Wanita yang berpendidikan lagi tinggi dari lelaki (topik kahwin)

CG Sponsors




gmxemail

Fun Poster
Joined
May 29, 2018
Messages
474
Reaction score
31
Points
20
Saya ada ingat dulu seorang senior (perempuan) cakap kat saya, laki kena berpendidikan lagi tinggi dari bini dia; kalau tak nanti bini dia tak hormat laki dia ...

Mungkin apa yang dikatakan oleh senior ni sesuatu yang generalise atau stereotypical, tetapi pada pandangan warga CG, ada kebenaran kah dari pandangan senior ni? Ada pengalaman pasal topik ni?
 
Sponsored Post

ViperX

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,259
Reaction score
479
Points
41
Saya ada ingat dulu seorang senior (perempuan) cakap kat saya, laki kena berpendidikan lagi tinggi dari bini dia; kalau tak nanti bini dia tak hormat laki dia ...

Mungkin apa yang dikatakan oleh senior ni sesuatu yang generalise atau stereotypical, tetapi pada pandangan warga CG, ada kebenaran kah dari pandangan senior ni? Ada pengalaman pasal topik ni?
wanita yg berpendidikan tinggi dan yang telah bergelar isteri, kenalah menghormati suami walaupun suami tidak berpendidikan tinggi sperti si isteri.

apabila seseorang wanita berfikiran seperti sebegini "laki kena berpendidikan lagi tinggi dari bini dia, kalau tak nanti bini dia tak hormat laki dia.", maksudnya dia tidak memahami konteks perkahwinan itu macam mana.

sy perlu membantah pendapat senior awak itu kerana dalam perkahwinan terutamanya yang Islam, si isteri kena menghormati si suami kerana si suami adalah pemimpin dan pembimbing keluarga di dunia dan ke akhirat nnti walaupun si suami tu pendidikannya tidak setinggi seperti isterinya sendiri. Menghormati yang sy maksudkan ialah tidak memperlekehkan dan merendah2kan martabat si suami hanya kerana taraf pendidikan.

Masalah pemikiran sebegini sebenarnya telah menjadi kebiasaan dan racun kepada kaum wanita sehingga menjadikan taraf pendidikan dan kekayaan sebagai ukuran untuk menghormati suami.

Oleh yang demikian, kepada kaum² wanita di luar sana, tidak salah untuk berpendidikan tinggi daripada suami, namun begitu, jangan terbawa² sampaikan taraf pendidikan itu sebagai satu ukuran untuk menghormati suami anda.
 
Last edited:

marvelous

Legendary Member
Joined
Aug 21, 2006
Messages
17,048
Reaction score
2,955
Points
201
wanita yg berpendidikan tinggi dan yang telah bergelar isteri, kenalah menghormati suami walaupun suami tidak berpendidikan tinggi sperti si isteri.

apabila seseorang wanita berfikiran seperti sebegini "laki kena berpendidikan lagi tinggi dari bini dia, kalau tak nanti bini dia tak hormat laki dia.", maksudnya dia tidak memahami konteks perkahwinan itu macam mana.

sy perlu membantah pendapat senior awak itu kerana dalam perkahwinan terutamanya yang Islam, si isteri kena menghormati si suami kerana si suami adalah pemimpin dan pembimbing keluarga di dunia dan ke akhirat nnti walaupun si suami tu pendidikannya tidak setinggi seperti isterinya sendiri. Menghormati yang sy maksudkan ialah tidak memperlekehkan dan merendah2kan martabat si suami hanya kerana taraf pendidikan.

Masalah pemikiran sebegini sebenarnya telah menjadi kebiasaan dan racun kepada kaum wanita sehingga menjadikan taraf pendidikan dan kekayaan sebagai ukuran untuk menghormati suami.

Oleh yang demikian, kepada kaum² wanita di luar sana, tidak salah untuk berpendidikan tinggi daripada suami, namun begitu, jangan terbawa² sampaikan taraf pendidikan itu sebagai satu ukuran untuk menghormati suami anda.
ini lah sepatutnya isteri2 kena amalkan...

namun realiti sekarang tidak...

majoriti isteri yang mempunyai kelayakan tinggi dan kedudukan tinggi berpotensi untuk bawa kedudukan dan jawatannya masuk dalam rumah tangga...

jika di office dia biasa mengarah pekerja nya...

di rumah di bawa attitude yang sama.....

susah nak cari perempuan zaman sekarang yang bila di rumah...dia jadi hamba kepada suami nya...tetapi di tempat kerja dia lah bos...:):):)
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,368
Reaction score
1,583
Points
596
Kalau akademik tak tinggi tapi ilmu biz tinggi jadi kaya raya camna

Ada orang ilmu akademik tak tinggi

Ilmu bisnes tinggi

Camne tue
 

marvelous

Legendary Member
Joined
Aug 21, 2006
Messages
17,048
Reaction score
2,955
Points
201
Kalau akademik tak tinggi tapi ilmu biz tinggi jadi kaya raya camna

Ada orang ilmu akademik tak tinggi

Ilmu bisnes tinggi

Camne tue
sama je...kalo perempuan tu kaya...

dia tetap x ada apa2 pun bila depan suami nya....:)
 

meowfx

Fun Poster
Joined
Jan 5, 2011
Messages
754
Reaction score
5
Points
15
kalau dpt isteri tahap PMR pun suami kena jadi macai kat umah, baik cari isteri yang ada PHD, kalau jadi macai pun kira berbaloi2
 

ikhmal_ok

Super Active Member
Joined
Aug 15, 2009
Messages
8,894
Reaction score
180
Points
73
Tak tepat, kalau ada kesesuaian, mat saleh panggi "chemistry" pangkat dan pendidikan tak jadi masaalah. Yang penting suami tu kena jadi suami yg tegas, bukannya ikut cakap bini.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register