BTC USD 41,749.6 Gold USD 1,813.62
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Market Order (Jenis Pesanan Pasaran): Pesanan yang biasa digunakan

MARKET ORDER.png



Market Order (Jenis Pesanan Pasaran):
Pesanan yang biasa digunakan

Pesanan pasaran (Market order) adalah pesanan untuk membeli atau menjual beberapa instrumen kewangan (mata wang misalnya) dengan harga yang tersedia.

Seorang pedagang akan menggunakan pesanan ini jika ingin berdagang pada harga yang tersedia.

Kelebihan :

Jenis pesanan ini dijamin bahawa pesanan akan dilaksanakan,

Jenis pesanan ini dijamin akan dilaksanan dengan masa yang singkat

Keburukan:

Pesanan pasaran hanya boleh dilakukan semasa sesi perdagangan aktif dan tidak dapat ditunda,

Pesanan jenis ini tidak menjamin harga pelaksanaan, jika pasaran sangat tidak menentu (contoh: waktu berita) atau terdapat kecairan yang rendah (contoh: roll over time) ada kemungkinan pesanan ini akan dilaksanakan dengan harga yang berbeza dari harga yang diingini.

Contohnya:

Semasa sesi perdagangan aktif, EURUSD didagangkan pada 1.20000. Tidak ada aktiviti luar biasa di pasaran. Apabila pesanan pasaran dibuat, ia akan segera dilaksanakan pada harga 1.2000 atau harga yang sangat dekat dengannya, mis. 1.20001-1.20002.

Sekiranya berita pasaran keluar, harga mula naik dengan cepat. Apabila pesanan pasaran dilakukan, EURUSD dapat disebut harga pada 1.20000, tetapi pada saat ia dilaksanakan, harga dapat diisi dengan harga yang berbeda, misalnya 1.20010-1.20020. Perdagangan akan mendapat slip 10-20 mata.

Pesanan pasaran dapat digunakan pada saat pedagang mengenai pasti pergerakan pasar yang sesuai dan ingin melakukan perdagangan untuk mendapatkan keuntungan dari pergerakan harga yang besar atau memotong kerugian secepat mungkin.

Comments

There are no comments to display.

Blog entry information

Author
Tickmill
Views
163
Last update

More entries in Forex Broker

More entries from Tickmill

Top
Log in Register