BTC USD 60,317.5 Gold USD 1,731.62
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Bincang Hadith Sahih Dan Al-Quran bersama ariez2009

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Tuan Lime Juice

adakah itu jawapan bro utk soalan yg diberikan?
kalau ya kata ya kalau tidak sila berikan nama kitab yg dipanggil itu
yg general memadai

Seperti yang saya jawab sebelum ini. hadith la jawapannya. Kalau saya salah bagi la tau jawapannya. Saya bukan tau semua. Saya tak kisah untuk mengakui ketidak tahuan saya.

kalau bro tidak ikut dan amalkan hadis sahih sudah pasti perbincangan ini tidak akan terjadi.
tetapi memandangkan bro yakin, ikut dan amalkan 100% kitab itu
bagaimana tumpuan bro boleh dibahagikan kepada kitabNya pula??
100% juga??

Sekali lagi ditegaskan, hadith sahih dikumpulkan bukan untuk diamalkan atau diikuti. Tujuan asalnya adalah untuk kita yakini bahawasanya ianya memang benar datangnya dari Rasulullah S.A.W. Sama ada nak ikut atau nak beramal dengannya terpulang pada individu itu sendiri. Ini kerana manusia itu diberi akal untuk berfikir. Allah S.W.T telah menciptakan akal dengan sempurna
.

Berbeza pula dengan Al-Quran, ianya wajib diyakini , diikuti dan diamalkan tanpa dakwa dakwi lagi. Full stop.



Kitab yg menjadi pegangan hidup kita.
AQ atau Hadis kitab pegangan kita??? itu soalan yg seharusnya diajukan.
kalau kedua-dua 100%, itu sendiri sudah ada canggahannya

Sila fahami pegangan saya semula. Al-Quran dan hadith sahih bukan berada disatu level yang sama. Al-Quran dan hadith sahih adalah 2 benda berbeza. Saya beriman 100% pada Al-Quran. Saya meyakini 100% hadith sahih itu datangnya dari pelapor yang menerima secara direct dari Rasulullah S.A.W. Adakah Tuan menyuruh saya setarakan Al-Quran dan Hadith sahih? Al-Quran dan hadith sahih berada didalam kelasnya tersendiri. Wallahhuaklam..


kita nak bincangkan AQ dan hadis atau perlakuan seseorang??
kelakuan dan amalan adalah tanggungjawab seseorang itu dgn Yang Maha Esa.
dan itu luar dari kemampuan saya
lagipun kita manusia biasa yg byk kelemahannya...

Islam itu syumul(menyeluruh). Tak boleh diambil sekerat sekerat.Sesiapa yang mengaku beriman kepada Al-Quran, sudah semestinya wajib, yakin dan ikut segala yang terkandung didalam Al-Quran. Wallahhuaklam


baiklah, since kita cakap pasal ini
saya kasi contoh;
kalau ada org memperkecilkan dan mengeji saudara bro yg bro tahu saudara itu adalah manusia yg berahlak tinggi, budi bahasa, amanah dan semua yg baik2 mengenainya
sedangkan cacian itu pula menjadi ikutan ramai malah ada yg ambil kesempatan utk menggunakan cacian itu utk memalukan bro sekeluarga?

apa tindakan bro terhadap org yg mengeji saudara bro itu??

Soalan ini ditujukan semasa zaman kejahilan saya atau zaman kurang sikit kejahilan saya?

Kalau zaman kejahilan saya, saya akan balas , mungkin balas lagi teruk dari itu.

Berbeza dengan sekarang, dengan ilmu yang Allah S.W.T pinjamkan ini, nescaya saya tidak berbuat apa apa dan memaafkan orang tersebut. Kenapa? Tak percaya.

Tahun lepas saya dan wife accident dilanggar kereta dari belakang. Saya dan wife naik motor dan terpelanting. Kaki wife saya patah dan terkulai. Budak yang bawa kereta tu mengaku dia terlelap ketika memandu. Sikit pun saya tak marah pada budak tu. Saya cool dari mula sampai la habis operation. Budak tu tak datang melawat pun. Dia bagi no telefon, tak pun saya maki dia dalam telefon. saya pun tak call dia suruh melawat.
Kalau zaman jahiliah saya dulu, memang lain la nasib budak tu. Ini semua hidayah dari Allah S.W.T. Dengan ilmu, kita mampu mengawal marah kita dan tipu daya syaitan akan menjadi terlalu lemah... Alhamdulillah


Sekadar pengumuman kepada Tuan Tuan semua. Saya memang meyakini 100% hadith sahih itu datangnya dari pelapor yang menerima secara direct dari Rasulullah S.A.W. Mungkin Tuan Tuan semua pernah berhadapan dengan mereka mereka yang meyakini hadith sahih sebelum ini. Sila buang persepsi Tuan Tuan semua bahawasanya saya ini sama seperti mereka mereka yang pernah Tuan kenali.

Jika Tuan buang persepsi tersebut, Insyaallah kita semua akan beroleh sesuatu dari perbincangan ini.

Anggaplah saya seorang yang "lain" dari sebelum ini. Insyaallah Tuan Tuan akan lebih terbuka dalam berhujah dengan saya.

Saya kesini bukan untuk menang berhujah atau memperlekehkan Tuan Tuan. Cuma mengajak Tuan Tuan bersama sama mencari kebenaran dengan jalan yang haq.. Wallahhuaklam..

Comments

There are no comments to display.

Blog entry information

Author
ariez2009
Views
23
Last update

More entries in Others

Top
Log in Register