BTC USD 56,958.2 Gold USD 1,772.56
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Zuraida bakal tubuh Parti Negara Malaysia?

GamezStar

CG Top Poster Club
Messages
34,963
Joined
Jul 1, 2008
Messages
34,963
Reaction score
2,473
Points
201
Parti Kuasa Rakyat tidak didalangi sesiapa

FARAH SHAZWANI ALI | | 10 Oktober 2021
Selasa | 12 Oktober 2021


KUALA LUMPUR - [DIKEMAS KINI] Presiden Penaja Parti Kuasa Rakyat, Kamarazaman Yaakob menafikan parti baharu itu didalangi oleh pihak-pihak tertentu termasuk adiknya yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau menegaskan, parti itu tidak didorong atau diatur oleh sesiapa, sebaliknya dibentuk bersama rakan-rakannya dalam memperjuangkan hak rakyat miskin di negara ini.


Bagaimanapun, katanya, parti itu telah membuat keputusan untuk menjadi parti mesra kerajaan kerana apa yang ingin diperjuangkan tidak mampu terlaksana jika parti itu tidak mesra dengan kerajaan hari ini.

"Menjadi hasrat kami untuk melahirkan sebuah parti berbilang bangsa dan kaum yang benar-benar demokratik. Akhirnya saya menemui rakan-rakan progresif di negara ini dan saya membentuk parti yang saya lunturkan.

"Kalau melihat sejarah perjuangan saya sejak zaman kampus di Universiti Malaya lagi sehinggalah penglibatan saya dalam mana-mana parti politik, keputusan saya, pemikiran saya, tindakan saya tidak pernah mengikut jalur pemikiran.

"Kami (beliau dan Ismail Sabri) mempunyai kesamaan oleh kerana kami datang daripada anak seorang penoreh getah, sudah tentulah hati nurani kami dekat kepada rakyat miskin," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Peluncuran Parti Kuasa Rakyat yang diadakan di The Diplomat, di sini pada Ahad.

Kamarazaman (depan, tengah) bersama kepimpinan Parti Kuasa Rakyat.
Kamarazaman (depan, tengah) bersama kepimpinan Parti Kuasa Rakyat.
Mengulas lanjut, Kamarazaman berkata, Parti Kuasa Rakyat yang dilancarkan secara rasmi pada Ahad akan bersuara, bergerak dan berjuang dalam menuntut hak-hak dan keperluan rakyat terbanyak terutama golongan B40, M40 serta anak muda.

Jelasnya, beberapa perkara asas yang diperlukan oleh rakyat iaitu pelajaran percuma, kesihatan percuma, perumahan, peluang pekerjaan dan penumpuan terhadap golongan petani menjadi agenda penting parti ini.

Selain itu, beliau berkata, parti itu turut memperjuangkan kelestarian dan keadilan alam sekitar serta membebaskan rakyat dari cengkaman orang tengah serta kaum modal.

Ditanya tentang pendaftaran parti, beliau menjelaskan, Parti Kuasa Rakyat telah ada persefahaman dengan sebuah parti untuk bersama-sama memimpin parti tersebut dan menerima ideologi perjuangan yang dibawa serta membentuk pimpinan baharu dalam masa terdekat.

"Parti kami berbeza dengan Parti Ikatan Demokratik Rakyat Malaysia (MUDA) yang berusaha mendapatkan pendaftaran. Kami hanya perlu berusaha untuk menukarkan nama parti berkenaan dan barisan kepimpinan yang baharu," jelasnya.

Sementara itu, ditanya mengenai jumlah kerusi yang akan ditandingi pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), beliau menjelaskan, untuk peringkat awal, mereka mahu mendekati rakyat dan memperkenalkan parti, perjuangan serta ideologi mereka terlebih dahulu.

"Pilihan raya itu adakah kami masuk atau tidak, bergantung kepada sokongan, dokongan dan penerimaan. Kita akan mengkaji selera pengundi, adakah anak muda menerima kami, begitu juga orang lama dalam politik.

"Jadi, bukan sasaran kami untuk melihat kerusi-kerusi dan membilang kerusi (nak tanding) tetapi kami meneruskan perjuangan dan melihat suasana, andai masa itu kami perlu melibatkan diri di dalam pilihan raya," ujarnya.

Baca Artikel Penuh

kita sebagai pengundi kene percaya bulat2 ape sahaja ckp politik
 
Sponsored Post

akudotcom

CG Top Poster Club
Messages
20,386
Joined
Jun 17, 2007
Messages
20,386
Reaction score
2,965
Points
201
Kuasa Rakyat mahu Petronas henti taja F1

10 October 2021
MGF10102021_-Pelancaran-Parti-Kuasa-Rakyat09
Presiden Parti Kuasa Rakyat, Kamarazaman Yaakob bercakap kepada media pada pelancaran Parti Kuasa Rakyat di The Diplomat, Kuala Lumpur. Foto

FARHAN MAHAMAD, 10 OKTOBER 2021.
KUALA LUMPUR – Penglibatan syarikat petroleum negara, PETRONAS dalam Formula Satu (F1) yang melibatkan tajaan RM1 bilion di Malaysia perlu ditamatkan.

Presiden Penaja Parti Kuasa Rakyat (Kuasa Rakyat), Kamarazaman Yaakob berkata, ini kerana seramai 100,000 pelajar dapat diberikan biasiswa sekiranya seorang pelajar mendapat biasiswa RM10,000.

Pada masa sama, kata beliau, parti itu akan turut mengajak kepimpinan kerajaan supaya dapat mengawal sumber negara secara lebih ketat dan lebih teratur .

“Segala bentuk kebocoran atau ketirisan perlulah diatasi dengan sempurna. Begitu juga bentuk perbelanjaan yang boleh dianggap tidak produktif.

“Agensi-agensi yang boleh menyumbangkan hasilan negara perlu disemak kembali cara pelaksanaan mereka,” katanya pada majlis pelancaran Kuasa Rakyat di sini hari ini.

Kamarazaman turut mendakwa sebuah agengsi yang mendatangkan hasil kepada negara boleh bocor sehingga lebih dari RM10 bilion setahun.

Jelas beliau sekiranya diberikan kepada pihak swasta menguruskannya bersama agensi tersebut, kerajaan bukan sahaja dapat mengawal kebocoran tersebut .

“Malah kerajaan akan mendapat hasil sebanyak RM16.5 bilion setahun,” katanya.

Ditanya ke mana sokongan Kuasa Rakyat ketika ini, Kamarazaman berkata, parti itu adalah mesra kerajaan namun merancang untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum akan datang.

“Kami perlu melihat dahulu sokongan dan dokongan rakyat sama ada kami telah diterima,” katanya.- MalaysiaGazette
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Messages
34,963
Joined
Jul 1, 2008
Messages
34,963
Reaction score
2,473
Points
201
Kuasa Rakyat mahu Petronas henti taja F1

10 October 2021
MGF10102021_-Pelancaran-Parti-Kuasa-Rakyat09
Presiden Parti Kuasa Rakyat, Kamarazaman Yaakob bercakap kepada media pada pelancaran Parti Kuasa Rakyat di The Diplomat, Kuala Lumpur. Foto

FARHAN MAHAMAD, 10 OKTOBER 2021.
KUALA LUMPUR – Penglibatan syarikat petroleum negara, PETRONAS dalam Formula Satu (F1) yang melibatkan tajaan RM1 bilion di Malaysia perlu ditamatkan.


Presiden Penaja Parti Kuasa Rakyat (Kuasa Rakyat), Kamarazaman Yaakob berkata, ini kerana seramai 100,000 pelajar dapat diberikan biasiswa sekiranya seorang pelajar mendapat biasiswa RM10,000.

Pada masa sama, kata beliau, parti itu akan turut mengajak kepimpinan kerajaan supaya dapat mengawal sumber negara secara lebih ketat dan lebih teratur .

“Segala bentuk kebocoran atau ketirisan perlulah diatasi dengan sempurna. Begitu juga bentuk perbelanjaan yang boleh dianggap tidak produktif.

“Agensi-agensi yang boleh menyumbangkan hasilan negara perlu disemak kembali cara pelaksanaan mereka,” katanya pada majlis pelancaran Kuasa Rakyat di sini hari ini.

Kamarazaman turut mendakwa sebuah agengsi yang mendatangkan hasil kepada negara boleh bocor sehingga lebih dari RM10 bilion setahun.

Jelas beliau sekiranya diberikan kepada pihak swasta menguruskannya bersama agensi tersebut, kerajaan bukan sahaja dapat mengawal kebocoran tersebut .

“Malah kerajaan akan mendapat hasil sebanyak RM16.5 bilion setahun,” katanya.

Ditanya ke mana sokongan Kuasa Rakyat ketika ini, Kamarazaman berkata, parti itu adalah mesra kerajaan namun merancang untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum akan datang.

“Kami perlu melihat dahulu sokongan dan dokongan rakyat sama ada kami telah diterima,” katanya.- MalaysiaGazette

hah copy paste PH nye manifest ka ni
 

akudotcom

CG Top Poster Club
Messages
20,386
Joined
Jun 17, 2007
Messages
20,386
Reaction score
2,965
Points
201
Muncul banyak parti Melayu pecah kesatuan ummah

October 12, 2021

KOTA BHARU: Kemunculan lebih banyak parti politik yang diterajui orang Melayu dibimbangi boleh memecahkan kesatuan ummah sehingga memberi peluang kepada pihak lawan.

Banyak pihak yang ditemui bimbang hayat parti terbabit akan hilang begitu sahaja seperti yang berlaku terhadap Parti Melayu Semangat 46 dan banyak lagi parti lain.

Presiden NGO Prihatin Malaysia (PRIMAY) Drs Zainuddin Awang Hamat berkata, kebelakangan ini kerap sangat muncul parti baharu yang diterajui orang Melayu.



Antaranya kata beliau Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) dan Ikatan Demokratik Malaysia (Muda).

“Begitu juga nasib yang dijangka menimpa Parti Kuasa Rakyat yang baru diumumkan beberapa hari lepas.

“Parti itu tiba-tiba muncul tanpa ada peristiwa besar yang mampu menarik perhatian rakyat. Ia berbeza dengan parti lain yang muncul dengan sejarahnya tersendiri,” katanya di sini.

Media baru-baru ini melaporkan kemunculan Parti Kuasa Rakyat diuar-uarkan berkonsep Nasionalisme Marhaenisme, memperjuang nasib rakyat terutama golongan berpendapatan rendah (B40) dan sederhana (M40) serta anak muda.

Parti itu diasaskan abang Perdana Menteri, Kamarazaman Yaakob. Individu terbabit sebelum ini dikatakan pernah menyertai Parti Sosialis Rakyat Malaysia, Semangat 46 dan Umno.

Pensyarah Kanan, Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, UiTM Cawangan Pahang, Dr Che Hamdan Che Mohd Razali pula berkata, kemunculan parti terbabit mungkin menjadi sebuah parti simpanan untuk memecah belahkan Pakatan Harapan (PH).

Namun dalam masa yang sama katanya, ia juga dapat membuka ruang kepada pihak yang terpinggir apabila berlakunya perebutan kerusi dalam PRU akan datang.

Ia juga dilihat sebagai salah satu strategi bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) kerana kecelaruan persaingan politik yang berlaku sekarang.

“Maka tidak hairanlah dari awal lagi parti baharu terbabit menyatakan sikapnya sebagai mesra Barisan Nasional,” katanya. – HARAKAHDAILY 12/10/2021
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,523
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,523
Reaction score
16,556
Points
2,376
Muncul banyak parti Melayu pecah kesatuan ummah

October 12, 2021

KOTA BHARU: Kemunculan lebih banyak parti politik yang diterajui orang Melayu dibimbangi boleh memecahkan kesatuan ummah sehingga memberi peluang kepada pihak lawan.

Banyak pihak yang ditemui bimbang hayat parti terbabit akan hilang begitu sahaja seperti yang berlaku terhadap Parti Melayu Semangat 46 dan banyak lagi parti lain.

Presiden NGO Prihatin Malaysia (PRIMAY) Drs Zainuddin Awang Hamat berkata, kebelakangan ini kerap sangat muncul parti baharu yang diterajui orang Melayu.



Antaranya kata beliau Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) dan Ikatan Demokratik Malaysia (Muda).

“Begitu juga nasib yang dijangka menimpa Parti Kuasa Rakyat yang baru diumumkan beberapa hari lepas.

“Parti itu tiba-tiba muncul tanpa ada peristiwa besar yang mampu menarik perhatian rakyat. Ia berbeza dengan parti lain yang muncul dengan sejarahnya tersendiri,” katanya di sini.

Media baru-baru ini melaporkan kemunculan Parti Kuasa Rakyat diuar-uarkan berkonsep Nasionalisme Marhaenisme, memperjuang nasib rakyat terutama golongan berpendapatan rendah (B40) dan sederhana (M40) serta anak muda.

Parti itu diasaskan abang Perdana Menteri, Kamarazaman Yaakob. Individu terbabit sebelum ini dikatakan pernah menyertai Parti Sosialis Rakyat Malaysia, Semangat 46 dan Umno.

Pensyarah Kanan, Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, UiTM Cawangan Pahang, Dr Che Hamdan Che Mohd Razali pula berkata, kemunculan parti terbabit mungkin menjadi sebuah parti simpanan untuk memecah belahkan Pakatan Harapan (PH).

Namun dalam masa yang sama katanya, ia juga dapat membuka ruang kepada pihak yang terpinggir apabila berlakunya perebutan kerusi dalam PRU akan datang.

Ia juga dilihat sebagai salah satu strategi bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) kerana kecelaruan persaingan politik yang berlaku sekarang.

“Maka tidak hairanlah dari awal lagi parti baharu terbabit menyatakan sikapnya sebagai mesra Barisan Nasional,” katanya. – HARAKAHDAILY 12/10/2021

Selagi ada perpecahan
Selagi tu akan ada pergaduhan
Menampakkan kelemahan
 

kaki_sedut

Freshie
Messages
5
Joined
Sep 26, 2021
Messages
5
Reaction score
0
Points
3
pada aku azmin n zuraida adalah poster boy/girl parti bersatu..
orang cakap pasal bersatu.. misti aku teringat dua orang ni..
kalau dorang tubuh parti baru.. sapa yang tinggal kat bersatu tu???
 

zari83

Active+ Member
Messages
4,356
Joined
Nov 24, 2011
Messages
4,356
Reaction score
1,022
Points
111
Parti Kuasa Rakyat tidak didalangi sesiapa

FARAH SHAZWANI ALI | | 10 Oktober 2021
Selasa | 12 Oktober 2021


KUALA LUMPUR - [DIKEMAS KINI] Presiden Penaja Parti Kuasa Rakyat, Kamarazaman Yaakob menafikan parti baharu itu didalangi oleh pihak-pihak tertentu termasuk adiknya yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau menegaskan, parti itu tidak didorong atau diatur oleh sesiapa, sebaliknya dibentuk bersama rakan-rakannya dalam memperjuangkan hak rakyat miskin di negara ini.


Bagaimanapun, katanya, parti itu telah membuat keputusan untuk menjadi parti mesra kerajaan kerana apa yang ingin diperjuangkan tidak mampu terlaksana jika parti itu tidak mesra dengan kerajaan hari ini.

"Menjadi hasrat kami untuk melahirkan sebuah parti berbilang bangsa dan kaum yang benar-benar demokratik. Akhirnya saya menemui rakan-rakan progresif di negara ini dan saya membentuk parti yang saya lunturkan.

"Kalau melihat sejarah perjuangan saya sejak zaman kampus di Universiti Malaya lagi sehinggalah penglibatan saya dalam mana-mana parti politik, keputusan saya, pemikiran saya, tindakan saya tidak pernah mengikut jalur pemikiran.

"Kami (beliau dan Ismail Sabri) mempunyai kesamaan oleh kerana kami datang daripada anak seorang penoreh getah, sudah tentulah hati nurani kami dekat kepada rakyat miskin," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Peluncuran Parti Kuasa Rakyat yang diadakan di The Diplomat, di sini pada Ahad.

Kamarazaman (depan, tengah) bersama kepimpinan Parti Kuasa Rakyat.
Kamarazaman (depan, tengah) bersama kepimpinan Parti Kuasa Rakyat.
Mengulas lanjut, Kamarazaman berkata, Parti Kuasa Rakyat yang dilancarkan secara rasmi pada Ahad akan bersuara, bergerak dan berjuang dalam menuntut hak-hak dan keperluan rakyat terbanyak terutama golongan B40, M40 serta anak muda.

Jelasnya, beberapa perkara asas yang diperlukan oleh rakyat iaitu pelajaran percuma, kesihatan percuma, perumahan, peluang pekerjaan dan penumpuan terhadap golongan petani menjadi agenda penting parti ini.

Selain itu, beliau berkata, parti itu turut memperjuangkan kelestarian dan keadilan alam sekitar serta membebaskan rakyat dari cengkaman orang tengah serta kaum modal.

Ditanya tentang pendaftaran parti, beliau menjelaskan, Parti Kuasa Rakyat telah ada persefahaman dengan sebuah parti untuk bersama-sama memimpin parti tersebut dan menerima ideologi perjuangan yang dibawa serta membentuk pimpinan baharu dalam masa terdekat.

"Parti kami berbeza dengan Parti Ikatan Demokratik Rakyat Malaysia (MUDA) yang berusaha mendapatkan pendaftaran. Kami hanya perlu berusaha untuk menukarkan nama parti berkenaan dan barisan kepimpinan yang baharu," jelasnya.

Sementara itu, ditanya mengenai jumlah kerusi yang akan ditandingi pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), beliau menjelaskan, untuk peringkat awal, mereka mahu mendekati rakyat dan memperkenalkan parti, perjuangan serta ideologi mereka terlebih dahulu.

"Pilihan raya itu adakah kami masuk atau tidak, bergantung kepada sokongan, dokongan dan penerimaan. Kita akan mengkaji selera pengundi, adakah anak muda menerima kami, begitu juga orang lama dalam politik.

"Jadi, bukan sasaran kami untuk melihat kerusi-kerusi dan membilang kerusi (nak tanding) tetapi kami meneruskan perjuangan dan melihat suasana, andai masa itu kami perlu melibatkan diri di dalam pilihan raya," ujarnya.

Baca Artikel Penuh

nak jadi tuan presiden parti je tu.. dapat 1 kerusi pun cukup dah, tuan presiden boleh selit naik jadi menteri kalau parti sokongan dia menang..

kalau tak takda la dulu mat sabu boleh jadi menteri pertahanan.. benda boleh baca..sebab tu sadiq tubuh muda, mahathir tubuh pejuang, masing2 nak jadi tuan presiden, ada pengikut ke takda ke tu belakang kira..hehehe
 

g-man

Super Active Member
Messages
6,079
Joined
Jan 16, 2011
Messages
6,079
Reaction score
976
Points
121
Makin bertambah parti..meriah sungguh perpecahan ni..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register