Yang berkehendak Mengenal Diri dan ingin mencari Guru Pembimbing

Recommended Brokers


Latest Threads

fyreeze

Active+ Member
Joined
Feb 26, 2007
Messages
2,527
Reaction score
43
Points
48
Salam,

من عرف نفسه فقد عرف ربه

“Barang siapa yang mengenal dirinya, maka dia akan mengenal Tuhannya.”


Fikir fikirkanlah.

Sekian.
 
Sponsored Post

tokey99

Active+ Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
4,502
Reaction score
843
Points
113
Ada tak sebarang petua atau panduan untuk mereka yang baru nak mula mengenal dan mencari guru pembimbing/murshid?

Macam mana kita nak tahu dan yakin yang guru yang kita pilih tu betul-betul di jalan yang betul?

Salah pilih guru habis kita.
Lihat pada bab ilmu tauhid dia berpandukan ilmu tauhid Abu Hassan asyaari atau al mauturidi..lihat pada bab feqhnya pada 4 mazhab feqh iaitu salah satu drnya..
Dan lihat bab tasaufnya..sealiran ilmu junaid Al-Baghdadi,abdulqadir aljailani,atau ilmu ulama2 Melayu yg sah lagi sahih jalannya
 
Sponsored Post

msapar

Fun Poster
Joined
Sep 25, 2008
Messages
846
Reaction score
19
Points
0
[ame="https://www.youtube.com/watch?v=Y6aEsv2r-tc"]https://www.youtube.com/watch?v=Y6aEsv2r-tc[/ame]
 
Sponsored Post
Sponsored Post

thetu5

Active Member
Joined
Nov 25, 2007
Messages
1,632
Reaction score
28
Points
48
Location
segamat/johor-u.k/silver >"1malaysia"<
Ada tak sebarang petua atau panduan untuk mereka yang baru nak mula mengenal dan mencari guru pembimbing/murshid?

Macam mana kita nak tahu dan yakin yang guru yang kita pilih tu betul-betul di jalan yang betul?

Salah pilih guru habis kita.
cari quran yg tepat maknanya

banyk sekarang quran pon dah lari maksud..

tengok bismillah ar rahman ar rahim

klu mkna selain dengan nama allah yang maha pengasih dan penyayang ni xde cri quran lain

ni paling mudah nk kenal

nnt Allah akn hntrkan seseorang..jgn risau..pertemaumuan tu Allah dh aturkan..

kisah ni Allah dah ceritakan dalam surah al-kahfi nabi musa bertmu nabi khidir
 
Sponsored Post

tokey99

Active+ Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
4,502
Reaction score
843
Points
113
cari quran yg tepat maknanya

banyk sekarang quran pon dah lari maksud..

tengok bismillah ar rahman ar rahim

klu mkna selain dengan nama allah yang maha pengasih dan penyayang ni xde cri quran lain

ni paling mudah nk kenal

nnt Allah akn hntrkan seseorang..jgn risau..pertemaumuan tu Allah dh aturkan..

kisah ni Allah dah ceritakan dalam surah al-kahfi nabi musa bertmu nabi khidir
Allah nk hantar siapa..?kisah nabi Musa tu..dia yg kene pergi ke suatu tempat yg dijanjikan tu..
 
Sponsored Post

tokey99

Active+ Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
4,502
Reaction score
843
Points
113
Apakah tauhid itu? Ilmu tauhid wujud selepas kewafatan Nabi Muhammad. Ilmu Tauhid hanya berkisaakan kepada kefahaman.

Islam yg sebenar? Kennalah masuk Islam dulu.. Bila sebut masuk, ia ada tempat yg perlu dimasuki dan ada benda yg perlu dimasukkan..
Salah faham ni..ilmu tauhid tu tauhid dah la..cuma dikitabkan je selepas nabi..ilmu tauhid ni nk cerita kesempurnaan Allah taala..agar kita tidak duduk dlm syirik..
Bermula tauhid brulah islam..tp skrg ni..Islam dulu pun kene bertauhid..iaitu sifat no 1 dlm sifat 20 tu..iaitu Wujud..jika takde yg tu keyakinan Allah wujud..barulah jadi burung kakak tua..
Menerima syahdah melalui org yg sah lagi sahih..naik la sikit drjt tu..spt org yg bersunat dgn budak2 yg xbersunat..taraf lain dah..huhu..kiasan je nk bg faham..
Memang hal syahadah ni besar..tp malas nk explain bab ni..sebab bab ni fitnah besar..bg org yg tak biasa dgr..dirahsiakan kepada awam..kerana jika menentang dia..spt dia menentang agama Islam yg dia anuti tu..
Jadi jgn perlekeh dulu..dgr secara diam..penjelasan2 yg manusia itu nk sampaikan..jika rase ada kemusykilan..insyaAllah saya akan jawab..
 
Last edited:
Sponsored Post

fyreeze

Active+ Member
Joined
Feb 26, 2007
Messages
2,527
Reaction score
43
Points
48
Thread ini bertujuan utk memberi peluang kpd yg berkehendak untuk mencari ilmu mengenal Diri dan Allah dengan bimbingan guru pembimbing. Ingat, untuk kpd yg berkehendak shj.
 

fyreeze

Active+ Member
Joined
Feb 26, 2007
Messages
2,527
Reaction score
43
Points
48
Allahu

Belajar agama belajar apapun sampai bila pun tak habis
X jumpa jalan, maka tersangkutlah dgn pebagai ilmu yg seperti tiada kesudahanya. Islam itu mudah. Mencari ilmu utk sampai kedestinasi yg sebenar, itulah kaedahnya.
 

matabulat

Active+ Member
Joined
Oct 18, 2016
Messages
2,553
Reaction score
640
Points
113
siapa guru yg mahu jd pembimbing tu bro?
 

fyreeze

Active+ Member
Joined
Feb 26, 2007
Messages
2,527
Reaction score
43
Points
48
Tips 1, utk mencari guru pembimbing yg mursyid mestilah ada bukti bahawa ada anak murid yg telah berjaya.
 

fyreeze

Active+ Member
Joined
Feb 26, 2007
Messages
2,527
Reaction score
43
Points
48
Guru pembimbing akan membimbing sehingga kpd yg dibimbing hingga benar2 selamat. Menemui Jalan Kebenaran. Menemui semua rukun Iman. Menemui semua rukun Islam. Bukan sekadar hafalan semata2.
 

papabaik

Active+ Member
Joined
Feb 21, 2012
Messages
4,426
Reaction score
146
Points
0
Guru pembimbing akan membimbing sehingga kpd yg dibimbing hingga benar2 selamat. Menemui Jalan Kebenaran. Menemui semua rukun Iman. Menemui semua rukun Islam. Bukan sekadar hafalan semata2.
Boleh bagi jaminan sorga la ni? Wow saya mesti pilih :D
 

cre8tive

Legendary Member
Joined
Oct 14, 2008
Messages
17,125
Reaction score
599
Points
0
Kiranya guru ni dah kenal diri dia, dah kenal Allah, dah kenal muhammad?
Guru ni berguru dgn siapa?
Amboi banyak tanya plak.:p
 
Sponsored Post
Top
Log in Register