Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #791  
Old 16-05-2019, 06:17 PM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,468
Active Level
My Mood:
Default

Najib Razak
4 hrs ·

Satu lagi janji manifesto bakal V-Turn.

Yang lebih dasyhat ialah, selain menghalang dari keluar ke luar negara, mereka mahu sekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan.

Tapi ini saya tak faham.

Kenapa mahu sekat sini sekat sana jika mahu hapuskan PTPTN?

Reply With Quote
Paid Advertisement
  #792  
Old 16-05-2019, 06:23 PM
kiddd2 kiddd2 is offline
CG Top Poster Club

kiddd2's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jun 2011
Posts: 21,222
Thanks (Received): 37
Likes (Received): 2174
Active Level
My Mood:
Default

ramai termakan janji dajjal pasal hutang ptptn nih..

janji dajal ni aku kutip dari pengundi ph gak..

jangan kecam aku plak..
__________________
NAK TAHU HARGA HANDPHONE TERKINI??? MASUK SINI

: KEDAI HANDPHONE ONLINE :
Reply With Quote
  #793  
Old 17-05-2019, 12:44 PM
TXT TXT is offline
CG Super Hardcore

TXT's Avatar

 
Trader Rating: (7)
Join Date: Mar 2010
Location: miLan - KT - OT - KL
Posts: 252,375
Thanks (Received): 4885
Likes (Received): 3580
Blog Entries: 48
Active Level
My Mood:
Default



MENTERI Pendidikan, Dr. Maszlee Malik beramah mesra dengan murid-murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SKJT) Sungai Ara, Pulau Pinang ketika melawat sekolah berkenaan. -UTUSAN ONLINE/Safina Ramli

Quote:
PTPTN perlu beri penjelasan semula - Maszlee


PULAU PINANG 17 Mei - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) perlu memberikan penjelasan semula mengenai cadangan untuk memperkenalkan sekatan perjalanan ke luar negara terhadap peminjam bagi mengelakkan kekeliruan dalam kalangan rakyat terhadap agensi berkenaan.

Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik berkata, apa yang PTPTN kemukakan mengenai cadangan berkenaan adalah hasil daripada maklum balas yang diterima daripada orang awam menerusi tinjauan dalam talian (Konsultasi Rakyat) yang dilaksanakan oleh PTPTN.

“Pihak PTPTN perlu berikan penjelasan (cadangan untuk memperkenalkan sekatan perjalanan ke luar negara terhadap peminjam) bagi mengelakkan berlaku salah faham.

“Ini bukan cadangan daripada PTPTN, tetapi ia adalah pandangan awam menerusi tinjauan dalam talian yang dilakukan oleh PTPTN,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas melawat Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SKJT) Sungai Ara di sini hari ini.

Semalam, PTPTN dilaporkan mungkin akan memperkenalkan semula sekatan perjalanan ke luar negara terhadap peminjam yang gagal membayar balik pinjaman jika perkara itu dimahukan orang ramai.

Menurut Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) PTPTN, Mastura Mohd Khalid, agensi itu sedang melihat beberapa cadangan lain untuk mengutip baki pinjaman pendidikan.

Mastura berkata, ini termasuk cadangan menyekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan.

Sebelum ini, pada 26 Jun, Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan mengumumkan sekatan perjalanan terhadap peminjam yang ingkar ditarik balik dan sebanyak 429,945 peminjam PTPTN yang disenarai hitam oleh Jabatan Imigresen turut dibatalkan. - UTUSAN ONLINE


http://www.utusan.com.my/berita/poli...emula-1.902706
__________________
Reply With Quote
  #794  
Old 17-05-2019, 01:17 PM
kopirait kopirait is online now
CG Top Poster Club

kopirait's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Apr 2010
Location: -- .- ...
Posts: 29,282
Thanks (Received): 37
Likes (Received): 962
Blog Entries: 2
Active Level
My Mood:
Default

Bila nak hapus? Sama ada PTPTN hapus atau PH mampus next PRU
Reply With Quote
  #795  
Old 17-05-2019, 03:12 PM
stonecold88 stonecold88 is online now
Active Plus

stonecold88's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 2,908
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 519
Active Level
My Mood:
Default

"Dah hutang bayarlah"! Amboi sedapnya cakap...

Semua orang tahu hutang wajib bayar. Masalahnya dulu PH dok sembang mampu bg pendidikan percuma. Pinjaman PTPTN menzalimi pelajar dgn bebanan hutang. Blablabla...

Dulu mereka sanggup guling2 atas jalan, hasut rakyat jangan bayar PTPTN sebab itu sepatutnya tanggung jawab kerajaan...

Kemuncaknya dalam MANIFESTO mereka kata bayaran akan dituntut jika gaji mencecah RM4000. Ramai anak2 muda yang terpesona. Maklumlah hutang PTPTN ini membelengu mereka dengan bermacam2 ugutan dan akhirnya mereka disenarai hitamkan untuk ke luar negara...

TAPI...

Kini bila mereka berkuasa, mereka bukan setakat membuat PUSINGAN U, bukan juga PUSINGAN 360° malah jauh lebih teruk dari PUSINGAN 720°.

Kalau dulu cuma di senarai hitamkan, kini mereka bakal diugut dengan sekatan memperbaharu Lesen Memandu dan Cukai Jalan pula.

Jika sekatan ke luar negara mungkin melibatkan sebilangan kecil sahaja yang terjejas. Sekatan Lesen Memandu & Cukai jalan akan melibatkan hampir keseluruhan peminjam PTPTN.

Untuk perbaharu cukai jalan itu sendiri memakan belanja yang besar apatah lagi nanti rakyat akan dipaksa menyelesaikan secara pukal berdasarkan rundingan sepertimana yang dikenakan sekarang untuk ke luar negara.

TAKZIAH Saya Ucapkan kepada Peminjam PTPTN.

#ambebebashutang
Reply With Quote
Likes nx105 liked this post
  #796  
Old 17-05-2019, 03:19 PM
samad samad is offline
Regular

samad's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Dec 2005
Posts: 883
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 95
Active Level
Default

betul kalau nak keberkatan hidup, bayarlah hutang ptptn tu. doa minta Allah bantu untuk selesaikan.

janji parti yang jadi kerajaan sekarang memang dengan tujuan menipu rakyat untuk meraih sokongan. siapa tak terliur pendidikan percuma, ptptpn hapus, kos barang murah dan buang gst.

yang berlaku sebaliknya. pendidikan naik harga, sst ternyata tidak turunkan harga barang, ptptn tak hapus, minyak tak murah dan tol tak hapus
Reply With Quote
  #797  
Old 17-05-2019, 03:24 PM
Ahmad Pintu8_8 Ahmad Pintu8_8 is offline
Active Member

Ahmad Pintu8_8's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2012
Posts: 1,692
Thanks (Received): 8
Likes (Received): 36
Active Level
My Mood:
Default

saya dari dulu bayar je ikut schedule..Alhamdulillah nampak jugak berkurang hutangnya..

bab janji orang politik memang tak amik port langsung..

dah ada kajian pun tahap kepercayaan orang awam dengan orang politik ni macam mana.

cukup bulan bayar je la, mula2 rasa berat juga, bila dah biasa..ok je..rela duit tinggal rm50 dalam bank akaun dari hari2 dibelenggu tunggakan hutang..
Reply With Quote
  #798  
Old 17-05-2019, 03:36 PM
faeyzul faeyzul is offline
Active Member

faeyzul's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Posts: 1,214
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 58
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by TXT View Post


MENTERI Pendidikan, Dr. Maszlee Malik beramah mesra dengan murid-murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SKJT) Sungai Ara, Pulau Pinang ketika melawat sekolah berkenaan. -UTUSAN ONLINE/Safina Ramli
Quote:
PTPTN perlu beri penjelasan semula - Maszlee


PULAU PINANG 17 Mei - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) perlu memberikan penjelasan semula mengenai cadangan untuk memperkenalkan sekatan perjalanan ke luar negara terhadap peminjam bagi mengelakkan kekeliruan dalam kalangan rakyat terhadap agensi berkenaan.

Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik berkata, apa yang PTPTN kemukakan mengenai cadangan berkenaan adalah hasil daripada maklum balas yang diterima daripada orang awam menerusi tinjauan dalam talian (Konsultasi Rakyat) yang dilaksanakan oleh PTPTN.

“Pihak PTPTN perlu berikan penjelasan (cadangan untuk memperkenalkan sekatan perjalanan ke luar negara terhadap peminjam) bagi mengelakkan berlaku salah faham.

“Ini bukan cadangan daripada PTPTN, tetapi ia adalah pandangan awam menerusi tinjauan dalam talian yang dilakukan oleh PTPTN,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas melawat Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SKJT) Sungai Ara di sini hari ini.

Semalam, PTPTN dilaporkan mungkin akan memperkenalkan semula sekatan perjalanan ke luar negara terhadap peminjam yang gagal membayar balik pinjaman jika perkara itu dimahukan orang ramai.

Menurut Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) PTPTN, Mastura Mohd Khalid, agensi itu sedang melihat beberapa cadangan lain untuk mengutip baki pinjaman pendidikan.

Mastura berkata, ini termasuk cadangan menyekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan.

Sebelum ini, pada 26 Jun, Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan mengumumkan sekatan perjalanan terhadap peminjam yang ingkar ditarik balik dan sebanyak 429,945 peminjam PTPTN yang disenarai hitam oleh Jabatan Imigresen turut dibatalkan. - UTUSAN ONLINE


http://www.utusan.com.my/berita/poli...emula-1.902706
pandangan awam lak, dlu bkn ke pandangan awam dok sokong mansuh PTPTN. agaknya org awam kesian kat PH, hutang kerajaan terdahulu byk. so bg pandangan suh laksanakan balik sekatan kalo x byr PTPTN
Reply With Quote
  #799  
Old 17-05-2019, 03:44 PM
SeeZ SeeZ is online now
Active Plus

SeeZ's Avatar
 
Trader Rating: (80)
Join Date: Mar 2010
Posts: 3,506
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by gimau View Post
mujur sebelum PRU14 dulu aku bayar abis PTPTN nih... sbb nakkan diskaun punya pasal... kalau laa aku bengap caya janji hanjing PH pas tuh tk nak byr ptptn nih sbb target hutang lupus... alamatnya menggunung laa hutang tuh.. nak bayar full tkde diskaun lg dah...
samalah dengan den.. dapat jugak 20%..at least kerajaan lepas ada jugak timbangrasa.. tak jadi kerajaan senang la sembang.. sekarang dah pegang, keje blame kerajaan lama.. generate income tak reti...
Reply With Quote
Likes nx105 liked this post
  #800  
Old 17-05-2019, 03:53 PM
nx105 nx105 is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 1,627
Thanks (Received): 7
Likes (Received): 67
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by SeeZ View Post
samalah dengan den.. dapat jugak 20%..at least kerajaan lepas ada jugak timbangrasa.. tak jadi kerajaan senang la sembang.. sekarang dah pegang, keje blame kerajaan lama.. generate income tak reti...
dah si PM pun dah tua...idea dah tepu.. cane ekonomi nk naik lg..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump