkn bro hnye dgr rm20k byr 37k..tp konsep yng diguna pakai kte x tau.den pn x bape tau jgk.cma dlm islam mmg ade jual beli mcm nie.ini sume bergantung pada akad
Reply With Quote
  #8  
Old 18-10-2010, 10:52 PM
amuk293 amuk293 is offline
Active Plus

amuk293's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2008
Posts: 4,246
Thanks (Received): 7
Likes (Received): 55
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by izan_88 View Post
adeh,jnglh ckp mcm tu bro.hnya jauhari mengenal manikam.ini bidang die.mngkn bro hnye dgr rm20k byr 37k..tp konsep yng diguna pakai kte x tau.den pn x bape tau jgk.cma dlm islam mmg ade jual beli mcm nie.ini sume bergantung pada akad
entahlah..pada aku,kalau ikut hadis nabi Muhammad yg aku dengar dr ceramah agama,kalau kita pinjam rm10,walaupun 10 tahun akan dtg,tetap kena bayo rm10..kalau pemiutang mintak bayo lebih,riba namanya...matlamat tak boleh menghalalkan cara bro..mintak2 dijauhkan..amin...
__________________
Nak tau cmne cara nak dapatkan duit mudah dari internet???Klik aje kat SINI
Reply With Quote
  #9  
Old 18-10-2010, 10:54 PM
amazinggold88 amazinggold88 is offline
CG Top Poster Club

amazinggold88's Avatar
 
Trader Rating: (261)
Join Date: Nov 2008
Location: harapan menjadi kenyataan :)
Posts: 44,765
Thanks (Received): 206
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by amuk293 View Post
entahlah..pada aku,kalau ikut hadis nabi Muhammad yg aku dengar dr ceramah agama,kalau kita pinjam rm10,walaupun 10 tahun akan dtg,tetap kena bayo rm10..kalau pemiutang mintak bayo lebih,riba namanya...matlamat tak boleh menghalalkan cara bro..mintak2 dijauhkan..amin...
yup.btl tu bro matlamat x mnghalalkan cara
tp dlm sstem kwngn islam,ade bai bithaman ajil.cba bro refer ursniaga nie mcm mane
Reply With Quote
Thanks amuk293 thanked for this post
  #10  
Old 18-10-2010, 11:05 PM
highfidelity highfidelity is offline
Regular

highfidelity's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Posts: 985
Thanks (Received): 72
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

yg haram adalah pinjaman konvensional,x kira la pinjaman perumahan ke,kereta ke,peribadi ke...tp klu yg ada tanda (i) dibelakang tu,maknanya pinjaman tu patuh syariah..ada terma&syarat2 yg diguna pakai utk menuntukan semua itu ikut syariah...tp lebih elok kita rujuk terus kepada mana2 ustaz yg pakar psl perbankan ni,bersemuka utk lebih yakin sbb boleh tnya mcm2 soalan kan
Reply With Quote
Thanks amazinggold88 thanked for this post
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump