Wanita..sanggup bermadu?

CG Sponsors




aqua84

Active+ Member
Joined
Jun 27, 2008
Messages
2,942
Reaction score
82
Points
30
"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tegas dan yakin.
Tiba-tiba mata Fatimah merah, air mata mula bergelinang di kelopak
bawah.
"Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan
hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!" pekik Fatimah dengan
suara tersekat-sekat.

Mata Fikri liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang
memandang perlakuan dia dan Fatimah. Bukan takutkan pandangan
manusia, tetapi lagak Fatimah langsung tidak selari dengan
penampilannya.

"Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-
rupanya… Fatimah mula sebak.
"Tak. Maksud saya…"
"Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!" potong Fatimah dengan
kasar.
"Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup
melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?"
suaraFatimah semakin tinggi, setinggi egonya.

Fikri diam seribu bahasa. Dia sudah tahu `Fatimah' di sebalik
Fatimah yang dia kenal selama ini.
Fatimah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung
labuhnya berwarna kuning. Dalam hatinya, Fikri seolah-olah
menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu.
Fikri muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya.
Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya.

"Ada hikmah," bisik hati kecil Fikri, sekecil pandangannya terhadap
Fatimah.
Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah
menyibukkan jadual Fikri sebagai seorang muslim yang beramal dengan
apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi
tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak
berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah
jalannya. Jalan yangmembawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang
tenang serta bahagia di hari kelak.

Keyakinan serta keaktifan Fikri berdakwah sedikit sebanyak memenangi
hati gadis-gadis dalam jemaahnya. Malah, Fikri dilihat sebagai calon
suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan
agamayang dianutinya sejak sekian lama. Sudah terlalu ramai muslimah
yang menaruh hati padanya, namun, Fatimah terlebih dahulu rapat dan
memenangi hati Fikri. Bagi Fatimah, Fikri seperti pelengkap kepada
dirinya. Namun, hanya sehingga saat Fikri melamarnya menjadi isteri
kedua.

Fikri masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan
Fatimah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik
denganFatimah, namun sikap Fatimah yang keras dan kurang memahami
erti dakwah membantutkan usaha Fikri tersebut. Bagi Fatimah, Fikri
tak ubah sepertilelaki lain.

Gerak kerja dakwah Fikri berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu
kehilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat.
Malamnyasibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya.
Fikri semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan
berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung
sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran
pendakwah lain yang semudanya. Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui
lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi
menguji Fikri – sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi
dakwah Fikri.

Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Fikri
dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah.
Fikrisekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi
sayap kiriperjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri
pertamanya sudah pasti membawa Fikri menemui Tuhannya, namun,
Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fatimah atau
tidak?

Fikri bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak. Dia
meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut. Setelah
merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya,
Fikri berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya. Dengan
tegas dan yakin, sekali lagi Fikri mengulangi soalan yang pernah
ditanya kepada Fatimah.

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tanpa segan silu.
"Sudi," jawab Nusaibah ringkas.
"Er, betul ke ni?" tergagap Fikri menerima jawapan Nusaibah yang
tenang dan yakin.

Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut
mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan
oleh Fikri.

"Kenapa saya?" tanya Fikri ingin tahu.
"Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak," jawab Nusaibah yakin
tetapi sedikit malu.
"Baiklah," jawab Fikri tersenyum.

Akhirnya, Fikri dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam
gerak kerja dakwahnya selama ini. Setelah seminggu mendirikan
rumahtangga bersama Nusaibah, Fikri terasa dakwahnya semakin laju.
Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah,
Nusaibah sangat membantu gerak kerja Fikri semampu mungkin. Setiap
kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Fikri membawaNusaibah untuk
membantu kerja dakwah seadanya.
Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar
berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat. Namun, inilah yang dia
yakini sebelum berkahwin dengan Fikri. Membantu suami melancarkan
gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula
yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.

"Abang, saya nak tanya boleh?" sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu
dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.
"Ye sayang?" jawab Fikri sambil memandu.
"Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang,"luah
Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.
"Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa," Fikri menoleh sedikit ke
arah Nusaibah, sambil tersenyum.
"Yeke? Dia datang program tu rupanya," jawab Nusaibah riang.

Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Fikri
dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri
keranausahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding
dengan isteri pertama Fikri yang banyak membantu selama ini. Tidak
hairanlah Fikri aktif dalam dakwah sebelum ini.

"Kita dah sampai," Fikri membuka pintu keretanya sambil memegang beg
berisi fail di tangannya. Fikri berdiri, mengadap ke arah sebuah
khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri
di sebelah kiri kereta.

"Itu isteri pertama abang," Fikri menuding jari ke arah khemah
tersebut.
"Mana bang?" Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah
jari Fikri.
"Tak nampak pun," Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya.
"Siapa nama isteri pertama abang?" Nusaibah sangat berdebar.
Fikri tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.
"Perjuangan, " jawab Fikri.

SEDARLAH SEMUA… KALIAN AKAN DIMADUKAN!
JIKA DIRIMU BAKAL SEORANG ISTERI…
TERIMALAH KENYATAAN BAHAWA ANDA AKAN DIMADUKAN, BAHKAN ANDA BUKAN
ISTERI PERTAMA YANG BAKAL DIKAHWINI TETAPI ANDA ADALAH BAKAL ISTERI
KEDUA!!! KERANA ISTERI PERTAMA BAGI SUAMIMU IALAH PERJUANGAN ISLAM!!!
PERKAHWINAN INI TELAH LAMA DILANGSUNGKAN… KEHADIRAN DIRIMU ADALAH
UNTUK BERSAMA BERGANDING BAHU MEMPERJUANG KAN ISLAM BUKAN MENJADI
BATU PENGHALANG PERJUANGAN SUAMIMU…
JANGANLAH JADIKAN DIRIMU SEBAGAI PUNCA SERTA MERENDAHKAN HARGA DIRI
MU DENGAN TERJADINYA PERCERAIAN SUAMIMU DENGAN ISTERINYA YANG
PERTAMA IAITU PERJUANGAN ISLAM!

JIKA DIRIMU BAKAL SEORANG SUAMI…
TERIMALAH BAHAWA ANDA BUKANLAH SUAMI YANG PERTAMA YANG BAKAL
DINIKAHINYA ATAU INSAN YANG PERTAMA YANG DICINTAI DAN DISAYANGI OLEH
BAKAL ISTERIMU!!! BAHKAN DIRIMU ADALAH INSAN YANG KEDUA YANG
DICINTAINYA…. KERANA SUAMI YANG PERTAMA BAGINYA IALAH PERJUANGAN
ISLAM DAN MEMARTABATKANNYA… DIA MENCINTAIMU KERANA DIRIMU MENCINTAI
ISLAM DAN MEMPERJUANGKAN ISLAM. JIKA DIRIMU TIDAK SEDEMIKIAN…
SEKELUMIT CINTA PUN TIDAK AKAN LAHIR DALAM SANUBARI ISTERIMU…
BANTULAH ISTERIMU DAN KUATKANLAH DIA UNTUK TERUSKAN PERJUANGAN…


kalo lh dpt suami mcm nih..syukur alhamdulillah...:)cgrock:)cgrock
 
Sponsored Post

AceGlobal13

Active Member
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
Poligami....emmm...sebut je perkataan ni orang pompuan terus.~X( Tapi hakikatnya perkara ni BUKAN FITRAH wanita. Itu fakta. Tidak suka pada poligami bukan fitrah semulajadi wanita. kalau ia fitrah, maka kenapa wanita yang menjadi isteri [email protected]@4 tak kisah dan rela dimadukan?

Masalah disini,ramai wanita merasakan suami adalah hak miliknya, ini silap. Suami bukan milik isteri sebaliknya isteri adalah hak milik suami sebab tu ada hukum Nusyuz yang terikat kepada wanita sahaja. Suami adalah milik masyarakat dan agama.

Semua orang (islam) tahu firman Allah yang menyarankan agar lelaki kahwin lebih,2 @ 3 @ 4, kalau tak mampu adil,maka cukuplah satu. Ini firman Allah.

Point di sini,bagaimana seseorang lelaki nak tau yang dia mampu adil kalau takde penimbangnya? kalau satu mana boleh imbang,tapi kalau 2 atau 3 atau 4 bini barulah si suami tahu mana yang berat dan mana yang ringan. Barulah mereka (kaum suami) boleh menimbang2 untuk berlaku adil.

Tentang kemampuan pulak, perkara ni kaum wanita tak boleh sentuh sebab Allah tak sebut pun soal kemampuan dalam melaksanakan sesebuah perkahwinan poligami di dalam ayatNya.

Ok, kita cerita, mampu dari sudut apa? Tenaga batin? Kalau batin maka ternyata orang lelaki lebih bertahan lama dari wanita. kaum wanita akan mengalami menapous sekitar umurnya 45-50 tahun, tapi orang lelaki tetap benihnya subur sampai umurnya 80 tahun. Ini bukti lelaki lebih bertahan. Kalau dah macam tu, takkan nak biar lelaki ternganga pulak (maaf ye). Hak mereka sebagai suami sudah diabaikan oleh si isteri.

Kalau kemampuan zahir (wangringgit) pulak, perkara ni pun tak boleh dijadikan isu sebab adakah seseorang wanita itu berkahwin dengan seseorang lelaki kerana wang ringgitnya? Bukankah sesebuah perkahwinan diikatkan atas dasar suka sama suka. Takkan setakat tu je, duka sama duka takde? Bukankah segalanya dikongsi bersama...itu kan janji setiap pasangan...takkan bila lelaki berniat nak kahwin lebih terus wanita kata: Awak dah cukup duit ke nak kahwin lagi? Ini soalan yang salah. kahwin tak memakan belanja besar, kalau JB RM22.50 je. Masalah nafkah, lelaki wajib menyara perkara yang asas sahaja seperti beras dan susu, bukan sampai nak siapkan setiap sorang bini satu rumah,satu kereta dan sebagainya.

Tentang adil pulak, biasanya kaum wanita akan mempertikaikan tentang keadilan. Saya bertanya lagi, adil dari sudut apa? kalau wanita kata dari sudut kasih sayang, maka ini juga tak logik. Sebab kasih sayang tak mungkin akan dibelah bagi. Jangan kata suami, isteri sendiri tak mampu beri keadilan dalam kasih sayangnya.

Contoh, sepasang suami isteri yang baru berkahwin, maka kasih sayang antara mereka sama rata. tapi bila dapat anak, si isteri akan lebih sayang anaknya dari suaminya dan sekaligus sayangnya pada suami kurang (tapi tetap ada). kemudian bila dapat anak kedua, dibahagi lagi kasih sayang diantara semua.kini kasih sayang dah terbahagi kepada 4 bahagian. Ini secara kasar. Andaikata, si isiteri lebih sayang anak keduanya berbanding anak pertama maka kasih sayangnya juga tak bersikap adil diantara mereka. dan seterusnya....

Masalah keadilan tak boleh difahami dari satu sudut sahaja. ia sangat luas dan perlu kepada saling faham memahami.

***Sekadar memberi pandangan...:)
 

renking

Fun Poster
Joined
Apr 19, 2007
Messages
368
Reaction score
0
Points
20
tapi pening oooo kawen banyak2...
nak layan sorang pon susah...
 

Mr. Azli

Fun Poster
Joined
Nov 6, 2007
Messages
124
Reaction score
2
Points
15
alaaa....lelaki ni kan...kalau nak crita pasal kawin lebih satu...ikut sunnah nabi la....agama tak larang la...hak suami la...semua ader.....tapi bab solat asar kul 7 mlm, bab bangun solat subuh kul 7.10....tak plak dia nak ikut saranan nabi dan agama....bab kawin jer ikut sunnah nabi...bab solat, amal dan mcm mcm lagi...semua ikut hal sendiri jer.....diri sendiripun tak berapa betul....nak betulkan diri org....
 

asrul07

Active+ Member
Joined
Jul 17, 2008
Messages
3,055
Reaction score
3
Points
25
bertuah nya klau ada pompuan yg manis bermadu..
 

AceGlobal13

Active Member
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
alaaa....lelaki ni kan...kalau nak crita pasal kawin lebih satu...ikut sunnah nabi la....agama tak larang la...hak suami la...semua ader.....tapi bab solat asar kul 7 mlm, bab bangun solat subuh kul 7.10....tak plak dia nak ikut saranan nabi dan agama....bab kawin jer ikut sunnah nabi...bab solat, amal dan mcm mcm lagi...semua ikut hal sendiri jer.....diri sendiripun tak berapa betul....nak betulkan diri org....
emm.....:-? anda ni lelaki ke..? marah betul anda ye...maaf ye bertanya je...:)

Kat thread ni kita bukan nak betulkan sesape pun...cuma fakta saja yang diketengahkan..

Kalau solat tak betul ke apa2 ke...tu semua bersifat peribadi...antara anda dan Tuhan. Kita hanya memberi pendapat sahaja.

dan lagi satu kalaulah anda lelaki,anda tak boleh menolak fakta bahawa lelaki memang suka kepada lebih dari seorang...sebab tulah janji Bidadari hanya untuk sang lelaki sahaja.. Ini Fitrah lelaki..:)
 

rauzan

Active Member
Joined
Sep 24, 2008
Messages
1,258
Reaction score
10
Points
25

ternyata saya mempunyai iman yg lemah (tapi masih ada),
huhuhuhu...
:)cgrock:)cgrock:)cgrock
 

eday84

CG Top Poster Club
Joined
Jan 10, 2009
Messages
27,695
Reaction score
146
Points
128
hurmm.. ilmu nih.. leh debat ngan bini ekekke
 
Sponsored Post
Top
Log in Register