BlueDrean: post #30
Soalan 1 :
Kenapa aku dituduh Wahhabi?
Jawapan :
Bagaimana perkataan tuduh boleh muncul jika ulama yang menjadi rujukan kaum yang so called pencinta sunnah @ pendokong Muhammad bin Abdul Wahhab sendiri merasa bangga dengan sebutan Wahhabi.
Rujukan :
(1)Kitab الشيخ محمد بن عبد الوهاب عقيدته السلفية ودعوته الإسلامية , ditulis oleh Sheikh Ahmad bin Hajr Abu Thomi, antaranya menyebutkan:
استطاع هؤلاء المسلمون الوهابيون أن يقيموا الدولة الإسلامية على أساس من المبادئ الوهابية
.
Maksudnya: Golongan Muslimun Wahhabiyyun mampu mendirikan suatu kerajaan Islam atas asas daripada asas-asas Wahhabiyyah.
[m/s: 105]
(2) Majmu Fatawa wa Maqalat siri ke-9, Syaikh Bin Baz menyebut:
الوهابية منسوبة إلى الشيخ الإمام محمد بن عبد الوهاب رحمه الله المتوفى سنة 1206 هـ ، وهو الذي قام
بالدعوة إلى الله سبحانه في نجد
Maksudnya: "Wahhabiyyah adalah nisbah kepada Sheikh Imam Muhammad bin Abdil Wahab r.a. yang wafat pada 1206 Hijrah yang mana dia mendirikan dakwah menuju Allah di Najd (dengan pemikirannya).
(3) Kitab "Khawatir Haul Al-Wahhabiyyah oleh Dr. Muhammad Ahmad Ismail, menyebut
الوهابية جددت " منهاج النبوة "
Maksudnya: "Al-Wahhabiyyah memperbahrui Manhaj Nabawi".
Soalan 2 : [sanggahan]
Tak elok cakap Wahhabi sebab Al-Wahhab tu nama Allah.
Jawapan :
Jadi kalau begitu adakah tak elok cakap Maliki sebab Al-Malik tu nama Allah?
Soalan 3 : [sanggahan]
Tak betul cakap Wahhabi (penisbatan tak betul) sebab Abdul Wahhab merupakan ayah kepada Muhammad bin Abdul Wahhab
Jawapan :
Jadi kalau macam tu adakah tak betul cakap Hanbali sebab Hanbal merupakan ayah kepada imam Ahmad Bin Hanbal?
Soalan 4 : [sanggahan]
Wahhabi bukan diasakan oleh Muhammad Bin Abdul Wahhab tetapi oleh Abdul Wahhab bin Rustum
Jawapan :
Abdul Wahhab Bin Rustum adalah Wahbi bukan Wahhabi, berbeza dari segi ejaan dan sebutan.
Rujukan :
Dalam kitab Tarikh Ibnu Khaldun juzuk II halaman 98, beliau (Ibnu Khaldun) berkata :
وكان يزيد قد أذل الخوارج ومهد البلاد فكانت ساكنة أيام روح ورغب في موادعة عبد الوهاب بن رستم وكان من الوهبية فوادعه
Perhatikan dari teks di atas : (ﻭﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﻟﻮﻫﺒﻴﺔ). dan adalah Abdul Wahhab bin Rustum sebahagian dari Wahbiyyah
Al-Firaq Fii Syimal Afriqiya, yang ditulis oleh Al-Faradbil [1364 H/1945 M], dalam buku nya :
وقد سموا أيضا الوهبيين نسبة إلى عبد الله بن وهب الراسبي ، زعيم الخوارج
Dan sungguh mereka dinamakan Wahbiyyin (الوهبيين) karena dinisbahkan kepada Abdullah bin Wahbi Ar-Rasibi, yang di tuduh sebagai Khawarij [Al-Firaq Fii Syimal Afriqiya- halaman 145].
Nota : Abdul Wahhab Bin Rustum adalah Wahbi Rustumiyyah bukan Wahhabi
Soalan 5 :
Jadi kenapa malu mengaku Wahhabi jika ulamak besar Wahhabi sendiri merasa bangga dengan panggilan Wahhabi?
Jawapan :
Wahhabi memiliki sejarah lampau yang dipenuhi pertumpahan darah sehingga Wahhabi terpaksa dijenamakan semula menjadi Salafi agar orang tidak mengetahui perkaitan antara sejarah awal perkembangan Wahhabi dan Wahhabi masa kini.
Bukan itu saja, bahkan peristiwa semasa yang berlaku yang telah ditemukan oleh pihak PDRM melalui hasil tangkapan kumpulan yang terlibat dengan teroris mendapai bahawa bahan-bahan bacaan dan ulamak-ulamak rujukan kumpulan teroris adalah sama dengan rujukan yang digunapakai oleh kaum yang so called pencinta sunnah.
Soalan 6 : [dakwaan]
Kami (yakni wahhabi) ikut Al-Quran dan hadis sedang kamu ahli bidaah.
Jawapan :
Dakwaan yang tidak relevan kerana sumber asas rujukan orang-orang islam adalah Al-Quran dan Sunnah. Yang membezakan hanyalah cara memahami Al-Quran dan sunnah.
Wahhabi memahami Al-Quran dan Sunnah melalui tafsir dan syarah ulamak-ulamak Wahhabi manakala ASWJ memahami Al-Quran dan sunnah melalui tafsir dan syarah ulamak ASWJ.
Soalan 1 :
Kenapa aku dituduh Wahhabi?
Jawapan :
Bagaimana perkataan tuduh boleh muncul jika ulama yang menjadi rujukan kaum yang so called pencinta sunnah @ pendokong Muhammad bin Abdul Wahhab sendiri merasa bangga dengan sebutan Wahhabi.
Rujukan :
(1)Kitab الشيخ محمد بن عبد الوهاب عقيدته السلفية ودعوته الإسلامية , ditulis oleh Sheikh Ahmad bin Hajr Abu Thomi, antaranya menyebutkan:
استطاع هؤلاء المسلمون الوهابيون أن يقيموا الدولة الإسلامية على أساس من المبادئ الوهابية
.
Maksudnya: Golongan Muslimun Wahhabiyyun mampu mendirikan suatu kerajaan Islam atas asas daripada asas-asas Wahhabiyyah.
[m/s: 105]
(2) Majmu Fatawa wa Maqalat siri ke-9, Syaikh Bin Baz menyebut:
الوهابية منسوبة إلى الشيخ الإمام محمد بن عبد الوهاب رحمه الله المتوفى سنة 1206 هـ ، وهو الذي قام
بالدعوة إلى الله سبحانه في نجد
Maksudnya: "Wahhabiyyah adalah nisbah kepada Sheikh Imam Muhammad bin Abdil Wahab r.a. yang wafat pada 1206 Hijrah yang mana dia mendirikan dakwah menuju Allah di Najd (dengan pemikirannya).
(3) Kitab "Khawatir Haul Al-Wahhabiyyah oleh Dr. Muhammad Ahmad Ismail, menyebut
الوهابية جددت " منهاج النبوة "
Maksudnya: "Al-Wahhabiyyah memperbahrui Manhaj Nabawi".
Soalan 2 : [sanggahan]
Tak elok cakap Wahhabi sebab Al-Wahhab tu nama Allah.
Jawapan :
Jadi kalau begitu adakah tak elok cakap Maliki sebab Al-Malik tu nama Allah?
Soalan 3 : [sanggahan]
Tak betul cakap Wahhabi (penisbatan tak betul) sebab Abdul Wahhab merupakan ayah kepada Muhammad bin Abdul Wahhab
Jawapan :
Jadi kalau macam tu adakah tak betul cakap Hanbali sebab Hanbal merupakan ayah kepada imam Ahmad Bin Hanbal?
Soalan 4 : [sanggahan]
Wahhabi bukan diasakan oleh Muhammad Bin Abdul Wahhab tetapi oleh Abdul Wahhab bin Rustum
Jawapan :
Abdul Wahhab Bin Rustum adalah Wahbi bukan Wahhabi, berbeza dari segi ejaan dan sebutan.
Rujukan :
Dalam kitab Tarikh Ibnu Khaldun juzuk II halaman 98, beliau (Ibnu Khaldun) berkata :
وكان يزيد قد أذل الخوارج ومهد البلاد فكانت ساكنة أيام روح ورغب في موادعة عبد الوهاب بن رستم وكان من الوهبية فوادعه
Perhatikan dari teks di atas : (ﻭﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﻟﻮﻫﺒﻴﺔ). dan adalah Abdul Wahhab bin Rustum sebahagian dari Wahbiyyah
Al-Firaq Fii Syimal Afriqiya, yang ditulis oleh Al-Faradbil [1364 H/1945 M], dalam buku nya :
وقد سموا أيضا الوهبيين نسبة إلى عبد الله بن وهب الراسبي ، زعيم الخوارج
Dan sungguh mereka dinamakan Wahbiyyin (الوهبيين) karena dinisbahkan kepada Abdullah bin Wahbi Ar-Rasibi, yang di tuduh sebagai Khawarij [Al-Firaq Fii Syimal Afriqiya- halaman 145].
Nota : Abdul Wahhab Bin Rustum adalah Wahbi Rustumiyyah bukan Wahhabi
Soalan 5 :
Jadi kenapa malu mengaku Wahhabi jika ulamak besar Wahhabi sendiri merasa bangga dengan panggilan Wahhabi?
Jawapan :
Wahhabi memiliki sejarah lampau yang dipenuhi pertumpahan darah sehingga Wahhabi terpaksa dijenamakan semula menjadi Salafi agar orang tidak mengetahui perkaitan antara sejarah awal perkembangan Wahhabi dan Wahhabi masa kini.
Bukan itu saja, bahkan peristiwa semasa yang berlaku yang telah ditemukan oleh pihak PDRM melalui hasil tangkapan kumpulan yang terlibat dengan teroris mendapai bahawa bahan-bahan bacaan dan ulamak-ulamak rujukan kumpulan teroris adalah sama dengan rujukan yang digunapakai oleh kaum yang so called pencinta sunnah.
Soalan 6 : [dakwaan]
Kami (yakni wahhabi) ikut Al-Quran dan hadis sedang kamu ahli bidaah.
Jawapan :
Dakwaan yang tidak relevan kerana sumber asas rujukan orang-orang islam adalah Al-Quran dan Sunnah. Yang membezakan hanyalah cara memahami Al-Quran dan sunnah.
Wahhabi memahami Al-Quran dan Sunnah melalui tafsir dan syarah ulamak-ulamak Wahhabi manakala ASWJ memahami Al-Quran dan sunnah melalui tafsir dan syarah ulamak ASWJ.