Wasiat Nabi....Satu Tinjauan Yang Luas...

CG Sponsors




AceGlobal13

Active Member
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
Bismihi Ta`ala...

Sebuah hadits yang sangat masyhur dan shahih: Sabda Rasulullah s.a.w:

اُوصِيكُم بِتَقوَى اللهِ – عزَّ وَجَلَّ – وَالسَّمعِ وَالطَّاعَةِ وَاِنْ تَأَمَّرَ عَلَيْكُم عَبْد, فَاِنَّهُ مَن يَعِشْ مِنكُم فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا, فَعَلَيكُم بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ الْمَهْدِييّن عَضُّوا عَلَيهَا بِالنَّواجِذ, وَاِيَّاكُم وَمُحدَثَاتِ الاُمُور فاِنَّ كلَّ بِدعَةٍ ضَلاَلَةٍ


"Aku wasiatkan kepada kamu agar bertaqwa kepada Allah dan dengar serta taat meskipun kamu dipimpin oleh seorang hamba. Sesungguhnya barangsiapa diantara kamu yang hidup (sesudah pemergianku) ia akan melihat banyak perselisihan yang berlaku. Maka (ketika itu) pastikan kamu berpegang teguh kepada sunnahku dan sunnah para Khulafa` ar-Rasyidin. Gigitlah ia dengan gerahammu (berpegang teguhlah kepadanya). Berhati-hatilah dengan perkara-perkara baru (dalam syariat Islam) kerana sesungguhnya setiap bid`ah itu adalah kesesatan"​

Berdasarkan hadits ini maka jelaslah bahawa perkara yang dapat memelihara umat Islam dari menjadi sesat ada tiga cabang iaitu:

1.Al-Quran.
2.As-Sunnah Nabi s.a.w
3.As-Sunnah Para Khulafa` ar-Rasyidin.

Persoalan:

Siapakah yang layak menjelaskan al-Quran?


Apakah as-Sunnah benar2 mampu menjadi benteng aqidah kita?

Siapakah pula khalifah ar-rasyidin?

Jom kita bincang2...minta siapa nak tambah lauk...silalah ye...
 
Last edited:
Sponsored Post

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
huhuhu... sekali baca je banyakkkkkkk mende nak tanya.... takpe.. pelan-pelan kayuh... sat ye bro. nak baca lagi dan lagi :D
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
Bismihi Ta`ala...

Sebuah hadits yang sangat masyhur dan shahih: Sabda Rasulullah s.a.w:

اُوصِيكُم بِتَقوَى اللهِ – عزَّ وَجَلَّ – وَالسَّمعِ وَالطَّاعَةِ وَاِنْ تَأَمَّرَ عَلَيْكُم عَبْد, فَاِنَّهُ مَن يَعِشْ مِنكُم فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا, فَعَلَيكُم بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ الْمَهْدِييّن عَضُّوا عَلَيهَا بِالنَّواجِذ, وَاِيَّاكُم وَمُحدَثَاتِ الاُمُور فاِنَّ كلَّ بِدعَةٍ ضَلاَلَةٍ


"Aku wasiatkan kepada kamu agar bertaqwa kepada Allah dan dengar serta taat meskipun kamu dipimpin oleh seorang hamba. Sesungguhnya barangsiapa diantara kamu yang hidup (sesudah pemergianku) ia akan melihat banyak perselisihan yang berlaku. Maka (ketika itu) pastikan kamu berpegang teguh kepada sunnahku dan sunnah para Khulafa` ar-Rasyidin. Gigitlah ia dengan gerahammu (berpegang teguhlah kepadanya). Berhati-hatilah dengan perkara-perkara baru (dalam syariat Islam) kerana sesungguhnya setiap bid`ah itu adalah kesesatan"​

Berdasarkan hadits ini maka jelaslah bahawa perkara yang dapat memelihara umat Islam dari menjadi sesat ada tiga cabang iaitu:

1.Al-Quran.
2.As-Sunnah Nabi s.a.w
3.As-Sunnah Para Khulafa` ar-Rasyidin.

Persoalan:

Siapakah yang layak menjelaskan al-Quran?


Apakah as-Sunnah benar2 mampu menjadi benteng aqidah kita?

Siapakah pula khalifah ar-rasyidin?

Jom kita bincang2...minta siapa nak tambah lauk...silalah ye...


Er.. saya tak nak tambah lauk. tapi nak tambah pinggah untuk tadah lauk pauk. boleh ke gitu? :D


Tajuk diberi: Wasiat Nabi....Elakkan Bid`ah!!

Usul yang ingin ketengahkan ialah tentang keadaan zaman sekarang tentang pemahaman bida'ah itu sendiri.

Er... hm... sebagai contoh. Eh, Rasulullah dulu tak buat, korang buat nape? BIDA'AH !!!

Maaf sahabat... tak tau guane kawe nak jelaskan... tak faham tolong tanya ye :) jangan la kerana saya tulis pastu anda salah faham dan tak tanya saya pulak :D

Aku Hanya Insan Biasa...
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
asalkan tak bersalahan dengan perkara usul, maka sesuatu yang baru itu kekal hukum HARUS..
 

AceGlobal13

Active Member
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
Berdasarkan hadits tersebut...nyata Nabi memberi peringatan kepada umat Islam agar mengelakkan dari melakukan bid`ah. Bid`ah akan berleluasa setelah pemergian baginda s.a.w dan cara untuk mengelakkan diri dari terjerumus ke lembah kesesatan bid`ah maka baginda sarankan agar berpegang teguh kepada sunnahnya, kemudian diikuti dengan sunnah para khailfah ar-rasyidin.

Persoalannya di sini:

Siapakah Para khalifah ar-rasyidin yang disarankan Nabi agar berpegang teguh kepada sunnah-sunnah mereka?
 

AceGlobal13

Active Member
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
asalkan tak bersalahan dengan perkara usul, maka sesuatu yang baru itu kekal hukum HARUS..
Ya betul...benarlah kaedah ini.

Poin utama saya membuka thread ini bukan hanya menumpukan pengertian Bid`ah semata-mata. Bahkan kita seharusnya perlu tahu siapakah gerangan para khalifah ar-rasyidin yang dapat menyelamatkan kita dari bid`ah tersebut sekaligus "Sunnah" mereka menjadi pedoman selepas "Sunnah" Nabi s.a.w?
 

AceGlobal13

Active Member
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
Keterangan lagi:

Sebuah hadits yang sangat masyhur dan shahih: Sabda Rasulullah s.a.w:

اُوصِيكُم بِتَقوَى اللهِ – عزَّ وَجَلَّ – وَالسَّمعِ وَالطَّاعَةِ وَاِنْ تَأَمَّرَ عَلَيْكُم عَبْد, فَاِنَّهُ مَن يَعِشْ مِنكُم فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا, فَعَلَيكُم بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ الْمَهْدِييّن عَضُّوا عَلَيهَا بِالنَّواجِذ, وَاِيَّاكُم وَمُحدَثَاتِ الاُمُور فاِنَّ كلَّ بِدعَةٍ ضَلاَلَةٍ

"Aku wasiatkan kepada kamu agar bertaqwa kepada Allah dan dengar serta taat meskipun kamu dipimpin oleh seorang hamba. Sesungguhnya barangsiapa diantara kamu yang hidup (sesudah pemergianku) ia akan melihat banyak perselisihan yang berlaku. Maka (ketika itu) pastikan kamu berpegang teguh kepada sunnahku dan sunnah para Khulafa` ar-Rasyidin. Gigitlah ia dengan gerahammu (berpegang teguhlah kepadanya). Berhati-hatilah dengan perkara-perkara baru (dalam syariat Islam) kerana sesungguhnya setiap bid`ah itu adalah kesesatan"

Mari kita perhatikan hadits ini dengan lebih tajam dan teliti...terdapat isi penting seperti berikut:

(1) Nabi minta kita Bertaqwa.
(2) Kemudian diikuti taat kepada pemimpin
(3) Kemudian akan berlaku perselisihan (khilaf)
(4) Kemudian berpegang teguh kepada sunnah Nabi dan sunnah khalifah ar-rasyidin
(5) Kemudian hati-hati dengan bid`ah kerana ia adalah sesat.

Sekarang kita terbalikkan....

(5) Bid`ah sudah banyak berlaku..kerana apa..
(4) Kerana umat islam tak mahu berpegang teguh kepada sunnah Nabi dan sunnah khalifah rasyidin.
(3) Kerana itulah..berlakunya khilfah yang teruk di akhir2 zaman ini
(2) kenapa berlaku khlifah sebab umat islam tak taat pada pimpinan
(1) kenapa mereka tak taat pada pimpinan...sebab taqwa sudah tiada..

Nampak tak keunikan hadits ini...:)

Jadi persoalan pokok...siapakah para khalifah ar-rasyidin yang dimaksudkan di situ...

Perkara ini penting sebab dengan kita mengenali para khalifah rasyidin tersebut maka barulah jelas untuk kita mengikut dan berpegang teguh kepada Sunnah-Sunnah mereka.

Ini bukan perkara main2...sebab jika tak kenal akan para khalifah rasyidin yang Nabi maksudkan maka kita takkan mampu membezakan bid`ah kelak...kerana para khalifah pun kita tak kenal apakan lagi sunnah-sunnah mereka...
 

insyi©

CG Top Poster Club
Joined
Mar 1, 2008
Messages
28,101
Reaction score
177
Points
123




Jadi persoalan pokok...siapakah para khalifah ar-rasyidin yang dimaksudkan di situ...

Perkara ini penting sebab dengan kita mengenali para khalifah rasyidin tersebut maka barulah jelas untuk kita mengikut dan berpegang teguh kepada Sunnah-Sunnah mereka.

Ini bukan perkara main2...sebab jika tak kenal akan para khalifah rasyidin yang Nabi maksudkan maka kita takkan mampu membezakan bid`ah kelak...kerana para khalifah pun kita tak kenal apakan lagi sunnah-sunnah mereka...
knp tak jadikan yg bold itu sbg tajuk thread jer dulu?
 

syaqiq2312

Active+ Member
Joined
Jan 24, 2007
Messages
2,701
Reaction score
58
Points
35
isu bidaah tu satu perkara yang ditambah2 dalam ibadah. Bidaah tu sendiri apa maknanya? Adakah bidaah semua ditolak? Kenapa pula bidaah nie dlm bab ibadah jer? Nape tak dalam bab2 sosial ker. Kadang2 tuu benda2 yang nyata haram tuu, tak nak lak bising2 bidaaah masuk neraka, bab bidaah nie jua lah jadi isu. Korang nie cam dah tak da isu jer. Pasti ker org yang buat bidaah tu masuk neraka? Neraka ke berapa? Pasti ker org tu sesat? Entah2 org yang cakap2 bidaah2 nie yang sesat dan pasti neraka:)):)):))
 

AceGlobal13

Active Member
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
knp tak jadikan yg bold itu sbg tajuk thread jer dulu?
Idea yang bernas...Tq.:)

Mungkin saya mahu perkembangkan lagi persoalan hingga ke tahap yang lebih besar (mengikut kemampuan saya dan rakan2):">

Apa2pun terima kasih atas idea tersebut..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register