BTC USD 57,733.1 Gold USD 1,831.42
Time now: Jun 1, 12:00 AM

UM merudum kerana Naib Canselor tiada PhD?

Kehidupan

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
KUALA LUMPUR, 5 Nov (Hrkh) - Kedudukan Universiti Malaya (UM) yang merupakan universiti tertua yang kian merosot dalam sistem ranking universiti dunia THE QS -WUR dikaitkan dengan faktor peribadi Naib Canselornya Dato’ Dr Rafiah salim yang tidak mempunyai ijazah kedoktoran atau PhD.
Isu tersebut ditimbulkan Lim Lip Eng (DAP-Segambut) kepada Menteri Pengajian Tinggi, Dato’ Seri Mohd Khaled Nordin ketika beliau menyampaikan ucapan penggulunggan Bajet 2009 di Dewan Rakyat 3 November lalu.

“Universiti Malaya merupakan satu-satunya universiti yang mempunyai Naib Canselor yang tidak bergelar Profesor iaitu tiada PhD,” katanya kepada Khaled.

“Mungkin ini yang menyebabkan kedudukan ranking UM jatuh sejak akhir-akhir ini,” katanya lagi.

Sejurus selepas itu, Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) pula bangkit mempertikaikan kedudukan Malaysia yang ternyata lebih teruk berbanding beberapa negara lain di Asia Tenggara.

“Universiti di Indonesia lebih baik daripada Malaysia, ianya sangat memalukan dan pihak KPT perlu serius menangani masalah ini.

“Kemungkinan UM tidak layak dinobatkan antara 100 universiti terbaik adalah disebabkan oleh NC nya yang tiada PhD,”katanya.

Sementara itu, Nasir Zakaria (PAS-Padang Terap) turut meminta KPT memeriksa dakwaan yang diterimanya mengenai pengiktirafan kursus Syariah Pengurusan di Akademi Pengajian Islam UM tidak sah oleh Jabatan Perkhidmatan Awam.

“Harap Menteri dapat menyemak semula status kursus syariah pengurusan yang tidak diiktiraf JPA yang menyukarkan graduan kursus itu gagal mendapat pekerjaan,” katanya.
 
Sponsored Post

kozu

Legendary Member
Joined
Apr 12, 2007
Messages
11,037
Reaction score
228
Points
133
oooo..
UTM br tukar NC...
tk tau ader PhD ke takk..
 

arulgit

Active Member
Joined
Jan 6, 2007
Messages
2,061
Reaction score
13
Points
25
bio btul..
aku tgk rapeah tu pon semacam aje rambut die
igt ad ephd rambut mcm tu
 

arulgit

Active Member
Joined
Jan 6, 2007
Messages
2,061
Reaction score
13
Points
25
betul ke bro? kira skrg ni naib canselor UM perempuan la?

mmg la bro dh lame jgk rapeah tu pgg UM
aku tgk pon semcam aje minah tu
dpt nc gesel2 dulu kot
hahaha...
 

bardzs

Junior Member
Joined
Nov 5, 2008
Messages
90
Reaction score
0
Points
6
kalau nak meneraju sesebuah institusi Pendidikan perlulah ada kekuatan ilmu..so, fikir2kanla.....
 

VAMP

Ex-Super Mod
Platinum Member
Joined
Feb 10, 2007
Messages
10,435
Reaction score
54
Points
130
kekurangan calon yg layak kot..
 

clorox_bersih

Legendary Member
Joined
Jul 2, 2008
Messages
18,906
Reaction score
43
Points
120
sharipah hapsah kat ukm tu pun dok kontroversi...
 

arulgit

Active Member
Joined
Jan 6, 2007
Messages
2,061
Reaction score
13
Points
25
bini aku pun mula2 dulu sombong gak sbb pointer dia lg tinggi, geram punya pasal aku studi gile hanjing. bila pointer aku lg tinggi dr dia, smpi skrg tak berani kutuk aku. :)):))


jgn jd hanjing dahler bro..
jd kamben takpe.leh wat kekah anak ko nti..:))
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register