Wanita Muslim Illi Najwa nikahi pemain hoki India ikut tradisi Sikh

CG Sponsors




Sponsored Post

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
31,247
Reaction score
1,536
Points
201

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
75,755
Reaction score
12,037
Points
1,906
kawin kat sana... tak pa tunggu balik malaysia .. status perkahwinan.. status anak dan lain2 akan jadi isu lagi 1tahun...
tu lah tn GamezStar, kawin dengan pasangan warganegara lain, kat negara pasangan tu, register kawin secara sivil, tanpa kira apa agama masing masing
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
75,755
Reaction score
12,037
Points
1,906
Selamba plak couple ni kawin intermarriage ye

takde mana2 ahli politik atau pendakwah nak sekat ke
Nanti dpt anak nama singh mcm mana? :D



Mohamad Razif

9j ·

Dapat tahu si wanita sudah keluarkan kenyataan. Saya pun dah baca pengesahan SUA kepada Menteri berkenaan berkenaan mesej Whatsapp pengakuan maaf yang tular.

Beliau masih Islam, begitu juga pasangannya juga telah memeluk Islam dari tahun lepas. Akad nikah secara syarak telah dijalankan lebih awal pada 16hb. Sijil akan keluar hari Rabu. Kedua-dua pun dah mengaku kejahilan atas isu nikah di gurdwara tu.

Maka, saya kira dari sudut zahirnya kedua-duanya adalah Muslim. Kaedah yang dinyatakan oleh Imam al-Tahawi,
لا نكفر أحدا من أهل القبلة بذنب ما لم يستحله
Kita tidak mengkafirkan walau seorang daripada ahli kiblat (Muslim) dek kerana dosa (yang dilakukan) selagi mana ia tidak menghalalkannya (dosa tersebut).

Begitu juga kata beliau,

وَلَا يَخْرُجُ الْعَبْدُ مِنَ الْإِيمَانِ إِلَّا بِجُحُودِ مَا أَدْخَلَهُ فِيهِ
Seseorang itu tidak terkeluar daripada iman melainkan jika dia mengingkari perkara-perkara yang memasukkannya ke dalam keimanan (pengakuan tauhid dan perkara yang diketahui sebagai asas agama).

Syeikh Dr. Said Fudah dalam al-Sharh al-Kabir 'ala al-Aqidah al-Tahawiyyah ketika mengulas frasa ini menyatakan bahawa perkara yang memasukkan seseorang dalam keimanan ialah membenarkan dalam hati dengan teguh, akur dengan penuh mendalam dan penyerahan hati terhadap apa yang diturunkan Allah dan diwahyukan kepada rasul-Nya. Maka ucapan tauhid adalah merupakan bukti terhadap perkara tersebut.

Berdasarkan pengakuan wanita tersebut yang beliau masih beragama Islam, mengakui kejahilan dan memohon maaf, itu sudah mencukupi untuk menjelaskan yang beliau tidak menolak perkara-perkara yang memasukkannya ke dalam keimanan.

Islam tak mudah-mudah nak keluarkan seseorang daripada agama. Pun begitu, kedua-duanya wajib bertaubat kerana perbuatan sujud itu, apatah lagi pusing keliling “agni” (api suci) adalah dilarang walaupun ia tradisi Punjabi. Ia satu kesalahan akidah yang amat berat.

Harapnya selesai sudah pertelingkahan di facebook isu ni. Dari isu kahwin, sampai masuk bab politik, tiba-tiba Sajat pun dikait, masuk pulak antivaksin. Macam-macam netizen...




8iuTX4LlGZO.png
Pengarang
Mohamad Razif
Paling penting, suaminya mualaf. Kita tak nak dengan kegopohan segelintir netizen terus memurtadkan dia atas perkara yang mungkin dia belum tahu. Apa perasaan dan pandangan dia terhadap Muslim dan Islam?
Maka, jadi tanggungjawab juga kpd si wanita untuk bimbing suami dalam memahami agama. Syukur kepada Allah, tambah lagi seorang Muslim atas asbab wanita tu. Besar tanggungjawab dia utk bimbing. Moga dalam redha dan panduanNya.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
75,755
Reaction score
12,037
Points
1,906

utk makluman tn Luke, ada info terbaru sebagaimana yg berikut dibawah,

Mohamad Razif

9j ·

Dapat tahu si wanita sudah keluarkan kenyataan. Saya pun dah baca pengesahan SUA kepada Menteri berkenaan berkenaan mesej Whatsapp pengakuan maaf yang tular.

Beliau masih Islam, begitu juga pasangannya juga telah memeluk Islam dari tahun lepas. Akad nikah secara syarak telah dijalankan lebih awal pada 16hb. Sijil akan keluar hari Rabu. Kedua-dua pun dah mengaku kejahilan atas isu nikah di gurdwara tu.

Maka, saya kira dari sudut zahirnya kedua-duanya adalah Muslim. Kaedah yang dinyatakan oleh Imam al-Tahawi,
لا نكفر أحدا من أهل القبلة بذنب ما لم يستحله
Kita tidak mengkafirkan walau seorang daripada ahli kiblat (Muslim) dek kerana dosa (yang dilakukan) selagi mana ia tidak menghalalkannya (dosa tersebut).

Begitu juga kata beliau,

وَلَا يَخْرُجُ الْعَبْدُ مِنَ الْإِيمَانِ إِلَّا بِجُحُودِ مَا أَدْخَلَهُ فِيهِ
Seseorang itu tidak terkeluar daripada iman melainkan jika dia mengingkari perkara-perkara yang memasukkannya ke dalam keimanan (pengakuan tauhid dan perkara yang diketahui sebagai asas agama).

Syeikh Dr. Said Fudah dalam al-Sharh al-Kabir 'ala al-Aqidah al-Tahawiyyah ketika mengulas frasa ini menyatakan bahawa perkara yang memasukkan seseorang dalam keimanan ialah membenarkan dalam hati dengan teguh, akur dengan penuh mendalam dan penyerahan hati terhadap apa yang diturunkan Allah dan diwahyukan kepada rasul-Nya. Maka ucapan tauhid adalah merupakan bukti terhadap perkara tersebut.

Berdasarkan pengakuan wanita tersebut yang beliau masih beragama Islam, mengakui kejahilan dan memohon maaf, itu sudah mencukupi untuk menjelaskan yang beliau tidak menolak perkara-perkara yang memasukkannya ke dalam keimanan.

Islam tak mudah-mudah nak keluarkan seseorang daripada agama. Pun begitu, kedua-duanya wajib bertaubat kerana perbuatan sujud itu, apatah lagi pusing keliling “agni” (api suci) adalah dilarang walaupun ia tradisi Punjabi. Ia satu kesalahan akidah yang amat berat.

Harapnya selesai sudah pertelingkahan di facebook isu ni. Dari isu kahwin, sampai masuk bab politik, tiba-tiba Sajat pun dikait, masuk pulak antivaksin. Macam-macam netizen...





Mohamad Razif
Paling penting, suaminya mualaf. Kita tak nak dengan kegopohan segelintir netizen terus memurtadkan dia atas perkara yang mungkin dia belum tahu. Apa perasaan dan pandangan dia terhadap Muslim dan Islam?
Maka, jadi tanggungjawab juga kpd si wanita untuk bimbing suami dalam memahami agama. Syukur kepada Allah, tambah lagi seorang Muslim atas asbab wanita tu. Besar tanggungjawab dia utk bimbing. Moga dalam redha dan panduanNya.
 
Last edited:

cak cibo

Active Member
Joined
Apr 18, 2018
Messages
1,038
Reaction score
492
Points
51
Alhamdullillah.

Walau sedih atas kejahilan depa ni.
Tapi sekurang2nya perbuatan depa ni atas kejahilan dan bukan dengan niat meninggalkan Islam.

Semoga dengan perjalanan masa..mereka akan belajar dan insyaAllah mempertahankan Iman mereka.

Alhamdullillah.

Semoga keturunan mereka dan kita juga dipelihara iman...Aminnn
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
75,755
Reaction score
12,037
Points
1,906
Alhamdullillah.

Walau sedih atas kejahilan depa ni.
Tapi sekurang2nya perbuatan depa ni atas kejahilan dan bukan dengan niat meninggalkan Islam.

Semoga dengan perjalanan masa..mereka akan belajar dan insyaAllah mempertahankan Iman mereka.

Alhamdullillah.

Semoga keturunan mereka dan kita juga dipelihara iman...Aminnn

pakcik, alhamdulillah yg pengantin perempuan masih pertahankan dan menghargai iman, dan pengantin lelaki juga awal awal lagi dah memeluk agama islam sebelum bernikah

cuma kesilapan mereka buat ceremony kawin kat kuil gudwara tu

ya pakcik, semoga keturunan kita dan kita semua terpelihara imannya. Allahumma Amiin



p/s, aduuh pakcik, saya dah berdosa besar sebab berprasangka dan ada sikit percaya yg pengantin perempuan tak jaga imannya. ya Tuhan tolonglah hamba Mu ni, ampunn
saya dah cuai utk cek kesahihan berita terlebih dahulu
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
11,350
Reaction score
1,991
Points
201
Masuk islam tak susah
Mengucap aje
Sapa2 pun bole mengucap
Seminit pun tak sampai
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
75,755
Reaction score
12,037
Points
1,906
Isu status agama wanita itu timbul selepas dia melangsungkan perkahwinan dengan mengikut acara keagamaan selain Islam di kampung halaman suaminya di Punjab, India.
https://www.utusan.com.my/.../isu-status-agama-isteri.../

Isu status agama isteri pemain hoki disiasat
WEB-Toshrin-WhatsApp-Image-2020-11-08-at-6.22.03-PM-1.jpeg

TOSRIN JARVANTHI

  • 20 Disember 2020, 10:48 am


JOHOR BAHRU: Isu status agama melibatkan wanita Malaysia penganut Islam yang melangsungkan perkahwinan dengan seorang pemain hoki asing masih dalam siasatan.

Perkara itu dimaklumkan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam negeri, Tosrin Jarvanthi kepada Utusan Malaysia.

“Masih dalam siasatan,” katanya dengan ringkas di sini hari ini.

Isu status agama wanita itu timbul selepas dia melangsungkan perkahwinan dengan mengikut acara keagamaan selain Islam di kampung halaman suaminya di Punjab, India.
Difahamkan wanita itu berasal dari Johor.

Mengikut laporan sebuah berita wanita berusia 27 tahun itu berjaya mendapatkan permohonan khas daripada kerajaan Malaysia dan Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri India untuk terbang ke New Delhi.
Pemain itu kali pertama bertemu isterinya yang menyaksikan perlawanan ketika dia mengetuai satu kejohahan pada 2012.

Menurut laporan itu lagi, pasangan itu dijadualkan berkahwin pada April lalu, namun terpaksa ditangguhkan kerana penularan Covid-19. – UTUSAN ONLINE


 
Sponsored Post
Top
Log in Register