Untung ratusan juta masih nak cekik darah?

CG Sponsors




shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,005
Reaction score
208
Points
133
sumber

UNTUNG RATUSAN JUTA MASIH NAK CEKIK DARAH

Keuntungan bersih suku pertama Tenaga Nasional berjumlah RM706 juta, menyumbang 33 peratus daripada unjuran setahun penuh kami sebanyak RM2.6 bilion.

Bagi suku pertama berakhir 30 November, 2009, TNB mencatat keuntungan bersih RM706.3 juta berbanding kerugian RM944.1 juta dalam tempoh yang sama pada 2008, disebabkan kerugian dalam tukaran asing yang lebih rendah sebanyak RM45.4 juta berbanding RM1.43 bilion sebelumnya, selain perbelanjaan operasi yang lebih rendah berikutan kos bahan api yang berkurangan.

Keuntungan sebelum cukai sebanyak RM973.1 juta berbanding kerugian RM772.7 juta manakala perolehan susut kepada RM7.338 bilion daripada RM7.414 bilion berikutan penurunan tarif, berkuatkuasa Mac tahun lalu.

Angka ini dikeluarkan oleh sebuah firma iaitu MIDF Research.

Firma penyelidik lain, Kenanga Research berkata keuntungan berulang suku pertama Tenaga Nasional sebanyak RM869 juta itu mengatasi jangkaan.

Persoalannya sekarang dengan keuntungan ratusan juta ringgit setahun apakah TNB masih mahu menaikkan tarif elektrik. Tidakkah ini tamak namanya. Pada masa yang sama ianya membebankan rakyat yang sudah pun sengsara sekarang.

Sepatutnya tariff di turunkan... RAKYAT tak patut di bebankan kerana nak mengkayakan IPP yg dah kayaraya!!!!
 
Sponsored Post

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
153,427
Reaction score
21,052
Points
1,671
paper profit je tu..padahal xde duit pun..
 

Mlano Rock

Fun Poster
Joined
Dec 9, 2009
Messages
441
Reaction score
2
Points
15
engkau ni dah brapa lama duk kat msia ni? ni perkara biasa le. berbangga ngan untuk billion2. tak de nak turun tariff ke. bila rugi mula le salahkan sesapa yg tak bersalah and minta naikkan tariff supaya untung.
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
29,217
Reaction score
1,103
Points
201
bukan TNB jer .. sabas dan mcm2 lagi yg untung .. tapi ......
 

Putra_Quezee

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Feb 7, 2008
Messages
1,287
Reaction score
19
Points
25
huhu... kalau tak cekik darah tak untung la jawabnya... hehehe... :D
 

keduraw

Fun Poster
Joined
Feb 24, 2009
Messages
892
Reaction score
3
Points
25
bnyak lagi tempat yg tak dapat bekalan elektrik.. lagi 1 kerap blackout tu yg namwie ngok2 tu marah hehe..

dah untun cam tuh servis kena baik lahh:mad:
 

silvermaddness

Legendary Member
Joined
Oct 6, 2007
Messages
11,537
Reaction score
71
Points
130
mak aih..syok nya kalau dapat rebate elektrik setahun..ahaha..mimpi je la
 

anak_jatiperak

Super Active Member
Joined
Sep 5, 2009
Messages
5,360
Reaction score
6
Points
65
Salam..teman pun x setuju da kenapa TNB untung pun naik bil da
 
Sponsored Post
Top
Log in Register