![]()
Saya nak share satu kisah hebat!
"When you want to succeed as bad as you want to breathe, then you'll be successful." -Eric Thomas
Melihat KEJAYAAN yang sudah tercipta memang indah namun setiap kejayaan pasti melaui rantaian liku-liku pendakian yang amat memeritkan
Kisah Honda Cup
1938, Sichiro Honda membuka bengkel untuk mencipta 'piston ring' ( kalau biasa dengan kereta tahulah apa benda alah ni)
Dengan harapan dapat dijual pd Syrkt Toyota
Oh ya,ketika itu beliau masih bersekolah..
Selepas bersusah payah,akhirnya siap.
Beliau bawa dan tunjuk ciptaannya kpd Syrkt Toyota
Jawapan Syarkat Toyota :
"This thing do not meet our standard!" ( dalam bahasa jepun lah)
Kemudian,Honda balik bengkel ,ubah suai balik untuk capai standard Syrkt Toyota..
Berapa lama masa Honda buat ubah suai??
1 hari,?1 minggu? 1 bulan?..bukan..
tetapi 2 TAHUN lamanya beliau buat ubah suai..
Akhirnya,Syrkt Toyota puas hati dan Honda berjaya dapat mendapat kontrak untuk bekalkan piston ring kepada kereta buatan Toyota.
Tetapi tidak lama selpas itu,baru Honda sedar beliau perlu ada sebuah kilang untk manafacture piston ring dengan banyak untuk supply pada Toyota..
Kebetulan pula masa tu Jepun sedang di ambang perang dunia so,kerajaan jepun perlukan semua sumber concrete untuk tujuan peperangan..
Akibatnya,Honda tidak cukup bekalan concrete untk buat kilang..
Adakah beliau give-up?..tidak! sebaliknya beliau cipta teknik baru untuk buat concrete untuk bina kilang sendiri..
Akhirnya beliau berjaya bina kilnag untuk buat piston ring.
Tapi selepas itu kilang Honda kena bom 2 kali dengan US
Kalau orang lain,mungkin dah 'harakiri' dah kot..huhu
Sebaliknya,apa yang beliau buat adalah mengumpul serpihan tin gasoline yang dibunag oleh tentera US..beliau kata ini merupakan hadiah dari Presiden Truman (presiden US masa tu)
Beliau guna tin gasoline tu sebagai bahan mentah untuk bina kilang semula..
Adakah beliau berjaya kali ini?
Semasa kilang sedang dibina,GEMPA BUMI melanda! KIlang musnah kembali
Selepas perang tamat,jepun mengalami krisis kekurangan gasoline..rakyat jepun lebih prefer guna basikal masa tu
Dengan kata lain,tiada market untuk kereta..
Tiada permintaan untuk kereta,maka piston ring Honda sudah tidak diperlukan oleh Syart Toyota pada masa tu..
Adakah Honda give up..
Tidak seklai-kali..sebaliknya.. beliau nampak ini satu peluang baru!
Beliau gabung ciptaan pistong ring beliau pada basikal.
TADA!
Hasilnya,tercipta motosikal pertama Jepun : Honda Cup
Bermula tahun 1964 Honda merupakan pengeluar terbesar motosikal dan kini ianya
bernilai AS18.5 bilion.
Spenjang membina empayar Honda Motor Corporation, 5 kali Honda mengalami situasi hampir bankcrupt tapi setiap kali itulah beliau bangkit semula!
Haha mmg semangat waja