Update Kes Bunuh Altantuya : Perbicaraan pelik, Altantuya dibunuh kejam tanpa motif?

CG Sponsors




egold2u

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Nov 18, 2006
Messages
2,547
Reaction score
77
Points
30
Teori konspirasi dalam kes Razak Baginda vs kes Anwar Ibrahim

Mohd Rashidi Hassan
Mon | Dec 18, 06 | 08:07:21 AM

Kes membabitkan Abdul Razak Abdullah Baginda, 46 dalam pembunuhan model mongolia Altantuya Shaaribu 28, dengan mengunakan bahan peledak C4 sehingga badan mangsa hancur berkecai di sebuah kawasan terpencil berhampiran Puncak Alam nampaknya menjadi semakin sensitif.

Ia menjadi begitu sensitif kerana rakyat begitu berminat untuk mengetahui perkembangan kes ini kerana' ia berkisar kepada tiga aspek utama iaitu, pertama; pembabitan UTK (Unit khas yang berkhidmat untuk Perdana Menteri dan Timbalannya), kedua; pengunaan bom jenis C4 (bahan letupan hanya boleh diperolehi oleh anggota tentera dan anggota polis tertentu sahaja), dan ketiga; Razak bebas dengan bon jaminan.

Sehingga mendorong Timbalan Pendakwa Raya (DPP), Salehudin Saidin untuk memperjelaskan hanya tiga tertuduh sahaja yang terbabit dengan kes, sedangkan banyak tohmahan dan sindiran bahawa ada pihak lain terbabit berdasarkan tiga aspek di atas.

Kenyataan DPP Salehudin yang bertujuan untuk menepis tohmahan, sebenarnya dibimbangi lebih mengundang banyak keraguan berdasarkan, antaranya kenyataan isteri Razak, Mazlinda Makhzan, mendakwa suaminya tidak bersalah, diperangkap dan tidak mahu menjadi Perdana Menteri, penarikan diri peguam Dato' Muhammad Shafie Abdullah dan perubahan bon jaminan dengan jaminan deposit RM1 juta beserta dua penjamin.

Namun apa yang disebut oleh Salehudin itu sejajar dengan hasrat Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, yang minta supaya media massa jangan mendahului siasatan polis dengan membuat sebarang spekulasi berhubung kes-kes jenayah, khusus bagi kes yang mendapat perhatian umum.

Menurut KPN, sebarang spekulasi keterlaluan boleh menimbulkan suasana tegang di kalangan masyarakat dan beliau bimbang masyarakat umum akan menyalahtafsirkan sesuatu kes tersebut.

Memang, seharusnya pihak berkuasa bertegas supaya media tidak menjatuhkan hukuman kepada mana-mana individu sebelum penyiasatan rapi dibuat dan sehingga tertuduh didapati bersalah oleh mahkamah.

Namun, alangkah baiknya seorang yang berjawatan tinggi seperti Musa ini menyedari bahawa betapa perlunya maruah dan keperibadian seseorang itu dipelihara sebelum hukuman dijatuhkan atas apa-apa kesalahan yang dilakukannya.

Peristiwa hitam 8 tahun dahulu

KPN bukannya orang politik, namun sejarah politik negara membuktikan bahawa mantan KPN pernah menjadi alat politik pemimpin sebagaimana yang dibuktikan dalam kes membabitkan bekas Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Anwar Ibrahim yang dianiaya dan dipukul dalam lokap polis dalam keadaan tangan bergari dan mata yang ditutup, oleh Tan Sri Rahim Noor.

Peristiwa hitam lapan tahun lalu, ketika Dato' Seri Anwar Ibrahim dipecat dan disingkirkan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno, belum pun beliau sempat bernafas, media massa yang menjadi alat propaganda jahat bekas PM, Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad (kini Tun) sudah menghukum beliau dengan kejam.

Tan Sri Musa, yang ketika itu menjadi pegawai penyiasat (I.O) kes membabitkan Anwar, juga sedar bahawa hampir semua media massa digunakan untuk menghentam, menghina, mengaib dan menjatuhkan hukuman terhadap Anwar, pada ketika beliau belum ditahan lagi.

Anwar dipecat pada 1998 atas didakwa dengan 10 pertuduhan yang membabitkan rasuah, liwat, homoseksual, treason dan sebagainya. Sebaik sahaja dipecat, belum lagi Anwar dihadapkan ke mahkamah, rakyat sudah menjadi saksi pembohongan dan kedurjanaan media.

Sepanjang tempoh perbicaraan tiga kali pihak pendakwa meminda pertuduhan, segala-galanya dibongkar, tilam, spesimen air mani, DNA, semuanya dibongkar dengan tujuan mengaibkan Anwar.

Namun, hakikatnya Anwar hanya dihukum selepas mahkamah mendapatinya bersalah kerana meminta Pengarah Cawangan Khas, Dato' Mohd Said Awang dan Timbalannya, Dato'Amir Junus mendapatkan pernyataan bertulis umum dari Azizan Abu Bakar dan Ummi Hafilda Ali.

Oleh kerana beliau TPM maka arahannya dikatakan bercanggah dengan Ordinan No.22 (Kuasa-Kuasa Perlu) Darurat. Beliau dihukum enam tahun penjara.

Bagaimanapun hukuman penjara sembilan tahun yang dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada tahun 2000 atas kesalahan meliwat tidak dikenakan ke atas beliau apabila dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan pada tahun 2004.

Namun, hakikat sebenar yang tercetus daripada peristiwa hitam ini adalah berpunca daripada pertembungan politik, bukannya kes jenayah. Hakikatnya Anwar dijatuhkan kerana beliau dituduh hendak mencabar Mahathir.

Anwar adalah mangsa politik Mahathir!

Kes Anwar tercetus kerana TPM didakwa mahu menjatuhkan PM dan populariti TPM melebihi PM apabila beliau mendapat sanjungan masyarakat dalam dan luar negara.

Peguam-peguam Anwar begitu yakin bahawa Anwar tidak bersalah dan konsisten mengatakan bahawa Anwar diperangkap oleh teori konspirasi. Kes Anwar juga mendapat liputan hangat dan perhatian masyarakat seluruh dunia.

Kes Anwar membuktikan wujudnya teori konspirasi yang membabitkan ramai pemimpin Umno seperti Daim Zainuddin, Abdullah Ahmad Badawi, Najib Razak, Megat Junid Megat Ayub, Aziz Shamsuddin, Tengku Adnan Mansor dan ramai lagi.

Ianya berpunca apabila seseorang PM berasa sudah tidak selesa dan hendak dijatuhkan, maka tiada jalan lain selain 'membunuh karakter' bakal pencabarnya atau mana-mana karakter atau pillars yang mendokong pencabarnya.

Perbandingan kes Anwar - Razak Baginda

Kes Anwar berbanding dengan Razak Baginda memang banyak bezanya. Anwar adalah TPM, Razak hanya penganalisis kepada TPM yang juga Menteri Pertahanan. Tetapi barangkali kes ini ada satu persamaan iaitu wujudnya teori konspirasi.

Kes-kes yang membabitkan golongan elit sama ada ahli politik atau pun penasihat kepada ahli politik dengan salahlaku jenayah begitu jarang berlaku. Kes membabitkan Razak Baginda ini berlaku selepas lapan tahun kes yang membabitkan Anwar berlaku.

Razak Baginda, bukan ahli politik, bukan juga ada cita-cita untuk menjadi Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri, beliau hanya seorang penganalisis politik yang merupakan think-tank kepada Dato Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

Isteri Razak mendakwa suaminya diperangkap (yang boleh ditafsirkan sebagai wujudnya teori konpirasi), manakala peguamnya bertegas bahawa anak guamnya tidak bersalah (membawa erti anak guamnya boleh jadi diperangkap melakukan jenayah, tiba-tiba menarik diri seolah-olahnya ada tekanan).

Sama ada benar atau tidak Razak bersubahat membunuh Altantuya, kita tunggu perbicaraan kes Mahkamah yang akan disebut semula 5 Januari depan.

Namun, penganalisis berpendapat, kes Razak menarik perhatian dunia apabila dituduh terbabit dalam kes Altantuya bukan semata-mata ia membabitkan pembunuhan warga asing, tetapi kerana beliau berkait rapat dengan TPM.

Secara khususnya Najib tidak pernah dibabitkan dalam kes ini, namun timbul persoalan tentang penglibatan UTK dan pengunaan bom peledak C4 yang dikaitkan dengan 'terlolos' daripada simpanan Kementerian Pertahanan.

Pada awalnya, mahkamah yang mendakwa beliau terbabit mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 302 yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan, namun beliau dibebaskan dengan bon jaminan namun ia dipinda kepada jaminan deposit RM1 juta.

Wang jaminan tersebut dibayar oleh Mazlinda dan Abdul Rani Baginda menerusi dua buku bank pada jam 3.30 petang, sedangkan kes bermula pada jam 9.30 pagi Khamis lepas.

RM1 juta diperolehi dalam masa yang amat singkat. Barangkali anggota keluarga Razak mempunyai wang yang cukup dan sudah bersedia untuk menjamin beliau berdasarkan perintah awal mahkamah yang membebaskannya dengan bon jaminan RM1 juta semasa sesi perbicaraan lepas.
 
Sponsored Post

egold2u

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Nov 18, 2006
Messages
2,547
Reaction score
77
Points
30
samb.

Razak simpang wang siapa?

Namun, rakyat ingin penjelasan kerajaan yang sehingga kini masih belum memberikan jawapan di Parlimen berhubung dakwaan sebuah syarikat yang dikendalikan Razak Baginda menerima komisyen yang besar dalam urusniaga ratusan juta ringgit yang membabitkan pembelian kapal selam.

Dibangkitkan di Parlimen, Razak terbabit dalam urusniaga bernilai RM4.1 bilion antara pihak kerajaan dengan syarikat usaha Perancis-Sepanyol, Armaris.

Pembangkang juga mendesak Kementerian Pertahanan yang diterajui Najib, menjelaskan soal komisyen sejumlah AS$100 juta dalam urusniaga pembelian kapal selam tersebut yang difahamkan membabitkan urusan dengan Abdul Razak.

Bukan soal pembabitan Najib dengan pembunuhan Altantuya yang dibangkitkan, bukan juga dipersoal apakah kalau-kalau Najib ada 'hubungan' dengan si mati.

Cuma rakyat ingin mengetahui, jika benar Razak mempunyai wang yang banyak, seperti menerima komisyen penjualan kapal selam, wang siapakah yang dimilikinya?

Barangkali Ketua Pengarah BPR, Dato' Zuklipli Mohd Noor tidak perlu menunggu suatu laporan khusus dibuat kepada agensinya untuk membuat siasatan. Barangkali juga BPR tidak perlu menunggu signal daripada PM untuk berbuat demikian.

Demi kepentingan rakyat, BPR harus segera menyiasat kedudukan kewangan Razak Baginda.

Apa pun, DPP Salehudin dan KPN Musa boleh menguatkuasakan peraturan melarang keluarnya fakta-fakta yang membabitkan orang kenamaan dalam kes Razak Baginda, namun mereka tidak boleh memadamkan persepsi dan persoalan 'hubungan' Razak dengan Najib beserta wang (jika benar beliau menerima wang komisyen) yang dimilikinya.

Rakyat sudah dihimpitkan dengan pelbagai teori bahawa kes-kes jenayah juga barangkali ada kaitannya dengan politik, banyak yang hendak disebutkan seperti kes pembunuhan yang membabitkan Dato' Mokhtar Hashim, kes pembunuhan Mustakizah, kes pembunuhan eksekutif BMF, Jalil Ibrahim dan kes pemecatan Anwar.

Rakyat sekarang ini menanti jawapan, berdasarkan susur galur kes Razak Baginda, apakah jaminannya ia tiada kaitan dengan politik dan teori konspirasi?

Peristiwa seumpama kes membabitkan Anwar mungkin berulang lagi dalam bentuk yang lain.

Ianya bergantung kepada orang-orang politik, jika mereka sedia bertarung dalam gelanggang terbuka, itulah sebaik-baiknya, jika mereka mahu kekal berkuasa dengan cara yang kotor, maka peristiwa malang seperti kes Anwar, bila-bila masa boleh berlaku.
 

Sureduit

Super Active Member
Joined
Jul 18, 2006
Messages
5,046
Reaction score
25
Points
75
eishhh ko nie....
dia tak bersalah tuu...
yg bersalah rasa2 nya org bubuh BOM tuu:D:D:D
 

syah99

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2006
Messages
6,069
Reaction score
62
Points
70
C4??? wow ini bom bukan senang dapat woo, Malaysian Army pon tak byk ni, rasanya tak tersenarai dlm orbat ATM bom jenis ini, rasa2 nya la. Aku igt depa guna bom tangan biasa tu jek...

ish ish ish , mana depa dapat bom ni, musykil2.. :confused:

Biar itu court yg adili kekeke :)
 

hair

Fun Poster
Joined
Nov 15, 2006
Messages
541
Reaction score
0
Points
10
fuuhh menarik gaks teori ngkau ni.....eeemmmmmmmmmm
 

lazman

Fun Poster
Joined
Apr 23, 2006
Messages
542
Reaction score
9
Points
15
C4??? wow ini bom bukan senang dapat woo, Malaysian Army pon tak byk ni, rasanya tak tersenarai dlm orbat ATM bom jenis ini, rasa2 nya la. Aku igt depa guna bom tangan biasa tu jek...

ish ish ish , mana depa dapat bom ni, musykil2.. :confused:

Biar itu court yg adili kekeke :)
huhu..gaya ko mengulas pasal bom C4 tu mcm ala ala pasukan tentera elit tak pun james bond jek..haha..tau je ek..:)
 

syah99

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2006
Messages
6,069
Reaction score
62
Points
70
huhu..gaya ko mengulas pasal bom C4 tu mcm ala ala pasukan tentera elit tak pun james bond jek..haha..tau je ek..:)
Jehehe nak buat camne, cita2 masa kecik2 dulu nak Jes bond muehehehehe :p
 

zuljaalaa

Legendary Member
Joined
Jun 3, 2006
Messages
11,874
Reaction score
47
Points
125
C4??? wow ini bom bukan senang dapat woo, Malaysian Army pon tak byk ni, rasanya tak tersenarai dlm orbat ATM bom jenis ini, rasa2 nya la. Aku igt depa guna bom tangan biasa tu jek...

ish ish ish , mana depa dapat bom ni, musykil2.. :confused:

Biar itu court yg adili kekeke :)
ape plak susah dapat.. kat plaza low yatt pon bleh beli.. beli aje cd Counter Strike.. hehehe.. lepas tu dapat la guna C4 :D
 

smesul

Fun Poster
Joined
Mar 30, 2006
Messages
472
Reaction score
0
Points
10
hehehehehe..terrorist la plak..
 

Fisher

Fun Poster
Joined
Aug 3, 2006
Messages
873
Reaction score
0
Points
10
Konspirasi nak menjatuhkan siapa ni..?
Razak atau Najib..?
 
Sponsored Post
Top
Log in Register