BTC USD 35,940.7 Gold USD 1,815.52
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Usul Bunuh Gorila Bangkit Kemarahan Orang Awam

Xploit Machine

CG Top Poster Club
gem
Messages
34,135
Joined
Nov 23, 2012
Messages
34,135
Reaction score
4,390
Points
296
Awards
1
01.12.2021 - Amsterdam, Persatuan Zoo dan Akuaria (Eaza) mencetuskan kemarahan orang awam apabila membuat cadangan untuk menghapuskan beberapa ekor gorila berikutan populasi haiwan berkenaan yang semakin meningkat di zoo-zoo seluruh Eropah, lapor laman berita Wion News. Susulan usul tersebut, orang ramai melancarkan kempen menyelar rancangan itu. Mereka sebaliknya mahu haiwan berkenaan dikembalikan ke habitat liar di hutan.

Persatuan yang memelihara 463 beruk besar termasuk gorila di 69 lokasinya itu sedang mencari jalan penyelesaian untuk mengurangkan populasi gorilla tanah rendah disebabkan lebihan populasi di fasiliti-fasiliti kendaliannya. Seekor gorila tanah rendah barat mencatatkan skor kepintaran (IQ) antara 70 hingga 90. Markah tersebut tidak jauh dari skor 85 hingga 115 yang biasanya dicatat oleh manusia.

Selain cara itu, persatuan sama juga mempertimbangkan untuk mengebiri (membuang alat pembiakan) haiwan berkenaan dan menempatkan gorila jantan dewasa berasingan dengan gorila betina. Menurut pelan tindakan gorila yang diberitahu kepada pemegang-pemegang sahamnya, pemusnahan adalah ‘alat yang paling sesuai’ dari segi biologi.

“Kelemahan utama pilihan ini adalah ia menjadi kontroversi di kebanyakan negara dan di beberapa negara lain ia adalah menyalahi undang-undang. Sebarang perbincangan mengenai pemusnahan boleh membakar emosi dengan mudah kerana orang ramai mempunyai perasaan belas kasihan kepada gorila, demikian menurut dokumen pelan tindakan Eaza.​

1638328431366.png
 
Sponsored Post

GamezStar

CG Top Poster Club
gem
Messages
36,019
Joined
Jul 1, 2008
Messages
36,019
Reaction score
2,742
Points
261
Awards
1
Klu da meningkat.. jual la kot kt org awam
 

Hou-Ou

Active Member
Messages
1,202
Joined
Jun 13, 2021
Messages
1,202
Reaction score
449
Points
51
laaa

cuba tiru China

bagi Panda kat Malaysia..tapi bulan2 dpt untung drp Malaysia

dapat anak Panda

bayaran tambah!



Bak mai Malaysialah Gorila tu!

Dafi!...cakap kat pak ya!
 

krimer

Fun Poster
Messages
234
Joined
Apr 6, 2009
Messages
234
Reaction score
15
Points
25
Bagi kat malaysia la bagus.. x penah nmpak lagi gorilla kat zoo sini
bleh jadi tarikan baru pengunjung
 

maxpda

Super Active Member
gem
Messages
8,915
Joined
Jan 15, 2007
Messages
8,915
Reaction score
565
Points
121
Hantar balik masuk utan je la...
 

Hou-Ou

Active Member
Messages
1,202
Joined
Jun 13, 2021
Messages
1,202
Reaction score
449
Points
51
Hantar balik masuk utan je la...


selalunya tak boleh Tuan

binatang yg di bela di zoo..tambah kalau lahir pun di zoo, tak boleh nak hidup di hutan dah

cara penyelesaian yg paling baik

bagi free ke Malaysia

Kerajaan Malaysia mampu je bela tu

drp bela Panda ..haha
 

iced_coolz

Active Member
Messages
1,278
Joined
May 18, 2013
Messages
1,278
Reaction score
334
Points
41
selalunya tak boleh Tuan

binatang yg di bela di zoo..tambah kalau lahir pun di zoo, tak boleh nak hidup di hutan dah

cara penyelesaian yg paling baik

bagi free ke Malaysia

Kerajaan Malaysia mampu je bela tu

drp bela Panda ..haha
siot je... :LOL:
 

g-man

Super Active Member
gem
Messages
6,720
Joined
Jan 16, 2011
Messages
6,720
Reaction score
1,080
Points
151
Buat jd makanan eksotik....haa..laku keras tak?
 

cropok

Active+ Member
Messages
2,538
Joined
Mar 30, 2018
Messages
2,538
Reaction score
715
Points
81
Ni la permulaan planet of the apes
 

copy left

CG Top Poster Club
gem
Messages
27,233
Joined
Jun 25, 2008
Messages
27,233
Reaction score
612
Points
161
diorg nk jimat,tu yg bunuh lagi mudah,
kalau bg zoo lain pun kos,hantar habitat asal pun kos,mana diorg nak rugi
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register