BTC USD 58,047.1 Gold USD 1,831.42
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Vaksin Coronavirus - Benarkah Kunyit Mampu Merawat Covid-19?

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
26,287
Reaction score
1,988
Points
206
HAMIDIsP
Penulis HAMIDIsP Diterbitkan 3/16/2020

Kunyit sememangnya baik dan telah diakui untuk kesihatan kerana sudah terbukti oleh kajian saintifik yang dijalankan terhadapnya namun, adakah ia boleh digunakan untuk menghalang kemaraan wabak virus novel korona (COVID-19)?

Kunyit Merawat Covid-19
Ini kerana jika tiada usaha yang diteruskan untuk membendung wabak Covid-19 ini, jumlah mereka yang dijangkiti akan terus meningkat bersama dengan jumlah kematian.

Kunyit telah diuar-uarkan di sebuah pusat pengajian di Indonesia sebagai salah satu herba yang boleh melawan jangkitan wabak virus novel korona. Adakah ia benar?

Betul ke kunyit boleh mencegah Covid-19?

Kunyit hidup bukanlah bahan masakan yang asing lagi namun, jika dikaitkan dengan wabak virus Covid-19 yang melanda, jawapannya sama dengan sayur kangkung yang dikatakan boleh mengubati wabak tersebut. Tiada kajian yang menunjukkan bahawa ia berkebolehan untuk berbuat demikian.

Jadi, bagaimana boleh timbulnya ura-ura ini? Berita berkenaan dengan kebolehan kunyit ini tersebar berikutan penyelidikan yang dilakukan oleh pensyarah biologi molekular dan biokimia Chaerul Anwar Nidom di Universiti Airlangga (UNAIR).

Setakat ini, tiada dapatan yang telah dikeluarkan secara rasmi dan menurut Chaerul, persoalan wabak tersebut mungkin tidak akan terjawab memandangkan kajian beliau berlangsung sebelum wabak virus tersebut menular.

Namun begitu, ini tidak bermakna herba tersebut tidak boleh menghalang jangkitan virus Covid-19 daripada berlaku. Terdapat banyak khasiat kunyit hidup yang pernah disahkan oleh kajian-kajian saintifik sebelum ini.

Antaranya adalah, kunyit berupaya untuk menangkis fenomena ribut sitokin yang sering berlaku pada mereka yang dijangkiti oleh virus, suatu keadaan di mana tindak balas sistem pertahanan badan terhadap penceroboh seperti bakteria dan virus berlaku pada paras yang sangat tinggi.

Penghasilan bahan kimia tersebut boleh menyebabkan proses keradangan berlaku di serata tempat dan menghalang tisu dan organ seperti paru-paru berfungsi dengan betul. Perkara ini bukan sahaja boleh menyebabkan simptom yang teruk, malah kematian.

Kebolehan kunyit hidup dalam menghalang perkara ini berlaku telah pun dibuktikan melalui kajian yang dijalankan pada tahun 2014. Dapatan kajian tersebut menunjukkan kunyit boleh menghalang penghasilan sitokin IL-6 dan IL-10 yang menjadi kunci kepada proses keradangan.

Ia juga merupakan bahan yang mempunyai fungsi antiviral yang sangat luas di samping selamat untuk diambil pada dos yang tinggi.

Khasiat kunyit untuk kesihatan manusia

Kunyit mengandungi bahan yang dikenali sebagai kurkumin, yang memberikan warna kuning kepada kunyit dan merupakan komponen bioaktif utama dalam memberikan kesan positif terhadap proses fisiologi di dalam badan.

Kebanyakan herba seperti kunyit hidup, temulawak dan halia yang mengandungi kurkumin tumbuh di rantau Asia Tenggara dan Asia Selatan.

Di negara-negara Eropah, kunyit sering digunakan untuk mewarnai kain dan produk pakaian manakala di Asia pula, kegunaan herba tersebut lebih tertumpu sebagai bahan masakan.

Selain daripada menjadi bahan penting untuk resepi masakan tertentu, kunyit mempunyai kebaikannya yang tersendiri daripada sudut kesihatan.

Kurkumin yang terkandung di dalam kunyit mempunyai keupayaan untuk mencegah pelbagai jenis penyakit termasuklah kanser.

Kebanyakan ahli akademik giat melakukan kajian makanan herba terhadap risiko untuk mendapat kanser. Bukan sahaja kurkumin berkesan dalam merencat pertumbuhan sel kanser, ia juga boleh menghalang pembentukan salur darah baharu yang membekalkan nutrisi kepada sel tumor.

Kajian yang dijalankan di Universiti Illinois, Chicago pada tahun 2011 telah menunjukkan bahawa bahan bioaktif yang terdapat pada kunyit boleh menghalang pertumbuhan kanser kolorektal.

Jika bahan yang mengandungi kurkumin diambil sebanyak 4 gram sehari, kadar penurunan risiko kanser usus besar meningkat kepada 40%. Ia merupakan satu langkah pencegahan yang mudah terutamanya bagi orang Asia memandangkan kunyit sering digunakan dalam masakan.

Kunyit juga berupaya untuk menggalakkan pertumbuhan sel saraf baharu bagi mengelakkan berlakunya masalah degeneratif otak seperti penyakit Alzheimer. Pengambilannya pada kadar saranan boleh mempengaruhi kekuatan memori.

Kunyit boleh menghalang penyebaran Covid-19?

Tiada kajian yang menunjukkan, secara objektifnya, kunyit berupaya untuk menghalang penyebaran virus namun, itu tidak bermakna ia tidak boleh menghalang berlakunya jangkitan terhadap individu yang mengambilnya secara kerap.

Kekuatan sistem pertahanan badan memainkan peranan penting dalam menghalang berlakunya jangkitan. Terdapat banyak herba yang mampu memperkukuhkan fungsi sistem imun individu. Ini termasuklah kayu manis, teh hijau dan kunyit.

Setakat ini, pelbagai jenis kajian telah menunjukkan kurkumin berupaya untuk menghalang berlakunya jangkitan oleh virus hepatitis, virus Zika dan virus influenza namun, pemberian kepada pesakit bagi merawat atau menghalang berlakunya jangkitan tanpa penjelasan saintifik yang kukuh dianggap tidak beretika.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menggalakkan setiap individu untuk mencuci tangan menggunakan air dan sabun sebagai langkah utama bagi membasmi wabak virus novel korona.

Langkah lain yang boleh diambil adalah seperti berikut:
  • Pakai topeng muka sekiranya anda sakit dan perlu keluar ke kawasan awam.
  • Amalkan etika bersin, batuk yang betul.
  • Jangan mengambil makanan eksotik seperti daging ular, kelawar ataupun tenggiling.
  • Jika anda mengalami simptom seperti batuk, selesema dan demam, segeralah berjumpa dengan doktor untuk pengesahan.
Konklusi

Mungkin ada yang beranggapan bahawa kunyit dapat melindungi individu daripada wabak virus novel korona, namun masih tiada lagi bukti saintifik yang menunjukkan ia mampu berbuat sedemikian.

Amalan mencuci tangan secara kerap masih lagi menjadi saranan utama badan kesihatan global bagi mencegah penyebaran wabak virus novel korona.

Semoga memberi manfaat.


Sumber artikel: http://www.sentiasapanas.com/2020/03/kunyit-mampu-merawat-covid-19.html#ixzz6H0FT75Kj
 
Sponsored Post

fms

CG Top Poster Club
Joined
Feb 10, 2007
Messages
20,785
Reaction score
408
Points
141
untung laa 'kunyit' buat xde masalah dgn COVID-19..
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
14,098
Reaction score
2,237
Points
201
Coronak risk
> org gemuk, diabetes & hypertension > Usa
> org tua > italy


> org agama > korea (church), malaysia (tabligh)
Etc



Amalkan hidup sehat
- active > dptkan ideal weight
- get healthy natural food > bina immunity
- no stress
 

traderfox

Super Active Member
Joined
Apr 25, 2008
Messages
7,699
Reaction score
225
Points
83
macam2 ada kata kunyit, neem, garlic, apple cider vinegar tak tau mana satu terbaik.. dulu pernah sekali dgr kunyit hitam tapi dah senyap
 

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
10,930
Reaction score
1,448
Points
201
Iktiar la selagi boleh iktiar xsalah pun
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
26,287
Reaction score
1,988
Points
206
buek maso ni alhamdulillah den & family amal madu, minyak zaitun & habbatussauda utk jaga kesihatan

harap2 dgn asbab ni dapek kuatkan immuniti bdn dpd virus2 zahir & batin
 

bell&ross

Super Active Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
5,870
Reaction score
241
Points
83
Syarikat kapir rokok haram yg terkenal sedang develop vaccine

So jgn anti smoker & anti vaccine



kita teruskan berdoa & berzikir
orang barat buat ok je....melayu tak mudah meloncat...tapi...kalau melayu yg cadangkan daun bambu/kunyit/betik boleh lawan virus...puas lah makan maki hamun netizen...:D

hari2 kena panggil MEWA... :D ..kihkihkihkihkih...

lagi satu...rokok mana ada haram...lobai yg mengajar kat sekolah hisap rileks je...:D...kihkihkihkih..
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
14,098
Reaction score
2,237
Points
201
Ustaz2 ulama2 yg kata jin corona tu

Mana2 jin corona yg telah di tangkap melalui nasal swab masuk dlm
botol tu kini dah bole di lihat melalui culture protien


 

shnabilah

Freshie
Joined
Apr 11, 2020
Messages
1
Reaction score
1
Points
38
Time Covid, kena kuatkan sistem imuniti dengan makanan superfood seperti Olive Oil, vinegar, madu, kurma. Makanan sebegini highly antioxidants. There are many research regarding Quranic Food and can search in Google. Makanan berproses meningkatkan keradangan dan melemahkan sistem imuniti badan. Hopefully membantu korang.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register