BTC USD 97,493.7 Gold USD 2,882.73
Time now: Jun 1, 12:00 AM

UMNO(kapasiti sendiri), Pas, parti politik dan NGO akan meneruskan himpunan menyokong Najib

Sponsored Post

Hina mahkamah: PKR lapor polis terhadap pentadbir FB Najib Razak​

Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Fahmi Zainol membuat laporan polis di IPD Dang Wangi terhadap Eric See-To, pentadbir media sosial bekas perdana menteri, Najib Razak.

Laporan itu susulan catatan Facebook Najib, serta artikel berkaitan yang diterbitkan di Malaysiakini, kedua-duanya bertarikh 7 Jan.

Terdahulu, hantaran di Facebook Najib Razak yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Tinggi berkait kes SRC International dikatakan telah menghina mahkamah.

 

Hina mahkamah: PKR lapor polis terhadap pentadbir FB Najib Razak​

Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Fahmi Zainol membuat laporan polis di IPD Dang Wangi terhadap Eric See-To, pentadbir media sosial bekas perdana menteri, Najib Razak.

Laporan itu susulan catatan Facebook Najib, serta artikel berkaitan yang diterbitkan di Malaysiakini, kedua-duanya bertarikh 7 Jan.

Terdahulu, hantaran di Facebook Najib Razak yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Tinggi berkait kes SRC International dikatakan telah menghina mahkamah.



aku baca elok je mudah faham, apa yg kelirunya.. kurang makan kismis dia ni..
 
Harun Shah kata adendum perintah tahanan rumah tu edit. Yang betul adendum perintah pembebasan awal.
jap tn puyol, sebelum kita gi ke assumption edit tu

saya nak raise isu terma addendum ni

wahh, rupanya ramai lagi tak tahu pasal terma addendum ni
Harun Sha pun antara yg tak faham juga
addendum ni maksudnya tambahan
ginilah nak senang, english kan 'add' iaitu tambah, jadi addendum tu tambahan lah

jadi berbalik kepada pengampunan Agong dibawah Lembaga Pengampunan ini adalah pengurangan hukuman dan diskaun denda tersebut
pembebasan awal jugak adalah termasuk dlm pengampunan Agong yg ni
yg ni basic yg kita dah tahu
ok meh kita tengok balik


YBhg. Dato’ Sri Mohd Najib Bin Tun Haji Abdul Razak dipersetujui untuk dibebaskan pada tarikh pembebasan awal iaitu pada 23 Ogos 2028 dan denda yang perlu dibayar iaitu sebanyak RM210,000,000.00 dikurangkan kepada RM50,000,000.00,” menurut kenyataan Lembaga Pengampunan

Namun Lembaga berkata, sekiranya denda tidak dibayar, tempoh penjara bagi bekas Perdana Menteri itu ditambah selama setahun dimana tarikh pembebasan beliau adalah pada 23 Ogos 2029.


ni merupakan pengurangan hukuman penjara, diskaun denda dan juga pembebasan awal
ni adalah pengampunan Agong dibawah Lembaga Pengampunan
ni bukannya titah addendum

addendum hanyalah yg titah tambahan tu sahaja
iaitu tahanan rumah




by the way, yg dikatakan edit tu, jadi boleh tak Harun Shah produce mana mana dokumen yg bukan edit dan juga surat dari istana Pahang yg bertarikh 4 januari yg diterima masuk kedalam rekod mahkamah rayuan yg mana surat inilah yg menyebabkan permohonan pakJib utk semakan kehakiman tu dibenarkan dengan vote 2-1?
 
jap tn puyol, sebelum kita gi ke assumption edit tu

saya nak raise isu terma addendum ni

wahh, rupanya ramai lagi tak tahu pasal terma addendum ni
Harun Sha pun antara yg tak faham juga
addendum ni maksudnya tambahan
ginilah nak senang, english kan 'add' iaitu tambah, jadi addendum tu tambahan lah

jadi berbalik kepada pengampunan Agong dibawah Lembaga Pengampunan ini adalah pengurangan hukuman dan diskaun denda tersebut
pembebasan awal jugak adalah termasuk dlm pengampunan Agong yg ni
yg ni basic yg kita dah tahu
ok meh kita tengok balik


YBhg. Dato’ Sri Mohd Najib Bin Tun Haji Abdul Razak dipersetujui untuk dibebaskan pada tarikh pembebasan awal iaitu pada 23 Ogos 2028 dan denda yang perlu dibayar iaitu sebanyak RM210,000,000.00 dikurangkan kepada RM50,000,000.00,” menurut kenyataan Lembaga Pengampunan

Namun Lembaga berkata, sekiranya denda tidak dibayar, tempoh penjara bagi bekas Perdana Menteri itu ditambah selama setahun dimana tarikh pembebasan beliau adalah pada 23 Ogos 2029.


ni merupakan pengurangan hukuman penjara, diskaun denda dan juga pembebasan awal
ni adalah pengampunan Agong dibawah Lembaga Pengampunan
ni bukannya titah addendum

addendum hanyalah yg titah tambahan tu sahaja
iaitu tahanan rumah




by the way, yg dikatakan edit tu, jadi boleh tak Harun Shah produce mana mana dokumen yg bukan edit dan juga surat dari istana Pahang yg bertarikh 4 januari yg diterima masuk kedalam rekod mahkamah rayuan yg mana surat inilah yg menyebabkan permohonan pakJib utk semakan kehakiman tu dibenarkan dengan vote 2-1?
Kes ning pun masih dalam mahkamah. Tunggu keputusan mahkamah akhirnya macamana. Time tu baru tahu siapa tipu siapa betul
 
Kes ning pun masih dalam mahkamah. Tunggu keputusan mahkamah akhirnya macamana. Time tu baru tahu siapa tipu siapa betul
saya nak bagitau penggunaan terma addendum tu

kalau pembebasan awal tu kita tak panggil addendum
ni dah confirm pengampunan Agong atas nasihat Lembaga Pengampunan
ni bukan addendum


hanya tahanan rumah tu sahaja kita panggil addendum

Harun Shah tu dah tersilap sebut apabila dia kata pembebasan awal tu addendum
pembebasan awal tu bukan addendum

hanya tahanan rumah je addendum
 

Redhuan D. Oon


Di Malaysia, pengampunan seseorang yang disabitkan bersalah dikawal oleh Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan prosedur dan had kuasa Yang di-Pertuan Agong. Walaupun Raja mempunyai kuasa untuk memberikan pengampunan, kuasa ini tidak mutlak atau unilateral dalam amalan.

Cara Pengampunan Berfungsi:

1. Perkara 42(1):
Raja mempunyai kuasa untuk memberikan pengampunan, penangguhan, dan penangguhan bagi kesalahan yang dilakukan di Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Labuan, dan Putrajaya). Bagi kesalahan yang dilakukan di negeri-negeri, Raja atau Gabenor masing-masing mempunyai kuasa yang sama.

2. Peranan Lembaga Pengampunan:
Proses pemberian pengampunan adalah berpandukan Lembaga Pengampunan, yang ditubuhkan di bawah Perkara 42(5). Bagi Wilayah Persekutuan, lembaga tersebut terdiri daripada:
Raja (sebagai Pengerusi),
Peguam Negara (atau wakil),
Menteri Wilayah Persekutuan,
Sehingga tiga ahli lain yang dilantik oleh Raja.

3. Perundingan dengan Lembaga Pengampunan:
Raja mesti berunding dengan Lembaga Pengampunan sebelum membuat keputusan. Lembaga menyemak kes itu dan membuat cadangan, yang dijangka dipertimbangkan oleh Raja.

Bagaimanapun, Raja tidak terikat secara sah untuk mengikut nasihat lembaga itu. Keputusan akhirnya terletak pada dia.

4. Tafsiran Undang-undang Utama:
Dari segi sejarah, mahkamah telah menunjukkan bahawa kuasa Raja untuk mengampuni adalah mengikut budi bicara, dan keputusannya tidak tertakluk kepada semakan kehakiman.

Walau bagaimanapun, pindaan pada tahun 1994 memperkenalkan perubahan yang mengehadkan kuasa budi bicara Raja, yang memerlukan beliau bertindak atas nasihat Lembaga Pengampunan dalam kebanyakan perkara. Walaupun begitu, keputusan muktamad mengenai pengampunan tetap menjadi hak prerogatifnya.

Bolehkah Raja Bertindak Sendiri?
Secara teorinya, Raja boleh memutuskan untuk mengampuni seseorang terhadap nasihat Lembaga Pengampunan, tetapi ini jarang berlaku dan akan mengundang penelitian yang ketara. Berikut adalah beberapa pertimbangan:

Konvensyen Perlembagaan: Walaupun Yang di-Pertuan Agong memegang titah akhir, adalah dijangkakan bahawa baginda akan bertindak berdasarkan saranan Lembaga Pengampunan untuk menegakkan prinsip raja berperlembagaan.

Tekanan Politik dan Awam: Tindakan unilateral oleh Raja, terutamanya dalam kes berprofil tinggi, boleh membawa kepada persoalan tentang keadilan, ketelusan dan pengaruh faktor luaran.

Contoh Praktikal:

1. Pengampunan Anwar Ibrahim 2018:
Pengampunan yang diberikan kepada Anwar dipercepatkan selepas kerajaan baharu mengambil alih kuasa. Walaupun Raja secara rasmi memberikan pengampunan, proses itu melibatkan perundingan dengan Lembaga Pengampunan dan penjajaran dengan kehendak eksekutif, mencerminkan proses kerjasama dan bukannya tindakan unilateral.

2. Pengampunan Lain:
Pengampunan untuk kes yang kurang sensitif dari segi politik selalunya diteruskan secara senyap-senyap, dengan Raja atau pemerintah negeri bertindak atas saranan Lembaga Pengampunan tanpa banyak perhatian umum.

Kesimpulan:
Raja tidak boleh bertindak bersendirian sepenuhnya dalam memberikan pengampunan. Walaupun dia memegang kuasa tertinggi, proses itu terikat secara perlembagaan dengan Lembaga Pengampunan, memastikan perundingan dan pemeriksaan. Sebarang keputusan yang dibuat tanpa mengambil kira syor lembaga mungkin akan mencetuskan cabaran politik dan undang-undang, walaupun secara teknikalnya terletak dalam kuasa perlembagaan Raja.
 

Redhuan D. Oon


Di Malaysia, pengampunan seseorang yang disabitkan bersalah dikawal oleh Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan prosedur dan had kuasa Yang di-Pertuan Agong. Walaupun Raja mempunyai kuasa untuk memberikan pengampunan, kuasa ini tidak mutlak atau unilateral dalam amalan.

Cara Pengampunan Berfungsi:

1. Perkara 42(1):
Raja mempunyai kuasa untuk memberikan pengampunan, penangguhan, dan penangguhan bagi kesalahan yang dilakukan di Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Labuan, dan Putrajaya). Bagi kesalahan yang dilakukan di negeri-negeri, Raja atau Gabenor masing-masing mempunyai kuasa yang sama.

2. Peranan Lembaga Pengampunan:
Proses pemberian pengampunan adalah berpandukan Lembaga Pengampunan, yang ditubuhkan di bawah Perkara 42(5). Bagi Wilayah Persekutuan, lembaga tersebut terdiri daripada:
Raja (sebagai Pengerusi),
Peguam Negara (atau wakil),
Menteri Wilayah Persekutuan,
Sehingga tiga ahli lain yang dilantik oleh Raja.

3. Perundingan dengan Lembaga Pengampunan:
Raja mesti berunding dengan Lembaga Pengampunan sebelum membuat keputusan. Lembaga menyemak kes itu dan membuat cadangan, yang dijangka dipertimbangkan oleh Raja.

Bagaimanapun, Raja tidak terikat secara sah untuk mengikut nasihat lembaga itu. Keputusan akhirnya terletak pada dia.

4. Tafsiran Undang-undang Utama:
Dari segi sejarah, mahkamah telah menunjukkan bahawa kuasa Raja untuk mengampuni adalah mengikut budi bicara, dan keputusannya tidak tertakluk kepada semakan kehakiman.

Walau bagaimanapun, pindaan pada tahun 1994 memperkenalkan perubahan yang mengehadkan kuasa budi bicara Raja, yang memerlukan beliau bertindak atas nasihat Lembaga Pengampunan dalam kebanyakan perkara. Walaupun begitu, keputusan muktamad mengenai pengampunan tetap menjadi hak prerogatifnya.

Bolehkah Raja Bertindak Sendiri?
Secara teorinya, Raja boleh memutuskan untuk mengampuni seseorang terhadap nasihat Lembaga Pengampunan, tetapi ini jarang berlaku dan akan mengundang penelitian yang ketara. Berikut adalah beberapa pertimbangan:

Konvensyen Perlembagaan: Walaupun Yang di-Pertuan Agong memegang titah akhir, adalah dijangkakan bahawa baginda akan bertindak berdasarkan saranan Lembaga Pengampunan untuk menegakkan prinsip raja berperlembagaan.

Tekanan Politik dan Awam: Tindakan unilateral oleh Raja, terutamanya dalam kes berprofil tinggi, boleh membawa kepada persoalan tentang keadilan, ketelusan dan pengaruh faktor luaran.

Contoh Praktikal:

1. Pengampunan Anwar Ibrahim 2018:
Pengampunan yang diberikan kepada Anwar dipercepatkan selepas kerajaan baharu mengambil alih kuasa. Walaupun Raja secara rasmi memberikan pengampunan, proses itu melibatkan perundingan dengan Lembaga Pengampunan dan penjajaran dengan kehendak eksekutif, mencerminkan proses kerjasama dan bukannya tindakan unilateral.

2. Pengampunan Lain:
Pengampunan untuk kes yang kurang sensitif dari segi politik selalunya diteruskan secara senyap-senyap, dengan Raja atau pemerintah negeri bertindak atas saranan Lembaga Pengampunan tanpa banyak perhatian umum.

Kesimpulan:
Raja tidak boleh bertindak bersendirian sepenuhnya dalam memberikan pengampunan. Walaupun dia memegang kuasa tertinggi, proses itu terikat secara perlembagaan dengan Lembaga Pengampunan, memastikan perundingan dan pemeriksaan. Sebarang keputusan yang dibuat tanpa mengambil kira syor lembaga mungkin akan mencetuskan cabaran politik dan undang-undang, walaupun secara teknikalnya terletak dalam kuasa perlembagaan Raja.
Jadi akan ada jalan cerita menarik dlm perbicaraan Titah Adendum ini nnt.
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register