Update News | Krisis kemanusiaan Dan Perang Saudara di Yaman 2020

CG Sponsors




mazri_2008

CG Top Poster Club
Joined
Nov 9, 2008
Messages
49,651
Reaction score
4,324
Points
201
Cholera cases in Yemen could hit 280,000 within months, says UN official

8bdaa44d3912b26cafc621fc6d3ca0321955a7c6.jpg

A child suffering from cholera at Al-Sab’een children’s hospital in Sana’a, May 2017.
UNICEF

With money thin on the ground, resources are being diverted from famine relief to deal with the outbreak

Cases of cholera in war-torn Yemen are expected to hit a staggering 280,000 within months if a United Nations plea for more funding to get a handle on the spiraling health crisis is not heeded, the official overseeing the humanitarian response in the country warned on Thursday.


“The almost 140,000 cases as of today will double and the deaths will double as well in the coming months if the current conditions prevail and if we don’t get the resources and we don’t get in front of it,” warned the United Nations Humanitarian Coordinator in Yemen, Jamie McGoldrick, in an interview with i24NEWS.

One child contracts cholera every 35 seconds in Yemen, with just over 5000 overall cases added daily, the aid agency Save the Children said in a statement on Wednesday. Approximately 40,000 suspected cases have been reported in the last seven days, although McGoldrick warned the number is probably higher but many of the health centers that compile the reports have ceased to function

“We are expected to take over the running of centers and we don’t have the capacity for it,” he said, noting that what remains of the country’s medical infrastructure is crippled by lack of access to some areas and that wages have not been paid to public health workers since mid last year.

Yemen, long one of the Middle East’s most impoverished states, has been in the throes of a steadily worsening humanitarian situation that the UN has called the “largest humanitarian crisis in the world” since a civil war broke out after the overthrow of authoritarian leader Ali Abdullah Saleh at the height of the Arab Spring.

A backlash by Houthi rebels – who claim to fight on behalf of the country’s Shia minority – elicited the intervention of a Saudi-led air coalition, who since 2015 have waged an air campaign against Houthi forces that researchers say has killed hundreds of civilians and destroyed critical infrastructure. The damage wrought by the campaign added to the carnage flowing from the civil war

45089a6edb02c42167d9a56315be6b59a1852c51.jpg

A child suffering from cholera at Al-Sab’een children’s hospital in Sana’a, May 2017.
UNICEF

As of February this year, an estimated 10,000 people had been killed in the fighting, according to a UN estimate.

“The rapid nature of the [cholera] spread is overwhelming and unprecedented in this context,” said McGoldrick.

“We haven’t seen anything like this before and I think this is a direct result of that health systems, water systems have collapsed, people do not have the ability to pay for water or good quality water.”

After years of war and malnourishment, Yemenis’ physical and mental resilience has been worn down, he added.

The current cholera outbreak came almost immediately on the back of a previous bout of the disease that was brought under control in April, only to rear its head again in May. The sudden resurgence has also overshadowed one of the root causes of disease in Yemen – a crippling and growing famine that would normally be a headline disaster in its own right.

“What we are doing is taking money and resources [that were] originally intended to address the famine and moving that money across to address cholera. But in the end we need that money to be replaced.”

d59bac2ea9a46035d0fcd1ce713977e3429e325d.jpg

Children receiving treatment forcholera at Al-Sab’een children’s hospital in Sana’a, May 2017.
UNICEF

The United Nations held a donor conference in April this year during which several countries, chief among them the United Kingdom and Saudi Arabia, pledged to dispense $1.1bn in aid, but most of the money has not yet materialized.

A chorus of humanitarian agencies have developed an umbrella cholera strategy and asked for a relatively paltry $66 million in funding, yet McGoldrick says only around 40% of that sum has been found.

A number of journalists and rights researchers have had their attempts to enter Yemen thwarted at the behest of the Saudi-backed government, who have ordered the trickle of UN flights not to allow reporters on board, the specialist IRIN news website reported in May.

The international airport in Sanaa, the capital, is closed to commercial air traffic.

"Unacceptable restrictions on bringing aid and medical supplies into Yemen, including long delays accessing the main Hodeida port and the closure of Sana’a airport, make the fight to halt this deadly epidemic even harder,” said Save the Children’s Yemen director, Grant Pritchard, in a statement released on Wednesday.

"Save the Children is calling for a significant increase in emergency funding. It’s time for the world to take action before thousands of Yemeni boys and girls perish from an entirely preventable disease."

https://www.i24news.tv/en/news/inte...ld-hit-280-000-within-months-says-un-official

Cholera leaves Yemen hospitals in constant code black


Hampir 1,000 mati akibat taun


SEORANG doktor wanita Yaman (tengah) merawat seorang pesakit yang menghidap taun di sebuah hospital di Sanaa, semalam. - EPA

Amman: Angka kematian akibat taun di Yaman menghampiri 1,000 orang.

“Masa semakin suntuk untuk menyelamatkan mereka yang terbunuh atau berdepan dengan kebuluran dan kini diancam pula oleh taun,” kata penyelaras kemanusian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Yaman, Jamie McGorldrick.


Menurutnya, pihaknya berdepan dengan kesukaran untuk membantu mereka kerana kekurangan sumber.

“Kami memerlukan tindakan segera untuk membantu mereka,” katanya kepada wartawan di Amman, ibu negara Jordan.

Menurut McGorldrick, lebih 130,000 penduduk disyaki menghidap wabak berkenaan dan lebih 970 orang meninggal dunia, separuh daripada mereka wanita dan kanak-kanak.

“Apa yang menyedihkan, di Yaman, kemanusiaan tidak dipedulikan kerana politik,” katanya.

Menurut McGorldrick, pihaknya hanya menerima 29 peratus bantuan kemanusiaan daripada AS$2.1 bilion (RM9 bilion) yang diperlukan untuk tahun ini.

“Taun yang merebak ketika kebuluran melanda Yaman membuktikan kemusnahan perkhidmatan kesihatan di negara itu,” katanya.

Peperangan di Yaman antara pemberontak Houthi dengan pakatan yang diketuai Arab Saudi menyebabkan lebih 8,000 orang terbunuh sementara berjuta-juta penduduk hilang tempat tinggal sejak ia meletus dua tahun lalu. - AFP

https://www.hmetro.com.my/global/2017/06/238053/hampir-1000-mati-akibat-taun
Unicef Steps In to Pay Yemen’s Doctors as War and Cholera Rage

16yemen-cholera-master768.jpg

Yemenis received treatment for cholera at a hospital in Sana, the capital, on Wednesday. Half of the country’s health facilities have been destroyed or closed because of the civil war. Credit Yahya Arhab/European Pressphoto Agency

Desperate to halt the cholera crisis afflicting Yemen, Unicef has taken the unusual step of paying the country’s doctors and nurses, who have not received salaries in months.

The regional director for Unicef, Geert Cappelaere, said on Thursday that Yemen’s health workers are crucial to the effort to combat cholera and that they should not be expected to work for free.

Their normal pay has been disrupted by the civil war that has raged since March 2015 between the Saudi-backed government and the country’s Houthi rebels and their allies.


Mr. Cappelaere said Unicef, the United Nations children’s agency, started paying the health workers about four weeks ago. The agency is borrowing the money from an emergency fund to provide medical workers with about 70 percent of what they ordinarily would be paid. The money, which he described as daily stipends, has already amounted to millions of dollars.

“It’s not a common practice at all,” Mr. Cappelaere said in an interview. “That’s also a practice I would not want to see sustained.”

Still, Mr. Cappelaere said it was necessary because, “We’re not going to let kids die.”

He described the cholera crisis ravaging Yemen as “really a massive, massive outbreak” the magnitude of which the country, the poorest in the Middle East, has never experienced. Cholera, a bacterial disease spread by contaminated water, can cause fatal dehydration if left untreated.

Half of the country’s health facilities have been destroyed or closed because of the war, which has left roughly 10,000 people dead and millions displaced.

The cholera crisis, Mr. Cappelaere said, “just comes on top of what already was an incredibly daunting situation.”

Nearly 1,000 Yemenis have died from cholera since the outbreak began in April, half of them women and children, United Nations officials have said. More than 130,000 cases have been reported, and Mr. Cappelaere and others predicted that the total

Mr. Cappelaere said he had spoken with representatives of the opposing sides in Yemen about paying the health workers, and though both sides “recognized that a solution needs to be found,” he said they agreed on little else.

“What I’ve said to both sides is, ‘Sorry but you still seem to have money to fight. If you have money to fight, you should be able to pay your doctors, you should be able to pay your nurses,’” Mr. Cappelaere said.

He spoke against the backdrop of an increasingly bleak outlook for funding Yemen’s humanitarian emergencies, including the prospect of a steep drop in United Nations aid from the Trump administration.

Yemen also is facing a famine and a growing population of young children with severe malnutrition and stunted growth.

Jamie McGoldrick, the United Nations humanitarian coordinator for Yemen, said Thursday that the $2.1 billion humanitarian response plan for 2017 was only 29-percent funded.

“What is heartbreaking in Yemen is that humanity is losing out to the politics,” Mr. McGoldrick said at a news conference in Amman, Jordan, according to Agence France-Presse.

https://www.nytimes.com/2017/06/15/world/middleeast/yemen-cholera-united-nations.html

Kanak-kanak antara yang terjejas teruk - Foto Reuters

SANAA - YAMAN. Ibu negara Yaman, Sanna diisytiharkan darurat selepas wabak taun melanda negara itu sehingga menyebabkan banyak kematian, lapor BBC

Hospital- hospital di bandar yang dikawal pemberontak Houthi sesak dipenuhi pesakit taun.

Palang Merah berkata, jumlah yang disyaki di negara ini telah meningkat tiga kali ganda dalam tempoh seminggu iaitu lebih daripada 8,500 pesakit.


Yaman yang berdepan kebuluran dan perang saudara menyebabkan penyakit berkenaan merebak dengan cepat.

Dua pertiga daripada penduduk tidak mempunyai akses kepada air minuman bersih, menurut PBB.

Pengarah operasi Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah, Dominol Stillhart berkata, Sanaa pada Ahad mencatatkan 115 kematian akibat taun di seluruh negara mulai 17 April hingga 13 Mei.

"Kami sedang menghadapi wabak yang serius," katanya

Sementara itu, menurut kenyataan yang disiarkan agensi berita Saba, Kementerian Kesihatan kerajaan Houthi berkata kes taun semakin buruk dan "tidak dapat menangani bencana ini,"

Menterinya , Hafid bin Salem Mohammed berkata skala penyakit ini adalah di luar keupayaan jabatannya.

Kerajaan melancarkan rayuan bantuan daripada pertubuhan kemanusiaan antarabangsa untuk menangani krisis.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata, Sanaa terjejas teruk, diikuti dengan wilayah sekitar Amanat al-Semah.

Taun adalah penyakit bawaan air yang disebarkan melalui air dan makanan yang tercemar.

Gejala termasuk cirit-birit teruk dan muntah-muntah dan jika tidak dirawat, kematian boleh berlaku dalam masa beberapa jam

http://www.sinarharian.com.my/global/wabak-taun-ibu-negara-yamen-diisytihar-darurat-1.674831

Ia adalah wabak taun kedua di Yaman dalam setahun.
Wabak taun di Yaman, 115 mati dari April hingga Mei

yaman.jpg

Anggota keluarga bersama dengan para pesakit taun di Yaman. (Gambar: Reuters)

YAMAN: Wabak taun yang menular di Yaman sejak dua minggu lepas meragut sekurang-kurangnya 115 nyawa.

Demikian menurut Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa (ICRC).

Ia jauh lebih tinggi berbanding jumlah yang dilaporkan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB), tiga hari sebelumnya, iaitu 51 kematian.


8,500 lagi pesakit dirawat di hospital, yang menghadapi masalah untuk menangani pembanjiran pesakit itu.

"Kami kini berdepan wabak serius taun," kata pengarah operasi ICRC Dominik Stillhart pada satu sidang media di ibu kota Sanaa.

Lebih 8,500 kes disyaki berpunca daripada penyakit bawaan air itu dilaporkan dalam tempoh yang sama di 14 daerah di seluruh Yaman, berbanding 2,300 kes di 10 daerah, tambah beliau.

Ini merupakan wabak kali kedua yang melanda Yaman, dalam kurang setahun.

Negara Arab paling miskin itu masih berperang antara pemerintah yang disokong Arab Saudi dan pemberontak Houthi yang disokong Iran.

Semua hospital dibanjiri pesakit yang menunjukkan gejala taun, jangkitan bakteria yang berlaku apabila pesakit mengambil makanan atau air tercemar.

"Sehingga empat pesakit berkongsi satu katil bujang," kata Stillhart.

"Ada juga beberapa pesakit di taman, malah ada juga di dalam kereta mereka."

Prtubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyenaraikan Yaman sebagai salah satu negara yang berada dalam keadaan kecemasan kemanusiaan paling buruk di dunia di samping Syria, Sudan Selatan, Nigeria dan Iraq.

Import makanan juga berada dalam keadaan kritikal sedang banyak pelabuhan negara itu di Laut Merah dikepung.

Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran bahawa 17 juta penduduk, yang merupakan dua pertiga daripada penduduknya, berisiko diancam kebuluran.

- Reuters/ur
http://berita.mediacorp.sg/mobilem/...n-115-mati-dari-april-hingga-mei/3715878.html
UPDATE 18/5/17



Sanaa: Jumlah kematian akibat wabak taun yang melanda Yaman meningkat kepada 209 orang dengan 17,200 kes dilaporkan di seluruh negara itu sejak beberapa minggu lalu.

Misi Agensi Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) di Yaman berkata semalam, peningkatan kes kematian akibat wabak itu amat membimbangkan.


Jurucakapnya, Mohammed Al-Asaadi memberitahu wartawan, 3,000 kes baru dilaporkan setiap hari.

Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa berkata kelmarin, 184 orang mati akibat wabak itu sejak 27 April dengan 11,000 kes baru dilaporkan di seluruh negara itu.

Pihak berkuasa di Sanaa, ibu negara Yaman yang dikuasai pemberontak Houthi yang disokong Iran minggu lalu mengisytiharkan darurat selepas wabak itu merebak kali kedua dalam masa kurang setahun.

Hospital yang terjejas teruk akibat peperangan terpaksa bergelut untuk melayani pesakit yang semakin ramai.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), lebih 8,000 orang terbunuh dan sekitar 40,000 cedera dalam peperangan yang meletus dua tahun lalu.

Dalam pada itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memberi amaran, dua pertiga penduduk negara itu kini berdepan dengan kebuluran. - Agensi

https://www.hmetro.com.my/global/2017/05/230355/209-mati-di-yaman-kerana-taun-unicef
 
Krisis kemanusiaan di Yaman `mengejutkan'


MARK Lowcock.- Foto EFE

SANAA: Ketua Hal Ehwal Kemanusiaan dan Bantuan kecemasan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Mark Lowcock, menyuarakan kebimbangan mengenai krisis kemanusiaan 'mengejutkan' di Yaman.

Beliau turut menggesa pihak bertelagah supaya menghormati undang-undang antarabangsa.

Merumuskan misi pertama beliau ke Yaman, Lowcock berkata, perang di negara Arab miskin itu perlu diakhiri menerusi proses politik.

"Saya mengunjungi Yaman untuk lebih memahami krisis kemanusiaan yang semakin teruk, termasuk penyebaran pantas wabak taun yang pernah dilihat dunia, masalah kekurangan bekalan makanan terbesar dunia dan ramai penduduk yang kehilangan tempat tinggal.

"Ia amat mengejutkan melihat kesan buruk konflik ciptaan manusia ini," katanya kepada wartawan sebelum meninggalkan Sanaa.

Beliau berkata, PBB menyeru semua pihak supaya menghormati undang-undang kemanusiaan dan hak asasi manusia yang dimiliki semua, termasuk tahanan dan wartawan.

Lowcock dijadualkan berucap pada mesyuarat peringkat tertinggi mengenai tindak balas kemanusiaan kepada krisis Yaman di Riyadh, hari ini.

Dalam lawatan lima harinya, beliau menggesa pegawai di Aden dan Sanaa memastikan bantuan kemanusiaan sampai kepada semua yang memerlukan.

Beliau turut mendesak pembukaan semula lapangan terbang di Sanaa bagi penerbangan komersial dan kemanusiaan. - AFP

https://www.bharian.com.my/dunia/asia/2017/10/343587/krisis-kemanusiaan-di-yaman-mengejutkan


Yemen has been battling a bloody war for the last 3 years, and still there is no end in sight.

The UN's most recent figures said that by 2017 at least 10,000 Yemenis had been killed, even as the bitter conflict continues.

Last edited:
Sponsored Post

onewafer

Legendary Member
Joined
Feb 5, 2014
Messages
10,555
Reaction score
253
Points
131
Kesian. Dah la huru hara berperang, la ni
dilanda taun pulak...




.
 

ViperX

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,509
Reaction score
530
Points
71
prnah kena ni dulu masa tinggal asrama. cirit birit tapi yg kluar air saja. pastu muka pucat. makan pil chi kit teck aun baru okay.
 

silverchair959

Legendary Member
Joined
Dec 21, 2005
Messages
17,741
Reaction score
85
Points
125
alamak...scofield dgn linc still ada kt sana lagi ni huhuhuh
 

mazri_2008

CG Top Poster Club
Joined
Nov 9, 2008
Messages
49,651
Reaction score
4,324
Points
201
Hampir 1,000 mati akibat taun


SEORANG doktor wanita Yaman (tengah) merawat seorang pesakit yang menghidap taun di sebuah hospital di Sanaa, semalam. - EPA

Amman: Angka kematian akibat taun di Yaman menghampiri 1,000 orang.

“Masa semakin suntuk untuk menyelamatkan mereka yang terbunuh atau berdepan dengan kebuluran dan kini diancam pula oleh taun,” kata penyelaras kemanusian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Yaman, Jamie McGorldrick.


Menurutnya, pihaknya berdepan dengan kesukaran untuk membantu mereka kerana kekurangan sumber.

“Kami memerlukan tindakan segera untuk membantu mereka,” katanya kepada wartawan di Amman, ibu negara Jordan.

Menurut McGorldrick, lebih 130,000 penduduk disyaki menghidap wabak berkenaan dan lebih 970 orang meninggal dunia, separuh daripada mereka wanita dan kanak-kanak.

“Apa yang menyedihkan, di Yaman, kemanusiaan tidak dipedulikan kerana politik,” katanya.

Menurut McGorldrick, pihaknya hanya menerima 29 peratus bantuan kemanusiaan daripada AS$2.1 bilion (RM9 bilion) yang diperlukan untuk tahun ini.

“Taun yang merebak ketika kebuluran melanda Yaman membuktikan kemusnahan perkhidmatan kesihatan di negara itu,” katanya.

Peperangan di Yaman antara pemberontak Houthi dengan pakatan yang diketuai Arab Saudi menyebabkan lebih 8,000 orang terbunuh sementara berjuta-juta penduduk hilang tempat tinggal sejak ia meletus dua tahun lalu. - AFP

https://www.hmetro.com.my/global/2017/06/238053/hampir-1000-mati-akibat-taun
 
Sponsored Post
Top
Log in Register