BTC USD 62,416.9 Gold USD 1,764.45
Time now: Jun 1, 12:00 AM

[Update]Anak temani mayat ibu lebih 2 hari

wenn

Active Member
Joined
Mar 13, 2010
Messages
1,637
Reaction score
0
Points
20
SIBU: Kanak-kanak yang ditemui di sisi ibunya yang sudah tidak bernyawa kini menumpang kasih sayang bersama ‘ibu’ baru’ selepas dipelihara ibu saudaranya.

Wanita berusia 30-an itu menyatakan kesudian untuk memelihara kanak-kanak perempuan berusia empat tahun berkenaan selepas mendapat tahu berita kematian adiknya dipercayai dibunuh, petang kelmarin.


Timbalan Ketua Polis Daerah Sibu, Superintendan Zamani Hamdan berkata, kakak mangsa tidak sanggup membiarkan anak saudaranya kehilangan kasih sayang apatah lagi bapanya yang berusia 37 dipercayai suspek utama kini direman.

“Ibu saudara kanak-kanak terbabit menyatakan kesudian sebaik mengetahui kejadian menimpa keluarga adiknya. “Buat masa sekarang, kanak-kanak itu masih dirawat di Hospital Sibu dan keadaan dilaporkan stabil.


“Pada masa sama, kanak-kanak itu ditemani wanita berkenaan, manakala polis masih menjalankan pemantauan termasuk menempatkan anggota di hospital,” katanya.


Muka depan Harian Metro semalam melaporkan seorang kanak-kanak ditemui dalam keadaan kelaparan tidak bermaya di sisi mayat ibunya yang berulat dipercayai meninggal dunia kira-kira tiga hari lalu di sebuah rumah teres di Jalan Hua Kee di sini, semalam.

Kanak-kanak terbabit ditemui bersama mayat ibunya, Madeline Chadon jam 4.30 petang kelmarin, dilihat duduk dalam keadaan tidak bermaya di sisi jasad ibunya yang terlentang di atas tilam dalam bilik tidur dengan kesan kecederaan di badan dan telinga kanan dipercayai dibunuh.


Kejadian itu disedari selepas polis bergegas ke lokasi berikutan laporan daripada tuan rumah yang didiami wanita berumur 36 tahun itu apabila terhidu bau busuk.

Info; Metro

**Update**
Kasih sayang, bimbingan atasi trauma kanak-kanak

KUALA LUMPUR: Kanak-kanak seawal usia empat tahun yang berhadapan dengan kejadian traumatik, secara tidak sedar mampu mengingati pengalaman mengerikan itu, namun dengan bimbingan, sokongan dan kasih sayang padu daripada orang sekeliling, mereka mampu membesar dengan tenang.

Pakar Perunding Pediatrik Klinik Pakar Kanak-Kanak Junina, Mutiara Damansara, Dr Yong Junina Fadzil berkata, walaupun usia empat tahun dikira terlalu muda dan tidak memahami banyak perkara, mereka masih mampu mengingati pengalaman traumatik secara sedar ataupun tidak.

Katanya, kanak-kanak kecil yang menyaksikan kejadian trauma seperti pembunuhan ibu bapa kemungkinan besar menyimpan memori itu secara pendam dan menjadi gentar jika melihat aksi atau objek yang boleh dikaitkan dengan kejadian.

“Contohnya, jika dia itu melihat ibunya ditikam, dia mungkin fobia terhadap benda tajam atau hilang kepercayaan kepada orang asing,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Dr Yong Junina merujuk kepada laporan Harian Metro semalam mengenai seorang kanak-kanak perempuan berusia empat tahun ditemui kelaparan dan tidak bermaya di sisi ibunya yang sudah berulat dipercayai mati akibat dibunuh kira-kira tiga hari lalu di sebuah rumah teres di Jalan Hua Kee, di Sibu.
 
Last edited:
Sponsored Post

ExArmy

Fun Poster
Joined
Oct 11, 2008
Messages
190
Reaction score
3
Points
15
Alhamdulillah...apa pun, masih belum mampu menahan sebak apabila terbaca kisah ini...Maha Suci Allah
 

Jangguit

Fun Poster
Joined
Aug 24, 2010
Messages
427
Reaction score
1
Points
15
Alhamdulillah...nasib ada ibu saudara yg nak jga budak nie...
sedih aku tgk gmbr dia dlm metro smlm...(sebak bc kisah die)
sayu je mata..x dpat aku bayang pe yg dia alami....
rasa cm nak menangis bc cite ni smlm...
tp hari ni nasib baik ada insan yg snggup nak pelihara die...
moga2 bdk ni dpt la lupakan kisah hitam die ni...
 

Jangguit

Fun Poster
Joined
Aug 24, 2010
Messages
427
Reaction score
1
Points
15
mlm smlm sblm aku tdo aku asyik dok terpikir pe lah nasib yg bakal bdk ni alami...dah le x dak adik beradik...
ayah plak dah jd suspek...
mcm2 aku pikir pasal kesian sgt2 kat budak ni walaupun beralainan agama...
tp hari ni ceria la ckit bc brite yg mak sedara die nk jge bdk ni...

p/s: harap2 jgn la jd lagi kes2 mcm ni...kesian nengok bdk2 kecik yg x paham pape pun...
 

danzaimar

Legendary Member
Joined
Oct 29, 2008
Messages
11,505
Reaction score
46
Points
120
mlm smlm sblm aku tdo aku asyik dok terpikir pe lah nasib yg bakal bdk ni alami...dah le x dak adik beradik...
ayah plak dah jd suspek...
mcm2 aku pikir pasal kesian sgt2 kat budak ni walaupun beralainan agama...
tp hari ni ceria la ckit bc brite yg mak sedara die nk jge bdk ni...

p/s: harap2 jgn la jd lagi kes2 mcm ni...kesian nengok bdk2 kecik yg x paham pape pun...

yep..betul tu...apa la nasib die ni...semoga die terus dipelihara...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register