BTC USD 47,285.3 Gold USD 1,754.63
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Spekulatif Gelembung : Apa yang anda perlu tahu sebagai Trader

Join today!.png


Spekulatif Gelembung : Apa yang anda perlu tahu sebagai Trader
Topik mengenai gelembung aset kembali menjadi perhatian baru-baru ini. Kita boleh melihat dengan pecahan rekod dalam stok seperti Tesla dan cryptocurrency seperti Bitcoin tahun lalu, semakin banyak kita dengar tentang gelembung di pasaran kewangan. Sekarang gelembung tersendiri mungkin menarik perhatian, mereka masih jauh dari fenomena moden. Sebenarnya, gelembung telah berlaku sejak terbentuknya pasaran kewangan.

Sebelum kita membahas lebih mendalam mengenai perkara ini, mari kita pastikan kita semua berada di halaman yang sama. Bagi sesiapa yang tidak mengetahui masalah ini, gelembung aset merujuk kepada keadaan di mana aset tertentu dilihat dengan peningkatan nilai yang didorong semata-mata oleh permintaan spekulatif dan tidak disokong oleh analisis asas tradisional. Gelembung boleh berlaku di mana-mana aset atau instrumen di mana terdapatnya pasaran.

Sedikit sejarah yang kita boleh ketahui

Anda mungkin tertanya-tanya apa kaitanya dengan bunga tulip dengan pasaran moden? Ini pada dasarnya memberikan contoh bagaimana semua gelembung aset berfungsi. Aset tertentu mula naik kerana asas yang baik dan permintaan meningkat. Spekulator merasakan peluang untuk menjana wang dan mulai membeli dalam ukuran yang lebih besar, lebih banyak spekulator bergabung dengan pasar ketika harga terus meningkat dengan sangat tinggi sehingga gelembung melonjak dan harga runtuh. Biasanya, ini berlaku apabila euforia di kalangan spekulator berpotensi disebabkan oleh faktor luaran atau hanya kerana pengambilan untung. Oleh kerana harga mulai berubah, semakin banyak peniaga keluar dari kedudukan merekassebelum ianya menjadi lebih buruk.

Beberapa gelembung pasaran yang lebih baru:

The dot-com bubble 1995 - 2000

The US housing market bubble 2002 - 2006

The Commodities bubble 2002 - 2008

The Cryptocurrency bubble 2016 - 2018



Ciri-ciri gelembung

Apa ciri khas gelembung dan bagaimana mengesannya?

Jawapan yang paling mudah ialah jika carta instrumen atau aset menunjukkan harga hampir naik, dalam jangka masa yang konsisten - kemungkinan ia adalah gelembung.

9-2-2021-6-58-32-pm (1).png

Carta di atas menunjukkan bitcoin. Dan anda dapat melihat dengan jelas dua tempoh yang akan kita tetapkan sebagai gelembung. Yang pertama adalah pergerakan parabola lebih tinggi ke 2018, yang kemudian terhempas. Yang kedua adalah pergerakan parabola lebih tinggi dalam tempoh enam bulan terakhir - yang kini berpotensi membalikkan.


Tahap Gelembung

Dari segi ciri khas gelembung, tanda biasanya terjadi seperti berikut:

1. Pergeseran positif sentimen pasaran secara tiba-tiba seperti semua orang tiba-tiba menjadikan saham atau komoditi menaik.

2. Kemasukan minat spekulator - ini biasanya merupakan tahap pertama di mana aset mula mendapat nilai dengan betul.

3. Kenaikan nilai eksponensial - pada ketika ini, spekulator mendorong kenaikan dan biasanya pada titik inilah media arus perdana mulai melaporkan tentang “gelembung”, ianya meningkatkan kehilangan spekulator yang lebih kecil dan gelembung hampir mencapai puncaknya.

4. Pengambilan keuntungan - ini adalah ketika wang pintar mulai keluar dari kedudukan mereka, merasakan bahaya di depan. Gelembung tidak didorong oleh asas, hanya spekulasi dan tidak mempunyai umur panjang, setelah tendangan mengambil untung dalam hal ini mulai mencetuskan akhir gelembung

5. Panik dan kemalangan - ketika harga mulai membalikkan, spekulator mulai keluar dari posisi mereka dalam jumlah yang lebih banyak, menambahkan bahan bakar ke api dan mengirim harga jatuh lebih rendah.


Bagaimana untuk Trade Bubbles?

Jadi sekarang, anda sudah tahu apa itu gelembung dan bagaimana bentuknya, persoalannya, bolehkah anda tukar?

Gelembung adalah contoh sempurna pedang bermata dua. Mereka menawarkan daya tarikan yang berpotensi besar dan cepat tetapi juga risiko kerugianyyang cepat. Masalah besar dengan gelembung perdagangan adalah bahawa anda tidak pernah tahu pada titik kitaran mana yang anda telah masuk. Sekiranya anda masuk hampir permulaan atau pertengahan fasa pertumbuhan eksponensial, ada kemungkinan besar memperoleh keuntungan. Namun, jika anda memasuki dekat atau di puncak, anda dapat melihat dengan cepat kerugian yang besar. Oleh itu, gelembung perdagangan lebih banyak bergantung pada untung daripada kemahiran.


Risiko dengan Gelembung Dagangan

Masalah dari isu ini adalah harga meningkat dengan begitu cepat, biasanya ia akan pecah ditahap teknikal utama sehingga kaedah belian tipikal yang biasa dibeli kerana penurunan harga tidak lagi dapat dilakukan. Ini hanya membuat pembelian secara membuta tuli semasa kenaikan harga. Masalahnya di sini adalah bahawa memandangkan harga turun naik, sangat mudah untuk mendapatkan pengisian yang kurang berbaloi, dan menjadikan anda tidak mendapat untung. Salah satu pilihan adalah membeli dan memilih harga pasaran yang akan dicetuskan, jika harga naik melalui harga mogok (harga masuk). Ini dapat berfungsi, bagaimanapun ianya bergantung pada seberapa cepat harga naik, pilihannya mungkin cukup mahal,ianya sekali lagi menghalang potensi keuntungan.

Menjual Pecahan Gelombang

Pilihan lain ialah menunggu pasaran mula patah balik dan menjualnya. Ini dapat berfungsi dengan lebih baik kerana akan ada beberapa tahap teknikal untuk dimainkan ketika pasaran mulai turun misalnya, harga jual ketika ia turun melalui posisi terendah sebelumnya.

9-2-2021-6-59-02-pm.png

Carta di atas menunjukkan pembalikan dalam Bitcoin berikutan gelembung 2018, terdapat banyak tahap sokongan untuk dijual dalam perjalanan ke bawah. Pilihan lain adalah membeli mengikut pilihan kerana harga pasaran mula berubah. Di sinilah peniaga mendapat keuntungan jika harga pecah di bawah harga tertentu, yang akan lebih rendah daripada harga pasaran semasa.

Jelas sekali, gelembung tentunya merupakan ciri pasaran kewangan yang menarik, namun berisiko dan akan selalu ada peniaga yang mengejarnya dan ada yang menang dan ada yang kalah, seperti setiap hari di pasar. Apa yang benar-benar penting untuk diingat adalah untuk selalu menguruskan pendedahan anda ke pasaran tidak kira keadaannya.


Artikel ini diberikan oleh Pasukan Penyelidikan Tickmill

Penafian: Bahan yang disediakan hanya untuk tujuan maklumat dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pandangan, maklumat, atau pendapat yang dinyatakan dalam teks adalah milik penulis semata-mata, dan bukan milik majikan, organisasi, jawatankuasa atau kumpulan atau individu atau syarikat penulis lain

Amaran Risiko Tinggi: CFD adalah instrumen yang kompleks dan berisiko tinggi kehilangan wang dengan cepat kerana leverage. 75% dan 65% akaun pelabur runcit kehilangan wang ketika berdagang CFD dengan Tickmill UK Ltd dan Tickmill Europe Ltd. Anda harus mempertimbangkan sama ada anda memahami bagaimana CFD berfungsi dan adakah anda mampu mengambil risiko kehilangan wang anda yang tinggi.

Comments

There are no comments to display.

Blog entry information

Author
Tickmill
Views
206
Last update

More entries in Forex Broker

More entries from Tickmill

Top
Log in Register