UPDATE MACAU SCAM, TERKINI :Pesara rugi hampir RM50,000 ditipu

CG Sponsors




none

Super Active Member
Joined
Nov 14, 2007
Messages
8,073
Reaction score
262
Points
91
Entahlah....
xreti nak komen apa lagi.
Tu belum yg guna ugama lg..
skim dana raja2 melayu lah..
yg aku tau yg gelar diri raja rampos..
punya ler ramai pakcik2, makci2 yg ditipu.
habis duit simpanan tabung haji, asb dll.
 
Sponsored Post

mazri_2008

CG Top Poster Club
Joined
Nov 9, 2008
Messages
43,048
Reaction score
2,944
Points
201
Macau Scam perdaya pesara kilang, rugi lebih setengah juta

BUKIT MERTAJAM: Taktik sindiket Macau Scam menyamar sebagai kakitangan pos dan pegawai polis berjaya memperdaya seorang pesara kilang hingga menyerahkan wang lebih setengah juta miliknya, Disember lalu.

Bagaimanapun, mangsa berusia 61 tahun hanya menyedari ditipu selepas sindiket yang berjanji mahu menghubunginya tiga minggu kemudian, gagal berbuat demikian.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid, berkata mangsa sebelum itu dihubungi seorang wanita yang memperkenalkan diri sebagai Rohani dari Poslaju Kuala Lumpur kira-kira jam 9 pagi, 11 Disember lalu.

Wanita itu menanyakan sama ada mangsa membuat penghantaran barang Poslaju dari Kuantan, Pahang ke Miri, Sarawak.

Katanya, suspek kemudian memberitahu menemui kad pengenalan dan sekeping kad kredit dipercayai milik mangsa ketika imbasan dibuat pada bungkusan yang dihantar itu.

“Mangsa seterusnya disambungkan ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) di Kuantan, Pahang dan bercakap dengan seorang anggota polis yang memperkenalkan diri sebagai Sarjan Cheong.

“Sarjan itu meminta mangsa memberikan maklumat peribadi dan semakan yang dibuat selepas itu kononnya mendapati, mangsa terbabit dengan satu kes penggubahan wang haram.

“Panggilan kemudian disambungkan pula kepada seorang lagi anggota dikenali sebagai Sarjan Ang bagi tujuan membuat laporan dan siasatan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Nik Ros Azhan berkata, suspek seterusnya meminta mangsa mengeluarkan semua wang simpanannya dan memasukkan ke dalam satu akaun lain miliknya bagi tujuan siasatan oleh pihak audit Bank Negara.

Percaya dengan helah suspek, mangsa memasukkan wang berkenaan secara berperingkat bermula dari 13 hingga 26 Disember lalu.

“Sarjan Ang turut meminta mangsa membuat Kad ATM bagi akaun terbabit dan memberikan semua maklumat akaun itu kepadanya bagi tujuan siasatan Bukit Aman dan akan menghubunginya semula selepas tiga minggu.

“Tanpa ragu, mangsa menyerahkan semua maklumat terbabit namun, selepas tempoh itu, tiada panggilan diterima,” katanya.

Katanya, mangsa kemudian membuat semakan ke atas akaunnya dan mendapati semua wang miliknya berjumlah RM618,302 lesap.

Mangsa yang menyedari ditipu kemudian membuat laporan polis untuk tindakan lanjut. Kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

 

pudins70

Super Active Member
Joined
Mar 28, 2011
Messages
7,202
Reaction score
393
Points
81
Dalam masa seminggu ni, setiap hari dapat call dari scammer.
Sehari ada 2-3 call. Lahanat lah siapa yang memandai bagi nombor phone aku.
 

oso050

Active Member
Joined
Feb 25, 2018
Messages
1,224
Reaction score
189
Points
43
Tak bole ke pihak polis jejak diorg ni...sampai tertangkap
 

none

Super Active Member
Joined
Nov 14, 2007
Messages
8,073
Reaction score
262
Points
91
Tak bole ke pihak polis jejak diorg ni...sampai tertangkap
Mungkin dah terlalu banyak..xlarat polis nak buat keje.
Hari2 ada kes yg serupa..
kan cantik klu dapat tangkap seekor 2,
dihukum cincang sampai mampos di public area,
biar yg lain kecut perut.
 

Name:

Active Member
Joined
Dec 25, 2012
Messages
1,968
Reaction score
246
Points
43
enam latus libu lesap...

nagis tak berlagu la.....
 

TamingSari

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 28, 2006
Messages
25,419
Reaction score
156
Points
138
takkan pakcik ni x refer sapa2 dulu sebelah serah duit
 

copy left

CG Top Poster Club
Joined
Jun 25, 2008
Messages
26,344
Reaction score
377
Points
131
Macau Scam perdaya pesara kilang, rugi lebih setengah juta

BUKIT MERTAJAM: Taktik sindiket Macau Scam menyamar sebagai kakitangan pos dan pegawai polis berjaya memperdaya seorang pesara kilang hingga menyerahkan wang lebih setengah juta miliknya, Disember lalu.

Bagaimanapun, mangsa berusia 61 tahun hanya menyedari ditipu selepas sindiket yang berjanji mahu menghubunginya tiga minggu kemudian, gagal berbuat demikian.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid, berkata mangsa sebelum itu dihubungi seorang wanita yang memperkenalkan diri sebagai Rohani dari Poslaju Kuala Lumpur kira-kira jam 9 pagi, 11 Disember lalu.

Wanita itu menanyakan sama ada mangsa membuat penghantaran barang Poslaju dari Kuantan, Pahang ke Miri, Sarawak.

Katanya, suspek kemudian memberitahu menemui kad pengenalan dan sekeping kad kredit dipercayai milik mangsa ketika imbasan dibuat pada bungkusan yang dihantar itu.

“Mangsa seterusnya disambungkan ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) di Kuantan, Pahang dan bercakap dengan seorang anggota polis yang memperkenalkan diri sebagai Sarjan Cheong.

“Sarjan itu meminta mangsa memberikan maklumat peribadi dan semakan yang dibuat selepas itu kononnya mendapati, mangsa terbabit dengan satu kes penggubahan wang haram.

“Panggilan kemudian disambungkan pula kepada seorang lagi anggota dikenali sebagai Sarjan Ang bagi tujuan membuat laporan dan siasatan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Nik Ros Azhan berkata, suspek seterusnya meminta mangsa mengeluarkan semua wang simpanannya dan memasukkan ke dalam satu akaun lain miliknya bagi tujuan siasatan oleh pihak audit Bank Negara.

Percaya dengan helah suspek, mangsa memasukkan wang berkenaan secara berperingkat bermula dari 13 hingga 26 Disember lalu.

“Sarjan Ang turut meminta mangsa membuat Kad ATM bagi akaun terbabit dan memberikan semua maklumat akaun itu kepadanya bagi tujuan siasatan Bukit Aman dan akan menghubunginya semula selepas tiga minggu.

“Tanpa ragu, mangsa menyerahkan semua maklumat terbabit namun, selepas tempoh itu, tiada panggilan diterima,” katanya.

Katanya, mangsa kemudian membuat semakan ke atas akaunnya dan mendapati semua wang miliknya berjumlah RM618,302 lesap.

Mangsa yang menyedari ditipu kemudian membuat laporan polis untuk tindakan lanjut. Kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

bagi saje je,
maknanya xde rezki dan xberkat la tu,kalau x kenapa nak gelabah bila ditembak mengenai gubahan wang haram.

diorg ni mmg same mcm polis boleh kenal cara mangsa tu bercakap ada salah ke tak hahahaha,
 

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
19,423
Reaction score
1,517
Points
201
Dalam masa seminggu ni, setiap hari dapat call dari scammer.
Sehari ada 2-3 call. Lahanat lah siapa yang memandai bagi nombor phone aku.
aku dapat call mcm tu aku terus maki je....kalau polis aku suruh meh sini tangkap aku...kalau mahkamah...aku cakap..takutnya..takutnya....kalau budak insuranas call aku cakap ..sorry tgh berak...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register