Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Health, Fitness

Health, Fitness Discuss, debate or share all info about health. Share knowledge of fitness and tips.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #31  
Old 13-01-2019, 04:33 PM
akudotcom akudotcom is offline
Active Plus

akudotcom's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2007
Posts: 3,073
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 627
Active Level
My Mood:
Default

Mana ada tafsir kat situ
Baca & paham kan je
Bukan susah sgt pun
Cuma perlukan kerajinan utk ambil tahu

Terpulang pd diri masing2
Aku punya diet - natural based > nasi ikan ayam sayur buah etc + air kosong
No refined sugar at all since few years aledy
Alhamdulillah sehat!


Quote:
Originally Posted by jaws_am View Post
tn akudotcom..

aku x study perihal mentafsir ayat Al-Quran..sukar utk aku tafsir secara terus tanpa ada guru..

point aku cuma sebahgian drpd maksud kpd makanan2 yg ada disekeliling kita..

sbgi cth padi..merupakan makanan asas penduduk malaysia..

padi menghasilkan beras..

apabila diteliti semula beras yang kita makan nih merupakan beras yg dipolish(digilap)..

hasil kajian barat mendapati beras putih tidaklah begitu baik kpd manusia jika diambil setiap hari..

impak pengambilan beras putih dikalangan rakyat malaysia skrng kemungkinan salah satu punca kpd obesiti,kencing manis, darah tinggi dll..

bukan x boleh makan beras putih tiap2 hari.. tp lifestyle penduduk malaysia agak tidak begitu seimbang dgn pemakanan..

aku dapati rakyat malaysia mungkin boleh kurangkan pengambilan gula dlm minuman..

tp rakyat malaysia sukar untuk kurangkan pengambilan nasi (beras putih)..

nasi berlaukkan ikan masin pun boleh lajak 2-3 kali tambah..

___

solution tu aku dh makluman.. kita convert ke beras perang..atau skip2 makan beras putih..
__________________
AKU NAMPAK APA YG ENGKAU NAMPAK

takkan tu pun korang tak nampak..byk tgk tv nie..elok la jd jaga mcm aku..huhuh
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #32  
Old 13-01-2019, 06:25 PM
jaws_am jaws_am is offline
Super Active

jaws_am's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Location: wherever you are
Posts: 9,057
Thanks (Received): 46
Likes (Received): 1206
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by akudotcom View Post
Mana ada tafsir kat situ
Baca & paham kan je
Bukan susah sgt pun
Cuma perlukan kerajinan utk ambil tahu

Terpulang pd diri masing2
Aku punya diet - natural based > nasi ikan ayam sayur buah etc + air kosong
No refined sugar at all since few years aledy
Alhamdulillah sehat!
boleh cuba beras perang..

lebih baik kandungan fiber dan kemampuan untuk menyerap nutrient yg lebih..

x rugi mencuba, dan boleh kongsi bersama..

___

aku berlapang dada dgn pemahaman/ilmu tn ttg memahami ayat2 Al-Quran, kerana ilmu masing2 x sama..

apa yg aku fhm..

nak tafsir kena fahami tujuan turun nya ayat tersebut.. kena ada huraian dari nabi melalui hadis2 nabi yg sahih..

ini kerana pada zaman dahulu nabi hurai asbab turunnya sesuatu ayat..

kena fahami bahasa arab.. kerana adanya perkataan2/bentuk ayat yg khas digunakan untuk fahami tujuan turunnya ayat tersebut..

maka kita nak baca dan fahamkan bukan boleh main hurai base on tafsir semata2..

nampk mudah.. tp ianya memerlukan kpd kesungguhan dan niat yg baik kerana Allah swt..

dan ini sikit pun x menjadi penghalang kpd siapa yg nak fahami ayat Al-Quran..

boleh bertalaki dgn guru2 agama yg mempunyai susur galur ilmunya yg diakhiri sampai kpd nabi..

__________________
So long, and thanks for all the fish

Last edited by jaws_am; 13-01-2019 at 06:34 PM..
Reply With Quote
  #33  
Old 13-01-2019, 07:58 PM
akudotcom akudotcom is offline
Active Plus

akudotcom's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2007
Posts: 3,073
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 627
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by jaws_am View Post
boleh cuba beras perang..

lebih baik kandungan fiber dan kemampuan untuk menyerap nutrient yg lebih..

x rugi mencuba, dan boleh kongsi bersama..

___

aku berlapang dada dgn pemahaman/ilmu tn ttg memahami ayat2 Al-Quran, kerana ilmu masing2 x sama..

apa yg aku fhm..

nak tafsir kena fahami tujuan turun nya ayat tersebut.. kena ada huraian dari nabi melalui hadis2 nabi yg sahih..

ini kerana pada zaman dahulu nabi hurai asbab turunnya sesuatu ayat..

kena fahami bahasa arab.. kerana adanya perkataan2/bentuk ayat yg khas digunakan untuk fahami tujuan turunnya ayat tersebut..

maka kita nak baca dan fahamkan bukan boleh main hurai base on tafsir semata2..

nampk mudah.. tp ianya memerlukan kpd kesungguhan dan niat yg baik kerana Allah swt..

dan ini sikit pun x menjadi penghalang kpd siapa yg nak fahami ayat Al-Quran..

boleh bertalaki dgn guru2 agama yg mempunyai susur galur ilmunya yg diakhiri sampai kpd nabi..

Ilmu Allah tu luas bro


Cuba dgr minit ke-4

Elok la bertadabbur
Aku pun bukan taram menaip
__________________
AKU NAMPAK APA YG ENGKAU NAMPAK

takkan tu pun korang tak nampak..byk tgk tv nie..elok la jd jaga mcm aku..huhuh
Reply With Quote
  #34  
Old 14-01-2019, 12:02 AM
jaws_am jaws_am is offline
Super Active

jaws_am's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Location: wherever you are
Posts: 9,057
Thanks (Received): 46
Likes (Received): 1206
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by akudotcom View Post
Ilmu Allah tu luas bro


Cuba dgr minit ke-4

Elok la bertadabbur
Aku pun bukan taram menaip
terima kasih tn akudotcom atas perkongsian tersebut..
aku pun berlapang dada sebenarnya..

x kata salah.. x kata betul..
atas faktor ilmu masing2..

___

cuma tn akudotcom x sentuh langsung perihal beras perang nih..

fokus utama aku kpd isu beras putih vs beras perang..

dlm quote aku tu mencadangkan pengambilan beras perang lebih baik berbanding beras putih..

memandangkan tn mengamalkan pemakanan sihat.. sewajarnya tn mengambil peluang untuk mencuba dan alami sendiri khasiat beras perang..
__________________
So long, and thanks for all the fish
Reply With Quote
  #35  
Old 14-01-2019, 12:39 AM
kunang-kunang kunang-kunang is offline
Regular

kunang-kunang's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2010
Location: dalam hati awak
Posts: 655
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 44
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Jedi View Post
Aku dulu biasa gak beli beras perang.

Ecobrown paling sedap.


Tapi sejak baca pasal beras rebus...paling banyak khasiat.

Berbanding beras perang sekali pun.


Beras putih...lagi2 beras wangi...bau perghhh...

Fuh...kanji tinggi.




Bihun tu orang utara panggil 'beras sejuk' rupanya

Aku suka bihun.

Lagi senang dan cepat nak masak.
kalau nk lg elok mkn bihun ragi..sy dh try rasa x ubah mana pon same je rase..cuma kaler dia brown..tulis millet..harga RM4++
low carbo high fibre
Reply With Quote
Likes Jedi liked this post
  #36  
Old 14-01-2019, 03:52 AM
Jedi Jedi is offline
CG Top Poster Club

Jedi's Avatar
 
Trader Rating: (19)
Join Date: Feb 2009
Posts: 41,499
Thanks (Received): 155
Likes (Received): 1346
Active Level
My Mood:
Default

Ragi tu guna untuk buat tempe kan?

1st time dengar.

Quote:
Originally Posted by kunang-kunang View Post
kalau nk lg elok mkn bihun ragi..sy dh try rasa x ubah mana pon same je rase..cuma kaler dia brown..tulis millet..harga RM4++
low carbo high fibre
__________________

WTS
GOLD Kausar Pure Natural Honey (RM50)
CD inggeris/melayu RM20 setiap satu.
Ruang signature saya untuk disewa (RM30/80)
Hot Wheels (Baru)|Burt's Bees Res-Q Ointment| CD case (terpakai)

Reply With Quote
  #37  
Old 14-01-2019, 04:30 PM
akudotcom akudotcom is offline
Active Plus

akudotcom's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2007
Posts: 3,073
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 627
Active Level
My Mood:
Default

Ok paham tuan
Cuma tak stuju nak kene bertalaqqi bagai tentang bab makan hehehe
Kene cari ustaz2 yg slim2 shaddy le
Ok takpe, kita lupakan

Bab beras perang tu..kene tgk glycemic index tuan
Kalau nak mkn beras perang pun bole
Takde masalah

Brown rice > low GI + fiber
Add benefit conpare to white rice

My seposen

Quote:
Originally Posted by jaws_am View Post
terima kasih tn akudotcom atas perkongsian tersebut..
aku pun berlapang dada sebenarnya..

x kata salah.. x kata betul..
atas faktor ilmu masing2..

___

cuma tn akudotcom x sentuh langsung perihal beras perang nih..

fokus utama aku kpd isu beras putih vs beras perang..

dlm quote aku tu mencadangkan pengambilan beras perang lebih baik berbanding beras putih..

memandangkan tn mengamalkan pemakanan sihat.. sewajarnya tn mengambil peluang untuk mencuba dan alami sendiri khasiat beras perang..
__________________
AKU NAMPAK APA YG ENGKAU NAMPAK

takkan tu pun korang tak nampak..byk tgk tv nie..elok la jd jaga mcm aku..huhuh
Reply With Quote
Likes jaws_am liked this post
  #38  
Old 14-01-2019, 08:34 PM
kunang-kunang kunang-kunang is offline
Regular

kunang-kunang's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2010
Location: dalam hati awak
Posts: 655
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 44
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Jedi View Post
Ragi tu guna untuk buat tempe kan?

1st time dengar.
eh yeke tempe gune ragi sy pon x tau..kalau buat tapai tau la guna ragi 😆
Reply With Quote
Likes Jedi liked this post
  #39  
Old 17-01-2019, 11:26 AM
Jedi Jedi is offline
CG Top Poster Club

Jedi's Avatar
 
Trader Rating: (19)
Join Date: Feb 2009
Posts: 41,499
Thanks (Received): 155
Likes (Received): 1346
Active Level
My Mood:
Default

Hans pun setuju nasi menggemukkan.

Keke~

https://www.instagram.com/p/BsqVRPLA...ource=ig_embed
__________________

WTS
GOLD Kausar Pure Natural Honey (RM50)
CD inggeris/melayu RM20 setiap satu.
Ruang signature saya untuk disewa (RM30/80)
Hot Wheels (Baru)|Burt's Bees Res-Q Ointment| CD case (terpakai)


Last edited by Jedi; 17-01-2019 at 11:32 AM..
Reply With Quote
  #40  
Old 22-01-2019, 09:26 PM
akudotcom akudotcom is offline
Active Plus

akudotcom's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2007
Posts: 3,073
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 627
Active Level
My Mood:
Default

Japanese mkn nasi ok je
Selim melim
__________________
AKU NAMPAK APA YG ENGKAU NAMPAK

takkan tu pun korang tak nampak..byk tgk tv nie..elok la jd jaga mcm aku..huhuh
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump