WT Share: Adab ke tandas. Lagi? lagi? Sama-sama kita cuba amalkan...

CG Sponsors




ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
بسم الله الرحمن الرحيم


Sahabat, jom kita teruskan perbincangn kita tentang adab-adab ke tandas untuk sama-sama kita cuba untuk amalkan, insya Allah... :)

Moga ALLAH berkati kehidupan kita seharian. amiiiinn... :)



Ok lah, ni saya listkan dulu antara adab-adab ke tandas:

1) menutup kepala

2) baca doa masuk tandas:



3) masuk kaki kiri

4) semasa duduk membuang tidak mengadap kiblat atau membelakangkannya

5) tidak bercakap-cakap malah tidak bernyanyi ketika kita di dalam tandas

6) "istibrak" iaitu berdehem ketika sudah hampir selesai membuang. :)

7) keluar kaki kanan

8) baca doa keluar tandas:





[update]

Bukan badan pusing ke kiri sikit...camna nak buang kalau camtu rasa tak selesa...tapi dudukkan punggug kiri di atas tumit kiri...itu baru sunnah nye....:D


So kepada yang nak tambah silakan ye. kepada yang nak bertanya takde masalah, silakan jugak. kita sama-sama bincang kat sini. Kalau tau kita share, kalau tak tau kita sama-sama rujuk ustaz :)

sahabat, andai saya salah tolong tegur saya ye sahabat... :)


Aku Hanya Insan Biasa




[update]


Seelok2nye kencinglah secara duduk, tapi dibolehkan berdiri atas sebab2 tertentu (contohnye kalau ada penyakit atau tandas awam yg kite pegi tu kotornye melampau2 untuk kite duduk, so bole la berdiri).

Selain tu bile kencing tak kira la berdiri atau duduk, rembesan air kencing tu berada di merata2, kadang2 ada di mangkuk tandas, celah2 bibir tandas duduk dan sebagainya, di kawasan ni kalau kita flush pun tak guna sebab air flush tak kena kawasan ni, so pastikan percikan air kencing ni disucikan sebersih-bersihnye.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: WnB
Sponsored Post

Any1

Fun Poster
Joined
Jul 17, 2008
Messages
779
Reaction score
0
Points
10
aku mmg slalu msuk tnds bce doa tu..tp doa klur tnds xbce x ingt...
 

gadis_kampung

Freshie
Joined
Dec 19, 2008
Messages
32
Reaction score
0
Points
6
ni lagu satu... kalo buang ayaq besar pusing badan ke kiri sikit.. memudahkan proses pembuangan kite :D, cara ni pon dituntut dlm islam :)cgrock
 

AceGlobal13

Active Member
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
ni lagu satu... kalo buang ayaq besar pusing badan ke kiri sikit.. memudahkan proses pembuangan kite :D, cara ni pon dituntut dlm islam :)cgrock
Bukan badan pusing ke kiri sikit...camna nak buang kalau camtu rasa tak selesa...tapi dudukkan punggug kiri di atas tumit kiri...itu baru sunnah nye....:D
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
Bukan badan pusing ke kiri sikit...camna nak buang kalau camtu rasa tak selesa...tapi dudukkan punggug kiri di atas tumit kiri...itu baru sunnah nye....:D
ha baru saya nak tanya pasal ni :)cgrock

owh.... kiranya beratkan duduk ke kiri la ye? :)

jazakallah ya akhi :)
 

ejus

Active+ Member
Joined
Jun 25, 2007
Messages
2,536
Reaction score
0
Points
20
info yg bagus nie..terima kasih tuan tanah.
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
owh ya, saya nasihatkan diri saya terutamanya kalau nak buang air kecil tu toksah la berdiri ye :)
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
siapa tau lagi jom kita bincang sama-sama :)

:)cgrock
 
Sponsored Post
Top
Log in Register