BTC USD 62,795.8 Gold USD 1,736.00
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Penyakit Radang Paru-Paru

APA ITU SAKIT PARU-PARU

kanker.jpg

Sakit Paru-Paru merupakan salah satu organ terpenting dalam tubuh manusia yang juga dikenali sebagai radang paru-paru. Radang paru-paru atau pneumoni adalah penyakit pada paru-paru di mana paru-paru (alveoli) yang bertanggungjawab menyerap oksigen dari atmosfera meradang dan telah di isi oleh cairan. Radang paru-paru disebabkan oleh beberapa penyebab, termasuk infeksi oleh bakteria,virus, sel seldalam badan dan parasit. Radang paru-paru juga disebabkan oleh bakteri yang dikenali sebagai streptococcus dan mycoplasma pneumoniae.

Radang paru-paru juga disebabkan oleh kepedihan zat-zat kimia atau cedera jasmani pada paru-paru atau sebagai akibat dari penyakit lainnya, seperti kanser paru-paru atau berlebihan minum alkohol. Radang paru-paru adalah penyakit umum, yang terjadi pada disetiap lapisan umur, dan merupakan penyebab kematian peringkat atas di antara orang tua dan orang yang sakit kronik dalam jangka masa yang lama.

Vaksin untuk mencegah beberapa jenis radang paru-paru boleh diperoleh. Prognosis perseorangan tergantung dari jenis radang paru-paru, perawatan yang sesuai, komplikasi lainnya, dan kesihatan seseorang itu.


Tanda-Tanda Radang Paru-Paru Adalah :

1) Batuk berkahak atau mungkin disertai dengan darah

2) Demam

3) Sesak nafas

4) Menggigil, mungkin sekali atau kerap

6) Sakit dada

7) Rasa letih

8) Loya dan muntah-muntah

9) Cirit birit

10)Telapak kaki/tangan terasa dingin dan basah

Jika tak segera ditangani, radang paru-paru atau pneumonia boleh membawa maut karena itu, kenalilah penyakitnya serta cara nenanganinnya sebelum terlambat. penyakit ini tak cuma menyerang orang lanjut usia, tetapi juga boleh menyerang mereka yang masih muda, termasuk bayi sekalipun.

Radang paru-paru sebetulnya adalah semua jenis infeksi yang menyerang paru-paru (gelembung paru dan jaringan di sekitarnya), yang boleh mengakibatkan oleh pelbagai jenis kuman. Radang paru-paru mudah menular ke kepada orang-orang yang telah menghadapi penyakit ini. Ia akan berjangkit melalui air liur dan cairan yang keluar dari hidung pesakit, termasuk ketika pesakit batuk/bersin, atau menggunakan alat makan-minum dan sapu tangan secara bersama-sama. Gejala dari penyakit radang paru-paru ini mempunyai pelbagai jenis, bergantung dari usia dan jenis peradangan yang terjadi.

Udara yang ada di sekitar kita tidak selamanya bersih. Tidak hanya berisi oksigen yang kita perlukan, tapi dalamnya mungkin juga terkandung kuman-kuman dari berbagai macam penyakit salah satunya adalah pneumonia ini. Kuman-kuman pneumonia dikeluarkan oleh si pesakit melalui batuk atau bersinnya. Sampai pada akhirnya kuman-kuman tersebut tidak sengaja kita hirup dan masuk ke dalam tubuh kita dan akhirnya hidup di dalam paru-paru.

Radang Paru-Paru Beroleh Ditangani Jika :

1) Segeralah berjumpa doktor jika anda batuk, sakit dada dan sesak nafas berpanjangan serta buatlah pemeriksaan x-ray

2) Jaga kesihatan yang betul dan ikut nasihat doktor-doktor pakar seperti istirehat yang cukup dan minum air pada kadar sedikit utuk mencegah dari hidrasi

3) Dapatkan vaksinasi jika anda termasuk orang yang berisko tinggi terkena radang paru, misalnya jika Anda penderita penyakit kronik, seperti penyakit paru-paru, jantung, diabetes, kelainan darah, asma, dan sebagainnya.

4) Jangan lupa cuci tangan. Ini kerana kita sering bersentuhan langsung dengan kuman penyakit penyebab radang paru.

5) Jangan merokok. Rokok merosakkan pertahanan paru-paru terhadap infeksi pernafasan.

6) Jaga pemakanan anda sebaik mungkin dengan memperbanyakkan makan buah-buahan dan sayuran serta kekacang

7) Elakkan mandi/berenang selalu diwaktu malam

8) Lindungi orang lain dari infeksi. Jika Anda menderita radang paru, hindarilah orang lain dari penyakit ini dengan cara menjaga jarak untuk sementara waktu, misalnya dengan menggunakan penutup mulut dan batuk serta ditutupi sapu tangan.

Jangan biarkan bila anda yang sedang merasakan gejala penyakit radang paru-paru (pneumonia). Bila kurang ditangani dengan serius gejala radang paru paru akan bertambah. Karena radang paru-paru mempunyai tingkat kematian tinggi pada saat ini.Untuk itu cara yang tepat untuk mengatasinya Jagalahlah Kesihatan yang cukup. Elakkan lah dari diri anda dan keluarga anda menderita.


---------------------------------------
Info Kesihatan :
MASALAH SAKIT MULUT/MULUT BERBAU

images

Comments

There are no comments to display.

Blog entry information

Author
azbeautyshop
Views
46
Last update

More entries in Others

More entries from azbeautyshop

Top
Log in Register