BTC USD 60,732.3 Gold USD 1,793.60
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Usah pilih penganut Syiah jadi pasangan

zack2terer

Legendary Member
Joined
Dec 11, 2007
Messages
13,627
Reaction score
193
Points
123
Usah pilih penganut Syiah jadi pasangan

Oleh Rashidi Karim

2010/12/17

Fahaman beri kesan pegangan akidah: Mufti

KANGAR: Umat Islam di negara ini yang mengamalkan fahaman Sunnah Wal Jamaah dinasihatkan supaya tidak memilih penganut Syiah sebagai pasangan hidup mereka kerana ia dikhuatiri boleh memberi kesan terhadap pegangan akidah.

Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya, berkata kebelakangan ini ramai wanita dan lelaki Malaysia tidak memeriksa fahaman pasangan hidup masing-masing hingga menimbul kebimbangan berlaku perkahwinan antara kedua-dua penganut berkenaan.

“Tambahan pula, ketika ini ramai warga luar, terutama dari Iran, Pakistan dan Lubnan yang terkenal dengan fahaman Syiah menetap di Malaysia serta mengambil kesempatan berkahwin dengan penduduk tempatan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata, perkara pokok yang dibimbangi adalah dari segi pegangan akidah, amalan dan fekah yang berbeza antara kedua penganut terbabit, sekali gus boleh menimbulkan masalah dalam perkahwinan mereka.

“Mahkamah Syariah sukar untuk membuat keputusan jika ada suami isteri yang mempunyai fahaman berbeza merujukkan kes mereka. Justeru, elak berkahwin dengan mereka yang berfahaman Syiah.

“Tindakan bukan hanya terbatas kepada fahaman Syiah dari luar, malah perlu mengelakkan berkahwin dengan penduduk tempatan yang menganut fahaman berkenaan,” katanya.

Juanda berkata, peringatan itu selaras mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis pada 15 dan 16 November lalu yang bersetuju supaya pernikahan membabitkan dua fahaman yang berbeza itu perlu dielakkan.

Katanya, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) sudah memperakukan keputusan majlis fatwa negeri yang tidak menggalakkan perkahwinan antara penganut Syiah dan Sunnah pada 7 Disember lalu.


SUMBER



PENJELASAN TERHADAP FAHAMAN SYIAH KLIK SINI


.
 
Last edited:
Sponsored Post

miecs

Super Active Member
Joined
Nov 12, 2009
Messages
5,487
Reaction score
355
Points
86
ada juga ye pengikut syiah di msia ni...ingatkan tak wujud...
 

hafis_81

Super Active Member
Joined
Feb 15, 2008
Messages
6,386
Reaction score
32
Points
70
Mlm td berita yg kantoi ramai2 tu syiah la tu...
 

atlantis

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Feb 3, 2008
Messages
35,221
Reaction score
767
Points
161
fitnah keatas syiah berterusan...
sama cam fitnah bn atas pas.
ugama pun ada politik.

asasnya, allah tuhanku, muhammad rasulnya..
selagi dalam syahadah yg sama, tetap bersaudara.

dlm dunia/malaysia ni ramai je yg langsung bukan islam.
langsung tak tau pasal islam dan islam yg tak tau apa2 pasal islam pun ramai. tapi kenapa syiah yg dimusuhi?

umat islam dimurdadkan. kenapa syiah yg disuruh bertaubat.

pada aku syiah adalah saudara yg terpinggir.

satukan sunnah dan syiah melalui perkahwinan adalah baik.
jgn ikut sgt perangai arab tu. kita bkn arab.
takde untungnya bermusuh dengan syiah.

syiah je yg masih ada telur utk menentang yahudi.
yg mahzab konon hebat ni kena tegur ngan usa termasuk telur sumer2.

*pendapat akal sahaja...:D
 

copy left

CG Top Poster Club
Joined
Jun 25, 2008
Messages
27,004
Reaction score
567
Points
161
fitnah keatas syiah berterusan...
sama cam fitnah bn atas pas.
ugama pun ada politik.

asasnya, allah tuhanku, muhammad rasulnya..
selagi dalam syahadah yg sama, tetap bersaudara.

dlm dunia/malaysia ni ramai je yg langsung bukan islam.
langsung tak tau pasal islam dan islam yg tak tau apa2 pasal islam pun ramai. tapi kenapa syiah yg dimusuhi?

umat islam dimurdadkan. kenapa syiah yg disuruh bertaubat.

pada aku syiah adalah saudara yg terpinggir.

satukan sunnah dan syiah melalui perkahwinan adalah baik.
jgn ikut sgt perangai arab tu. kita bkn arab.
takde untungnya bermusuh dengan syiah.

syiah je yg masih ada telur utk menentang yahudi.
yg mahzab konon hebat ni kena tegur ngan usa termasuk telur sumer2.

*pendapat akal sahaja...:D

pelik arr,cmne leh ade banyak fahaman nih.
 

sipekan

Fun Poster
Joined
Oct 20, 2008
Messages
487
Reaction score
5
Points
15
fitnah keatas syiah berterusan...
sama cam fitnah bn atas pas.
ugama pun ada politik.

asasnya, allah tuhanku, muhammad rasulnya..
selagi dalam syahadah yg sama, tetap bersaudara.

dlm dunia/malaysia ni ramai je yg langsung bukan islam.
langsung tak tau pasal islam dan islam yg tak tau apa2 pasal islam pun ramai. tapi kenapa syiah yg dimusuhi?

umat islam dimurdadkan. kenapa syiah yg disuruh bertaubat.

pada aku syiah adalah saudara yg terpinggir.

satukan sunnah dan syiah melalui perkahwinan adalah baik.
jgn ikut sgt perangai arab tu. kita bkn arab.
takde untungnya bermusuh dengan syiah.

syiah je yg masih ada telur utk menentang yahudi.
yg mahzab konon hebat ni kena tegur ngan usa termasuk telur sumer2.

*pendapat akal sahaja...:D

Cthnya mcm mamat ni ha. Nampak caranya geng Syiah. Heheh jangan marah ha. Dalam PAS skang mmg byk geng Syiah.

W/pun aku secara peribadinya xde masalah dgn Syiah.
 

atlantis

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Feb 3, 2008
Messages
35,221
Reaction score
767
Points
161
Cthnya mcm mamat ni ha. Nampak caranya geng Syiah. Heheh jangan marah ha. Dalam PAS skang mmg byk geng Syiah.

W/pun aku secara peribadinya xde masalah dgn Syiah.

aik. aku syor berbaik2 ngan syiah pun kena tembak?
kalau aku syiah, lagi aku bangga sbb syiah ada telur.
 

selambeyaya

Super Active Member
Joined
Mar 29, 2008
Messages
5,101
Reaction score
13
Points
65
semalam kan diorang memperingati hari kematian imam Hussin, cucu Rasulullah..
 
Last edited:

atlantis

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Feb 3, 2008
Messages
35,221
Reaction score
767
Points
161
pelik arr,cmne leh ade banyak fahaman nih.

terlalu banyak yg kita tak tau.
kita cuma tau apa yg diberitahu.
nabi dah lama tingalkan kita. macam2 jadi lepas tu.

sampai solat pun beza walhal masing2 pernah solat berimamkan nabi.
tak ke pelik #:-S
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register