BTC USD 60,282.0 Gold USD 1,728.91
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Terima Kasih Ayah, Untuk Segalanya.....

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua,

Semalam, Sabtu 2pm, ayah kesayanganku telah pergi meninggalkan aku sekeluarga...

Selama beberapa tahun nie, ayah memang sakit dengan pergi mendapatkan rawatan dialisis....

Tapi sebulan sebelum nie, ayah kerap demam dan itu menghilangkan ayah selera untuk makan....

Kadang-kadang makan tapi biasanya tidak...

2,3 hari sebelum, ayah sesak nafass.... Mak yang merupakan pesara jururawat di Hospital nak bawa ayah pergi hospital, tapi seperti selalu, ayah tak nak pergii....

Pukul 12 lebih ayah cakap kat mak, "Minta maaf la yee..."

Mak terpinga-pinga, "Kenapa pulak? Awak nak mati dah ke?"

Begitulah, ayah memang begitu, walaupun sakit, selalu berseloroh, kawan-kawan ayah dan kami sekeluarga serta adik-beradiknya dah faham benar perangai ayah.... Dan mak sebagai teman setia memang faham benar perangai ayah sebab tu tanya macam tuu....

Ayah pun jawab, "Ye"....

Entah kenapa tiba-tiba Mak panggil kami adik-beradik mengerumuni ayah.... Mak menangiss....

Ayah diam... Dalam keadaan berbaring, mata ayah asyik pandang ke arah jam... Dan berterus-terusan pandang ke arah jam tanpa mengalih pandangan ke arah lain....

Lebih kurang pukul 2pm, semacam ada sesuatu yang menarik nafas ayah.... Dan ayah dah tak bergerak lagii.. Tapi kami adik-beradik menggoncang badan ayah dan memanggil-manggil nama Ayah sebab tak mahu kehilangan ayahh.... Kami belum bersedia kehilangan Ayah...

Mak telefon kawan dia di hospital, kemudian Ambulans datang untuk check keadaan Ayah dan mengesahkan Ayah "dah pergi".... Innalillah untuk Ayah...

Sesudah Ambulans pergi, kami adik-beradik tarik badan Ayah supaya berbaring betul2 di atas katil, kami "selesakan" Ayah di atas katil... Meskipun cuma yang tinggal jasad, kami jaga jasad yang jaga kami selama ini baik-baik sebelum ia benar-benar pergi...

Mak suruh kami adik-beradik telefon atok, nenek, pakcik, makcik, jiran terdekat, keluarga terdekatt....

Dari situ, persediaan pengebumian dilakukan.... Dan Alhamdulillah, sesudah Isyak, jasad Ayah Hero kami selama ini disemadikan....

Tadi sesudah Isyak ada tahlil di rumah untuk arwah Ayah... Ini tahlil yang kedua, Mak nak buat tahlil 3 malam berturut-turut... Semalam, ada tahlil serba ringkas di surau selepas Maghrib...

Terima kasih Ayah, terima kasih untuk segalanya.... Selama ini Ayah memastikan segala-gala cukup bagi kami adik-beradik....

Sekarang, yang tinggal cuma Mak dan kami adik-beradik.... Aku anak sulung, anak yang tua kepada 6 orang adik-beradik.... Saudara-mara jauh yang datang melawat berpesan pada aku, "Lepas ini Long jaga keluarga, jaga Mak, tengok adik-adik"...

Sebak rasa... Mampukah aku pikul beban ini?

Lebih sebak, bila aku benar-benar merasa bertuah beroleh saudara mara dan jiran tetangga yang sangat supportive! "Kalau ada apa-apa, telefon!"....

Terima kasih Ayah! Terima kasih untuk selama ini dan untuk segalanya!

Thread asal:- http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=487402

Comments

There are no comments to display.

Blog entry information

Author
hafyz1984
Views
795
Last update

More entries in Others

More entries from hafyz1984

Top
Log in Register