BTC USD 35,957.7 Gold USD 1,815.09
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Viral [UPDATE] Keluarga Ain Huzniza fail saman balas RM5 juta kepada guru

Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,933
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,933
Reaction score
15,848
Points
2,066
Awards
1
Teo Nie Ching berkata, situasi guru dan pelajar menyaman satu sama lain dapat dielakkan jika Menteri Pendidikan mewujudkan saluran sesuai untuk perbincangan dan pengantaraan.


Saman antara Ain dan guru, kementerian bersalah, kata bekas timbalan menteri​





December 1, 2021 5:45 PM


schoool-assembly-FMT.jpg


Bekas Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching berkata, mangsa gangguan seksual di sekolah mungkin tidak berani bersuara, jika tiada tindakan diambil sekarang.

PETALING JAYA: Bekas Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching, menyalahkan Kementerian Pendidikan atas saman fitnah yang difailkan seorang guru terhadap bekas pelajarnya, Ain Husniza Saiful Nizam.

Ahli Parlimen Kulai itu berkata, ia adalah tanda kegagalan pihak kementerian menangani situasi konflik antara guru dan pelajar secara matang serta bijaksana.

Katanya, jika Menteri Pendidikan mewujudkan saluran sesuai untuk perbincangan dan pengantaraan, situasi guru dan pelajar menyaman satu sama lain dapat dielakkan.

“Tetapi ini tidak dilakukan. Sejak permulaan, kementerian tidak mengambil tanggungjawab terhadap masalah itu, menyerahkan kepada polis dan bersikap acuh tak acuh,” katanya dalam kenyataan sambil menambah menteri dan pasukannya gagal menyelesaikan isu itu sebelum ia bertukar menjadi kes mahkamah.



Pada 26 Nov, guru sekolah menengah, Khairul Nizam Sanuddin memfailkan saman fitnah terhadap Ain dan bapanya, Saiful Nizam Abdul Wahab, berhubung dakwaan beliau membuat jenaka rogol dalam kelas pendidikan jasmani.

Khairul, 43, mendakwa Ain membuat kenyataan fitnah terhadapnya di akaun media sosialnya antara 23 dan 24 April lalu serta temubual media dari 26 April hingga 26 Jun.

Teo berkata, keseluruhan kejadian itu menunjukkan Menteri Pendidikan gagal menjadikan sekolah tempat selamat bukan hanya untuk Ain, tetapi semua pelajar dan Ain terpaksa berpindah ke sekolah swasta untuk meneruskan pelajarannya.
“Ini hanya menunjukkan sistem itu gagal dan kita sebagai orang dewasa gagal menjalankan tanggungjawab terhadap kanak-kanak sepertinya.

“Menteri perlu mendapatkan nasihat pakar dan mengkaji semua SOP serta dasar sedia ada mengenai penyiasatan dan menangani kes gangguan seksual di sekolah serta institusi pendidikan secara serius,” katanya sambil menambah mangsa yang bersuara perlu dilindungi dan sistem tidak boleh direka untuk menghukum individu yang berani tampil.

Beliau berkata, hak Ain untuk bersuara serta menyuarakan pandangan perlu dihormati dan berdasarkan perkembangan terbaharu itu, mangsa gangguan seksual di sekolah atau institusi pendidikan mungkin tidak berani bersuara.

“Saya juga mahu menekankan Kementerian Pendidikan tidak menangani masalah utama, iaitu guru memerlukan latihan holistik dan pembinaan kapasiti untuk meningkatkan pemahaman mereka terhadap konsep sekolah selamat.

“Konsep sekolah selamat bukan sahaja memfokuskan keselamatan fizikal, tetapi juga merangkumi keselamatan dari segi mental dan emosi pelajar.”

 

g-man

Super Active Member
gem
Messages
6,720
Joined
Jan 16, 2011
Messages
6,720
Reaction score
1,080
Points
151
ada kemungkinan dia disponsor oleh NGOs dsb yg mempelopori apa yg mereka perjuangkan
jadi in return Ain teruskan bersuara apa diperjuangkan oleh NGOs dsb

sebab klu tengok masa awal dulu, ain dan famili tu yg nakkan cikgu tu dialih dipindahkan jauh dari sekolah tu

apabila cikgu tu kembali bertugas kat sekolah tu, ain dan famili start rasa cuak

klu diikutkan, ain stay je kat sekolah yg dia dakwa cikgu dengan lawak rogol
dia takde gi mana pun
Owh patut la..NGO dibelakang
 

frommers

Fun Poster
Messages
415
Joined
Apr 6, 2014
Messages
415
Reaction score
167
Points
23
Teo Nie Ching berkata, situasi guru dan pelajar menyaman satu sama lain dapat dielakkan jika Menteri Pendidikan mewujudkan saluran sesuai untuk perbincangan dan pengantaraan.


Saman antara Ain dan guru, kementerian bersalah, kata bekas timbalan menteri​





December 1, 2021 5:45 PM


schoool-assembly-FMT.jpg


Bekas Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching berkata, mangsa gangguan seksual di sekolah mungkin tidak berani bersuara, jika tiada tindakan diambil sekarang.

PETALING JAYA: Bekas Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching, menyalahkan Kementerian Pendidikan atas saman fitnah yang difailkan seorang guru terhadap bekas pelajarnya, Ain Husniza Saiful Nizam.

Ahli Parlimen Kulai itu berkata, ia adalah tanda kegagalan pihak kementerian menangani situasi konflik antara guru dan pelajar secara matang serta bijaksana.

Katanya, jika Menteri Pendidikan mewujudkan saluran sesuai untuk perbincangan dan pengantaraan, situasi guru dan pelajar menyaman satu sama lain dapat dielakkan.

“Tetapi ini tidak dilakukan. Sejak permulaan, kementerian tidak mengambil tanggungjawab terhadap masalah itu, menyerahkan kepada polis dan bersikap acuh tak acuh,” katanya dalam kenyataan sambil menambah menteri dan pasukannya gagal menyelesaikan isu itu sebelum ia bertukar menjadi kes mahkamah.



Pada 26 Nov, guru sekolah menengah, Khairul Nizam Sanuddin memfailkan saman fitnah terhadap Ain dan bapanya, Saiful Nizam Abdul Wahab, berhubung dakwaan beliau membuat jenaka rogol dalam kelas pendidikan jasmani.

Khairul, 43, mendakwa Ain membuat kenyataan fitnah terhadapnya di akaun media sosialnya antara 23 dan 24 April lalu serta temubual media dari 26 April hingga 26 Jun.

Teo berkata, keseluruhan kejadian itu menunjukkan Menteri Pendidikan gagal menjadikan sekolah tempat selamat bukan hanya untuk Ain, tetapi semua pelajar dan Ain terpaksa berpindah ke sekolah swasta untuk meneruskan pelajarannya.
“Ini hanya menunjukkan sistem itu gagal dan kita sebagai orang dewasa gagal menjalankan tanggungjawab terhadap kanak-kanak sepertinya.

“Menteri perlu mendapatkan nasihat pakar dan mengkaji semua SOP serta dasar sedia ada mengenai penyiasatan dan menangani kes gangguan seksual di sekolah serta institusi pendidikan secara serius,” katanya sambil menambah mangsa yang bersuara perlu dilindungi dan sistem tidak boleh direka untuk menghukum individu yang berani tampil.

Beliau berkata, hak Ain untuk bersuara serta menyuarakan pandangan perlu dihormati dan berdasarkan perkembangan terbaharu itu, mangsa gangguan seksual di sekolah atau institusi pendidikan mungkin tidak berani bersuara.

“Saya juga mahu menekankan Kementerian Pendidikan tidak menangani masalah utama, iaitu guru memerlukan latihan holistik dan pembinaan kapasiti untuk meningkatkan pemahaman mereka terhadap konsep sekolah selamat.

“Konsep sekolah selamat bukan sahaja memfokuskan keselamatan fizikal, tetapi juga merangkumi keselamatan dari segi mental dan emosi pelajar.”


Kementerian pelajaran nak wat apa kalau Ain tu yang sebar tuduhan dalam media sosial. Bukan tugas kementerian yang blok akses kpd media sosial.
 

g-man

Super Active Member
gem
Messages
6,720
Joined
Jan 16, 2011
Messages
6,720
Reaction score
1,080
Points
151
Kementerian pelajaran nak wat apa kalau Ain tu yang sebar tuduhan dalam media sosial. Bukan tugas kementerian yang blok akses kpd media sosial.
Tuduhan kena ade bukti...
 

frommers

Fun Poster
Messages
415
Joined
Apr 6, 2014
Messages
415
Reaction score
167
Points
23
Tuduhan kena ade bukti...

Pening jugak nak siasat. Ain kata dia tak selamat sebab gurauan seksual. Budak lain rasa selamat. Dah tu pengetua nak cater Ain punye problem saja ke? Budak lain majoriti selamat je. Ain yang rasa tak selamat. So, apa expectation dari Ain? Nak cikgu tu pindah ke Limbang?
 

g-man

Super Active Member
gem
Messages
6,720
Joined
Jan 16, 2011
Messages
6,720
Reaction score
1,080
Points
151
Tula...pelik juga, ape yg die nk
 

frommers

Fun Poster
Messages
415
Joined
Apr 6, 2014
Messages
415
Reaction score
167
Points
23
Tula...pelik juga, ape yg die nk

Dia sorang je rasa terganggu. Budak lain rileks. Tapi dia pulak push supaya cikgu ni dikenakan tindakan.

Seolah olah kau tak faham cikgu tu ajar, budak lain faham, tapi kau emo suruh pengetua tukar cikgu lain.

Generasi strawberry betul.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register