BTC USD 60,569.5 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Viral [UPDATE] Sah! VIP ada kuota 10% - Imam Besar Masjid Putra tak reda

Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
92,350
Reaction score
15,061
Points
1,906
Hampir dua tahun kehadiran di masjid dihadkan, maka pasti ada jemaah yang marah bila ada pihak yang lambat diberi keutamaan, kata bekas menteri itu. -BeritaMkini

1631669758303.png


Kuota masjid: Mujahid saran jemaah paling disiplin diutamakan


Diterbitkan: Sep 15, 2021 9:27 AM

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Mujahid Yusof mencadangkan masjid memberi keutamaan kepada jemaah yang tiba dahulu, berbanding menyediakan kuota khas untuk kalangan VIP untuk sembahyang Jumaat.

Naib Presiden Amanah itu berkata, langkah terbabit perlu dibuat dalam suasana hari ini di mana kapasiti jemaah di masjid adalah terhad.
"Dalam keadaan biasa, tidak akan timbul isu (kuota), tetapi dalam keadaan norma baru ini perlu ada semakan kerana pada masa ini jemaah terhad, (maka) ruang perlu diberi kepada mereka yang paling berdisiplin, iaitu datang awal.

"Maknanya kalau sudah penuh (kapasiti), tutuplah. Kalau ada VIP datang lewat, tak dapatlah (sertai sembahyang jemaah). Dia juga perlu tunggu giliran. Saya nampak ini (penyelesaiannya) dalam masa sekarang," katanya kepada Malaysiakini.




Mujahid mengulas rasa tidak puas hati orang ramai terhadap isu yang tular baru-baru ini, membabitkan VIP dan orang awam yang mahu menunaikan sembahyang Jumaat di Masjid Putra di Putrajaya, minggu lalu.

Berdasarkan kepada penjelasan Imam Besar Masjid Putra, Ikmal Zaidi Hashim, pihaknya memang memperuntukkan kuota khusus untuk VIP termasuk pegawai kerajaan berpangkat pengarah dan ke atas - sebanyak 10 peratus - setiap kali sembahyang Jumaat.

Bagaimanapun untuk rekod, rasa tidak puas hati itu bukan sekadar melibatkan jumlah jemaah yang dibenarkan hadir tetapi turut melibatkan masa seseorang itu tiba di masjid serta kebenaran yang diberikan untuk VIP terbabit.

Mangulas lanjut,Mujahid yang juga ahli parlimen Parit Buntar menggesa saranannya diguna pakai bagi mengelakkan keadaan kurang selesa di kalangan orang Islam.

"Kalau kita tak berbuat demikian, ia akan jadi isu kerana orang ramai akan pertikaikan mereka datang awal dan beratur tapi tiba-tiba dia ini (VIP) datang lambat boleh masuk.

"Jadi, benda inilah yang menyebabkan keadaan yang kurang selesa ini dan kita pun faham dalam suasana pandemik ini, saya rasa hampir dua tahun kehadiran jemaah terpaksa dihadkan.

"Jadi, itu yang membuatkan mereka marah, malah ada yang dah datang dua kali, empat kali cuba datang solat tapi tak dapat. Tiba-tiba lihat ada (VIP) melintas dan terus dapat masuk, itu satu tanggapan yang kurang baik," katanya.

Video itu tular di media sosial dengan kebanyakannya mempertikai apa yang disifatkan mereka sebagai layanan berbeza terhadap jemaah.
Masjid Putra kemudian dalam satu kenyataan menjelaskan pihak pengurusan masjid telah memperuntukkan “sejumlah kuota” daripada 300 kuota yang ditetapkan, untuk “jemaah tetap” yang telah mendaftar lebih awal.

Jelas Masjid Putra, pihak masjid telah menasihatkan jemaah secara baik tentang pagar yang akan ditutup apabila kapasiti telah penuh, namun mereka tetap memohon maaf atas kekhilafan yang berlaku pada Jumaat lalu.

 

lats840

Active+ Member
Joined
Mar 15, 2009
Messages
3,088
Reaction score
872
Points
81
Hampir dua tahun kehadiran di masjid dihadkan, maka pasti ada jemaah yang marah bila ada pihak yang lambat diberi keutamaan, kata bekas menteri itu. -BeritaMkini

1631669758303.png


Kuota masjid: Mujahid saran jemaah paling disiplin diutamakan


Diterbitkan: Sep 15, 2021 9:27 AM

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Mujahid Yusof mencadangkan masjid memberi keutamaan kepada jemaah yang tiba dahulu, berbanding menyediakan kuota khas untuk kalangan VIP untuk sembahyang Jumaat.

Naib Presiden Amanah itu berkata, langkah terbabit perlu dibuat dalam suasana hari ini di mana kapasiti jemaah di masjid adalah terhad.
"Dalam keadaan biasa, tidak akan timbul isu (kuota), tetapi dalam keadaan norma baru ini perlu ada semakan kerana pada masa ini jemaah terhad, (maka) ruang perlu diberi kepada mereka yang paling berdisiplin, iaitu datang awal.

"Maknanya kalau sudah penuh (kapasiti), tutuplah. Kalau ada VIP datang lewat, tak dapatlah (sertai sembahyang jemaah). Dia juga perlu tunggu giliran. Saya nampak ini (penyelesaiannya) dalam masa sekarang," katanya kepada Malaysiakini.




Mujahid mengulas rasa tidak puas hati orang ramai terhadap isu yang tular baru-baru ini, membabitkan VIP dan orang awam yang mahu menunaikan sembahyang Jumaat di Masjid Putra di Putrajaya, minggu lalu.

Berdasarkan kepada penjelasan Imam Besar Masjid Putra, Ikmal Zaidi Hashim, pihaknya memang memperuntukkan kuota khusus untuk VIP termasuk pegawai kerajaan berpangkat pengarah dan ke atas - sebanyak 10 peratus - setiap kali sembahyang Jumaat.

Bagaimanapun untuk rekod, rasa tidak puas hati itu bukan sekadar melibatkan jumlah jemaah yang dibenarkan hadir tetapi turut melibatkan masa seseorang itu tiba di masjid serta kebenaran yang diberikan untuk VIP terbabit.

Mangulas lanjut,Mujahid yang juga ahli parlimen Parit Buntar menggesa saranannya diguna pakai bagi mengelakkan keadaan kurang selesa di kalangan orang Islam.

"Kalau kita tak berbuat demikian, ia akan jadi isu kerana orang ramai akan pertikaikan mereka datang awal dan beratur tapi tiba-tiba dia ini (VIP) datang lambat boleh masuk.

"Jadi, benda inilah yang menyebabkan keadaan yang kurang selesa ini dan kita pun faham dalam suasana pandemik ini, saya rasa hampir dua tahun kehadiran jemaah terpaksa dihadkan.

"Jadi, itu yang membuatkan mereka marah, malah ada yang dah datang dua kali, empat kali cuba datang solat tapi tak dapat. Tiba-tiba lihat ada (VIP) melintas dan terus dapat masuk, itu satu tanggapan yang kurang baik," katanya.

Video itu tular di media sosial dengan kebanyakannya mempertikai apa yang disifatkan mereka sebagai layanan berbeza terhadap jemaah.
Masjid Putra kemudian dalam satu kenyataan menjelaskan pihak pengurusan masjid telah memperuntukkan “sejumlah kuota” daripada 300 kuota yang ditetapkan, untuk “jemaah tetap” yang telah mendaftar lebih awal.

Jelas Masjid Putra, pihak masjid telah menasihatkan jemaah secara baik tentang pagar yang akan ditutup apabila kapasiti telah penuh, namun mereka tetap memohon maaf atas kekhilafan yang berlaku pada Jumaat lalu.


Kanda mai dah...
Kemas je cadangan....
Bila dpt kuasa, perghhh....
Mnjadi jadi tuuuttttt dia...
Hahahhahaa...

Imam besar dah mntak maaf...
Kira setel la....
Ape nk pnjg2 cite....
Akak kasim pun dpt di maaf kan, ni kan plak imam...
So, chill la bro....

Pasal kuota, giliran, keutamaan...
Tu mmg kne diskus smula dan perlu di jelas kan pada semua.....
Mcm biaso, jgn cepat melatah....
Fikir dgn tenang...
Malu kek agamo lain, dio tgk yo kito kutuk2 imam tu...
Hehehhe....
 

AMHFZ

Super Active Member
Joined
Mar 6, 2012
Messages
5,214
Reaction score
239
Points
73
patutnya kalau nak follow SOP pun, sapa mai awai, dia masuk. hmm
 

akecema

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
23,565
Reaction score
2,916
Points
206
Kanda mai dah...
Kemas je cadangan....
Bila dpt kuasa, perghhh....
Mnjadi jadi tuuuttttt dia...
Hahahhahaa...

Imam besar dah mntak maaf...
Kira setel la....
Ape nk pnjg2 cite....
Akak kasim pun dpt di maaf kan, ni kan plak imam...
So, chill la bro....

Pasal kuota, giliran, keutamaan...
Tu mmg kne diskus smula dan perlu di jelas kan pada semua.....
Mcm biaso, jgn cepat melatah....
Fikir dgn tenang...
Malu kek agamo lain, dio tgk yo kito kutuk2 imam tu...
Hehehhe....
tp tu gambar 2 tahun lepas
songkok tu dah terbang
 

TT

CG Super Hardcore Club
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
159,853
Reaction score
21,826
Points
1,671
Fuh mujahid is back. Kuarantin lama ni
 

TT

CG Super Hardcore Club
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
159,853
Reaction score
21,826
Points
1,671

Muhamad Harris Nasril

· Sebentar tadi ·

Alhamdulillah.

Tentera Troll Kebangsaan Malaysia


· 3m ·
BREAKING NEWS: Imam Besar Masjid Putra mohon maaf diatas video beliau yang dilihat agak keterlaluan.
Baca laporan penuh: https://ttkm.com.my/.../saya-mohon-maaf-imam-besar.../


“Saya mohon maaf” : Imam Besar Masjid Putra​


1631631560130.png



Putrajaya 14 September: Imam besar Masjid Putrajaya memohon maaf secara terbuka kepada seluruh umat Islam di atas reaksi beliau yang dilihat agak keterlaluan dalam satu video secara langsung di facebook beliau berhubung isu peruntukan 10% VIP di masjid tersebut.

“Dengan rendah hati, saya ingin memohon maaf di atas segala keterlanjuran tersebut dan berazam serta berjanji akan memperbaiki keadaan terutamanya mengenai perlaksanaan SOP khasnya di masjid Putra, Putrajaya.

“Untuk itu saya mengajak semua, khasnya jemaah Masjid Putra untuk kita teruskan aktiviti pengimarahan sama ada solat Jumaat mahupun solat fardhu serta program-program yang kami anjurkan.

Beliau kemudian membaca ayat Quran, Surah Hud ayat ke 88 yang bermaksud

“Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki sedaya upaya ku dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya selain dari pertolongan Allah. Kepada Allah jualah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku kembali”.

Kenyataan maaf imam besar masjid Putra itu dinaikkan di laman rasmi facebook Masjid Putra malam tadi.

Walau bagaimanapun, tidak dinyatakan sama ada kuota 10% yang diperuntukkan kepada VIP di masjid tersebut akan dihapuskan atau tidak seperti yang didesak pelbagai pihak.

Pada video beliau secara langsung sebelum ini, beliau berkata tidak meredai perbuatan memviralkan video kononnya VIP mendapat layanan berbeza berbanding orang awam.

Beliau turut mendoakan pihak terbabit supaya diberi hidayah oleh Allah dan bertemu dengan beliau untuk meminta maaf.


Video tersebut menjadi [email protected] pelbagai pihak sehingga beliau bertindak memadamkan video itu dari akaun facebooknya.

-Buletin TTKM-

Maaf dari awal kan senang
Skang imam dah femes tau
 

lau_kau

Legendary Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
15,712
Reaction score
2,532
Points
201
Patut masjid dh boleh up kapisiti 50% dh sama mcm panggung wayang
 

none

Super Active Member
Joined
Nov 14, 2007
Messages
8,228
Reaction score
332
Points
91
Maaf dari awal kan senang
Skang imam dah femes tau
Itu lah kelebihannya..
aku yg dok hujung kg semenanjung pun dah kenal dgn imam masjid putra.
dah minta maaf...ok ler. Allah sayang dia.. mungkin teguran utk nya

apa2pun..dia jauh lbih baik dari aku..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register