BTC USD 39,821.0 Gold USD 1,863.90
Time now: Jun 1, 12:00 AM

untung jadi penganggur kelantan..tak kerja pun kerajaan tanggung....bertuah badan...

AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
Pengangguran Di Kelantan Meningkat Kerana Kurang Pekerjaan
KOTA BAHRU: Jumlah penganggur di Kelantan meningkat kepada 25,733 orang bagi tempoh Januari hingga September tahun ini berbanding 24,336 orang untuk tempoh yang sama tahun lepas.

Penolong Pengarah Jabatan Tenaga Kerja Kelantan, Mohamad Yaacob, memberitahu Bernama antara penyumbang utama kepada pertambahan itu ialah kurangnya pekerjaan di negeri itu.

Beliau berkata faktor lain ialah sikap rakyat Kelantan yang memilih pekerjaan atau enggan berhijrah ke tempat lain kerana mahu bekerja di negeri itu.

Mohamad berkata jabatan itu sedang meningkatkan kesedaran dalam kalangan penganggur dan lepasan sekolah dan institusi pengajian tinggi menerusi Program Penempatan Pekerjaan (3P) Azam Kerja Peringkat Negeri 2010 yang akan diadakan di sini pada Sabtu dan Ahad ini.

Katanya melalui program itu sebanyak 2,124 peluang pekerjaan akan ditawarkan yang merangkumi dalam bidang profesional dan teknikal (107); pengurusan (398); perkeranian (20); tenaga mahir dan separuh mahir (440) serta am/buruh/operator pengeluaran (1,159).

Mohamad berkata peserta program akan diberi elaun RM100 dan tambang percuma sepanjang dua hari itu. - BERNAMA
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/11/22/mstar_berita/20101122194402&sec=mstar_berita
untungnya jadi orang kelantan....
 
Sponsored Post

alberq

Legendary Member
Joined
Apr 7, 2009
Messages
11,739
Reaction score
37
Points
120
ini pon nak dipolitikan jugak ke?...sudah2 la woooii muakkkk
 

dEEn74

Active Member
Joined
Sep 2, 2009
Messages
1,650
Reaction score
0
Points
20
bedal je la janji boleh...
tp ingt org dh semakin bijak menilai.
 

yoeKB

Active Member
Joined
Aug 25, 2009
Messages
1,961
Reaction score
4
Points
25
aku lansung xpercaya........... :D

Portal Malaysiakini hari ini melaporkan bahawa bank dunia mengesahkan bahawa negeri Sabah adalah negeri paling miskin di dalam Malaysia. Berikut petikan laporan Malaysiakini di dalam bahasa Inggeris.

The World Bank (WB) in Washington has confirmed through a new study that Sabah is not only the poorest state in Malaysia but it’s likely to stay that way for a considerable length of time given current efforts in poverty eradication.

The bottomline was that Malaysia’s economic planning in Sabah so far has not been for inclusive growth.

The study contained in the World Bank’s 2010 Malaysia Economic Monitor (MEM), the third in its series, was handed over last night to the state government by WB representative Emmanuel Jimenez, also Human Development Sector Director (East Asia and Pacific Region).

“Although efforts by the Government have somewhat brought down the poverty rate, it’s still not enough,” said Jimenez. “The MEM shows that Sabahans continue to struggle to make ends meet. This is more evident in the outskirts of the towns.” -Malaysiakini

SABAH.jpg


Source:
 

Jebatrr

Fun Poster
Joined
Feb 23, 2009
Messages
847
Reaction score
77
Points
20
adess... kelantan je ke byk penganggur? negeri lain takde bertambah ke? :D
 

yoeKB

Active Member
Joined
Aug 25, 2009
Messages
1,961
Reaction score
4
Points
25
Pengangguran Di Kelantan Meningkat Kerana Kurang Pekerjaan
KOTA BAHRU: Jumlah penganggur di Kelantan meningkat kepada 25,733 orang bagi tempoh Januari hingga September tahun ini berbanding 24,336 orang untuk tempoh yang sama tahun lepas.

Penolong Pengarah Jabatan Tenaga Kerja Kelantan, Mohamad Yaacob, memberitahu Bernama antara penyumbang utama kepada pertambahan itu ialah kurangnya pekerjaan di negeri itu.

Beliau berkata faktor lain ialah sikap rakyat Kelantan yang memilih pekerjaan atau enggan berhijrah ke tempat lain kerana mahu bekerja di negeri itu.

Mohamad berkata jabatan itu sedang meningkatkan kesedaran dalam kalangan penganggur dan lepasan sekolah dan institusi pengajian tinggi menerusi Program Penempatan Pekerjaan (3P) Azam Kerja Peringkat Negeri 2010 yang akan diadakan di sini pada Sabtu dan Ahad ini.

Katanya melalui program itu sebanyak 2,124 peluang pekerjaan akan ditawarkan yang merangkumi dalam bidang profesional dan teknikal (107); pengurusan (398); perkeranian (20); tenaga mahir dan separuh mahir (440) serta am/buruh/operator pengeluaran (1,159).

Mohamad berkata peserta program akan diberi elaun RM100 dan tambang percuma sepanjang dua hari itu. - BERNAMA
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/11/22/mstar_berita/20101122194402&sec=mstar_berita
untungnya jadi orang kelantan....

cuba ko tengok betol2........
KUALA LUMPUR, 10 Nov: Perangkaan terbaru yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, kadar pengangguran di negeri Kelantan adalah paling rendah di Malaysia iaitu 2.2 peratus berbanding dengan kadar nasional iaitu 4.0 peratus.

Menurut laporan yang di keluarkan oleh jabatan itu, bilangan dan kadar pengangguran mengikut negeri, untuk Suku Tahun Pertama 2009 (Q1 2009), Kelantan berada di tempat terbaik iaitu 11,300 sahaja penduduknya menganggur.

Ia diikuti oleh Melaka (2.5 peratus seramai 7,300 penduduk menganggur), Pulau Pinang (2.6 peratus, 18,300 penganggur) dan Pahang (3.0 peratus 18,600 penganggur).

Negeri yang paling tinggir kadar pengangguran di negara ini adalah Sabah dan Labuan iaitu 6.1 peratus di mana 85,000 penduduknya menganggur.

Sebelum ini, pelbagai tuduhan dilemparkan kepada kerajaan negeri Kelantan termasuk kegagalannya menyediakan peluang pekerjaan untuk rakyatnya.

Kerana itu, kata dakwaan itu, ramai rakyat Kelantan bekerja di luar dari negeri itu.

Sementara itu, mengikut satu blog, Malaysia Wave, yang mendedahkan data ini, beberapa blogger kenalan penulisnya tidak mempunyai sebarang masalah untuk mencari pekerjaan di Kelantan.

"Teringat saya kepada komen member saya, Topeng Perak satu masa dahulu. Beliau kata beliau pulang ke Kelantan tak sampai 2 minggu dah dapat kerja. Teman baik beliau, si Aduka Taruna, dalam kena hambat dengan polis pun boleh dapat kerja," tulis Abdul Rahman yang menggunakan nama penanya, Tulang Besi.

Tulisnya, negeri yang tidak mementingkan projek-projek gajah putih, tidak mementingkan menara 100 tingkat, tidak mementingkan menara berkembar rupanya kerajaan Kelantan telah menjalankan projek-projek yang membantu peniaga-peniaga kecil dan sederahana.

"Kesannya, peniaga-peniaga kecil dan sederhana di Kelantan mampu mengambil ramai pekerja menyebabkan kadar kemiskinan Kelantan adalah antara yang terendah di Malaysia. Projek-projek membantu kroni ditolak, tapi wang kerajaan negeri digunakan membantu rakyat yang majoritinya peniaga-peniaga kecil dan sederhana.

"Perkara yang sama kita lihat di Amerika sekarang ini. Didapati 90 peratus dari syarikat-syarikat yang mengambil pekerja baru di saat jatuhnya ekonomi Amerika adalah perniagaan yang bersifat kecil dan sederhana. Dikatakan peniaga-peniaga kecil dan sederhana inilah yang akan menyelamatkan ekonomi Amerika dari kehancurkan dan kemusnahan," tulis Rahman dalam Malaysian Wave.

 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
Pengangguran Di Kelantan Meningkat Kerana Kurang Pekerjaan
KOTA BAHRU: Jumlah penganggur di Kelantan meningkat kepada 25,733 orang bagi tempoh Januari hingga September tahun ini berbanding 24,336 orang untuk tempoh yang sama tahun lepas.

Penolong Pengarah Jabatan Tenaga Kerja Kelantan, Mohamad Yaacob, memberitahu Bernama antara penyumbang utama kepada pertambahan itu ialah kurangnya pekerjaan di negeri itu.

Beliau berkata faktor lain ialah sikap rakyat Kelantan yang memilih pekerjaan atau enggan berhijrah ke tempat lain kerana mahu bekerja di negeri itu.

Mohamad berkata jabatan itu sedang meningkatkan kesedaran dalam kalangan penganggur dan lepasan sekolah dan institusi pengajian tinggi menerusi Program Penempatan Pekerjaan (3P) Azam Kerja Peringkat Negeri 2010 yang akan diadakan di sini pada Sabtu dan Ahad ini.

Katanya melalui program itu sebanyak 2,124 peluang pekerjaan akan ditawarkan yang merangkumi dalam bidang profesional dan teknikal (107); pengurusan (398); perkeranian (20); tenaga mahir dan separuh mahir (440) serta am/buruh/operator pengeluaran (1,159).

Mohamad berkata peserta program akan diberi elaun RM100 dan tambang percuma sepanjang dua hari itu. - BERNAMA
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/11/22/mstar_berita/20101122194402&sec=mstar_berita
untungnya jadi orang kelantan....

lerrrrrrrrr kasi untuk 2 hari saja bukan seumur hidup pun...tu pun jadi masalah besar ke
 

jerungenius

Active+ Member
Joined
Jun 10, 2010
Messages
2,734
Reaction score
32
Points
30
adoiiiiiiiiiiiiiiiiii...
x habis2....
susah2 bila da pencacai ni..
:)) :)) :))
 

PipFX

Active Member
Joined
Oct 4, 2010
Messages
2,206
Reaction score
120
Points
33
Adoi TT,bukak la mata hati tu sikit..smpi bile nak jd pencacai..isu mcm ni pon nk kecoh..muak laI-)I-)I-)
 

kasturi

Legendary Member
Joined
Jul 22, 2006
Messages
13,525
Reaction score
3,276
Points
196
xsangka TT bukak thread fitnah mcmni.... #:-S
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register