Youtuber Korean Daud Kim dituduh merogol

CG Sponsors




akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,419
Reaction score
1,882
Points
201
[VIDEO] Gempar! Youtuber Mualaf, Daud Kim Dituduh Cuba Merogol?
1 hari ago
Penyanyi dan YouTuber dari Korea Selatan, Daud Kim, telah menjadi trending di Twitter Malaysia sejak semalam (23/8). Ini gara-gara pemilik akaun di Twitter bernama @sanspinkhair mendakwa lelaki bernama Daud Kim cuba merogolnya ketika sedang tidur.

daudkim1234.jpg

Pengakuan wanita ini dibuat menerusi sebuah video TikTok, di mana dalam video tersebut merakam kelibat seorang lelaki yang disebut sebagai Daud Kim. Lelaki itu dalam keadaan separuh bogel sedang memakai seluar dalam di hujung tangga.

murai234.jpg


Dalam video pendek tersebut, wanita ini mendedahkan Daud Kim cuba merogolnya ketika dia sedang tidur.


“Hari pertama saya tiba di Korea. Youtuber Daud Kim cuba merogol saya ketika saya tidur. Tolong sebarkan video ini. Saya telah menjadi mangsa, saya ada banyak bukti. Dia telah memohon maaf dan block saya, jadi dia boleh memanipulasi jutaan subscribernya di Youtube.”- tulisnya di video tersebut.
Tambah wanita ini lagi, dia telah membuat aduan kepada pihak polis di Korea, namun tidak ada tindakan dibuat.

“Pihak polis di Korea tidak melakukan apa-apa untuk melindungi kami. Malah kami mungkin boleh disaman, jadi kami mahukan keadilan”
Difahamkan wanita ini bersama rakan-rakannya berkunjung ke Korea untuk bercuti. Tidak dapat dipastikan apakah hubungan mereka dengan Daud Kim. Namun, wanita ini berkata, kerana kelakuan tidak senonoh Daud Kim, percutian mereka dihantui rasa trauma.

Daud-Kim-1024x576.jpg


Sehingga artikel ini ditulis, Daud Kim tidak lagi memberi apa-apa respon tentang dakwaan ini. Ini kerana wajah lelaki dalam video tersebut tidak begitu jelas dan ada kemungkinan ia adalah palsu atau ada tujuan khianat.



IKLAN

Daud Kim memiliki pengikut mencecah 2.2 Juta di Youtube. Daud Kim menjadi terkenal sejak dia membuat video tentang mengapa orang Korea memerlukan Islam. Dia memutuskan untuk memeluk agama Islam pada bulan September 2019. Dia menjadi tertarik dengan Islam setelah berkunjung ke Indonesia.

- murai
 
Sponsored Post

redcloud

Active Member
Joined
Mar 13, 2009
Messages
2,478
Reaction score
208
Points
43
kata peristiwa sebelum dia masuk islam..
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,419
Reaction score
1,882
Points
201
Daud Kim Admits That He’s Married & Used Islam To Gain Profit Online
September 2, 2020
South Korean YouTuber Daud Kim (김재한) came up with a shocking confession in his most recent video over the weekend. He opened the clip by clarifying that the sexual assault allegation was indeed true and later admitted his mistake.

The popular influencer then continued by revealing that he has done a lot of bad things, even after becoming a Muslim. For the uninitiated, Daud (formerly known as Jay Kim) converted to Islam in September last year.

250073.jpeg
Source: Remaja
“I drink alcohol, I went to clubs and hang out with girls. As a Muslim, I did a lot of things that I shouldn’t do. I’ve even met girls through dating apps when I travelled to other countries. In the process, I hurt them with my wrongful words and actions. I’m sorry for that,” Daud stated in the 7-minute and 33-second long video.



ADVERTISEMENT

Daud further revealed that he used the religion as a short cut to gain profit on his YouTube account! According to him, “As a YouTuber, I thought of profits and fun more than Islamic consideration. Also, I preferred creating interesting contents rather than studying Islam.”

He added, “I was arrogant because of my popularity and pretended to be a good person in front of the camera. Even though I know it was very wrong, I went on committing so many sins. I repent to Allah and I apologise to those who have supported me.”

daud-kim-jelaskan-soal-pelecehan-seksual.jpg
Source: Tribun News
In addition, Daud revealed that he got married 3 years ago and has a son. However, he was not happy with his marriage and their child is now staying with the woman. The former K-pop singer said that he kept silent about this as his baby mama “takes her and her child’s privacy very seriously.”

Daud concluded by assuring his supporters and subscribers that he has realised all his mistakes and is currently learning to be a better Muslim. He also shared that he will undergo a hiatus for now to focus on his self-reflection period.






Seemingly affected by the controversy, Daud has since deleted all his previous posts on his Instagram and YouTube channel.
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,419
Reaction score
1,882
Points
201
Pengajaran fenomena Daud
SUDAH lama penulis ingin menulis mengenai kebangkitan saluran YouTube yang menampilkan perjalanan hidup saudara baharu di negara yang penganut Islam adalah kumpulan minoriti. Antara nama yang sudah bermain di fikiran adalah Daud Kim dan Yongsworld, masing-masing dari Korea Selatan dan terbaharu Jay Palfrey dari United Kingdom.

Namun daripada ketiga-tiga individu ini, Daud Kim adalah YouTuber paling popular apabila ia sudah mengumpul lebih dua juta pengikut. Mungkin ramai juga sudah tahu bahawa sebelum aktif sebagai YouTuber, Daud pernah menjadi penyanyi di negaranya.

Malah, dia yang sebelum ini dikenali sebagai Jay Kim pernah popular di Indonesia apabila menyanyikan lagu Cukup Tahu nyanyian asal Rizky Febian dalam Bahasa Korea.

Selepas melafazkan syahadah, popularitinya melonjak apabila video yang memaparkan kehidupan sehariannya sebagai saudara baharu di Korea Selatan itu mendapat sambutan luar biasa oleh pelayar internet terutama di negara yang penduduk majoritinya adalah Muslim.

Populariti YouTuber ini juga membuka pintu kepada pengenalan banyak personaliti media sosial beragama Islam di Korea Selatan.

Malah, sesiapa sahaja akan merasa kagum apabila mendapat tahu Daud dan rakannya, juga saudara baharu berbangsa Korea, seperti Yong, berusaha untuk menunaikan solat, berpuasa pada Ramadan dan menyambut Aidilfitri dan Aidiladha.

Ramai juga berdebar ketika menyaksikan reaksi ibu Daud ketika lelaki itu mengakui dirinya sudah menganut Islam.

Apa tidaknya, kebanyakan rakyat Korea Selatan - seperti juga di negara yang Muslim bukan penduduk majoriti - menganggap perbuatan itu sesuatu yang gila.

Ada yang memandang serong dengan mendakwa individu seperti Daud menganut Islam semata-mata untuk mendapatkan jumlah pengikut di media sosial.

Ada pula yang mendakwa mereka dipaksa menganut Islam. Ini kerana pada pandangan masyarakatnya, Islam itu adalah Arab dan Arab itu adalah pengganas.

Namun, pengaruh Daud dan rakan YouTubernya seperti Yongsworld amat luar biasa. Secara peribadi, ia mengajak penulis berfikir mengenai ajaran sebenar Islam.

Sebagai individu yang dilahirkan sebagai Melayu Islam, sering kali kita terlupa bahawa kita ini Islam pada nama sahaja. Kebanyakan amalan kita terhad pada ritual, hanya pada 'kulit', tetapi tanpa pengisian atau tidak dihayati dalam erti kata sebenar.

Sementara bagi saudara baharu seperti Daud, mereka berusaha sedaya upaya untuk menghayati Islam dengan memilih makanan halal, berpuasa dan menunaikan solat. Bayangkan, antara cabaran terbesar mereka hadapi adalah untuk mendapatkan pilihan makanan Korea, tetapi halal.

Bunyinya seperti remeh bukan? Namun, cuba bayangkan anda diminta untuk meninggalkan makanan tradisi untuk selama-lamanya ketika usia yang masih muda.

Ini belum lagi cabaran untuk menerangkan kepada ahli keluarga mengapa mereka tidak boleh memakan daging babi, atau memakan daging ayam yang tidak disembelih mengikut cara Islam.

Mungkin ramai juga masih ingat satu video di mana Daud memberi hadiah al-Quran ketika meraikan ulang tahun ibunya. Ramai juga 'jiwa' yang tersentuh apabila dia cuba untuk berdakwah kepada ibunya yang beragama Kristian. Sedangkan, Daud ketika itu, belum pun dua tahun memeluk Islam.

Justeru, ramai yang berat hati untuk membincangkan kes yang melanda Daud, baru-baru ini. Dia dituduh terbabit dalam dakwaan melakukan serangan seksual kepada seorang wanita, sebelum menganut Islam.

Daud juga sudah memuat naik satu video yang menjelaskan secara terperinci apa yang berlaku. Dalam video berkenaan, Youtuber ini turut memohon maaf terhadap mangsa.

Namun, di sebalik apa yang berlaku, semua pihak perlu sedar bahawa Daud juga adalah sama seperti manusia lain yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan.

Malah - tanpa cuba memberi justifikasi terhadap perbuatannya - kita dapat lihat bahawa tingkah laku ramai orang Melayu di negara ini yang lebih jauh tersasar daripada landasan Islam.

Dalam hal ini, serangan seksual tetap satu kesalahan. Sama ada Daud akan dikenakan tindakan susulan, itu topik lain.

Namun, hanya kerana kita dilahirkan sebagai Islam, ini tidak bermakna kita lebih baik daripada mereka yang baharu memeluk Islam.

Status Islam pada MyKad juga bukan satu jaminan atau pas ekspres ke syurga. Ia juga sama sekali bukan lesen untuk kita sewenang-wenangnya menghakimi seseorang.

Sebagai manusia biasa, kita tidak akan pernah tahu apa yang tersirat dalam hati sanubari seseorang.

Penulis Penolong Pengarang Berita Harian Metro
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
21,186
Reaction score
2,359
Points
201
serius aku tak kenal siapa Daud Kim ni....kaki kpop tau la kot..aku memang tak layan Korea ni...tak beza pun depa kalau aku tgk..muka sama je lebih kurang..so faktor ni buatkan aku malas nak mengenal siapa dan apa nama org Korea ni...sama je nampa semua....
 

mr.dede

Legendary Member
Joined
Dec 1, 2010
Messages
11,402
Reaction score
208
Points
123
yoe pare aku knal...nakal juga
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,419
Reaction score
1,882
Points
201
Pengakuan daud kim


Nasihat drp mufti menk

 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,419
Reaction score
1,882
Points
201
Selain Daud Kim, 5 Selebgram Korea Selatan Putuskan Masuk Agama Islam
Jumat, 28 Agustus 2020 | 10:53 WIB
5f487f69d8cad-daud-kim-ayana-moon-yongsworld_663_372.jpg

IntipSelebDaud Kim, YouTuber asal Korea Selatan tengah jadi pembicaraan karena kasus pelecehan seksual yang dilakukannya pada seorang wanita bule. Daud sendiri mulai dikenal setelah memutuskan menjadi seorang Muslim pada 2019 lalu.
Tapi tenyata tidak hanya Daud Kim, ada pula beberapa selebgram Korea yang juga mencintai agama Islam dan memutuskan pindah agama. Bahkan ada dari mereka yang sudah bertahun-tahun menjadi seorang mualaf. Siapa saja mereka? Scrollartikel di bawah ini!
Baca juga: 7 Artis Makin Religius Usai Pindah Agama, Salmafina Hingga Mezty Mez
Ayana Moon
Foto : Instagram/xolovelyayana
Nama Ayana Moon tentu sudah tidak asing di telinga masyarakat Indonesia. Selebgram cantik ini memutuskan menjadi seorang muslim pada tahun 2012. Kini, Ayana pun menjadi salah satu influencer sukses yang menginspirasi dari Korea Selatan.
Page 2 of 5
5f487f69d8cad-daud-kim-ayana-moon-yongsworld_663_372.jpg

Ayana Moon bahkan dipercaya menjadi brand ambassador produk kecantikan berlabel halal. Pada awal 2019 lalu, adik Ayana, Aydin Moon juga memutuskan mengikuti sang kakak dengan menjadi seorang Muslim. Momen Ramadhan 2020 kemarin, menjadi ibadah puasa pertama bagi Aydin Moon.
Baca juga: Didoakan Mualaf, Sikap Ibu Ayana Moon Pertama ke Masjid Jadi Sorotan
Ujung Oppa
Pada Maret 2019, Ujung Oppa yang merupakan YouTuber Korea Selatan cukup terkenal di Indonesia, karena kelancarannya dalam berbahasa Indonesia memutuskan untuk pindah agama. Pemilik nama asli Hwang Woo Joong ini memilih untuk menjadi mualaf. Awalnya ketertarikannya dengan muslim karena dia hidup di Indonesia yang lingkungannya mayoritas muslim.
Ujung Oppa mengatakan dirinya sudah terbiasa mendengar suara adzan dan juga sholawat. Lalu yang memperkuat Ujung Oppa menjadi seorang muslim adalah karena teman dekatnya yang lebih dulu memeluk agama Islam setelah menemaninya ke masjid yang kala itu mencari materi untuk konten YouTube-nya. Saat ini Ujung Oppa aktif membagikan kegiatannya sebagai seorang Muslim di Instagram dan juga YouTube-nya.
Page 3 of 5
5f487f69d8cad-daud-kim-ayana-moon-yongsworld_663_372.jpg

Song Bora
Sumber foto: Yahoo Berita
Selebgram Korea Selatan lainnya yang juga merupakan seorang mualaf adalah Song Bora. Dia mulai dikenal setelah menjadi cameo dalam film Jilbab Traveler yang dibintangi oleh Bunga Citra Lestari pada 2016 lalu. Song Bora sendiri sudah menjadi seorang Muslim sejak 2007 silam. Kini, Bora bekerja sebagai guru agama Islam dan bahasa Arab di Korea Muslim Federation.
Tapi di luar itu, Song Bora juga aktif membagikan kegiatannya di kanal Youtube-nya, seperti soal ilmu bahasa Arab dan agama Islam, serta tentang kegiatan-kegiatan masyarakat muslim di Korea Selatan.
Kang Nayeon
Page 4 of 5
5f487f69d8cad-daud-kim-ayana-moon-yongsworld_663_372.jpg

Kang Nayeon juga salah satu wanita muslim berpengaruh yang ada di Korea Selatan. Tampak dari Instagramnya, Nayeon aktif dalam kegiatan-kegiatan Islam bahkan sampai ke Thailand. Tidak hanya itu, Kim Nayeon juga memiliki usaha pribadi berupa bisnis makanan halal seperti kedai yang diberinama Manis Kitchen.
Tempat makan ini sudah sangat populer di kalangan para turis, terutama turis Muslim yang bingung mencari makanan halal di Korea Selatan. Tak hanya menginspirasi, tapi Kang Nayeon juga ikut membantu para wisatawan Muslim dengan menyediakan makanan halal.
Yongsworld
Selebgram Korea Selatan selanjutnya yang juga menjadi mualaf adalah Yongswold. Pemilik nama asli Lee Seong Yong ini terbilang baru dalam memeluk agama Islam karena dia mengucap dua kalimat syahadat sekitar Januari 2020. Meski kurang terkenal di Indonesia, tapi Yongsworld sudah sangat terkenal di daerah Timur Tengah seperti Arab Saudi.
Page 5 of 5
5f487f69d8cad-daud-kim-ayana-moon-yongsworld_663_372.jpg

Dia memang sangat tertarik dengan kebudayaan di negara-negara Arab. Hal itu lah yang akhirnya membuat Yongsworld memutuskan menjadi Muslim. Tidak lama setelah memutuskan pindah agama, Yongsworld mendapat kesempatan untuk melakukan ibadah umroh. Perjalanan ini kemudian dibagikannya lewat channelYouTube miliknya.
Daud Kim
Foto : Instagram/@jaehan9192
Daud Kim memutuskan menjadi seorang mualaf pada 25 September 2019. Awalnya Daud merupakan seorang penyanyi dan juga musisi yang cukup terkenal di Korea Selatan. Dia mulai dikenal di Indonesia setelah meng-cover lagu berjudul Cukup Tahu milik Rizky Febian dengan mengubahnya menjadi bahasa Korea.
Tapi kini Daud Kim tersandung tuduhan pelecehan seksual. Seorang wanita bule membuat video TikTok yang menceritakan tindak percobaan pemerkosaan yang dilakukan Daud padanya. Daud Kim pun memberikan pernyataan kalau insiden itu terjadi Juni tahun lalu, sebelum dia memutuskan menjadi seorang Muslim. Daud pun merasa bersalah dan mengaku bertaubat setelah kejadian tersebut.
Baca juga: Coba Perkosa Wanita, Agama YouTuber Muslim Daud Kim Disorot
 
Sponsored Post
Top
Log in Register