Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > MAKE MONEY DISCUSSION > Gold

Gold A precious metal forum discussion. Diversify your investment portfolio smartly.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #81  
Old 21-11-2014, 05:24 PM
centepede centepede is offline
Active Member

centepede's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,371
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 3
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by hairi86 View Post
nape xwujud plak?? kalo xwujud mane dtg emas yg die bg ms tarikh matang?? skng ni pengelola ramai yg buat byr 98% mase order...lg 2% settlekn ms dpt emas...so cmne tu?? emas tu xdelay kn? sbb ms aku byr full aku dpt emas on the spot... renung2 kn...
Yer betul..mmg cara diirang neh halal sebenarya..
__________________
"NEWBIES THE BARBIES TUMPANG LALU"
SILA BERI TUNJUK AJAR
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #82  
Old 21-11-2014, 05:39 PM
centepede centepede is offline
Active Member

centepede's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,371
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 3
Active Level
Default

Adakah Mata Wang Fiat Sepeti RM Termasuk Dalam Barang Ribawi?
Submitted by FatwaMalaysia on 30 June 2014 - 9:30am
Muamalat/Ekonomi
FatwaMalaysia's blog 3493 reads ShareThis



ISU:

Adakah mata wang fiat sepeti RM termasuk dalam barang ribawi seperti emas, perak?

PENJELASAN:

Sebagaimana dimaklumi bahawa pada hari ini mata wang kertas (wang fiat) merupakan medium pertukaran dalam urusan jual beli di seluruh dunia, dengan setiap negara mempunyai mata wang tersendiri.

Pada zaman awal Islam, medium pertukaran dalam urusan jual beli adalah emas dan perak. Hadis-hadis yang menyebut tentang bay al-ṣarf secara teksnya adalah merujuk kepada emas dan perak, ataupun dinar dan dirham.

Walau bagaimanapun, para ulama hari ini samada melalui fatwa secara individu, fatwa secara kolektif ataupun melalui resolusi persidangan badan-badan fatwa atau kajian Syariah yang terkenal, telah bersepakat bahawa mata wang kertas yang ada pada hari ini adalah sama hukumnya dengan emas dan perak dari sudut hukum riba, zakat dan salam serta lain-lain hukum yang berkaitan.

Akademi Feqah Islam Antarabangsa OIC (Majma al-Fiqh al-Islāmī al-Dawlī) di dalam persidangan ke-3 yang diadakan di Amman, Jordan pada 8-13 Safar 1407H bersamaan 11-16 Oktober 1986 telah memutuskan resolusi yang berbunyi:

"بِخُصُوْصِ أَحْكَامِ العُمُلَاتِ الوَرَقِيَّةِ: أَنَّهَا نُقُوْدٌ اعْتِبَارِيَّةٌ فِيْهَا صِفَةُ الثَّمَنِيَّةِ كَامِلَةٌ وَلَهَا الأَحْكَامُ الشَّرْعِيَّةُ المُقَرَّرَةُ لِلذَّهَبِ وَالفِضَّةِ مِنْ حَيْث أَحْكَامِ الرِّبَا وَالزَّكَاةِ وَالسَّلَمِ وَسَائِرِ أَحْكَامِهِمَا"

Maksudnya:
“Berkaitan hukum-hakam mata wang kertas, bahawa ia adalah mata wang (nuqūd) secara i'tibārī, yang mempunyai sifat harga/nilai (al-thamaniyyah) yang sempurna, dan ia mengambil hukum-hakam syarak yang telah ditetapkan pada emas dan perak, dari sudut hukum riba, zakat, salam, dan segala hukum-hakamnya”. (Majalah Majma' al-Fiqh al-Islāmī, bil: 3, j. 3 h. 1650).

Kesimpulannya, mata wang kertas yang digunakan pada hari ini adalah termasuk dalam item ribawi seperti emas dan perak.

Wallahu A’lam.
__________________
"NEWBIES THE BARBIES TUMPANG LALU"
SILA BERI TUNJUK AJAR
Reply With Quote
  #83  
Old 21-11-2014, 05:43 PM
accessive accessive is offline
Regular

accessive's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2014
Posts: 881
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 120
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by ujangrock View Post
ni konsep eta..yang aku tau la...kita order eta harga hari ni RM103...submit order bayar full...barang dapat 30 hari kemudian....macam beli keta..bayar deposit...keta entah bulan berapa dapat....
so...lepas dapat duit...pengelola akan beli harga ready....tambah duit dia sikit...dari situ mula la jual beli ...sapa yang buat ..pengelola yang buat...pusing la sampai 10 kali ke 20 kali ke...cukup 30 hari bagi ke kita...kalau kita nak pamp tu ambik la..kalau tak nak jual balik ke pengelola...ambik untung je...begitula cara nya...
erkk..tang pusing tu mcm mana ye? kurang paham kt sini.
adakah emas yg sama seketul dijual kepada beberapa orang?
Reply With Quote
  #84  
Old 21-11-2014, 05:54 PM
accessive accessive is offline
Regular

accessive's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2014
Posts: 881
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 120
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by centepede View Post
ISU:

Adakah mata wang fiat sepeti RM termasuk dalam barang ribawi seperti emas, perak?
Andaikan wang fiat tidak termasuk barang ribawi,
adakah urusniaga2 riba melibatkn wang fiat yg lain juga boleh dikecualikan hukum riba?
Reply With Quote
  #85  
Old 21-11-2014, 06:11 PM
centepede centepede is offline
Active Member

centepede's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,371
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 3
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by accessive View Post
Andaikan wang fiat tidak termasuk barang ribawi,
adakah urusniaga2 riba melibatkn wang fiat yg lain juga boleh dikecualikan hukum riba?
Sefaham saya tidak bolih dikecualikan..
Jika saya meminjamkan 10 biji kelapa pada tuan dengan syarat tuan kena memulangkan 12 biji kelapa dalam tempoh 1 minggu..sefaham saya jatuh juga hukum riba walaupun kelapa bukan barang ribawi..

Wallahualam..untuk jawapan lebih tepat tuan bolih refer pada pakar..

Yg buruk dtg dari saya..
__________________
"NEWBIES THE BARBIES TUMPANG LALU"
SILA BERI TUNJUK AJAR
Reply With Quote
  #86  
Old 23-11-2014, 08:15 PM
airy airy is offline
Junior

airy's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jun 2007
Location: BBB
Posts: 68
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Itu konsep meminjam memang riba kalu bagi balik lebih dr yg dipinjam.cuma sy nak tanya secara realitinya pada hari ini atau esok kat mana saya nak pinjam purely 200k dan sy akan byr balik purely 200k.Kalu awak ada saya nak pinjam 200k ada ker duit?
__________________
http://jtxoil.weebly.com
Reply With Quote
  #87  
Old 23-11-2014, 08:17 PM
airy airy is offline
Junior

airy's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jun 2007
Location: BBB
Posts: 68
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Loan rumah, kereta kat dalam malaysia ni kat mana yg tak ambik untung atas pinjaman? Kalu ada sy nak buat sekarang juga.
__________________
http://jtxoil.weebly.com
Reply With Quote
  #88  
Old 10-04-2015, 12:40 AM
hazat hazat is offline
Newbie

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2015
Posts: 7
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

niat asal buat yang terbaik
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump