BTC USD 94,876.7 Gold USD 3,312.34
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Tafsir Al-Jathiya, 6 [Bhg. 3]

post #10480

Tanwr al-Miqbs min Tafsr Ibn Abbs

(These are the portents of Allah which We recite unto thee (Muhammad)) Gabriel brought them down to you (with truth) in order to show you right and wrong. (Then in what fact) in what speech, (after Allah) after Allah's speech (and His portents) and His Scripture; and it is also said this means: and of His marvels, (will they believe) if they do not believe in this Qur'an?


Kesimpulan

Jelas dr terjemahan & dr tafsir para ulama' muktabar yg diberikan di atas x ada satu pon yg mengaitkan kalimah حَدِيثٍ di dlm ayat ini dgn kitab2 hadis yg mengumpulkan ucapan, perbuatan & takrir Nabi Muhammad SAW. Mlh jika dilihat tafsir dr Department Agama Indonesia, jls menunjukkan bhw حَدِيثٍ [perkataan] yg digunakan dlm ayat ini sebenarnya merupakan sebhgian drpd pertanyaan Nabi Muhammad SAW kpd kaum musyrik Mekah, "Itulah sebabnya maka Rasulullah saw diperintahkan oleh Allah SWT menanyakan kepada kaum musyrik Mekah tentang keterangan apalagi yang mereka minta yang dapat mengubah hati mereka sehingga menjadi beriman.".

Ketiadaan kaitan dr tafsir para ulama antara kalimah حَدِيثٍ dlm ayat ini dgn kitab2 hadis yg mengumpulkan ucapan, perbuatan dan takrir Nabi Muhammad SAW, menimbulkan 2 persoalan, i.e.;
  1. adakah para ulama' tafsir ini sepkt menyembunyikan hakikat kaitan tersebt?, dan;
  2. adakah x perlu kita mengambil pengajaran jika benar ayat ini ditujukan kpd kaum musyrik Mekah?
Bg sy jwpan utk persoalan pertama adalah bergantung kpd penilaian saudara/i terhdp latarbelakang para ulama' tersbt, sama ada dr segi ilmu, amal & akhlak mrk. Jika benar para ulama' ini adalah di klgan org yg bkn shj tinggi ilmu, malah sentiasa beramal soleh & tawaddhuk kpd qjjl SWT, maka kemungkinan utk mrk bersepakat adalah kecil. Mlh Al-Quran tlh menjamin bhw qjjl SWT sendiri tlh memilih sebhgian drpd manusia utk menjd penjaga kpd Al-Quran, Al-Fatir, 32 [lihat post #9998]. Begitulah pula sebaliknya, jika diketahui umum bhw ulama tafsir ini x ada ilmu, x beramal soleh & sentiasa meninggi diri sesama manusia atau kpd qjjl SWT.

Jwpan bg persoalan kedua dr sudut pandangan sy ialah sdh tentu kita perlu mengambil pengajaran dr ayat ini wlupon ia ditujukan khusus kpd kaum musyrik Mekah. Wlubgimana pon mengambil pengajaran x bermakna kita perlu meletakkan diri kita atau sesiapa shj setrf dgn kaum musyrik Mekah. Krn x ada sesiapa pon di dlm CG ini yg jls menentang ayat2 qjjl SWT.

Comments

There are no comments to display.

Blog entry information

Author
jumatmajid
Views
222
Last update

More entries in Others

More entries from jumatmajid

Back
Top
Log in Register