BTC USD 35,940.7 Gold USD 1,815.52
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Update (ke2) 9/12/21: K’jaan tiada hasrat tarik balik kelulusan lesen arak m/s6

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,927
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,927
Reaction score
15,847
Points
2,066
Awards
1


Peraturan lesen arak di semua kopitiam hakis hak orang bukan Islam, kata Guan Eng​


December 5, 2021 1:18 PM

Beer-group-alcohol-reuters.jpg


Kedai kopi dan restoran perlu membayar lebih RM1,000 untuk mendapatkan lesen alkohol dikeluarkan Jabatan Kastam Diraja Malaysia bagi penjualan bir. (Gambar Reuters)

GEORGE TOWN: Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menyifatkan larangan menjual bir di kedai kopi dan restoran di Perlis bulan depan serta syarat tambahan untuk semua kopitiam mempunyai lesen alkohol bagi penjualan bir ialah tanda hakisan hak orang bukan Islam di negara ini.

Beliau berkata demikian selepas Jabatan Kastam Diraja Malaysia memaklumkan pengusaha restoran dan kopitiam di Perlis berhubung tindakan ke atas penjualan bir di premis yang tidak mempunyai lesen alkohol.

Sebelum ini, kerajaan Perlis melalui pihak berkuasa tempatannya dilapor mengenakan syarat tambahan yang mengehadkan penjualan empat kotak bir sehari.




Kedua-dua peraturan itu akan berkuat kuasa bulan depan, dengan China Press memetik pegawai kastam sebagai berkata, ia dilaksanakan mengikut peraturan eksais 1976.



Lim dalam kenyataan hari ini berkata, kedai kopi dan restoran kini perlu membayar lebih RM1,000 untuk mendapatkan lesen alkohol daripada Jabatan Kastam Diraja Malaysia, ketika perniagaan merosot disebabkan pandemik.

Katanya, peraturan lesen itu akan menjejaskan ribuan kedai kopi dan restoran yang meraih keuntungan kecil daripada penjualan bir.

Beliau berkata, sesetengah kedai kopi mungkin terpaksa berhenti menjual bir disebabkan bayaran lesen yang tinggi.
“Adakah ini hasil yang dikehendaki dan motivasi politik sebenar kerajaan persekutuan untuk akur kepada kehendak parti ekstremis, PAS?

“Langkah sengaja melaksanakan sekatan tidak perlu dan campur tangan dalam gaya hidup serta amalan perniagaan orang bukan Islam yang tidak diganggu gugat sejak merdeka sekadar untuk memuaskan hati PAS.”

Terdahulu, kerajaan Kedah pimpinan PAS mengumumkan ia akan memperkenalkan larangan menjual alkohol di kawasan dengan “permintaan rendah” dan mengharamkan kedai nombor ekor.

Lim mempersoalkan anggota Kabinet bukan Islam, termasuk dari Sabah dan Sarawak, kenapa mereka tidak membantah peraturan sedemikian.

Katanya, pasukan undang-undang DAP akan mengkaji isu itu dan mencabarnya di mahkamah.
“DAP menggesa kerajaan tempatan, khasnya di negeri dikuasai Pakatan Harapan supaya tidak melaksanakan peraturan itu yang melarang dan mengehadkan hak orang bukan Islam.”


 
Sponsored Post

lau_kau

Legendary Member
gem
Messages
18,226
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
18,226
Reaction score
3,161
Points
261
Awards
1
Biaq dragon rasa
 

Quecha

Fun Poster
Messages
680
Joined
Nov 8, 2017
Messages
680
Reaction score
352
Points
31
DAP ni vanggang sejak dulu lagi. Kes2 pemandu mabuk langgar mati orang ramai tak pernah pulak dia bising. vodoh betul.
 
Last edited:

AdiWalter

Fun Poster
Messages
988
Joined
Jul 15, 2021
Messages
988
Reaction score
153
Points
23
ade lagi ke walaun melayu nie sokong dap

hahaha
 

guri2demon

Active Member
Messages
2,255
Joined
Mar 17, 2010
Messages
2,255
Reaction score
714
Points
81
Betul dh Lge kata, hak minum arak memang hak orang bukan islam.

Tapi dia lupa, hak bagi lesen milik kerajaan negeri.

Respek hak masing2. Minum kat rumah je k.
 

Megat Al Fateh

Active Member
Messages
1,735
Joined
May 6, 2019
Messages
1,735
Reaction score
899
Points
81
hak pengguna jalanraya lain nak selamt dari disondol pemabuk ni dia tak nak cerita ke?

nak minum boleh.. tapi dekat rumah nanti, korang tu bila dah mabuk nanti bukan kira dah

beer law dkt uk lagi strict dari msia.. ironinya..
 

jaws_am

Legendary Member
gem
Messages
18,900
Joined
May 29, 2008
Messages
18,900
Reaction score
7,991
Points
481
Awards
1
Apa lgi DAP ?
Tawan perlis..
Kemudian ubah peraturan..

Tunjuk spe dragon sebenar..
 

mrvx

Legendary Member
gem
Messages
11,861
Joined
Feb 20, 2009
Messages
11,861
Reaction score
869
Points
171
mereka ada hak.. orang melayu pula takde hak.. jadi malaysia ni milik siapa sebenarnya... ekonomi 90% C pegang, tanah pun 80% mereka dah pegang...
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,314
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,314
Reaction score
3,209
Points
261
Awards
1
Dia nak promote Timah tu agaknya
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register